הרשמה

ביקורת - XCOM 2

אור הצטרף למחתרת ויצא להילחם נגד החייזרים שהשתלטו על העולם

XCOM 2 נותן עוד ממה שאנחנו מכירים ואוהבים, אבל הוא כנראה לא ישכנע שחקנים חדשים להצטרף לחגיגה

ב-2012 הגיע לו משחק אסטרטגיה\טקטיקה בתורות שניסה להחיות את סדרת XCOM הותיקה, ומה אתם יודעים? הוא הצליח בענק! XCOM: Enemy Unknown עשה כמעט הכל נכון ואף קיבל הרחבה מספקת בשם Enemy Within ומוד רשמי עוד יותר מספק בשם Long War. ולמרות כל הטוב הזה, המעריצים דרשו עוד ו-FIraxis סיפקה. אז האם XCOM 2 הצליח לפתור את הבעיות של קודמו? האם הוא עומד בפני עצמו או שהוא עוד מאותו הדבר? האם הוא מתאים לשחקנים חדשים? והכי חשוב - האם הוא שווה את הזמן שלכם?

הכירו את XCOM 2: מובס, חלש אך מלא בשאיפות

אחרי שהחייזרים פלשו לכדור הארץ, העולם הבין שהוא צריך לאחד משאבים וכך נולדה היחידה המשולבת ללוחמה בחייזרים: XCOM. לא כל מדינות העולם המשיכו לתמוך בפרוייקט לאורך כל הדרך, אבל בכל זאת הוא הצליח לאמן את החיילים הכי קשוחים ולחקור את הטכנולוגיה הכי מתקדמת. פרוייקט XCOM הצליח להנחית מהלומות קשות לפולשים והציל אינספור בני אדם, אבל גם אחרי כל המאמצים - הוא נכשל. החייזרים פלשו לעולם והקימו את ארגון Advent החזק מכל ממשלה. הם הקימו לא רק בסיסים צבאיים אלא מרפאות ומרכזי חלוקה כדי "לעזור" לנו בזמן שהם מקדמים את האג'נדה שלהם. כעת, 20 שנים אחרי הנפילה של XCOM הכירו את XCOM 2! (לא באמת, עדיין קוראים לו פשוט XCOM) המטרה היא אותה המטרה: להדוף את החייזרים ולגרום להם לעזוב את כדור הארץ, אבל דרך הפעולה שונה לגמרי. במקום חיילים מאומנים ובסיס תת-קרקעי עצום, הפרוייקט צריך להסתדר עם בסיס מעופף וצפוף, ובמקום חיילי עלית מאומנים היטב, הפרוייקט צריך להסתדר עם לוחמי גרילה - אנשים שפשוט לקחו נשק והחליטו שהם רוצים נקמה. מטרת הארגון היא להגיע לקבוצות ההתנגדות ברחבי העולם, לאחד כוחות כדי להילחם נגד Advent בכל נקודה בתבל ולעשות הכל כדי למנוע את הפרוייקט הנגדי - המהלך הסופי של החייזרים.

העלילה של המשחק יושבת יפה עם המכניקות החדשות ומצליחה להיות הרבה יותר מספקת מזו של המשחק הקודם. לא אכנס כאן לעומק העלילה ומה בדיוק קורה עם "פרוייקט Avatar" - נשק יום-הדין של החייזרים, אבל כן אומר שהמשחק הולך רחוק כדי לגרום לנו לשנוא את החייזרים ולהבין את המאבק. גם במשחק הזה אנחנו מגלמים סוג של "גורדון פרימן" - דמות ללא קול, אישיות או דעה, בזמן שהעלילה מונעת על ידי קצין המבצעים של XCOM ושתי דמויות המפתח Tygan ו-Shen - המדען והמהנדסת שיעזרו לנו להתקדם ולחקור את הטכנולוגיה החייזרית. עם כל השנאה שלי ל"גורדון פרימנים" של עולם הגיימינג, עם XCOM זה עובד די טוב ואפשר לראות איך הסביבה מגיבה להחלטות הפיקודיות שנעשה לאורך הדרך. העלילה כאן לא מושלמת אבל היא כן מביאה לסוף יותר משמעותי ומספק ממה שראינו במשחק הקודם, והרקע של Advent שהשתלטו על העולם ומנצלים בני אדם חפים מפשע עושה עבודה מצויינת בלהניע את השחקן קדימה.

