הרשמה

האם מפיצות המשחקים מנצלות את Kickstarter?

פלטפורמה תמימה לקידום פרוייקטים עצמאיים? חשבו שנית

 האם מפיצות משחקים מנסות לנצל לרעה את Kickstarter? פרגוס אורקהארט מאולפן המשחקים Obsidian חושף פרקטיקה מדאיגה, לפיה מפיצות משחקים מסורתיות מנסות לנצל את Kickstarter כדי לממן משחקים בהסתר, בצורה שיכולה להחשב על ידי רבים כהונאה.

כיום, מודל מימון המשחקים המסורתי מתבסס על המפיצות - חברות משחקים גדולות עם מימון רב כגון Activision, EA וכו'. חברות אלה פונות לאולפני המשחקים (או רוכשות אותם) ומציעות לממן להן פרוייקטים תמורת זכויות ההפצה. המפיצה מזרימה לאולפן את הכסף הדרוש לו בשביל לשלם לכל המפתחים - ולאחר שהמשחק מוכן מפיצה אותו וגורפת לעצמה את הרווחים (בדרך כלל, אם המשחק מצליח במיוחד, האולפן יקבל בונוסים נוספים).

Kickstarter היא פלטפורמת מימון קהילתי, דרכה הצליחו מפתחי משחקים רבים להתחמק מהמודל המסורתי: ב-Kickstarter יכולים מפתחים להציג פרוייקטים שברצונם לבצע בפני הקהל הרחב, ולבקש מהגולשים לממן את הפרוייקטים שלהם תמורת בונוסים עתידיים. כך למשל, אם ברצוני לפתח את המשחק "Vgames Fighter", אוכל להציג אותו לגולשים ב-Kickstarter, ולהבטיח, למשל, שתמורת השקעה של 30 דולר יקבל המשקיע עותק של המשחק כשזה יצא לאור. כשהמשחק יצא לאור לא אצרך להיות תלוי במפיצה - ואוכל לגרוף לכיסי את כל הרווחים (ויהיו המון כאלה, כי Vgames Fighter יהיה המשחק הטוב ביותר בגלקסיה!).

עד כה השתמשו בפלטפורמה הן מפתחי משחקים עצמאיים, והן אולפני משחקים מבוססים שנמאס להם להתבסס על מימוני המפתחות הגדולות. אך האידיליה התמימה והרומנטית של Kickstarter היא לאו דווקא מה שקורה במציאות. בעמוד הקיקסטארטר של Project Eternity, המשחק החדש של Obsidian שממומן באמצעות הפלטפורמה, נחשף שמפיצות משחקים נוטות לפנות למפתחים, ולבקש מהם להעלות קיקסטארטרים כחלק מהסכמי ההפצה המסורתיים.

 

"מפיצות משחקים פנו אלינו במהלך החודשים האחרונים ורצו שנעשה קיקסטארטר. שאלתי אותם 'רגע, אתם רוצים שנעשה קיקסטארטר, נשתמש בשם שלנו, נקבל את הכסף בשביל פיתוח המשחק ואז פשוט אתם תפיצו את המשחק, תקבלו את זכויות היוצרים אליו ותגרפו את רוב הרווחים ממנו?'. הם ענו 'כן'", כתב אורקהארט. ב-Obsidian סרבו להצעות כגון אלה - אך לא מן הנמנע שמפתחי משחקים אחרים הסכימו.

מדובר, במקרה הטוב, בשבירת האמון בין מפתח המשחקים שמציג את הפרוייקט שלו ב-Kickstarter ובין הקהל שלו - שכן לא בטוח שקהל שמסכים לתמוך באולפן משחקים עצמאי היה מסכים לעשות זאת אם היה יודע שמאחוריו עומדת מפיצת משחקים עם מיליוני דולרים בכיס. במקרה הרע, מדובר בהונאה של ממש - שכן אותו אולפן משחקים שמפרסם את הפרוייקט שלו בקיקסטארטר לא חושף את כל המידע מראש.

