הרשמה

מצות גיימינג

על משחקים שלא היה להם זמן לתפוח.

מאת: גדעון ברוט

מצות, אותם ריבועים מחוררים שעושים רעש נעים בפה אבל קצת פחות נעים בבטן, הם הסמל הבלתי מעורער של חג הפסח ואחד המאכלים המזוהים ביותר עם היהדות. זה אמנם רק בצק שלא תפח,אך העובדה כי הן מקושרות לאירוע כה משמעותי כמו יציאת מצרים נתנה להן מקום של כבוד בפנתיאון הסמלים והמאכלים היהודי.

בעשור האחרון,בעיקר הודות לעובדה שכל מחשב גיימינג שמכבד את עצמו נמצא בחיבור מתמיד לרשת, אנו עדים לתופעה שבה גם חברות המשחקים לא מחכות לתפיחה של המשחק שלהן, ומוציאות אותו חצי-אפוי. התפיחה מגיעה אחר כך, דרך שחרור טלאי, שניים או עשרים. כך לא צריך לדחות את יציאת המשחק: אין לחם? יאכלו מצות בינתיים.

לכבוד חג הפסח, להלן רשימה - מדגמית בלבד, כמובן, וכוללת בעיקר משחקים מהזמן האחרון - של משחקים אשר יצאו לשוק רחוקים מגמורים. חלק מהמשחקים האלה טובים מאד גם בצורתם ה"מצתית", אבל זה לא מנע מהם לעשות לגיימרים בלגן בבטן.

המצה ההיסטורית: Defender Of The Crown

גם הרבה לפני עידן הטלאים היו מקרים לא מעטים של מפתחות שהסכימו שמשחק לא אפוי שלהן יצא לשוק, אפילו אם לא הייתה להן אפשרות לתקנו ללא הוצאת מהדורה חדשה.

כזה היה Defender Of The Crown, משחק אסטרטגיה מ-1986, אשר היה בזמנו הצלחה גדולה תודות לצד אודיו-ויזואלי משובח, יותר עלילתיות משהיה נהוג בז'אנר האסטרטגיה באותן שנים, ומגוון מיני משחקים ששולב בו.

בבסיסו היה מדובר במשחק Risk שהתרחש על מפה של אנגליה של ימי הביניים, ומטרת המשחק, שהיה מעין אב קדום של סדרת Total War, הייתה לאחד את כל טריטוריות הממלכה תחת דגל אחד. המשחק זכה לציונים גבוהים, אבל רבים מהמבקרים הרגישו שמשהו חסר: המוזיקה הייתה מצויינת אבל לא היו למשחק אפקטי סאונד דיגיטלי, דבר שהאמיגה הצטיין בו במושגי התקופה; המרכיב האסטרטגי היה פשטני, וחלק מרכיבי המשחק היו טקסטואליים כמעט לגמרי - דבר מוזר בעבור משחק שאחת מנקודות המשיכה העיקריות שלו הייתה הגרפיקה הראוותנית בה הוא הוצג.

מאוחר יותר התבררה הסיבה: המפתחת, Cinemaware, שזה היה המשחק הראשון שלה (אבל לא האחרון - לחברה הייתה השפעה משמעותית על שוק המשחקים של סוף שנות השמונים), נכנסה לבעיות תקציביות ונאלצה להשיק את המשחק ללא הרבה מהפיצ'רים שתכננה לו. מלבד קמפיין ארוך יותר עם סוף נורמאלי ואפקטים, מיני משחקים יותר מפורטים ומסך קרב טקטי במקום תצוגת קרב בטקסט, הוא היה אמור להכיל עוד מספר מצבי משחק לשיפור אורך חייו.

חלק מאותם פיצ'רים אשר הוסרו מהגרסה המקורית של האמיגה מצאו את דרכם בסופו של דבר לפורטים הרבים שלו שיצאו ב-1987-1988 לכל מחשב אישי של אותה תקופה, כולל ה-PC (שמגבלותיו דאז גרמו להורדת איכות הרסנית בצד הגרפי והקולי). ועדיין, Defender Of The Crown נחשב לאחת המצות המפורסמות הראשונות של התעשיה.

