הרשמה

ביקורת: Company of Heroes 2

סדרת האסטרטגיה המצויינת חוזרת לסיבוב נוסף. יצאנו לקרב לבדוק אם הקאמבק היה שווה את זה.


Company of Heroes 2
מפתחת: Relic | מפיצה: Sega
מפיצה בישראל: הד ארצי
ת.יציאה: 25.6.13 | פלטפורמה: PC

כולנו עדיין זוכרים לטובה את Company of Heroes הראשון, שהושק בשנת 2006 והגדיר מחדש את סוגת האסטרטגיה בזמן אמת בעזרת מנוע מחסה מדהים, AI גמיש וקמפיין שהצליח להעביר את חווית מלחמת העולם השניה טוב מכל משחק אסטרטגיה שקדם לו. המשחק המקורי זכה בעשרות פרסי 'משחק השנה' ובממוצע ציונים אסטרונומי מעל 93 ברחבי העולם, והציפיות לקראת השקתו של משחק ההמשך נסקו גבוה.

האם Company of Heroes 2 עומד בסטנדרט של קודמו או מכתים את המותג המוצלח בנסיון כושל לשחזר את ההצלחה? כתבנו האמיץ שי זלדיס הצטייד במעיל, יצא לחזית הקרה ובדק. 

חזית קרה מתקרבת

CoH המקורי עסק בחזית המערבית ובמאבקן העיקש של בעלות הברית דרך אירופה בדרכן להכריע את מכונת המלחמה הנאצית- מהפלישה לנורמנדי ועד נפילת הרייך. משחק ההמשך לעומתו עוסק בחזית הפופולרית פחות ובמבצע ברברוסה, המלחמה בין גרמניה לברית המועצות על השליטה במזרח אירופה.

בדומה למשחק הראשון בסדרה, גם הפעם תשלטו בעזרת העכבר על מגוון רחב של יחידות רגליות ומשוריינות, תבנו בניינים ומבני עזר כמו מחסומים, תפזרו מוקשים ומטענים בשטח ותנהלו כל היבט של שדה הקרב. כדי לתבל את המשחקיות הטקטית יש ברשותכם כוחות מיוחדים כמו הפגזות ארטילריה ותקיפות מוטסות שיתמכו במאמץ הקרקעי- אם תוכלו לשלם, כמובן.

עלילת המערכה מסופרת מנקודת מבטו של לב אברמוביץ' איסקוביץ', קצין זוטר בצבא האדום המעלה זכרונות מהמלחמה בעודו כלוא בגולאג על הפרת פקודות. כבר מהרגע הראשון במערכה לשחקן יחיד מורגש כי לא מדובר בסיפור גבורה, אלא במאבק הישרדות אלים ונואש, וברור ש-Relic עשו כמיטב יכולתם להעביר את החוויה הזוועתית של החזית המזרחית.

משימות הפתיחה מאופיינות בברוטאליות הקיצונית האופיינית למבצע ברברוסה. גם אם תצליחו להגן על החיילים שלכם מאש המרגמות והצלפים - הם אף פעם לא יהיו בטוחים באמת בגלל מזג האוויר הקטלני.  חיילים שלא תדאגו להריץ למחסות או למדורות הפזורות ברחבי המפות פשוט יקפאו למוות בלי קרב. אם זה לא מספיק, ליד מטה הפיקוד שלכם בכל מפה יחכה קומיסר כדי לירות בזמן אמת בכל חייל שיעז לסגת, מה שידרוש מכם כמפקדים לנהל טקטיקה רוחבית ולהתקדם ללא הרף.

אפילו הנצחון לא מלא בתהילה, ואחת החוויות הכואבות בשבילי היתה לסיים משימה קשה במיוחד ברמת קושי גבוהה ואז לצפות בסרטון בו קצין רוסי אחר מוציא להורג את כל אנשיי, פשוט כי הובלתי אותם להצלת קצין בכיר נגד פקודות המטה (לא שהיתה לי ברירה, עלילת המשחק לינארית לחלוטין).