נהלו את המאבק נגד החייזרים

ברמת המשחקיות, XCOM 2 מחדש בעיקר ברמת המאקרו - ניהול והרחבת ההתנגדות, מאשר ברמת המיקרו - המשימות עצמן וניהול החיילים בקרב. הכל מתחיל מבסיס האם של XCOM בו תוכלו לגייס ולאמן חיילים, להקצות משאבים למחקר והנדסה של טכנולוגיות חדשות, לבנות ולשדרג מבנים וכו'. כל פרוייקט כזה לוקח זמן, אותו אפשר להעביר במפת העולם. במקום המשחק הקודם בו התחלנו עם תמיכה של כל המדינות, כעת אנו במצב הפוך: מתחילים באיזור אחד בעולם והמטרה שלנו היא להתרחב לטריטוריות נוספות. יש מגוון פעילויות שאפשר לבצע במפה, החל מיצירת קשר דרך ביצוע משימות ואפילו איסוף משאבים ומודיעין - וכל אלה דורשים, ניחשתם נכון, זמן! תוסיפו לכל זה את "מנגנון יום הדין" שמפעיל עלינו לחץ מלמעלה - ה-Avatar Project של החייזרים. ככל שאנו מתקדמים בפיתוח שלנו, כך גם החייזרים ואם לא תקפידו לתקוף בזמן ובמקומות הנכונים - תוכלו להפסיד את המשחק כולו. כל האלמנטים האלה מוודאים שיש רק משאב אחד שאתם באמת צריכים לדאוג לו: זמן. תצטרכו לחשוב טוב טוב אם אתם משקיעים שבועיים בלחקור את הטכנולוגיה שתאפשר לכם לשדרג את הרובים של כל החיילים, או אולי בטכנולוגיה שתאפשר לכם לאמן חיילי Psi עם כוחות על-טבעיים; או אולי תעדיפו להשקיע את הזמן דווקא באיסוף מודיעין, משאב חשוב שבלעדיו אי אפשר ליצור קשר עם טריטוריות חדשות. גם בבניית מבנים חדשים, תצטרכו לחשוב אם אתם יותר צריכים חדר שיעזור לכם לחקור טכנולוגיה מהר יותר, או חדר שיאפשר לכם להתפרס מהר יותר ליותר טריטוריות. גם כשאתם מגיעים ל"משכורת החודשית", אוסף המשאבים שאתם מקבלים מהתומכים של XCOM, תצטרכו לנצל שלושה ימים באיסוף המשאבים מנקודה אקראית במפה.

מה שיפה בזרימה של XCOM 2 זה שסדר הפעולות יכול להיות שונה לגמרי משחקן לשחקן ועדיין לעבוד. אני, למשל, ביליתי כ-15 שעות עם הנסיון הראשון שבו נכשלתי נחרצות כי לא הצלחתי לעמוד בקצב של ה-Avatar. עם הנסיון השני התמקדתי פחות בלהתקדם במטרות העלילתיות ויותר בהרחבת הטריטוריה שלי, כשכל הזמן הזה עשיתי הכל כדי להגיע כמה שיותר מהר לשדרוג של הנשקים עם פעולות שקולות ומדודות נגד פרוייקט Avatar. רק אחרי שהגעתי ל-Endgame המאוד מאוחר הבנתי שאולי היה עדיף לי ללכת בכיוון של Psi Lab ולאמן כבר מההתחלה מלא חיילי Psi שיכולים להשתלט על מוחם של אויבים, לגרום לנזק עצום בטווחים רחוקים ובעיקר - לעשות המון בלאגן בלי ללחוץ על ההדק אפילו פעם אחת; או לחילופין - לבצע את המשימות העלילתיות כמה שיותר מהר, מה שהיה יכול לאפשר לי לתקוף מוקדם ולסיים את המשחק לפני שלחייזרים היתה הזדמנות לעבות את ההגנות שלהם. יש כמה פיצ'רים שהוסרו מאז המשחק הקודם כמו קרבות נגד חלליות, אבל המנגנון החדש עובד טוב יותר ומוודא שהשחקן נמצא בלחץ תמידי. מצד שני, הוא נכשל היכן שהמשחק הראשון נכשל: מי שמשחק "לאט" יותר ולוקח את הזמן לפני ביצוע משימות עלילתיות, יוכל לצבור יתרון משמעותי מה שהופך את החצי הראשון של המשחק למאתגר מאוד אך את החצי השני שלו לקל מדי. החיסרון הזה נמצא בכל דרגות הקושי, ואם אתם רוצים לאתגר את עצמכם באמת - לכו על מצב Ironman! מצב זה מסיר את האפשרות לשמור ולטעון, וכל החלטה שתבצעו היא סופית בהחלט. איבדתם חייל בקרב? הוא אבד לתמיד, RIP.

