הרשמה

דבר מן העבר: ונעבור לפרסומות

לקט פרסומות משלושים שנה של גיימינג.

מאת: איתי ברנר

בארץ, פרסומות למשחקי וידאו או משחקי מחשב בדרך כלל מסתכמות בכמה פוסטרים לא מרשימים במיוחד שתלויים על אחד הקירות הפנימיים של החנות. בחו"ל, לעומת זאת, פרסומות ראוותניות, ואפילו פרסומות טלוויזיה, הן מחזה נפוץ עוד מימי האטארי.

במהלך ההיסטוריה הקצרה שלהן (מעט יותר משלושה עשורים), היו לא מעט פרסומות גיימינג שהצליחו להתקבע בתודעה גם שנים אחרי שנראו לראשונה . לא תמיד בשל הסיבות הנכונות. לפניכם כמה מהן.

האיש הצורח וראפ זלדה (סוף שנות ה-80)

בשנות ה-80 הגיעה מחלקת השיווק של נינטנדו למסקנה שלהראות סתם קטעים מתוך משחקים זה יותר מדי משעמם - מה גם שמשחקים אז לא נראו כמו משחקים היום - ומצאה שלל דרכים יצירתיות על מנת להפוך את הפרסומות למושכות יותר ובעיקר צפויות פחות.

הפרסומת הראשונה לזלדה ניסתה כנראה להראות מה עובר בראשו של השחקן כאשר הוא משחק לראשונה במשחק, אבל התוצאה מזכירה יותר התקפים פסיכוטיים של מי שכבר עבר את רמת ההתמכרות הנורמאלית למשחק ונמצא בהליך גמילה מתקדם...

פרסומת מאוחרת יותר ניסתה לפרסם את המשחק באמצעות שיר ראפ, לא פחות ולא יותר. קשה לשפוט אם השיר יותר משעשע או יותר מביך, אבל מה שבטוח שהוא יכול להתחרות עם פרסומת הראפ לשוקו בכיכובו של סאבנימינאל בקטגוריית הפרסומת המוזיקלית הלא-שייכת של השנה.

סגה עושה מה שנינטנדו לא (תחילת – אמצע שנות ה-90)

כמעט בכל דור של קונסולות יש קונסולה אחת שיוצאת לפני השאר ויכולה להתהדר ביתרון טכנולוגי גדול על המתחרות שלה - לפחות עד שמגיע הדור הבא שלהן. זה היה המצב של הג'נסיס (מגה דרייב באירופה) שיצא כמעט שנה לפני הסופר נינטנדו באמריקה. לצעירים שבינינו נסביר שאז סגה עוד הייתה יצרנית של חומרה והיא ונינטנדו היו יריבות מרות.

סגה החליטה לתקוף את נינטנדו בבטן הרכה והזכירה לקהל הצופים עד כמה ה – NES המקורית כבר מיושנת לעומת הג'נסיס שיכולה להריץ משחקי ארקייד כמעט כמו אלו שהיו באולמות המשחק של אותה התקופה.

לנינטנדו הייתה תשובה לקו הפרסומי הזה רק בסוף ימי הסופר נינטנדו, כאשר היא החלה להתקין במשחקים שבבים מיוחדים ששיפרו את היכולות הטכנולוגיות שלהם וניצלה את העובדה שכל ההרחבות המקבילות אשר יצאו לג'נסיס דרשו רכישה של חומרה נוספת. הפרסומת הזו אולי לא יצירתית כמו אלו של זלדה, אבל אין ספק שהמסר העיקרי מועבר בצורה בולטת שקשה להתעלם ממנה.

מיקרוסופט מסתבכת פעמיים (תחילת – אמצע שנות ה-2000)

וברשותכם, נעבור כמעט עשור קדימה אל מיקרוסופט, שניסתה להתמודד מול סוני דרך מסכי הטלוויזיה. הפרסומת הזו לאקס בוקס המקורית אמנם לא תוקפת את ה – Playstation 2 ולא מנסה להציג בעצם שום משחק ספציפי, אבל היא בהחלט מנסה להעביר מסר: החיים קצרים, שחקו יותר. במהלך הפרסומת הפרובוקטיבית - וגם יצירתית - למדי, נראה תינוק שעף הישר מבית החולים אל הקבר תוך כדי הזדקנות מואצת. למרות השנים שעברו, הפרסומות עדיין עלולה להיות מעט קשה לצפייה.

הפרסומת נפסלה לשידור בטלוויזיה האנגלית לאחר תלונות מרובות מצד הצופים ובתוכן גם לא מעט אימהות. הטענה של מיקרוסופט שהמסר המועבר היא דווקא מסר שמח לא ממש שכנעה את השמרנים הבריטים, אך הפרסומת המשיכה להיות פופולרית באינטרנט ובבתי קולנוע.

