הרשמה

ביקורת: Crysis 3

Crysis 3 הוא משחק אקשן יעיל - אך האם הוא יכול לשחזר את ההתלהבות מהמשחק הראשון?


Crysis 3
פיתוח: Crytek | הפצה: edlee
ת.יציאה: 21.2.13
פלטפורמות: PS3, X360, PC

חשבתם שתל-אביב היא ג'ונגל עירוני אכזרי? חכו שתבקרו בניו-יורק של Crysis 3. חבל שהטיסה לשם כל כך ארוכה ומפרכת.

כש-Crysis הראשון יצא, העולם הוכה בתדהמה. חברת Crytek הצליחה לא רק ליצור את המשחק הכי יפה בעולם לתקופתו, אלא גם את אחד המגניבים שבהם. השילוב בין גרפיקה מטורפת לחליפה שנותנת כוחות על עשה את שלו, והפך את המשחק לאחד הזכורים ביותר בעשור האחרון.

ואז עברו כמה שנים, ונראה שבמידה מסויימת ערכו של Crysis קצת ירד. המשחק השני, שיצא לפני כשנתיים, לא הצליח ממש לשחזר את ההתלהבות שהיתה לנו מהראשון. אולי זה בגלל שבניגוד אליו, הוא יצא גם לקונסולות המשחק ולא רק ל-PC. אולי כי הגרפיקה שלו כבר לא כל כך הרשימה. אולי כי היו לו כמה בעיות בולטות בגיימפליי ואולי כי הגיימרים התאכזבו שהג'ונגל הפתוח והפרוע של המשחק הראשון הפך לעיר אפרופרית וליניארית בשני. זה לא שלא היו ל-Crysis 2 נקודות טובות - זה פשוט שהוא לא היה מרשים כמו זה שבא לפניו.

והנה הוא כאן - ה-Crysis השלישי. הפעם ב-Crytek מבטיחים חוויה שתשלב את כל הטוב מהמשחק הראשון יחד עם כל היתרונות של השני. מצד אחד - חוזרים לג'ונגל הירוק שכל כך אפיין את Crysis, אך מצד שני לא עוזבים את העיר שהוצגה ב-Crysis 2. מצד אחד - נלחמים שוב בבני אדם. מצד שני - יש גם חייזרים.

אה, ויש גם שני חידושים עיקריים שלא ראינו עדיין בסדרה הזאת: חץ וקשת.

רק בן אדם

אך לפני שנגיע לאקשן, בואו נחזור רגע אחורה, לתחילת המשחק: פרופט, הגיבור אותו שיחקתם במשחקים הקודמים, נכנס לסוג של הקפאה אחרי ההתרחשויות של המשחק שעבר, ויצא מכלל פעולה. כמה טוב שלפרופט שלנו יש חברים, שמתגנבים בתחילת המשחק לבסיס הסודי של ארגון Cell המרושע, ומצליחים להעיר אותו ולצרף אותו שוב אל קווי הלחימה.

פרופט מתעורר לעולם חדש: החייזרים ששלטו בניו-יורק במשחק השני כבר מחוץ לתמונה (בזכותו) - אבל את מקומם החליפו טיפוסים לא פחות גרועים: ארגון Cell המרושע, שעד כדי כך הזניח את העולם עד שניו-יורק הפכה, תחת השגחתו, לג'ונגל. מילולית. עצים ושיחים צומחים באין מפריע ברחובות, חיות מסתובבות איפה שפעם חיו בני האדם, ומגדלי הבטון והמתכת שכל כך מאפיינים את מנהטן הפכו לחורבות שמאיימות להתמוטט בכל רגע נתון.

זו לא העלילה המתוחכמת ביותר בעולם. למעשה - היא די מטופשת. מה שלא מונע מ-Crytek להתייחס אליה ברצינות תהומית, כולל רגעים פסדו-פילוסופיים של התייחסות לאנושיות הנעלמת של פרופט (מסתבר שחליפת הקרב שלו לא רק נותנת לו כוחות על - אלא גם גורמת לו לאבד מגע עם מה שעושה אותו אדם), שמוצגת בתמונת מראה אל מול דמותו של פסייכו, חברו הטוב של פרופט שהוצא לאחרונה מחליפת-קרב כזאת ומגלה את מגבלות הגוף האנושי שלו מחדש. 

זה קונספט מעניין, ללא ספק, והוא גם אחראי למעט הרגעים העלילתיים המוצלחים במהלך המשחק - אבל למרבה הצער הוא לא מצליח להרים את כל שאר העלילה המטופשת על כתפיו - וגם נזנח למשך רוב המשחק. קיצר: אם אתם משחקים במשחקי הפעולה שלכם בשביל הסיפור - אולי כדאי שתחפשו משחק אחר.

קשת. חץ וקשת.

אבל מי משחק במשחקי פעולה כגון Crysis בשביל הסיפור בכלל? בכל זאת, קוראים לזה משחקי "פעולה" - וכאן המשחק עושה עבודה לא רעה בכלל.