פרס מפעל המצות: Troika Games

אולפן Troika נקרא על שם שלושת מייסדיו, מעצבי משחקי תפקידים שפרשו מ-Black Isle Studios לאחר עבודה על סדרת Fallout. השם, התברר בדיעבד, התאים גם לסופו ולא רק לתחילתו, מאחר ואנשיו הצליחו להביא לעולם בדיוק שלושה משחקים לפני שהוא נסגר.

הדבר המשותף לכל שלושת משחקי Troika, מלבד היותם משחקי תפקידים ל-PC שהצטיינו בחופש הבחירה שהם העניקו לשחקן, היה שהם שלושתם - Arcanum, Temple of Elemental Evil ו-Vampire The Maquerade: Bloodlines - היו מלאים בכמויות מרשימות מאוד, נדירות, של באגים.

לשני האחרונים - Temple ו-Bloodlines - נוצרו רשימות באגים שכללו מאות, אם לא יותר מאלף, באגים מכל סוג ומין. Troika לא הצטיינו במיוחד בתיקון המשחקים שלהם, ועד היום יוצאים טלאי קהילה למשחקים שממשיכים לקרב אותם אל המצב המוגמר שהם לא זכו לו.

המצה ההמונית: Final Fantasy 14

למשחקים המוניים יש נטייה לצאת כאשר הם לא ממש גמורים. תוכן דל, שרתים שקורסים מהעומס ובאגים הם נחלתם של רוב המשחקים ההמוניים בתחילת דרכם, אבל גם בעולם המוצרים החלקיים שהם MMOs, יש מצות מצטיינות.

Final Fantasy 14, גרסה המונית שנייה לסדרת ה-JRPG המצליחה, הגיע לשוק במצב כל-כך בוסרי, שעד היום, יותר מחצי שנה אחרי ההשקה, Square-Enix עוד לא העזה להתחיל לקחת עליו דמי מנוי, כמתוכנן.

כאשר המשחק יצא בגרסת המחשב האישי, בספטמבר 2010, היה ברור מייד לשחקנים ולמבקרים (ממוצע 49) שהמפתחים מיהרו להוציא לשוק לא גמור, כאשר בין החורים הגדולים שהיו פעורים בו ניתן היה למצוא ממשק שבור, טקסטורות נעלמות, קווסטים שבורים ומערכת כלכלית לא מתפקדת. המשחק אפילו לא כלל אפשרות Fast Travel ,דבר בסיסי ביותר במשחק מהסוג.

Square-Enix עדיין ממשיכה לעבוד על תיקון התאונה הטרגית שהיא FF14; נאחל להם שמתישהו יצא מהמצה השרופה הזאת משהו אכיל.

המצה האמביציוזית: Elemental: War Of Magic

לפעמים, מתחת לחזות השבירה וטעם הקרטון, המצה שאתם אוכלים רצתה להיות יותר מסתם מצה. היא רצתה להיות סנדביץ' גורמה במסעדת שף יוקרתית, אבל מה לעשות? נתקלה במעט סיבוכים בזמן שהייתה בתנור.

Elemental: War Of Magic, משחק אסטרטגיה שפותח בסטודיו המוכשר של Stardock, שאף לשלב בין מאפייני משחק אסטרטגיה כמו בניית ערים, חיפוש משאבים וכיבוש שטחים לבין מאפייני משחק תפקידים כמו חקר עולם פתוח, קווסטים ודמויות גיבורים.

כאשר המשחק יצא, באוגוסט 2010, הייתה ניכרת בו האמביציה, אבל יחד איתה גם היה ברור מאוד שלפנינו מוצר שהדרך היחידה לתת לו אישור QA היא לדחוף אותו בכוח במורד הגרון עם הרבה מיץ ענבים. Elemental סבל מבעיות טכניות קשות, אינטליגנציה מלאכותית שבורה ופיצ'רי אונליין בלתי מיושמים. רבים מאתרי הגיימינג,כמו PC Gamer ו-GameStop, החליטו בעקבותז את לדחות את כתיבת הביקורת על המשחק עד לאחר יציאת טלאים שיאפשרו להתייחס אליו ברצינות.