חיילים קשוחים יותר, חייזרים מפחידים יותר

מערכת החיילים והקרב לא קיבלה שידרוג מקצה לקצה כמו הבסיס המעופף ותוכנית ההשתלטות על העולם, אבל יש מספיק תוכן חדש בשביל שגם השחקנים המנוסים לא ירגישו יותר מדי בבית: הקרב עצמו עובד בדיוק אותו הדבר כשלכל חייל שלנו יש שתי "פעולות" בכל תור אותן אפשר לנצל לתנועה בשטח, תקיפה של אויבים ושימוש ביכולות מיוחדות. ישנם ארבעה תפקידים חדשים לחיילים שלנו המתבססים רבות על התפקידים הקודמים: Grenadier הוא החייל הכבד שאנחנו מכירים ואוהבים עם מכונת יריה ומשגר רימונים כדי לעשות נזק ברדיוס גדול; Sharpshooter הוא הצלף שלנו - יעיל מאוד מרחוק אך אינו יכול לירות עם רובה הצלפים כל עוד הוא זז באותו תור. מה שכן, הוא היחיד שיכול להשתמש באקדח ויש לו כמה וכמה יכולות מועילות מאוד למי שמעדיף לתקוף מטווח קצר; Ranger הוא ה-Assault החדש ויש לו נשק חדש - חרב! מה שמאפשר לו להשתמש בשתי הפעולות שלו לתנועה ועדיין לבצע מתקפה על האויב. החרב עושה נזק גדול עם סיכוי פגיעה גדול מאוד, אך היא משאירה את ה-Ranger פגיע וללא מחסה במקרים רבים; לבסוף, הדמות שעברה את השינוי הכי גדול היא Specialist - ה-Support החדש. ל-Specialist יש מזל"ט שיכול לבצע פעולות כמו תקיפה של אויבים ללא צורך בקשר-עין, פריצה מרחוק למערכות אבטחה ואויבים רובוטיים, עזרה וריפוי לחברי הצוות ועוד. כן, ב-XCOM 2 אפשר לפרוץ דברים אבל כדאי שתאמינו בעצמכם כי תוצאת הפריצה יכולה להיות טובה או רעה - זה אומר שאם אתם גם ככה במצב לא משהו, פריצה כושלת יכולה להיות מכת המוות שלכם. לבסוף, יש לנו את חיילי ה-Psi אותם הזכרתי קודם. אפשר להתחיל להתקדם לכיוון חיילי Psi כבר מהרגע הראשון במשחק, ותאמינו לי שאתם תרצו אותם בשלב כמה שיותר מוקדם.

חוץ מהחיילים המחודשים שלנו, אתם תחרדו להכיר את החייזרים החדשים והמפחידים של XCOM 2. קחו כל אויב שהיה קיים במשחק הקודם, תהפכו אותו לגדול, חזק ומפחיד יותר, וקיבלתם את המקבילה שלו ב-XCOM 2. אפילו ה-Sectoid, הילדי כאפות של המשחק הקודם, הפכו כאן לחייזרים מפחידים עם כוחות Psi עוצמתיים שיכולים להחיות את המתים, להשתלט על החיילים שלנו ולגרום לפאניקה בלתי נשלטת בקרב הצוות. עוד חידוש לקרב הוא Stealth - את רוב המשימות שלכם תתחילו כשהחיילים שלכם סמויים, מה שמאפשר להם לזהות אויבים בלי שהאויבים יזהו אותם. את העמדה הסמויה שלכם תוכלו לנצל בעיקר כדי לבצע מתקפת פתע אחת חזקה, אבל זה לא ממש אפשרי לסיים משימה בלי לצאת מ-Stealth. ברגע שתבצעו התקפה כלשהי תעברו חזרה לנוהל המוכר של הקרבות ב-XCOM, שאומר שברגע שזיהיתם חייזרים - החייזרים זיהו אתכם והם נכנסים מיד לעמדת הגנה. חבל שאי אפשר להוציא יותר מעקרון ה-Stealth, זה היה יכול גם להתאים מאוד לרקע של המשחק וגם לתת עומק חדש לקרב. למשל, הייתי שמח אם היו נותנים לי להרכיב "משתיק קול" על הנשקים של כולם, עם פגיעה בנזק או באחוזים, ובתמורה לקבל סיכוי לחסל אויבים בשקט מבלי שהחברים שלהם ידעו על כך. אולי בהרחבה הבאה? הפעם כל מפות הקרב נוצרות בצורה אקראית ומרגישות פתוחות ומעניינות יותר. המפות גם "שבירות" יותר וזה בהחלט אפשרי שיריה שלא פגעה בכם, תצית מכונית באש ותפוצץ את החייל שלכם לחתיכות. אפשר גם לנצל גבהים ולרסק קומות שלמות עם רימונים וחומרי נפץ - דרך מצויינת להרוג קבוצות של אויבים כי חוץ מהנזק של הרימון, הם יקבלו נזק מהנפילה מטה. במהלך המשחק אתם תגלו מגוון של סוגי משימות אך כולם מרגישים דומים מדי - חבל ש-Firaxis עדיין לא מצאו דרך לגוון קצת את המשימות וליצור סיטואציות חדשות.