לחליפת הקרב של פרופט יש, כמו במשחקים הקודמים, יכולות הסוואה ויכולות הגנה מתקדמות, שמאפשרים לכם להתנהג כמעט כמו סופר-גיבורים ולחסל באפקטיביות יוצאת דופן צבאות שלמים של חיילים, בין אם הם אנושיים או חיזריים. למעשה - החליפה הזאת כל כך אפקטיבית - עד שהיא עושה את המשחק למעט קל מדי: זה כיף לא נורמאלי לקצור עשרות אוייבים תוך שלוש דקות - אבל במהרה הופך לטבע שני, ופשוט לא מאתגר מספיק.

לקלות של המשחק תורם לא מעט כלי הנשק החדש שמוצג בו: בתחילת המשחק, יצוייד פרופט בחץ-וקשת, שתמיד יהיו זמינים ויאפשרו לכם לחסל אוייבים בחשאי מבלי להתגלות. החץ והקשת האלה מצויינים וכיפיים מאוד לשימוש - אבל הם נשק כל כך חזק ואפקטיבי עד שבמהרה לא תמצאו סיבה להשתמש בכלים האחרים: פגיעה של חץ הורגת מיידית גם את האוייבים הקשוחים ביותר, ולאינטילגנציה המלאכותית של הרעים יש תכונה משונה ללכת לבדוק את הגופות של חבריהם - מה שיאפשר לכם, תיאורטית, לשבת בשיחים ופשוט להוריד את החיילים הרעים אחד אחרי השני מבלי שתצטרכו לזוז או שהם יבינו שהם נכנסים למארב.

העניינים הופכים למאתגרים טיפה יותר ברבע האחרון של המשחק - אבל גם אז לא מדובר במשהו שיגרום לכם להזיע יותר מדי, אפילו אם תשחקו ברמות הקושי המתקדמות. וזה בלי להתייחס לכך ש"הרבע האחרון של המשחק" מגיע מוקדם, מוקדם מאוד. את Crysis 3 אפשר לסיים בקלות בתוך פחות מחמש שעות - וגם אם תפעלו בחשאיות מוחלטת שתאט משמעותית את ההתקדמות שלכם - סביר להניח שתראו את כתוביות הסיום תוך לא יותר משבע שעות. 

קר, קר, מתחמם

מכיוון שהמשחק כל כך קצר - היה אפשר לצפות ממנו שלפחות יהיה מהיר וקצבי - אך למרבה הצער גם זה לא ממש נכון. למרות ההבטחה לטייל בניו-יורק המג'ונגלת, העיר עצמה מופיעה רק אחרי כמעט שעתיים של משחק שמתרחשים אך ורק במבנים סגורים - וגם הפעם הראשונה בה סוף סוף יוצאים החוצה מסתכמת במשימה של עשר דקות בהן חייבים ללכת כפופים כדי לא להתגלות - וכל מה שרואים על המסך זה קלוז-אפ של עלי דשא.

ברגע שהמשחק סוף סוף מתחיל לזרוק לעברכם משימות בשטחים פתוחים גדולים הוא גם מתחיל להשתפר בהתאם. במשימות האלה, שמגיעות החל מהחצי השני שלו, האקשן נהיה הרבה יותר מהודק ולכם כשחקנים יש יותר חופש פעולה לבחור מה לעשות: אפשר להתגנב ולהרוג את כולם מרחוק עם החץ והקשת, אפשר לנסות למצוא מעברים סודיים שיעזרו לכם לדלג על קטעי לחימה ארוכים וקשים, אפשר אפילו לפרוץ למערכות הגנה אלקטרוניות ולגרום להן לפעול נגד האוייב. כשכל הדברים האלה נפתחים - המשחק הזה הופך למשחק פעולה מהמעלה הראשונה - הבעיה היא שלוקח להם יותר מדי זמן להפתח.

יש גם קטעים מעצבנים שנשארו מהמשחק הקודם: עדיין קשה מאוד לאתר את האויבים, שמסתווים בצורה די מופתית עם סביבתם (ולא בקטע טוב), ומדי פעם תמצאו את עצמכם מתים פשוט כי הלכתם היישר אל תוך אוייב שעמד ממש מולכם אבל לא ראיתם אותו עד שהיה מאוחר מדי. אמנם יש אפשרות לסמן את כל האויבים מראש במעין משולשים בולטים - אבל מצאתי שגם עם המשולשים היה לי לפעמים קשה להבין איפה כל אויב נמצא בזמן הקרבות.

גם כלי הנשק הסטנדרטיים, אלא שמעבר ליכולתיה של חליפות הקרב, מעט מאכזבים. כולם דומים מדי אחד לשני, ואף פעם לא בדיוק הבנתי באיזה נשק אני משתמש ולמה. פשוט לקחתי את מה שהיה, והחלפתי לאחר כשנגמרו הכדורים - מבלי להרגיש יותר מדי הבדלים.

