הרשמה

Cosmic Encounter: הכי טוב שיש

עידן זיירמן מנסה לכתוב ביקורת על המשחק Cosmic Encounter ומגלה שזו בכלל לא משימה פשוטה

משחקים לא חייבים להיות במחשב או בקונסולה. בטור החודשי שלו, עידן זיירמן סוקר את תעשיית משחקי הקופסא, שיכולה לספק לא פחות הנאה מכל משחק מחשב שאתם יכולים לחשוב עליו. 

"בפעם הבאה - האלפה והאומגה של משחקי הלוח: Cosmic Encounter."

כמה פשוט זה נראה כשכתבתי את המשפט הזה. אני אכתוב על Cosmic Encounter. זה משחק מצוין. יהיה קל להסביר לכם למה אני כל כך אוהב אותו. קלי קלות, לא? הטור הקל ביותר שכתבתי בחיי. כמו לכתוב טור שמסביר למבוגר איך לגנוב סוכריה מתינוק.

תנו לי רגע להסביר לכם את המטען הרגשי שמתלווה ל- Cosmic Encounter: מדובר במשחק הקופסה שהשקעתי בו הכי הרבה שעות בחיי (גם אם מכלילים את נתח החיים שלי שנעלם בסערה של משחקי Dominion). מדובר במשחק שמלווה אותי ואת מרבית החברים שלי כבר שנים.

מילא, אם היה מדובר רק בנו, פסיכים שכמותנו - ריצ'רד גרפילד (שיצר משחק אחד שאולי שמעתם עליו - Magic: the Gathering), הסביר ש- Cosmic Encounter היה ההשראה העיקרית שלו בעיצוב המשחק. מדובר במשחק שנמצא באזור כבר יותר משלושים שנה, שמופץ בכל פעם בהוצאה מחודשת, וזוכה לשבחים בכל פעם מחדש. זה Cosmic Encounter.

לכו תתחילו לכתוב עליו ביקורת בלי לקבל התקף זיעה רציני בידיים. נראה אתכם.


הוורפ - המקום אליו חלליות הולכות כשהן מתות

כיבוש החלל

החוקים ב- Cosmic Encounter הם פשוטים: כל שחקן מתחיל עם חמש פלנטות, ארבע חלליות בכל פלנטה, ושמונה קלפים (רובם עם מספרים מ- 0 עד 40) ביד. בתורו, הוא מקבל יעד - שחקן שאותו הוא תוקף. הוא שולח עד ארבע מהחלליות שלו לאחת מהפלנטות של היריב, ומניח קלף ממוספר על השולחן, הפוך. היריב שלו עושה את אותו הדבר. שני הקלפים נחשפים בו-זמנית, מחברים את המספר שעליהם למספר החלליות שמשתתפות בקרב, ומי שהשיג תוצאה גבוהה יותר מנצח. השחקן הראשון שכובש חמש פלנטות, מנצח במשחק. פשוט, לא?

בשביל לסבך את העניינים מתווספים למשחק קלפי Negotiate. אם גם אתם וגם השחקן היריב שמים קלף Negotiate, תהיה לכם דקה להגיע להסכם ביניכם, שבדרך כלל נוגע להחלפת קלפים או הקמת קולוניות משותפות. אבל אם אתם שמים קלף Negotiate בקרב והיריב שלכם מניח קלף רגיל - תפסידו בבושת-פנים, אבל תוכלו לאסוף "פיצוי" מהשחקן המנצח: קלפים מהיד שלו. זה כבר מסבך את העניינים. האם הוא ניצל את הקלפים הגבוהים שלו כבר? האם בכלל היו לו קלפים טובים ביד מלכתחילה? האם שווה לכם להפסיד ארבע חלליות בשביל הסיכוי לחלץ מהיד שלו את ה- 40 המלוכלך שאתם יודעים שנמצא שם?