נצחון טכני לאמא רוסיה

הטענות העיקריות שלי כלפי CoH2 ברמה הטכנית ממוקדות בניצול המשאבים שלו. לפני עדכוני מנהלי ההתקנים לכרטיס המסך המשחק קרטע (על Geforce 670 GTX), בעיה שלא חדלה גם לאחר העדכונים. במצבים מסויימים קצב הפריימים ירד לאזור ה-35-40, אמנם לא מספר נמוך במיוחד אבל אין סיבה שמשחק אסטרטגיה כזה לא ישמור על קצב קבוע של 60. 

מכל שאר הבחינות CoH2 אינו נופל במאום מקודמו בסדרה ואף מתעלה עליו. הגרפיקה מרהיבה וריאליסטית, הפיצוצים משכנעים, קולות הירי אמינים וגם התגובות הקוליות של חיילינו מוסיפות לחוויה. כראוי למשחק שרובו מתרחש בסביבה חורפית ומושלגת הקרקע מתנהגת באופן שונה בהתאם ליחידה ולמזג האוויר הנוכחי, ובשלבים מסוימים במשחק אפשרי אפילו לעקוב ולפענח את סידור כוחות האויב מבחינת טביעות הרגליים וסימני הזחלים על השלג.

מנוע המחסה המוכר והאהוב חוזר לאחר מקצה שיפורים ומאפשר לנו לשלוח חיילים להשתרע בשוחות, להתבצר במבנים או אפילו לחצות נהרות או שלג עמוק כדי להגיע לעמדה עדיפה. בעוד זיהוי המחסות עובד טוב יותר מבעבר וקל יותר לשחק במהירות ותחת לחץ. שחקנים האוהבים לנהל ברמת המיקרו את כל היחידות שלהם ולבחור מחסות וסידורי עמידה מדויקים יצברו תסכול קל כשהמנוע בדרך כלל לא יבין את הסידור המבוקש המדויק בלחיצה הראשונה וידרוש קליק נוסף לסידור החיילים.

הגדרות המקשים של המשחק נוחות ויחסית אינטואיטיביות, אבל עדיין הייתי מצפה מ-Relic לאפשר לנו לשנות ולהתאים לצרכינו את מערכת הפיקוד, מה שלא אפשרי ב-CoH2 בניגוד למקובל בעולם הגיימינג. טענה אחרונה אפנה למחסור במסכי הסיכום אחרי כל משימה. בעוד אני יכול לצפות בקלות בהילוך חוזר של הפעולות שלי, איני יכול לראות סיכומים וסטטיסטיקות לגבי ביצועיי, תכונה שהייתי מצפה למצוא בכל משחק אסטרטגיה.

את היטלר מביסים ביחד

ריבוי המשתתפים של CoH2 מכיל ערימות של חידושים ואפשרויות- משחק של בין שניים לארבעה שחקנים נגד שחקני מחשב, משחקי קבוצות בגדלים משתנים, שליטה רחבה במשתנים רבים הקשורים במפות ובתנאי הקרב ואיזון מוצלח. החוויה ברשת מספקת ומהנה, והאיזון יציב מספיק כדי לאפשר ל-CoH2 להפוך למשחק תחרותי מן המניין -  אך זאת רק אם מערכת ה-Matchmaking תצליח לשמור על איזון ולהתאים שחקנים ברמות דומות. 

בנוסף לעימותים מרובי המשתתפים ישנן משימות ואתגרים למשחק Co-Op משותף, מצב הנקרא Theater of War ומאפשר לשחזר קרבות הסטוריים ולבצע מגוון של אתגרים מיוחדים בנסיון להשיג את הזמן והתוצאות הטובות ביותר. בהתחשב באורך המכובד של הקמפיין ובמשחקיות הרשת המוצלחת, Theater of War מרומם את CoH2 הלאה והופך אותו למשחק בעל אורך חיים יוצא דופן ומשחקיות-חוזרת מתגמלת.