עד היום לא לגמרי ברור מה גרם למפתחת מנוסה כמו Stardock להוציא משחק כל כך לא גמור. האירוניה היא שהמשחק שעליו מתבסס Elemental, קלאסיקת האסטרטגיה Master of Magic, היה גם הוא משחק ידוע לשמצה בכמות הבאגים ובעיות ב-AI שלו. אולי מדובר בקללה.

המצה שאפשר לסמוך עליה: משחקים מבוססי סרטים

כולנו מכירים את העטיפה הצבעונית של חבילת המצות הבאה. זו בדיוק אותה מצה שיוצאת כל פעם בתחילת חג הפסח ומגיעה בהמוניה לסופרים ולמכולות השכונתיות. למרות הטעם הנוראי שלה, היא בין המצות הפופולריות ביותר.

משחקים מבוססי סרטים, גם בגלל שיוצריהם הם לרוב אולפנים בינוניים וגם בגלל הדדליינים הבלתי אפשריים שלרוב נתבעים ממפתחיהם, הם מצות הסופר הסטנדרטיות של עולם משחקי המחשב.

האסון מבוסס הסרט הראשון היה E.T, שיצא לקונסולת ה-Atari 2600 הפרהיסטורית בדצמבר 1982, לצד הסרט. בעוד שהסרט של שפילברג היה הצלחה גדולה גם בקופות וגם בביקורות,המשחק היה כשלון נוראי. אולי לא מפתיע - למפתח שלו היה חודש בודד לעבוד עליו, דבר שאפילו ביחס לתקופות הפיתוח הקצרות של אותם ימים (בסביבות חצי שנה) היה משימה כמעט בלתי אפשרית.

המשחק מכר לא מעט בתחילת דרכו, בזכות הצלחת הסרט - כ-1.5 מיליון עותקים. המבקרים, לעומת זאת, קראו ל-E.T אחד המשחקים הגרועים שנעשו. הפופולריות של המשחק דעכה במהירות רבה, ולפי אגדה אורבנית אחת, אטארי קברה כ-3 מיליון עותקים שלא נמכרו של המשחק בבור גדול במדבר ליד אל פאסו, טקסס.

המצה הטעימה: Fallout: New Vegas

Obsidian הם מהרבה בחינות היורשים של Troika. גם הם יוצרים משחקי תפקידים עם הרבה חופש בחירה; גם שם מועסקים הרבה מפתחי Fallout לשעבר; וגם אצלם כל משחק הוא חגיגה של באגים. 

Fallout: New Vegas הוא הדוגמה המובהקת למוצר מצה-עם-שוקולד של Obsidian: טוב אבל מלא חורים. המשחק העדכני בסדרת התפקידים זכה לשבחים רבים בזכות עולם משחק גדול ופתוח, וכמויות עצומות של תוכן המלווה בכתיבה איכותית, בהן ניתן להיאבד למשך מאה שעות ויותר.

החצי השני של של כל ביקורת היה ניסיון לתת דגימה של סוגי הבאגים שייסרו את שחקניו, פחות את הממוזלים שבהם ויותר את המתוסכלים שבהם: תקיעות, שמירות שנעלמות, דלתות שמסרבות להיפתח, דמויות מרחפות באוויר ומוטציות שאפילו במדבר הפוסט אפוקליפטי של נבאדה לא היו אמורות להתקיים. Obsidian הגיבה בהפניית האצבע המאשימה לכיוון Bethesda, לה שייך מנוע Fallout 3 עליו פותח New Vegas. 

למרבה המזל ובניגוד ל-Troika, התמיכה במשחק נמשכה ונמשכת ורוב הבאגים המשמעותיים בו תוקנו בשלב זה.

המצה המפתיעה: Gran Turismo 5

זו תופעה מוזרה: לפעמים מצה יכולה לבלות בתנור שעות על גבי שעות, ועדיין לצאת בסוף מצה, שטוחה כמו גרמניה.