אפשרות נוספת במשחק היא לחתום בריתות קצרות-טווח. בכל קרב, גם התוקף וגם המגן יכולים להזמין את השחקנים האחרים להצטרף אליהם לקרב. בתמורה לסיוע שלהם, בעלי הברית עלולים לזכות בקולוניה חדשה, או קלפים חדשים ליד שלהם. הוסיפו לכך כמה קלפים מיוחדים בודדים (למשל, קלף ש"מחזיר לחיים" את כל החלליות שנהרסו במשחק, או קלף שמונע משחקנים לחתום בריתות במהלך התור), וקיבלתם את כל החוקים של Cosmic Encounter. כולם, חוץ מהכוחות.


לזה אני קורא יד מוצלחת!

תן לי כח

וכאן אנחנו מגיעים ללב העניין. הגדולה של Cosmic Encounter. האלמנט שיגרום גם למשחק האלף שלכם להיות שונה לחלוטין. כל שחקן מקבל בתחילת המשחק גזע חייזרי, עם כוח מיוחד שבו הוא יוכל להשתמש במהלך המשחק. כל כוח כזה שובר את החוקים של המשחק בצורה כלשהי.

הפציפיסט מנצח אוטומטית בקרב כשהוא מניח Negotiate והיריב שלו מניח קלף התקפה רגיל. הוירוס מכפיל את קלף ההתקפה שלו במספר החלליות במקום להוסיף אותם. החלליות של הזומבי לא מתות אף פעם. המזוכיסט מנצח במשחק אם הוא מצליח להפסיד את כל החלליות. הסוחר יכול להחליף את הקלפים שלו עם אלה של היריב. אני יכול להמשיך עוד הרבה זמן, כי יש 50 כאלה. ואלה רק הכוחות שמגיעים עם המשחק הבסיסי. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, יש בשוק כבר שתי חבילות הרחבה, עם 20 כוחות נוספים בכל אחת, ועוד חבילה נוספת של 20 כוחות נמצאת ממש מעבר לפינה.

יש אנשים שטוענים שהכוחות הללו לא מאוזנים. הם צודקים לחלוטין. הוירוס הוא כוח חזק בצורה מגוחכת. הזומבי לא כל כך אפקטיבי כפי שהוא נראה בהתחלה. אבל חלק מהקסם של Cosmic Encounter הוא שמדובר במשחק שמאזן את עצמו. שחקנים חותמים בריתות נגד הכוחות החזקים יותר. שומרים את הקלפים החזקים שלהם כדי להפיל אותם. שחקנים מעמידים פנים שהם חלשים יותר ממה שהם באמת כדי לא להפוך למטרה.

הדינמיקה שמתפתחת במשחקים האלה היא מרתקת. והיא משתנה לחלוטין בכל משחק - גם בהתאם לכוחות שמשתתפים בו וגם בהתאם לשחקנים שמשחקים אותם.


ברק מנסה לשחזר את תמונת הסטארקרפט המפורסמת שלו

מעורר השראה

בעשרות השנים שעברו מאז ש- Cosmic Encounter יצא, הוא סיפק השראה לכמות עצומה של מעצבי משחקים. רוב המשחקים לוקחים אלמנט אחד או שניים שרלוונטיים עבורם ומבצעים אותו בצורה טובה. Cosmic Encounter מבצע בצורה טובה כמעט את הכל.

הוא חכם, הוא משתנה בצורה דרסטית בין משחק למשחק, הוא יוצר דינמיקה חברתית מעניינת והוא מסתמך מספיק על מזל כדי להוסיף עניין, אבל לא מספיק בשביל להפוך את המשחק למתסכל עבור שחקנים מנוסים. הוא אמנם לא המשחק האהוב עלי ביותר - הכבוד הזה שמור ל- Dominion (שעליו נדבר בעתיד), אבל הוא כן המשחק הטוב ביותר שאתם יכולים למצוא היום בחנויות.