השיפור המשמעותי ביותר למערכת הקרב הוא בכלל חלק מניהול הבסיס: קסטומיזציה, והרבה ממנה! ב-XCOM 2 אנו יכולים לשדרג לכל חייל את הנשק עם כוונת חדשה, מחסנית מוגדלת, קת יותר טובה וכו'. השדרוגים האלה נופלים בד"כ מאויבים בקרב ואם תספיקו להגיע אליהם בזמן - תוכלו לשפר משמעותית את החיילים שלכם. בנוסף לשדרוג הנשק, תוכלו לחקור סוגים חדשים של שריונות, סוגי רימונים ותחמושת ואפילו נשקים כבדים המתאימים רק לבעלי שריון כבד. כדי לקבל "רימון מיוחד" תצטרכו להשקיע זמן ומשאבים נוספים, בנוסף למשאב נדיר שנקרא Elerium Core. יש מעט מאוד מאלה, אז נצלו אותם בחוכמה! הרימון המיוחד שתקבלו יכול להיות יעיל נגד רובוטים, או יצורים אורגניים, או בכלל לאובייקטים מה שעוזר לחסל מחסה של אויבים. אותו דבר עם סוגי תחמושת - אתם מקבלים "הפתעה" בצורת סוג תחמושת רנדומלי שיכול לשרוף, להרעיל, לחדור שריון, לפרק שריון, למצוא את המטרה יותר בקלות, לעשות יותר נזק לרובוטים וכו' וכו'. לצד כל השדרוגים הפרקטיים, מפתחי המשחק הבינו ששחקני XCOM ממש מתחברים לחיילים שלהם במשך המשחק, ולכן הם נתנו אפשרויות מאוד רחבות של קסטומיזציה קוסמטית החל מצבע השריון עד לרטיה על העין, הצלקת על הכתף והדוגמא על הנשק.

חלק מהבאגים נשארו עוד מהמשחק הקודם

חוץ מהמשחק הראשי שייקח לכם כ-25 שעות לסיים בפעם הראשונה, יש גם מצב רשת שיאפשר לכם להילחם נגד שחקנים בתור בני האדם או החייזרים. מאחר ובדקתי את המשחק עם גרסת ביקורת הזמינה לעיתונאים בלבד, עוד לא יצא לי לבדוק את מצב הרשת ואולי אני אחזור עם תובנות ממנו מתישהו אחרי ההשקה. בתור שחקן, אני לא מרגיש שלמצב הרשת יש הרבה מה להציע לי כמו שלמצב הרשת של Heroes 7 יש הרבה להציע לי: המשחקים לוקחים כל כך הרבה זמן שאני מעדיף להישאר בסולו ולא לייבש את השחקן השני. מה שכן, התאכזבתי לגלות שלא נפתחות אפשרויות חדשות למי שמסיים את המשחק (מה שנקרא Second Wave). מקווה שזה יגיע בתור טלאי חינמי לשחקנים בהמשך הדרך. ואם כבר דיברנו על סוף המשחק, אז כדאי לציין שהמשימה הסופית של XCOM 2 היא הרבה יותר מאתגרת, כיפית ומספקת מזו של המשחק הקודם.

