הרשמה

"מכסחות השדים" - מהומה רבה על לא דבר

מה קורה כשאולפנים הוליוודים גדולים יוצרים מניפולציה רגשית על הקהל שלהם?

תסריט רע, דמויות רדודות, אפקטים מרושלים ובדיחות שלא עובדות: "מכסחות השדים" החדש הוא סרט גרוע, אז מדוע ומהיכן מגיעה האהדה היחסית של מבקרי קולנוע רבים אליו? 

אם יש משהו שאני ממש שונא בעולם, הרי זו "דיכוטומיה". אותה חלוקה גסה ולא מתפשרת לשתי קבוצות מנוגדות לחלוטין. שחור ולבן, שמאל וימין, ג'דיי וסית'. אם אתה לא איתנו אתה נגדנו. שונא את זה. לרבים, יש נטייה להתעלם משלל גווני האמצע; מהאפור, מהורוד, מהכתום-תפוז והכסוף-שיער-של-דסטין-הופמן. חלוקה דומה, נעשתה לאחרונה סביב הסרט "מכסחות השדים", שמתיימר להיות "ריבוט", אתחול לסרט המקורי והנפלא - "מכסחי השדים" - מ-1984.

מי שמכיר אותי קצת, יודע כמה גדולה האהבה שלי לקולנוע. נושם סרטים, חי את העולם הזה. כותב עליו. חופר במוח, לפעמים יותר מדי. אפילו עבדתי בתחום. מי שמכיר אותי קצת יותר, יודע שלא רחוק היום בו אתחיל גם ללמוד קולנוע באוניברסיטה. בשבילי, התחום הזה לא מהווה סתם אסקפיזם פשוט - שעה וחצי של בידור להעברת הזמן והביתה - אלא הרבה יותר. עבורי זו אמנות. לכן, מרגיז אותי כשאולפנים גדולים שחושבים רק על כסף, לוקחים את האמנות הזו וחושבים רק איך לגזור עליה קופון.

זה הדבר שנעשה עם "מכסחות השדים". הסיפור מתחיל עם הטריילר הראשון שיצא לסרט והפך במהרה לטריילר השנוא ביותר ב"יוטיוב" אי-פעם. כמות הדיסלייקים שקיבל עצומה. בין השונאים היה אספסוף, עשבים שוטים, ששנאו את הסרט עוד לפני שיצא רק משום שהקאסט הראשי בו הוא ארבע נשים. כי הרי זה נורא, איך אפשר שיהיו ארבע דמויות ראשיות שהן נשים בסרט הוליוודי גדול. מצמרר. קבוצות פמיניסטיות הבחינו בעניין חיש מהר והגיבו בזריזות לכל השונאים. כך נוצרה מלחמה מגדרית מטופשת. בעקבות מיעוט קיצוני ומתלהם, שהוציא את תסכוליו על נשים ב"יוטיוב" ובכלל זה ברשתות החברתיות והסיט את הדיון מהשאלה החשובה באמת בנוגע ליצירה - "עד כמה היא בכלל תהיה טובה?"

עכשיו אחרי שיצא הסרט, התשובה ברורה: הוא לא טוב. הדמויות הראשיות נטולות חן והיחסים ביניהן מלאכותיים מדי. מליסה מקארת'י וקריסטן וויג, שכבר שכחתי את שמות דמויותיהן, הן חברות ילדות שמתאחדות, אבל היחסים ביניהן פשוט לא מפותחים. אין לי כמעט רקע עליהן, אני לא יודע מה הן אוהבות. אני לא יודע מאין הגיעו או מה הן רוצות חוץ מלהשמיד שדים. לכן, גם אין לי שום חיבור אליהן. נשווה רגע את הסרט ל"מייק ודייב מחפשים דייט", גם הוא קומדיה, שם היחסים בין הדמויות הרגישו אותנטיים. שני האחים בגילומם של זאק אפרון ואדם דווין, נהנו מכימיה נהדרת. גם צמד הבנות בסרט, אנה קנדריק ואוברי פלאזה, הרגישו כצמד שעבר דברים ביחד.

הסרט סובל גם מאפקטים לא טובים, בדיחות מגעילות ונדושות - פעם אחר פעם, בדיחה על זה שכריס המסוורת' מגלם כאן חתיך עם מוח של ציפור. זה עוד איכשהו מתחיל מצחיק, אבל ממצה עצמו ממש מהר. הנבל גרוע ולא מאיים. הוא חנון, שהבנות נוטות לדבר על המיניות שלו ועל המראה שלו ומביסות אותו - לא אתאר איך כדי להימנע מספוילרים - אך באופן דוחה ומזלזל. העלילה חסרת מקוריות ורגעי שיא וגם הופעות האורח נוראיות ומתעלמות לגמרי מקיומו של הסרט המקורי. בעיקר זו של ביל מארי, שעושה מעצמו צחוק. הסרט הזה פשוט לא עובד בשום מובן ועדיין - אנשים אוהבים אותו. על-פי הקונצנזוס של המבקרים האמריקאיים - הוא אפילו סביר. יתר על כן, יש מי שמרחיקים לכת ועוד אומרים שהוא טוב יותר מ"מכסחי השדים" הראשון עצמו.

