הרשמה

הצד האפל של מדפסות התלת-ממד

מדפסות התלת-ממד יוכלו לשנות את תעשיית הנשק מהקצה אל הקצה.

מדפסות תלת-ממד הן כבר לא מדע בדיוני, ואפשר כבר לקנות כאלה בפחות מאלף דולר. הבעיה: בעזרת מדפסת כזאת, כל אחד יכול להדפיס כלי נשק חמים שיעשו הרבה כאבי ראש לכוחות הבטחון. על העתיד האפל של הטכנולוגיה שצפוייה לשנות את העולם

מדפסות תלת מימדיות מתוארות במקומות רבים כסמל למהפכה התעשייתית הבאה ונכנסות לשוק הביתי כבר בימינו, עם דגמים העולים פחות מאלף דולרים וחומרי גלם זולים מבעבר. במקביל להשפעות החיוביות האפשריות של הטכנולוגיה כמו הדפסת איברים חלופיים, הוזלת עלויות ייצור והגברת יכולת המחזור שלנו, ישנן גם דאגות הנובעות מהדפסה לא מבוקרת של חפצים מסוכנים.

הדפס ורסס

לפני כמה חודשים פיתח קודי ווילסון דגם להדפסה תלת מימדית מלאה של אקדח מתפקד לחלוטין החסר אך ורק את מסמר הנקירה, רכיב שניתן להשיג בכל חנות העוסקת בשיפוצים או מציעה כלי עבודה. הדגם, שכולל 15 חלקי פלסטיק מוקשח מלבד הנוקר, הורד מספר מאות אלפי פעמים ביומיים הראשונים לתפוצתו ברשת. מאז הרשת התמלאה במאות דגמים חלופיים של אקדחים, ולאחרונה אותו ווילסון פיתח רובה סער מודפס שמאמיר את רמת הסכנה בהדפסת כלי ירייה ביתיים.


אחד מהדגמים הראשונים שהודפסו, הצליח לירות מספר חד ספרתי של כדורים לפני שניזוק

אמנם אקדח פלסטיק מהסוג הזה אינו עמיד במיוחד ולא סביר שישרוד שירות וירי מתמשכים, אך קולות מודאגים רבים ברחבי הרשת הצביעו על הסכנות הגלומות בשחרור דגם כזה המאפשר לכל אחד בכל מקום בעולם, בין אם הדבר חוקי או לא, לייצר לעצמו כלי נשק חמים במדפסת הביתית ובעלות נמוכה.

חשוב לציין בנוסף שכל חלקי האקדח אינם מזוהים בגלאי מתכות, מה שיכול לאפשר הסתננות והברחה של כלי הנשק למקומות שמורים, כמו שהוכח בארץ בתחקיר שפורסם בתוכנית "צינור לילה". במיוחד על רקע אירועי האלימות והירי המרובים בשנה האחרונה בארצות הברית ובמקומות אחרים בעולם בהם אנשים עצמאיים הניחו ידיהם על נשק מסוכן ויצאו למסע הרג, עולה השאלה אילו דגמים תלת מימדיים צריכים להיות אסורים להפצה, והאם אפשר כלל לאכוף את החסימה?


סרטון דוקומנטרי על כלי ירייה מודפסים

חוקרים רבים מנסים להרחיב את מאגר החומרים הזמינים להדפסה ללא הרף, וממש עכשיו פיתוחים חדשים מגדילים את הסיכוי להדפסה של סגסוגת פחמן וחומרים קשיחים נוספים- חברת American Graphite Technologies לדוגמה פתחה שיתוף פעולה חדש עם אוניברסיטאות מאוקראינה כדי לפתח מדפסות העושות שימוש בגרפן, חומר חזק, קל משקל, גמיש ומוליך חשמלית. דגם אקדח פשוט כמו שפיתח קודי ווילסון העשוי מחומר פחמני כזה יכול להיות תחרותי לאקדחים תעשייתיים, וקטלני באותה המידה.

בין זכויות הפרט לדאגת החברה

ממשלת ארצות הברית מצדה מנסה לקנות זמן ולבחור נתיב פעולה, ובנתיים ביקשה וזכתה להסרת דגם האקדח השנוי במחלוקת מהרשת. לצערה הדגם כבר הורד מאות אלפי פעמים, שותף באתרי הורדות פיראטיים וגם עדיין מאוחסן בשרתים של חברה ניו-זילנדית שאינה כפופה לחוק האמריקאי ולא מעוניינת להסירו בשלב זה. כמו כל מידע בעידן הדיגיטלי, מהרגע שהדגם עלה לרשת אין דרך להעלים אותו או למנוע את הפצתו, וממשלות וארגונים אחרים יאלצו להתמודד עם הצד המסוכן של חופש המידע בדרכים אחרות.


רובה סער מודפס, שכבר מסוגל לרוקן מחסנית או שתיים ומסוכן כמו נשק מתכת

לעומת המגבלות הממשלתיות, אמריקאים כמו אמריקאים מקימים קול מחאה ברשת על הפגיעה בחופש המידע ובתיקון השני לחוקה המתיר נשיאת נשק אישי, ולטענתם ממילא הפצה של דגם אקדח להדפסה לא תשנה את התנאים להשגת תחמושת תקנית- תנאים שבדרך כלל כוללים הזדהות, הרשמה ו\או עמידה בהכשרות מסוימות.

בפועל ניתן במקומות רבים בארה"ב לרכוש תחמושת וכלי נשק בקלות והתנאים לרכישה לא נאכפים- ישנן חברות המוכרות רובים לילדים מתחת לגיל 10 ומטווחים המתמחים בהפעלתם, ולכן סביר להניח שאם האקדח החדש יסכן בני אדם נוספים, זה יהיה בארצות אחרות בהן כלי נשק חמים אינם חוקיים לנשיאה באופן חופשי.

מאת שי זלדיס,
עורך אתר ראש דיו – טונר למדפסת עד הבית

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:57 15.07.2013 | Hollow Hollow

    למה אתם ממשכים לפרסם פה דברים שלא קשורים בגיימנג?

  2. 2

    20:25 15.07.2013 | RE Defencer RE Defencer

    כתבה מעניינת.
    1, הם החליטו לפתוח מדור טכנולוגיה, לדעתי אין עם זה שום בעיה.

  3. 3

    20:42 15.07.2013 | R@ZoR R@ZoR

    #1 - מה אתה מתלונן?

    אני בעד שהם יכסו יותר דברים, מין מתחרה לHWZONE.

  4. 4

    22:12 15.07.2013 | sagimi sagimi

    כתבה מאוד מעניינת כל הכבוד.
    ל #1 - זה מאוד קשור לגיימינג - טכנולוגיה ונשקים לא מזכיר COD?.

  5. 5

    01:00 16.07.2013 | TAEDO-X TAEDO-X

    ל#1 אתה יודע לקרוא כתוב לך טכנולוגיה וגאדג'טים.

  6. 6

       | פורסם ע"י