עוד עניין מצער הוא העובדה שלא מדובר בעולם פתוח. Crysis 3 הוא ליניארי ומאוד מאוד מוגבל. גם השלבים הגדולים הם יחסית קטנים בנפח שלהם - והג'ונגל של ניו יורק מוצג בצורה חלקית מאוד. היה ממש נחמד אם היו נותנים לנו להסתובב קצת ברחובות בקצב שלנו, לשאוב את האווירה הדי מוצלחת של המשחק, אבל למרבה הצער הכל כאן מוגבל למשימות קצרות, שאמנם מספקות אקשן איכותי, אבל כמעט בלי שום ערך מוסף.

מהמם ב-PC, נאה בקונסולות

את Crysis 3 שיחקתי, לצערי, בגירסת הפלייסטיישן 3. אני כותב "לצערי", כי בניגוד לגירסת ה-PC שנראית פשוט נהדר - גירסה זו נראית "רק" בסדר גמור. הגרפיקה נאה, במיוחד בשלבים החיצוניים - אך מי שציפה לוואו המתבקש ממשחקי Crytek לא ימצא אותו כאן.

יש גם בעיות ביצועים קלות: מדי פעם קצב הפריימים יורד, או אפקטים מסויימים מוצגים בצורה מעוותת שקצת מרחיקה אתכם מחווית המשחק. בסופו של דבר מדובר בחוויה שחיקה גם בקונסולות - אבל אם אתם יכולים אתם צריכים לעשות לעצמכם טובה, לא להתפשר, ולרכוש את גירסת ה-PC המתקדמת. 

וב-Crysis כמו ב-Crysis - זה כמעט מיותר לציין שיש מצב מולטיפלייר שמנמנן ומספק - עם כל מצבי המשחק הרצויים פלוס עוד כמה. מצב ה"צייד" היה המוצלח מכולם: שחקן אחד משחק חייל עם חליפת הקרב המיוחדת, שצריך לחסל באיטיות את שאר הגיימרים, שמשחקים חיילים אנושיים פשוטים. המטרה של האנשים פשוטה: לשרוד כמה שיותר.

נכון שזה לא מקורי או עמוק במיוחד - אבל זה כן מהווה תוספת נאה למצב ה-Death Match הכמעט מובן מאליו ולמצב ה-Capture the Flag הצפוי גם הוא.

השורה התחתונה

Crysis 3 הוא משחק אקשן יעיל עם כמה בעיות גדולות. הם אולי לא יפריעו לחובבי הז'אנר להנות מהקמפיין הקצר או ממצב המולטיפלייר המוצלח - אבל כן יצליחו למנוע מהמשחק החדש להרחיב את קהל היעד שלו ולקרוץ גם לסוגים אחרים של גיימרים, כמו שלמשל עשה ממש לאחרונה Far Cry 3.

אם לא אהבתם (או לא חשבתם שתאהבו) את המשחקים הקודמים בסדרה - אין לכם שום סיבה מיוחדת לנסות את המשחק החדש. אם אהבתם - צפו לשעות ספורות של הנאה עם גרפיקה מצויינת. במיוחד אם אתם משחקים ב-PC.

 

בשורה אחת: לחובבי הז'אנר והסדרה בלבד. 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    23:45 28.02.2013 | bolter21 bolter21

    לא שיחקתי בסינגל כי אותי זה לא מעניין, מאז 2.

    אז אני יתן את הביקורת שלי

    הטוב:
    מולטי זורם בלי יותר מידי באגים
    משתלב יפה עם הפונקציות של החליפה כמו בקודמו
    גראפיקה מהממת
    מנוע הרס מעולה

    הרע:
    רץ לי על 40 FPS במקרה הטוב
    נמצא בORIGIN

    ולסיום:
    אני מעדיף לקבל ליומולדת את החץ וקשת

  2. 2

    00:37 13.03.2013 | §gOOg§ §gOOg§

    הטוב:
    משחק חמוד

    הרע:
    EA מוכרים אותו

  3. 3

    23:25 22.03.2013 | sagimi sagimi

    הטוב: קונספט מגניב לרשום תגובות

    הרע: האתר נסגר וזה ישכח לנצח

    ולסיום: bye

  4. 4

    15:02 28.03.2013 | onehope onehope

    סתם באלי לרשום פה בשביל להגיד שהייתי פה וGamex.co.il
    כבר נראה מצליחה יותר מיפה
    למרות VGAMES
    אחלה קהילה

  5. 5

    16:55 28.04.2013 | alab7 alab7

    בוא נתחיל עם הטוב. הגרפיקה! פשוט אדיר ועושה טוב לנשמה לדעת שהגענו לרמה הזאת. הפחות טוב זה שכמו הרבה דברים טובים אחרים כוחות הרוע השתלטו מכרו קנו סגרו.
    למי שבא קצת משחקי רשת נחמדים בערבית http://alab7.com/

  6. 6

    15:59 25.06.2013 | itzik479 itzik479

    תודה

  7. 7

       | פורסם ע"י