כל המשימות לבד או בצוותא מתועדות בפרופיל השחקן שלכם שעם הזמן עולה ברמות ופותח אפשרויות משחק נוספות והתאמה אישית ברמת המאקרו- בעיקר בחירת יכולות מיוחדות של המפקדים שלכם ושיפורים מינוריים ליחידות השונות. בשלב מוקדם זה של חיי המשחק השינויים האלה עדיין לא משפיעים על איזון המשחק בצורה ניכרת לעין, וסביר להניח ש-Relic תשמור על המצב הזה כדי לאפשר התפתחות טורנירים ומשחק תחרותי ב-CoH2.

השורה התחתונה

Company of Heroes 2 הוא משחק חובה לכל חובבי האסטרטגיה בזמן אמת, ובעוד הוא לא מחדש או מקורי כמו קודמו, הוא עדיין המשחק הטוב ששיחקתי בסוגה בשנים האחרונות. Relic עשתה עבודה נפלאה והחייתה את החזית המזרחית באותה נאמנות פאנאטית לפרטים שאפיינה את המשחק הראשון ולמרות קטעי הקישור העלילתיים הדלים יחסית, החוויה דרך מבצע ברברוסה חיה ושואבת, ולאחר משימות הפתיחה תמצאו את עצמכם אומרים לעצמכם 'רק עוד משימה אחת...' שוב ושוב.

הטוב
  • עמוק ומתגמל בדיוק כמו קודמו.
  • קמפיין ארוך ומרתק.
  • מצבי מולטיפלייר מוצלחים.
הרע
  • מעט צולע טכנית.
  • מדכא וקר.
והחזית הקרה
  • מישהו יודע איפה החרמונית שלי?

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:49 11.07.2013 | WarFox89 WarFox89

    תודה

  2. 2

    14:35 11.07.2013 | Shmati Shmati

    כמעריץ של הסדרה וכזה שצבר מעל ל-400 שעות במשחק הקודם, אני מוכרח להגיד שאני מאוד מאוכזב. הוא מרגיש כמו העתק כמעט מוחלט של Warhammer מבחינת כמעט כל היבט במשחקיות: היחידות, הטקטיקה בשקל. אפילו ה-HUD והעיצוב הכללי של התפריטים מזכיר מעט את סדרת Warhammer. אני אפילו לא אתחיל לדבר על היחידות שנטחנות במהלך המשחק כמו בשר בקר ובמהירות לא הגיונית, אין להן משקל - לא לצלפים, לא למכונות ירייה ולא לטנקים.

    המשחק הקודם התאפיין בעובדה שכל צעד צריך להיות שקול מאחר ויחידה אחת יכולה לעשות את כל ההבדל. כל יחידה התאפיינה במשהו אחר מה שחייב גיוון. פה? זה מרגיש כמו תחרות "זרוק חיילים כפי יכולתך".

    כל שאר הדברים המינוריים שהוסיפו כמו הקומיסר שנשאר בבסיס וסופות השלג הם סתם גימיקים לפי דעתי, שמנסים לכפות שינוי בטקטיקה כדי שהמשחק יהיה לא צפוי. במקום לנסות להוסיף אלמנטים שבאמת ייגמרו לאנשים לשנות את הדרך בה הם משחקים - Relic בחרה בדרך הקלה.

  3. 3

    15:52 12.07.2013 | sagimi sagimi

    היי 2 שיחקתי גם ומסכים איתך!
    אני לא יכול לחכות ל c

  4. 4

    23:50 12.07.2013 | sagimi sagimi

    c

  5. 5

    20:59 20.07.2013 | shalom_23 shalom_23

    למה לא עושים משחק כזה בסגנון MW

  6. 6

    00:07 27.08.2013 | tomdal tomdal

    למספר 3
    >החזית הרוסית
    >תחרות זרוק חיילים כפי יכולתך

    מה כל כך מפתיע?

    למספר 5
    אני מניח שלא שמעת על זה שכמעט חצי ממשחקי CoD מתרחשים במלחה"ע השנייה.

  7. 7

       | פורסם ע"י