אבל היי, מה עם הגרפיקה? במשחק הראשון היא היתה רחוקה ממושלמת, אז תשמחו לדעת ש-XCOM 2 נראה הרבה יותר טוב מקודמו: חוץ מתשומת הלב הגדולה יותר לפרטים הקטנים כמו הנשק והעיטורים על השריון, תוכלו ליהנות מאפקטים יפים יותר של תאורה וזוויות צילום יותר סינמטיות. למרבה הצער, הרבה מהבאגים של המשחק הראשון לא נפתרו וקיימים גם כאן: זוויות צילום מוזרות, חיילים שתוקפים דרך קירות או מכוניות והרבה קטעים מביכים שפוגעים בחוויה. בהחלט יש מקום לשיפור בניראות ובתיקון באגים, ואני מקווה שזה יקרה לפני XCOM 3. הסאונד והמוזיקה עושים עבודה טובה אבל קצת מבאס שהרבה מהקולות והמנגינות ממוחזרים לחלוטין מהמשחק הקודם. למעשה, זה מרגיש כאילו כל המנגינות החשובות (כמו זו ששומעים לפני משימה למשל) מוחזרו כפי שהן מהמשחק הקודם.

השורה התחתונה

XCOM 2 הוא לא משחק מושלם ולמרבה הצער הוא לא הצליח לתקן את כל הבעיות של המשחק הקודם, אבל יש לו מספיק תוכן חדש ומרענן בשביל להעסיק את מעריצי הסדרה למשך עשרות רבות של שעות. בזכות מצב Tutorial מוצלח ומושקע יותר, XCOM 2 מתאים גם למי שמעולם לא שיחק במשחקי הסדרה ולא מתחבר למשחקי טקטיקה באופן כללי. העלילה שלו מצליחה לגרום ליותר רגשות אצל השחקן, הזרימה שלו מפעילה יותר לחץ ותחושת בהילות, האויבים מעוררים יותר פחד ואמצעי הלחימה של XCOM נותנים תחושה גדולה יותר של סיפוק ורצון לנקמה. אם אהבתם את המשחק הקודם או משחקי אסטרטגיה בתורות באופן כללי, אין בכלל ספק - לכו על XCOM 2 ואני מבטיח שתהנו מכל רגע. אם לא אהבתם או לא התחברתם למשחק הקודם ולז'אנר בכללי, אין מספיק ב-XCOM 2 בשביל לשנות את דעתכם.

XCOM 2 יושק ב-4 לפברואר בלעדית עבור ה-PC.

*תודה להד ארצי NMC שסיפקו לנו עותק לביקורת!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    18:34 01.02.2016 | Necromancer Necromancer

    תאריך יציאה יש, אבל מחיר אין??!
    ביקורת על משחק בלי להזכיר כמה הוא עולה? יש הבדל משמעותי אם הביקורת היא כלפי משחק שעולה 1$ או משחק שעולה 60$.
    התמורה צריכה להיות בהתאם להשקעה.

  2. 2

    16:19 03.02.2016 | DizZy DizZy (אורח)

    בשורה התחתונה כתוב:
    " XCOM 2 מתאים גם למי שמעולם לא שיחק במשחקי הסדרה ולא מתחבר למשחקי טקטיקה באופן כללי."
    אחר כך באותה הפסקה כתוב:
    "אם לא אהבתם או לא התחברתם למשחק הקודם ולז'אנר בכללי, אין מספיק ב-XCOM 2 בשביל לשנות את דעתכם."
    ניגדת את עצמך פה.
    אז המשחק מתאים למי שלא שיחק משחקים בז'אנר בעבר או לא?

  3. 3

    12:28 04.02.2016 | אור מנטש אור מנטש

    ברמת ה-Tutorial ושלב ההתלמדות, XCOM 2 עושה עבודה מצויינת בללמד את ה-basics ולכן הוא מתאים גם למי שלא שיחק במשחק הקודם ולאנשים שלא שוחים בז'אנר (למשל אנשים ששמעו מלא דברים טובים על XCOM, לא שיחקו בו ותוהים אם ללכת ישר על XCOM 2).
    מצד שני, אם שיחקת ב-XCOM הראשון ולא אהבת אותו, אין שום דבר ב-XCOM 2 שישנה את דעתך לגבי הסדרה\ז'אנר.

  4. 4

    19:31 05.02.2016 | DizZy DizZy (אורח)

    תודה על ההסבר אור !
    :)

  5. 5

    18:36 08.02.2016 | a a (אורח)

    Necromancer ב-G2A המשחק עולה 40 דולר. והוא שווה כל דולר.

  6. 6

       | פורסם ע"י