הגרסה הנוכחית של Cosmic Encounter שנמצאת היום בחנויות (של Fantasy Flight Games) מיועדת לשלושה עד חמישה שחקנים (ועם ההרחבות שיצאו עד כה - ניתן גם להרחיב אותו לשמונה שחקנים), אבל המשחק עובד הכי טוב בקבוצות של ארבע או חמש. משחק בודד שלו יכול לקחת בין חצי שעה לשעתיים - בהתאם למספר השחקנים ולרמת הניסיון שלהם. את החוקים, בכל אופן, לא תצטרכו יותר מרבע שעה בשביל ללמד שחקנים חדשים. והוא כמעט תמיד ישאיר לכם טעם של עוד.

בפעם הבאה: משהו שונה לגמרי.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    02:08 02.03.2012 | אלוהים אלוהים (אורח)

    תתקדמו מושפלים

  2. 2

    11:59 02.03.2012 | ישו ישו (אורח)

    לזה התדרדרתם ?

  3. 3

    12:00 02.03.2012 | מוחמד מוחמד (אורח)

    פעם הייתם מפרסמים משחקים טובים

  4. 4

    12:00 02.03.2012 | בוהה בוהה (אורח)

    תעיפו את הכתב הזה

  5. 5

    12:01 02.03.2012 | גנדי גנדי (אורח)

    זה אחלה משחק
    לא מסכים עם התגובות שמעלי

  6. 6

    13:11 02.03.2012 | hjjh hjjh (אורח)

    תגובות 2-3-4 זה אותו אחד....

  7. 7

    13:23 02.03.2012 | אליקו אליקו (אורח)

    כל מה שצריך זה כמה חברים חנונים שלצערי אין לי כאלה

    ( אין לי חברים בכלל )

  8. 8

    18:52 02.03.2012 | אדם אדם (אורח)

    1)תסתכל על עצמך
    2)תלך לספר ותגיד לו שיכין לך תספורת נורמלית.
    3)תמצא מישהו שמבין באופנה, קח אותו לקניון ותקנה בעצתו בגדים נורמליים.
    4)כיום בסופש"ים יושבים בבארים. נסה את זה.
    5)אחרי כל השלבים המפרכים אך חיוניים, אתה מוכן למצוא חברים וחברה.

    וכשאני אומר חברים אני לא מדבר על שני הפולנים ששיחקת איתם במשחק הזה, אלא חברים חדשים שאוהבים לצאת, לטייל, לשתות.

    וכשאני אומר חברה אני לא מתכוון ליד ימין.

    בהצלחה!

  9. 9

    19:35 02.03.2012 | שלום שלום (אורח)

    כל הכבוד ויגיימס אני מצדיע לכם.
    כל הכבוד לזה שאתם נותנים אלטרנטיבה מידי פעם כמו שגיימר נותנים כשהם מסקרים סרטים וקומיקס (למרות שכבר ממזמן הכתבות שלהם שוות למיץ של זבל), המשיכו כך :)

  10. 10

    19:59 02.03.2012 | פולני פולני (אורח)

    לא יפה להשמיץ ככה את הפולנים

  11. 11

    22:46 02.03.2012 | עדן עדן (אורח)

    מי שיוצא לבלות רק בשביל להיות מקובל ולא כי הוא באמת אוהב את זה, הוא אפס חסר עמוד שדרה. אני אוהב לצאת עם חברים לפאבים ודואג לאיך שאני נראה, אבל אני גם אוהב לפעמים לשחק עם חברים שלי במשחקים מהסוג הזה.