מה אפשר לעשות בנידון? לא הרבה. Kickstarter היא פלטפורמה פתוחה המבוססת על אמון הדדי בין היזמים לבין הגולשים. עד כה, לא נרשם מקרה יוצא דופן של שבירת האמון, מה שמאפשר לפלטפורמה להמשיך לפעול - אבל זה לא אומר שמקרים כאלה לא יוכלו לקרות בעתיד.

עד אז, יאלצו גולשי Kickstarter בעיקר להזהר, ולהשקיע אך ורק בפרוייקטים שהם בטוחים ב-100% בנוגע לכוונות של היזמים העומדים מאחוריהם. 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:21 20.09.2012 | לא ברור לא ברור (אורח)

    לא כלכך הבנתי מה שכתבת בכתבה היא דיי מפוזרת ומבלבלת או שאני סתם מסתבך

  2. 2

    16:41 20.09.2012 | WarFox89 WarFox89

    ל - 1, הסבר פשוט :
    בדרך כלל המפיצות צריכיות להשקיע כסף לאולפן מסויים בכדי לפתח פרוייקט שכאשר הוא יצליח וימכר(הפרוייקט\משחק) הם יקבלו את רוב הרווח עליו. מה שהמפיצות מנסות לעשות כאן - זה לחסוך מעצמן את השלב הראשוני של השקעת כסף באולפן מסויים למען פיתוח משחק כזה או אחר ומה שקורה זה שהמשתמשים התמימים תורמים מכספם למען פיתוח המשחק או הפרוייקט אבל אז נכנסת המפיצה לתמונה ולוקחת לעצמה את כל הזכויות והרשיונות על המשחק שאנשים השקיעו בו כסף ומכניסה הכל לכיס שלה נקי - מקווה שהבנת ;)

  3. 3

    16:50 20.09.2012 | saix saix (אורח)

    כתבה טובה, היה מאד מעניין לקרוא אותה וניכר שהכותב יודע על מה הוא מדבר. אשמח לראות עוד כתבות כאלה בהמשך. תודה רבה והמשיכו כך.

  4. 4

    19:04 20.09.2012 | שמעון שמעון (אורח)

    מנהי ויגיימס אתם חייבים לעשות משהו בקשר לכל הטרולים שמגיבים פה וסתם מעצבנים. למה שלא תעשו שרק מי שנרשם יכול לכתוב פה תגובה? וגם תעשו שאי אפשר להירשם יותר מפעם אחת עם אותו האימייל.

  5. 5

    19:43 20.09.2012 | בזבוז זמן בזבוז זמן (אורח)

    אחרי יותר מ 3 שעות אני יכול להגיד שהגעתי לחלק הזה של הדף :-)

  6. 6

    20:17 20.09.2012 | jo jo (אורח)

    לא הבנתי - מה מרוויחים מפתחי המשחק אם EA או אחרים לוקחים את כל הרווחים???

  7. 7

    00:00 21.09.2012 | ג'ו ג'ו (אורח)

    קיקסטארט נועד לקדם משחקים שבלי תשלום מראש לעולם לא היה אפשר ליצור, כי המפתחים שלהם עובדים בצורה פרטית, ולא כחלק מחברת ענק.

    סוג של הגשמת חזון.

    מה שקורה לפי הכתבה, היא שחברות הענק מנצלות את השיטה כדי לעשות רווח נקי ובטוח, מה שפוגע במפתחים העצמאים והורס את כל היופי מאחורי הרעיון.