Gran Turismo 5 הוכרז לראשונה בשנת 2005 כהמשך לסדרת המרוצים הריאליסטית של סוני. לאחר דחיות מרובות, משחק הקדמה בשם Prologue וחמש שנים בפיתוח, המשחק יצא לבסוף בנובמבר 2010 - ולמרות פירוט עצום ואובססיבי בחלקים מסויימים של עיצוב המשחק, התברר שכמעט ומזניח לחלוטין חלקים חשובים אחרים.

למרות השבחים שחילקו ביקורות למודל הנהיגה ולשחזור המדויק טכנית של אוסף המכוניות העצום, ה-AI הרגיש כאילו הוא נוהג לפי תבנית קבועה, מערכת האונליין כמעט ולא הייתה קיימת והרבה מהמודלים הגרפיים של הרכבים חסרו פירוט. מסתבר שגם אם אופים מצה שנים, כל עוד לא שמים בה את כל הרכיבים הנכונים יקשה עליה להפוך לחלת שבת מפוארת.


אז מי אמר שחברות המשחקים לא דואגות לקהל שלהן בישראל?להלן נוכחתם שהן דואגות ועוד איך, לישראלים וגם ליהודי התפוצות, שלא יחסרו לנו מצות כל שנה ושנה. חג פסח שמח.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:22 23.04.2011 | HeadChopper HeadChopper

    כתבה מעולה

  2. 2

    20:44 23.04.2011 | גיא גיא (אורח)

    מה עם ביקורת לפורטל 2 ולמורטל קומבט החדש? עשיתם לסימס ימי הביניים אבל לא לשני המשחקים הכי טובים שיצאו לאחרונה

  3. 3

    20:49 23.04.2011 | eldartassa eldartassa (אורח)

    לא חשבתי שאזכה לראות מכונית מעופפת השנה!!!!

  4. 4

    20:50 23.04.2011 | א א (אורח)

    חג פסח שמח לכל עם ישראל והגיימרים

  5. 5

    20:51 23.04.2011 | yairsi yairsi

    DOC זה אחר המשחקים הראשונים ששיחקתי בחיי במחשב XT עם 4 צבעים. זה משחק קלאסי שאני עד היום משחק בו (רק במחשב גיימרים)

  6. 6

    21:20 23.04.2011 | ל-3 ל-3 (אורח)

    נדמה כאילו אנחנו היחידים ששמו לב שהמכונית לא באמת נוסעת

  7. 7

    21:49 23.04.2011 | Anaxim Anaxim

    הערה קטנה על Elemental: War of Magic
    מדובר ביורש הרוחני _השני_ לMaster of Magic, כאשר הראשון היה סדרת המשחקים Age of Wonders.
    הסדרה הנ"ל מהוללת גם כיום, בקרב חובבי MOM, כהיורש הרוחני ההולם ביותר שיצא. לא יודע לגבי תנאי יציאה, אבל דומני שלא יצא עם באגים מרובים מדי (והמשחק הראשון עדיין עובד בלי בעיה, ובלי העזרה של GOG, על ווינדוס 7 ברזולוציה מקומית.)
    כן קללה לא קללה, אבל בבקשה בלי לעשות את הכללה הזאת.

    דיסקליימר: אני לא טוען שאני הצלחתי למצוא באיזה מצב יצא AOW, ועל כן מבקש לא לתפוס אותי במילתי. רק רציתי להפנות תשומת לב.

  8. 8

    22:36 23.04.2011 | InterAl InterAl

    7, AOW הוא לא ממש דומה ל-MOM. כל החלק של ניהול האימפריה ב-AOW הוא רדוד ולוקה בחסר. אתה גם לא יכול לבנות ערים, רק לכבוש. AOW יותר קרוב למשחקים כמו homm/disciples/warlords, בעוד MOM שייך לז'אנר ה-4X עם משחקים כמו moo,civ,galciv וכו'.