    אני דיי בטוח שכתב את תגובה 8 יסתכל עוד כמה שנים במראה אחרי שהתחיל לשעמם אותו לעשות דבר בדיוק כל לילה, והוא יראה קליפה של כלום, וכנראה ילך לחפש לעשות משהו עם עצמו שאולי לא יראה הכי מאגניב

  12. 12

    22:57 02.03.2012 | סער סער (אורח)

    ל10 מחזק אותך ביותר, אבל תמיד אפשר לשלב :)

  13. 13

    23:28 02.03.2012 | df df (אורח)

    מה אכפת לי מהמשחק הזה

  14. 14

    17:31 03.03.2012 | שמוליק,מימין מרכז שמוליק,מימין מרכז (אורח)

    הכתבה הייתה קצרה וממוקדת, בדיוק כמו מה שצריך להיות למשחקי לוח.

    אני אישית משחק Magic (שאת האבל שיו גי הו עשה לה הוא בלתי ניתן לשיעור) ונחמד שהזכרת את זה.

    יש מצב שאתה תעשה כתבה על המשחק?

    חוץ מזה, מחכה לכתבות נוספות!

  15. 15

    23:37 03.03.2012 | תומך תומך (אורח)

    כל הכבוד!! תמשיך לכתוב כתבות מעולות כמו זאת!

  16. 16

    00:41 04.03.2012 | עידן זיירמן עידן זיירמן (אורח)

    שמוליק - אני לא משחק Magic כבר שנים, ובכלל מתרחק מ- CCGs למיניהם, כי אני לא כל כך אוהב את הפורמט וההשקעה שצריך להשקיע בו בשביל להנות ממנו כהלכה (בערך כמו ההבדל בין משחק מחשב רגיל ל- MMORPG, מבחינתי). אז אני כנראה לא אכתוב עליו בעתיד הנראה לעין. מה שכן, בעוד חודשיים אני אכתוב על Dominion, שהוא הדבר הכי קרוב למג'יק שקיים היום ולא דורש קנייה מתמדת של קלפים חדשים.

    לכל התומכים - תודה! אני שמח שאתם נהנים. :)

    לכל השאר - אני שמח שגם אתם נהנים.

  17. 17

    10:33 04.03.2012 | אני אני (אורח)

    אני די בטוח ששמונה הוא בתול שיצאה אתמול פעם ראשונה בחיים שלו, וכולו באקסטזה מזה עדיין.

  18. 18

    11:09 04.03.2012 | רועי רועי (אורח)

    לפחות תפסקו לצלם את השחקנים, חבורה של אנשי מערות, חסרי חיים ומנודים מהחברה, קצת מודעות עצמית בבקשה, תלמדו להתלבש ולהסתפר כמו בני אדם.

  19. 19

    17:55 04.03.2012 | רועי רועי (אורח)

    בגלל תגובות 19 ו8 אני באמת לפעמים חושב אם צריך להוציא חוק שאפשר להוציא להורג אנשים דבילים.

  20. 20

    18:46 04.03.2012 | weasel weasel

    קוסמיק באמת משחק נהדר - מאז שהתנסיתי בו פעם אחת - התלהבתי ואני לא מפסיק לשחק.
    שתי טענות שיש לי לגביו:
    אחת, המשחק פשוט לא מתאים לשני שחקנים בשום צורה. וגם שלושה עשויים להרגיש קצת משועממים. ודאו שיש לכם לפחות ארבעה אנשים שמוכנים לשחק. כל חבילת הרחבה מוסיפה גם כלים לשחקן נוסף, אז אם יש יותר - יותר טוב.
    שתיים, לפעמים הולכים להתפתח ויכוחים לגבי תזמון של החוקים. המשחק יעזור לפתח את העו"ד שבכם.

  21. 21

    19:57 04.03.2012 | עידן זיירמן עידן זיירמן (אורח)

    weasel - אוהו, חוקים לא-ברורים ומונחים אמביוולנטים זו המומחיות של Fantasy Flight Games. הפורומים ב- Board Game Geek מלאים בהתפלספויות על החוקים, תזמונים של Flares, אינטרקציה של החוקים הבסיסיים עם החוקים של ההרחבות (ה- Reward Deck, למשל), וכל מיני בעיות דומות. אצלנו זה בדרך כלל נפתר די מהר בצורה דמוקרטית.

