הרשמה

יום הולדת לאיתמר

מאת: חגי שחור 30/05/2007

"יום הולדת לאיתמר" הוא אוסף משחקים נחמדים מאוד לילדים. הבעיה היא שאת רובם אפשר למצוא בחינם באינטרנט.

זה לא סוד שבחדרי שוכבת ערימהמכובדת של משחקי ילדים, מחכים ליום בו אכתוב עליהם ביקורת. את חלקם עוד לא פתחתי, והם ארוזים בתוך הצלופן המרשרש, ואילו חלקם האחר, שרוטים ומעוכים, הם אלו שכבר עברו תחת ידיהם של ילדי והביקורת עליהם כבר פורסמה. ובאמצע, כבר כמה שבועות טובים, שוכב "יום הולדת לאיתמר".

למרות שזה היה אחד מהמשחקים הראשונים שנתתי לילדי לשחק, לא הצלחתי להביא את עצמי לכתוב עליו. זו אמנם בסה"כ מעטפת נחמדה למספר משחקונים קטנים וחביבים, אבל אני לא הצלחתי להגיע למסקנה אם זה טוב או רע, נצרך או מיותר. אחרי מאבק עצמי ארוך ומפותל, שכלל לפחות שלושה לילות שבהן הבטחתי לעצמי שאשב ואכתוב עליו, בסופו של דבר הצלחתי להגיע לאיזו תובנה. אבל כדי שגם אתם תגיעו אליה, ראשית עלינו להבין במה בדיוק מדובר.

"יום הולדת לאיתמר" הוא, כפי שכתוב על האריזה, "חגיגת משחקים לפיתוח החשיבה והשפה" לגילאי 4 עד 8. כפי שאפשר לנחש מדובר באוסף כמעט אקראי של משחקים שונים שנועדו בצורה זו או אחרת לפתח את כישורי הינוקא בתחום המוטוריקה (בעיקר שימוש בעכבר) והחשיבה.

העובדה שמדובר במשחקים כל כך שונים קצת מבלבלת ומקשה על הגדרת החוויה של השחקן, כי כצפוי יש טובים יותר ויש ... קצת פחות טובים. המשחקונים כוללים: המסת כדורי גלידה בעלי אותו צבע שנופלים מהתקרה; רוורסי עם נרות במקום טבליות; זיהוי צורות וצבעים שתולעת חמודה חולמת עליהם; סדנת ציור שמופיעה בערך בכל משחק של קומפדיה; מילוי ריבועים מציור גדול בריבועים תואמים שנעים על מסילה; ומשחק מטקות שבו מניעים את הכדור בין שישה שחקנים.

במבט ראשון המשחקים נראים ברובם קצת משונים ולא מובנים, אבל שתי דקות בתוך כל משחק, אתם תבינו טוב מאוד מה צריך לעשות. לרוע המזל, ילדים (לפחות בחצי התחתון של הגילאים) יתקשו להבין את רוב המשחקים. הצד השני של טווח הגילאים דווקא יבין מה הולך, אבל יתקשה לשמור על עניין לאורך זמן. לשבחו של הכותר יאמר שרוב המשחקונים מגיעים עם כמה אפשרויות משחק שונות, כמו רמת קושי ושוני בנתונים. למשל, זיהוי הצורות והצבעים יכול להיות אותיות צבעוניות, איורים (גלידה, נעל וכו') צבעוניים או מעורבבים וצורות בסיסיות (מרובע, משולש וכו') צבעוניות.

לכל אחד מאלו יש מספר רמות קושי וגם אחרי שמסיימים את הזיהוי וממלאים את הטבלא (עיינו בתמונה המצורפת כדי להבהיר הכל) יש עוד שני משחקונים המוחבאים בפנים: פאזל הזזת הריבועים ש"גילינו" וסידורם כראוי ואז צביעת הציור בעצמנו תוך שימוש בצבעים מגופה של התולעת הישנונית.

משחק פלאש מושקע

הבעיה העיקרית של המשחק היא דווקא המתחרים שלו: עשרות אתרי הפלאש החינמיים (או קרובים לחינמיים) שמציעים את אותה החוויה בדיוק. אז נכון, פה יש לנו דיבוב בעברית (וגם ברוסית ואנגלית למי שממש חייב) שמסביר כל משחק, קליפ פתיחה מושקע למדי ומעטפת גראפית קצת יותר מרשימה, אבל עם כל הכבוד – המשחקים עצמם לא מוצלחים בהרבה מהחלופות החינמיות שמסתובבות ברשת (וכמובן, גם אצלנו ב-Vgames).

רוורסי, תוכנות ציור פשוטות, פינג-פונג פשטני וחיקויי טטריס – באמת שלא צריך לחפש הרבה כדי למצוא שלל גרסאות שלהם באינטרנט. זה משאיר אותנו עם שני המשחקים היותר מקוריים בחבילה – הנחש החולם ומילוי תמונה בריבועים המתאימים שנוסעים על גבי מסילה מעליה. שניהם, איך לומר בעדינות, לא משהו שיזכה את יוצרם בפרס הכיף של השנה. זאת אומרת, כן, הם נחמדים – אבל לא מספיק כייפיים וודאי לא ממכרים.

עם זאת, אל תמהרו להספיד את "יום הולדת לאיתמר". בכל זאת, רוב המשחקים יותר מלוטשים מאשר חלופה אינטרנטית באתר מפוקפק, דוברי עברית שעוזרת מאוד לילדים שלא דוברים אנגלית וכולם מאורגנים בצורה חביבה במקום אחד.

אז מה, שווה את הכסף או לא? אני מקווה שעכשיו אתם מבינים את הדילמה שלי. האם להתייחס למשחקים בפני עצמם, ואז הציון הוא מכובד למדי, או להתחשב בכך שיש אפשרות למצוא חלופות חינמיות באינטרנט?

נראה לי שבסופו של דבר השיקול של הנוחות גובר. גם ממשק נוח ומותאם לילדים (שלא כמו ברוב אתרי האינטרנט), גם עברית מלאה וגם גרפיקה דו-מימדית חביבה ומושקעת יותר מהממוצע החינמי. וחוץ מזה, המחיר הוא 70 ₪ בלבד. ממש לא בשמיים. מצד שני, אי אפשר להתעלם לגמרי מכך שלאור התקדמות הטכנולוגיה והתחרות החיצונית היה רצוי, לכל הפחות, להביא מגוון רחב יותר של משחקונים בחבילה.

במצב הנוכחי, "יום הולדת לאיתמר" הוא אוסף משחקונים חביב שכדאי לקנות אם יש לכם ניסיון טוב עם משחקים קודמים של קומפדיה או אם אתם מרגישים ש-70 ₪ שווה לכם את החיסכון שבחיפוש המשחקים באינטרנט.

גזר הדין

*ציון סופי: 79

משחקיות: 8; מגוון רחב של משחקים די מקוריים, אבל לא ממכרים.

גרפיקה: 8; לא משהו מדהים אבל צבעונית וברורה.

סאונד ופסקול: 8; קצת הסברים, קליפ ומוזיקת מעליות. מצד שני, אני לא רואה מה צריך לשנות בדיוק.

טכני: 8; חלק, אם כי הרזולוציה נמוכה בשביל הסטנדרט של היום.

אורך חיים: 7; תלוי מאוד מי משחק. יש ילדים שיאהבו ויש כאלו שלא.

ריבוי משתתפים: 1; לא קיים.

*הציון הסופי הוא אינו שיקלול ממוצע שאר הציונים.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י