  9. 9

    23:01 23.04.2011 | Anaxim Anaxim

    8:
    אפשר לבנות ערים. יש יחידה מיוחדת.
    וייתכן ששיחקת אחרת, כי אומנם החלק של הניהול יותר קטן, אבל לא משמעותית. גם MOM לא שפע בניהול מורכב.
    ובשביל למתוח השוואת - מגבלת יחידות בצבא שכל אחת מייצגת יחידה אחת; פיזור מנה לתור בשביל ללמוד קסמים וכן הלאה; מבחר גדול של גזעים, כל אחד עם טריק מיוחד; גיבורים שונים עם יכולות שונות; מנהיג לכל האימפריה; איזורי היתקלות במפה; רמות מהותיות ליחידות.
    אני חושב שאלה החשובים.
    קיבלת?

  10. 10

    23:06 23.04.2011 | Anaxim Anaxim

    התנצלות מראש על מעט השגיאות כתיב שבתגובה שלי (מספר 8). קשה לעשות הגהה כשעייפים.

  11. 11

    00:13 24.04.2011 | ET2k ET2k

    בקשר לE.T, עשו על זה פרק מאוד מצחיק בקוד מאנקיס, פשוט חובה לראות (בכלל, כל הסדרה הזו היא חובה אם אתם לא מכירים - Code Monkeys)

  12. 12

    00:34 24.04.2011 | ככככ ככככ (אורח)

    אירוני שגדעון ברוט עושה כתבה על מצות ועל חמץ.

  13. 13

    00:51 24.04.2011 | עימ עימ (אורח)

    "שטוחה כמו גרמניה"??
    WTF??

  14. 14

    00:52 24.04.2011 | Gggg Gggg (אורח)

    11 avgn יותר טוב והוא הולך לעשות ביקורת על איטי בסרט שלו איזה כיף....

  15. 15

    02:34 24.04.2011 | מיפ מיפ (אורח)

    הדבר הראשון שעלה לי לראש עם קריאת הכתבה היה המשחק
    Tomb Raider: Angel of darkness.

    אם כבר מדברים על דברים חצי אפויים :P
    מצות יכולות להביא גם לפיטורים.

  16. 16

    09:09 24.04.2011 | TheYeIIowDucK TheYeIIowDucK

    לדעתי גם Portal 2 היא סוג של מצה... יש לא מעט דברים שהובטחו אבל לא נכנסו למשחק

  17. 17

    17:00 24.04.2011 | ... ... (אורח)

    מה עם ההגדה של ויגיימס?

  18. 18

    19:35 24.04.2011 | יהב יהב (אורח)

    אחלה כתבה גדעון!

    עדיין אפשר היה אולי להתייחס ל-L4D, שהבינו שהוא מצה רק אחרי שיצא השני. אבל אהבתי!

  19. 19

    20:00 24.04.2011 | 1771 1771 (אורח)

    כתבה מצויינת, אהבתי את הכתיבה והמחשבה.

  20. 20

    00:15 25.04.2011 | חן אחד חן אחד (אורח)

    מה עם HELLGATE LONDON !!
    מצב משחק און ליין עלה לאוויר 2 חודשי אחרי יציאת המשחק !
    שלא לדבר על דיבוב של מלא דמויות ע"י אותו האדם, עם גליצ'ים שלא איפשרו לך לשחק ו2 קיבצי אמפי 3 שהיו אמורים להיות מוסיקת אמביאנט והיו רק רעש...

  21. 21

    00:39 25.04.2011 | 666 666 (אורח)

    מה עם GTA 4 ל-PC?!
    זאת מצה שאפו אותה שתי שניות בדיוק!
    אני מאוד אוהב את סדרת GTA אבל יכלו להשקיע יותר...
    לפחות הם היו אחראים וסידרו את הבעיות בפאצ'ים אבל עדיין לא הכל מושלם...

  22. 22

    20:45 25.04.2011 | ככג ככג (אורח)

    21 תגיד תודה,
    עם הפורטים של היום הוא נחשב אחד המושקעים..

  23. 23

       | פורסם ע"י