  8. 8

    02:45 21.09.2012 | אני אני (אורח)

    למה כל הקשקושים האלה?
    סליחה על הבוטות, אבל למה לקחת משהו בסיסי מאוד כמו "אני משלם כסף - אני מקבל מוצר" ולנסות לבנות מאחוריו קונספירציות?
    תראה, קראתי הכל, אני לא יודע אם זה נכון או לא, כמובן שרוב הסיכוייךם שזה נכון לגמרי. אבל בסופו של דבר, נתתי 30 דולר, קיבלתי משחק. וואללה? לא מעניין אותי בכלל מי עומד מאחורי זה. כוונות רווח? בעולם קפיטליסטי כמו שלנו? אתה בטח עובד עלי! זה צפוי ומקובל, וכל עוד אני מקבל מה ששילמתי עליו מצידי שטייקוני ענק ינגבו עם הכסף שלי את הטוסיק.
    הדבר היחיד שאנשים צריכים להזהר ממנו בקיקסטארטר זה רמאים למיניהם. כל השאר, ואני שוב מצטער על הבוטות, זה קשקוש.

  9. 9

    10:02 21.09.2012 | saix saix (אורח)

    הבעיה היא לא זה שמישהו מרוויח מזה הבעיה היא שזה נוגד את הרעיון של קיסטארטר.
    בוא נכיג שיש לך עכשיו 30 דולר ביד אותו אתה רוצה להעביר לתעשיית במשחקים ולקבל או לא לקבל דבר מה בתמורה. כעת יש לך שני משחקים שמבקשים מימון את שניהם אהבת, למי תעדיף לתת את הכסף?
    לאלו שמאחרוריהם עומדת חברת מימון גדולה או למי שבאמת צריך את הכסף הזה כדי להוציא את המשחק שלו - בלעדיו המשחק לא יוכל לצאת לפועל. מבחינת הרוב הבחירה ברורה. אך כעת מגיע מצב בוא אותן חברות ענק שיש להן אפשרויות מימון מבקשות "תרומות" אלו מבלי להזכיר אפילו שהן עומדות מאחורי הפרויקט וזאת בדיוק הבעיה. להן יש אמצעים לקבוצות אחרות לא והן מבקשות תרומות מבלי להזכיר את זה.

  10. 10

    13:12 21.09.2012 | Dcsvscvdfv Dcsvscvdfv (אורח)

    יתברך הרב אוכל החמוצים

  11. 11

    04:42 22.09.2012 | אני אני (אורח)

    ל-11
    למי אני אתן את הכסף? לזה שאני רוצה את המוצר שלו יותר. כשאני ניגש לתת את הכסף שלי למישהו, כל עוד אני מקבל את המוצר ששילמתי עליו, באמת שלא מעניין אותי לאן ילך הכסף.
    אני חושב שהמטרה של קיקסטארטר היא לא בהכרח מה שאתה אומר. מפיצות משחקים עשירות ושמנות הרבה פעמים חוששות לקחת סיכון עם משחק טוב כי הן לא מאמינות שהוא ימכר טוב. אם קיקסטארטר זו פלטפורמה בשבילם "ללכת על בטוח" ולבדוק את המים לפני שהם קופצים פנימה, זה אחלה דבר. אני לא "נגד" לתת כסף למפיצות משחקים, שיקחו מה שבא להם. אני מסתכל על השורה התחתונה. האם מה שאני קונה שווה את הכסף? האם קיבלתי מה שרציתי? אם כן, שיגלגלו גראס בשטרות של 100 דולר ושיהיה להם לבריאות מצידי :)

  12. 12

    17:43 22.09.2012 | ... ... (אורח)

    יתברך יעקב אם 72 בתולים סינים בגן עדן

  13. 13

    19:14 22.09.2012 | יענק'לה יענק'לה (אורח)

    תגידו, מה ניסגר איתכם?!?! גם ויגיימס וגם הטרול/טרולים/בוט ששורצים פה בשביל להוכיח לנו שאין להם חיים. מילא "יעקב" הסלב שהגיב שטויות בכל מקום. איכשהו אפשר לסבול את החברים המעצבנים שלו שהעתיקו את הדברים ה"מצחיקים מאוד" שהוא אמר. אבל עכשיו?!? אי אפשר להשתמש במערכת תגובות בגלל האידיוטים שסותמים את הדף! תגידו, אין לכם חיים?!?! זה מחרפן.

  14. 14

       | פורסם ע"י