  22. 22

    10:33 05.03.2012 | TheMan TheMan (אורח)

    והרי הצעת חוק עליה אני עובד בימים אלו:
    כל אזרח במדינת ישראל יצטרך להוציא תעודת אינטיליגנציה; כאשר אדם ירצה להגיב באתר אינטרנט הוא יצטרך להזין את נתוניו ורק אם התעודה מקנה לו זכות כזו - הוא יהיה רשאי להגיב.

    מרבית המגיבים כאן לא זכאים לתעודה מסוג זה...עד שהחוק יעבור - אני בעד שילוב מערכת התגובות של פייסבוק - אם מישהו מספיק טיפש יעז להיות טיפש תחת שמו האמיתי נוכל לצחוק עליו בחופשיות.

  23. 23

    18:36 06.03.2012 | weasel weasel

    Theman - לא צריך ללכת רחוק, הנה רעיון אלגנטי.
    http://xkcd.com/481/

    עידן - אני דווקא אוהב מדי פעם ויכוחים על החוקים. מעודד הבנת הנקרא ויצירתיות. בסוף באמת הכל פתיר, בדרך דמוקרטית או אחרת.
    אז יש לכם גזע או סיפור אהוב? אחד המצבים האהובים שיצאו במהלך משחק, הוא התקפה של המכשף (יכול להחליף את הקלף שלו עם היריב) על המפסידן (יכול להכריז לפני החשיפה על המפסיד כמנצח) - מי ישתמש בכוח שלו ראשון, והאם הוא מבלף.
    המשחק בנוי על משחקי מוחות כאלו וזה מה שכיף בו. ("רגע, מה אם הוא שם קלף נמוך כדי שאני אקח אותו, ואז הוא יכריז על היפוך? אבל אם הוא לא יכריז... אההה, כאב ראש!)

  24. 24

    20:41 06.03.2012 | עידן זיירמן עידן זיירמן (אורח)

    יש לנו הרבה סיפורים, תוצאה של שנים של משחקים. בזה הרגע אנחנו משחקים משחק עם החוקים של Team Cosmic מההרחבה הכי חדשה (עם כמה שינויים קטנים שלנו, בשביל הכיף) בפורומים של BoardGameGeek, ונוצר מצב שבו להאקר (בקבוצה של האקר ולוזר) יש את ה- Flare של ה- Clone (שמאפשר לו אינסוף שימושים ב- Artifacts), ביחד עם Card Zap ו- Emotion Control ביד. זה מצב... בעייתי, בלשון המעטה.

  25. 25

    21:04 06.03.2012 | עידן זיירמן עידן זיירמן (אורח)

    אגב, לגבי Sorcerer ולוזר אין כל כך שאלה של "מי משתמש בכוח ראשון" - הלוזר חייב להכריז על upset לפני שמניחים את הקלפים, וה- sorcerer חייב להשתמש בכוח שלו אחרי. לא שזה משנה את משחקי המוחות המטורפים שמעורבים בעניין בכל קרב שה- Sorcerer משתתף בו. :)

  26. 26

    15:20 08.03.2012 | weasel weasel

    אז החבילה השלישית כבר הגיעה לארץ? איפה אפשר לקנות אותה?

  27. 27

    16:45 08.03.2012 | דור דור (אורח)

    לגבי ה-Sorcerer באמת אין שאלה של "מי משתמש בכוח ראשון" - הלוזר מכריז מראש ואף אחד לא משחק עם Sorcerer אף פעם כי זה כוח נוראי שכולם שונאים. בעיה נפתרה!

  28. 28

    22:22 08.03.2012 | עידן זיירמן עידן זיירמן (אורח)

    אני לא יודע אם החבילה השלישית כבר הגיעה לארץ. מי שאני מכיר שהזמין אותה הזמין אותה מחו"ל.

  29. 29

       | פורסם ע"י