הרשמה

ביקורת - Sandisk Ultra II SSD

כונן ה-SSD החדש של סאנדיסק אמנם מציע שיפור עצום על פני כונן HDD, אך האם הוא מהיר יותר מכונני SSD מתחרים?

כששמעתי על כונן ה-SSD Ultra II של Sandisk המבטיח שיפור של "עד פי 28 בביצועי המחשב ו-15% יותר חיי סוללה", הייתי חייב לבקש אותו לביקורת. Sandisk באדיבותם הסכימו לשלוח את הכונן החדיש כדי שאוכל לבדוק את ההצהרות האלה בעצמי. עמוד התיאור של הכונן מבטיח שיפורים מרחיקי לכת, הוא אכן מקיים - בהשוואה לכונן מכני (HDD). כונן ה-Ultra II מציע מהירות קריאה של 550 מגהבייט לשניה, ומהירות כתיבה של עד 500 מגהבייט לשניה. היתרון כאן הוא בעיקר במהירות הכתיבה הגבוהה, בייחוד כשהרבה כוני SSD אחרים בשוק, כולל הכונן במחשב האישי שלי, מציעים חצי ממהירות הכתיבה (כ-250 מגה לשניה). לכונן יש עוד יתרון שיכול להבדיל אותו מהמתחרים: אפליקציית עזר המאפשרת לנו לראות את כל המידע על הכונן כולל טמפרטורה ו"מצב בריאותי", וכוללת כלי אבטחה וניתוח. היה נחמד אם האפליקציה היתה כוללת גם כלי מובנה לשכפול הכונן, מהלך שחוסך התקנה מחדש של מערכת ההפעלה ויתר הקבצים, אך במקום זה אנחנו מקבלים שימוש חד פעמי בתוכנה Apricorn - ולשכפולים נוספים יש לרכוש את התוכנה בנפרד. כונן ה-Ultra II נמכר במחיר די נוח, לפחות בגדלים הנמוכים יותר: 489 ש"ח ל-129 ג'יגה, 699 ש"ח ל-240 ג'יגה, 1399 ש"ח ל-480 ג'יגה, ואם תרצו את המפלצת של 960 ג'יגה תצטרכו לוותר על 2699 ש"ח.

רגע, תזכיר לי מה זה SSD?

אם אתם עדיין לא סגורים על ההבדל בין SSD לכוננים מכניים, הנה מה שאתם צריכים לדעת על כוננים בפסקה אחת: הכונן הקשיח (או Hard Drive) אחראי לאחסן את כל הקבצים שלנו – מערכת ההפעלה, מוזיקה, משחקים וכו'. עד לפני כמה שנים, הסטנדרט לכוננים היה הכונן המכני. הוא נקרא "מכני" בגלל שזאת מערכת עם חלקים נעים, קצת כמו פטיפון שקורא תקליט ממש מורכב. כוננים מכניים נמצאים עד היום בשימוש ברוב המחשבים ושוכנים גם בקונסולות הדור הבא שלנו - Xbox One ו-PS4, זאת מפני שהם מסוגלים לכלול נפח ענק בין 500 ג'יגהבייט ל-4 טרהבייט (4,000 ג'יגה). מולם נמצא כונן ה-SSD (או Solid State Drive). זהו כונן שדומה יותר לזכרון שיש לנו בטלפון או המצלמה – כרטיס פלאש קטן וחסכוני שאינו כולל חלקים נעים (ולכן צורך פחות חשמל). כיום ניתן להשיג כונני SSD בנפח של עד 960 ג'יגה אך הם יקרים במאות אחוזים מהמקבילה המכנית. היתרון של ה-SSD, מעבר לצריכת חשמל נמוכה יותר, הוא מהירות קריאה וכתיבה גבוהה משמעותית מזו של הכונן המכני. שדרוג הכונן ה"ראשי" (הכולל את מערכת ההפעלה) עם SSD בכל מחשב שהוא, ישפר משמעותית את הביצועים: המחשב יעלה מהר יותר (מדקה פלוס לפחות מחצי דקה), תוכנות ומשחקים ייטענו מהר יותר ובאופן כללי הכל ירגיש מהיר יותר ממקודם. כיום ניתן להשיג גם כוננים "היברידים", שמורכבים מזכרון SSD מצומצם המיועד למערכת ההפעלה בנוסף לנפח הגדול שמציע הדיסק המכני. (בתמונה: כונן מכני מצד ימין, כונן SSD מצד שמאל).

מהיר בהרבה מכונן מכני, מהיר בקטנה מ-SSD מתחרה

אז לסיכום כל הפסקה הקודמת – שדרוג של כונן SSD (מכל מותג) במקום הכונן המכני שלכם יביא לשיפור ביצועים משמעותי במחשב. בהקשר של משחקים, אתם תראו בעיקר זמני טעינה קצרים יותר ושיפור זניח, אם בכלל, בקצב הפריימים לשניה כשהמשחק רץ. אבל האם כונן ה-Ultra II יכול לשפר את הביצועים ביחס לכונני SSD מתחרים? שכפלתי והחלפתי את כונן ה-SSD הקיים אצלי במחשב הנייד, Crucial M4 בנפח 128 GB, בכונן ה-Ultra II בנפח של 240 GB. בסך הכל, הביצועים בשני הכוננים היו זהים לרוב. לא זיהיתי שיפור בזמני הטעינה במשחקים וזמן הפעלת המחשב התקצר בשניה וחצי (24.9 על ה-Ultra II מול 26.4 בכונן המתחרה). השיפור המשמעותי ביותר של ה-Ultra II היה אחד שקשה להסביר – תוכנות שתופסות הרבה זכרון כמו דפדפן Chrome ופוטושופ התחילו להגיב מהר יותר משמעותית בזמן שעם ה-Crucial הייתי רואה קרטוע כשיש המון טאבים בדפדפן או הרבה פרוייקטים בפוטושופ. אולי זה נובע מטכנולוגיית ה-nChache 2.0 שאמורה לבצע אופטימיזציה למהירות כונן, אבל אם אתם נוהגים להריץ כמות גדולה של תוכנות כבדות במקביל - כנראה תראו שיפור ב-Ultra II על פני כונני SSD אחרים.

השורה התחתונה

כונן ה-Sandisk SSD Ultra II יכול לספק למחשב שלכם שיפור משמעותי או זניח בביצועים, תלוי בכונן הנוכחי שלכם. מול כונן מכני (HDD) אתם תראו שיפור עצום, אך מול ה-SSD הקודם שלכם סביר להניח שתראו שיפור מזערי, אם בכלל. למעשה, ככל שתתקינו את ה-SSD במחשב ישן יותר – כך תראו שיפור משמעותי יותר. אם כבר יש לכם מחשב גיימינג חדיש עם כונן מכני, השיפור יהיה קיים אך פחות מורגש. היתרונות המרכזיים של ה-Ultra II נמצאים במחיר הנוח, שלושת שנות האחריות והערך המוסף שיש באפליקציה המצורפת. הוא מומלץ למי שמשדרג מכונן מכני או SSD בנפח נמוך יותר, אך פחות מומלץ למי שכבר הספיק לקנות SSD בנפח מספק.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י