כמה שנים מאוחר יותר, עם השקת ה-360, נפסלה פרסומת נוספת פרובוקטיבית הרבה פחות, כזו שבה אנשים מדמים קרב יריות באמצעות תנועות ידיים בלבד, אולי כמעין מחווה להאלו (או שכבר אז הם חשבו על קינקט?). לא ברורה הסיבה לפסילה, אולי חששו שאנשים עלולים להתרגז בגלל האסוציאציה האפשרית לפיגוע בתחתית.

מי צריך גבינה כשיש גיים בוי? (2005)

הפרסומת הזו מלמדת יותר מכל על ההתנערות של נינטנדו מתדמית הילדה הטובה שהצמידו לה במשך שנים והניסיון לפנות לקהל בוגר יותר. הגיים בוי מיקרו הייתה גרסה קומפקטית ביותר של הגיים בוי אדוונס שהייתה אמורה להאריך את משך הדור של הקונסולה הותיקה לצד ה-DS, משימה שלא בדיוק הצליחה בסופו של דבר.

באופן לא ממש צפוי יחסית למקרים הקודמים ולמרות הרמיזה המינית הברורה, אין עדויות לכך שהפרסומת נפסלה לשידור, אף על פי שבהחלט יכול להיות שהיא הוגבלה לשעות שידור מאוחרות. חיפוש קצר ברשת מוכיח גם שנינטנדו עצמה העלתה את הפרסומת לאתר גוגל וידאו הוותיק (זה שבו ענקית החיפוש השתמשה לפני רכישת יו-טיוב).

GTA בהפוכה

אפשר גם אחרת : מה קורה כאשר לוקחים משחק המזוהה כאלים ובוטה והופכים את היוצרות? זה בדיוק מה שקוקה קולה עשתה כאשר היא הציגה פרודיה על GTA בה הגיבור מתגלה בעצם כבחור נחמד שמחלק לכולם משקאות בחינם:

מעניין להשוות את הפרסומת הזו לפרסומת אמיתית של GTA 3, בה יש הרבה אלימות ואווירה מאיימת, אבל המוזיקה ברקע מעבירה דווקא את הרושם ההפוך.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    23:06 06.04.2011 | בן בן (אורח)

    אני אוהב מאוד את הפרסומת של קוקה קולה חח

  2. 2

    00:56 07.04.2011 | ל-1 ל-1 (אורח)

    You need to suck my dick

  3. 3

    02:56 07.04.2011 | eliya45 eliya45

    חחחח אהבתי

  4. 4

    07:14 07.04.2011 | rert rert (אורח)

    איזה יפה הפרסומת של הקולה...

  5. 5

    07:35 07.04.2011 | אוף אוף (אורח)

    בתור שלושים שנות גיימינג נתנו להם כתבה מאוד קצרה...
    היו הרבה מאוד פרסומות טובות. סוניק הראשון פורסם מלא בטלוויזיה, מהלך שעזר מאוד לשיווק של סוניק! בטח יש עוד מלא...
    תוציאו דבר מן העבר: פרסומות חלק 2!

  6. 6

    09:58 07.04.2011 | blisf blisf

    הפרסומת הכי טובה:

  7. 7

    11:11 07.04.2011 | barel20595 barel20595

    חחחח אני זוכר את הפרסומת של קוקה קולה

  8. 8

    12:33 07.04.2011 | יוס יוס (אורח)

    מצחיק שאת הפרסומת של קוקה קולה עשו ב2001 כשGTA 3 יצא, אבל הגרפיקה שלה מזכירה מאוד את GTA 4

  9. 9

    18:48 07.04.2011 | Psychoticat Psychoticat

    קיוויתי לראות פה את הפרסומת שעשו ל-Devil May Cry. למרות שהיא יחסית קצרה, הם ממש השתגעו עם הקוספליי והאביזרים.

  10. 10

    19:01 07.04.2011 | http://pixup2.me http://pixup2.me (אורח)

    הפרסומות של xbox(השנייה) ושל קוקה-קולה הכי יפות לטעמי.

  11. 11

    21:54 07.04.2011 | אלכס אלכס (אורח)

    ענק...... שיחקת אותה.

  12. 12

    08:02 08.04.2011 | Dooby Dooby (אורח)

    הפרסומת של אקס בוקס שיורים אחד על השני הייתה הכי טובה.

  13. 13

    09:05 08.04.2011 | אין מה להוסיף אין מה להוסיף (אורח)

    הפרסומת של האנשים שמתחילים לעשות "מלחמת גנגסטרים" ברכבת התחתית אדירה !

  14. 14

    19:42 08.04.2011 | ??? ??? (אורח)

    וואי,הרגה אותי הפרסומת של ה Xbox360 חחחח XDDD

  15. 15

    23:18 12.04.2011 | 102 102 (אורח)

    10, זה בדיוק מה שאני חשבתי!

  16. 16

    05:15 13.04.2011 | outlaw outlaw (אורח)

    אחת הכתבות הטובות שלכם !

  17. 17

    19:22 21.04.2011 | משמו משמו (אורח)

    מה עם יפאנים?

  18. 18

       | פורסם ע"י