חלק מהסלחנות הזו כלפי הסרט, אני חושב, נובעת מהעובדה אליה התייחסתי קודם - זאת שגרמה למיעוט מתלהם להגיב באופן מיזוגיני ולשנוא את הסרט - ארבע הדמויות הראשיות בו הן נשים. נכון, העצמה נשית זה חשוב. שיווין מגדרי זה חשוב, אבל לא בכל מחיר. לא במחיר של ויתור על העקרונות שהופכים סרט קולנוע לאיכותי וכניעה לתרגיל המסריח של אולפני "סוני". אתם מבינים, כשסוני ראו כמה תגובות שליליות וביניהן המון נגד נשים, יש כלפי הסרט, הם הכריזו שמי שלא אוהבים את הסרט הם שובניסטים ושונאי נשים. הבמאי והמפיק הידוע ג'אד אפאטו ("אסון מהלך", "הדייט שתקע אותי") הכריז ש"שונאי הסרט הם ככל הנראה מצביעי טראמפ". חלק מהשחקניות, גם הן שלפו את השד המגדרי והכריזו שתמיכה בסרט היא צעד פמיניסטי ונאור. מבקר הקולנוע של ה"שיקאגו סאן טיימס", כתב ביקורת עניינת, אך לא אוהדת לסרט וזכה גם הוא לתגובות שאומרות שהוא שונא נשים וסקסיסט. זאת על אף שהסביר עצמו בצורה מנומקת ומשכנעת. כך נוצרה חלוקה ברורה ברשתות החברתיות - מי שנמנה עם אוהבי הסרט הוא כנראה פמיניסט ונאור ומי שלא - הוא בור, חשוך ושונא נשים.

ואני שואל למה, למה האולפנים עירבו את הפוליטיקה בגרוש שלהם ואת המניפולציות הזולות של שנות ה-2010 ופתחו בסוג של ציד מכשפות? ממתי להביע דעה על סרט כי הוא באמת ובתמים גרוע, הפך לדבר לא מקובל וכזה שבקהילות מסוימות עשוי להפוך את אלו שלא נמנים על אוהדיו לשונאי נשים ושוביניסטים? נדמה כי העולם השתגע. יוצרים שעושים סרטים וחושבים רק על כמה פמיניסטיים ומעודדי נשים הם ולהפך, יש להם כנראה בעיה בסדר העדיפויות. עיקר הריכוז צריך להיות מושקע ביצירת סרט טוב, איכותי, מעניין. עם תסריט חזק ורעיונות אורגינליים. עזבו את זה שהנשים ב"מכסחות השדים" מציגות פמיניזם מלאכותי, הסרט הזה עושה גם דבר הפוך. הוא מיזאנדרי, שונא גברים, אין בו אף דמות גברית ראויה להערכה: כולם טיפשים מוחלטים ולא מפותחים.

אפשר לעשות סרטים שוויונים וכמובן לשים בהם דמות ראשית שהיא אישה. זה בכלל לא אישיו וזה לא צריך להיות אחד. בעולם שאחרי "משחקי הרעב" לצעוק "גירל פאוור! גירל פאוור!", זה אווילי. תראו את "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" - ריי, הדמות הראשית, היא אחת הגיבורות הקולנועיות האהובות בקולנוע השנה. תראו את "מקס הזועם: כביש הזעם", פיוריוסה היא דמות בלתי נשכחת. שתיהן, כיכבו בסרטים שהיו גם טובים, שהציגו עלילה מרתקת. כאלו שלקחו סרט עבר ועשו לו ריבוט בדיוק כמו שצריך, עם כבוד לסרט המקורי, עם הצגת עולם חדש ובכל זאת, לקיחת אפיונים - אם בתפאורה או בדמויות שחוזרות (האן וצ'ואי "ווי אר הום") - מהסרט המקורי. אולם, לעשות סרט שדמויותיו הראשיות נשים, רק כדי לצאת ידי חובה ולהכריז בקול חוצות שזה מהפכני ופמיניסטי ומקדם משהו בחוסר השוויון שאכן עדיין קיים - זה מטופש.

עכשיו גם התחיל דיבור על יצירת גרסה נשית לג'יימס בונד - "ג'יין בונד" - מדוע ולמה? רק כי זה שם מוכר שיכניס כסף או רק כדי להראות שגם אישה יכולה להיות ג'יימס בונד? תחשבו על רעיון מקורי, בו הדמות הראשית היא סוכנת. זה באמת לא עד כדי כך מסובך. היה כבר משהו דומה, "מרגלת", גם הוא של במאי "מכסחות השדים". הוא לפחות היה סרט טוב. מעניין לדעת איך היו מתייחסים ל"מכסחות השדים", אם ארבע הדמויות הראשיות בו היו גברים. סביר להניח שהיו מכסחים לו את הצורה. הוכחה: בקיץ שעבר קיבלנו את "פיקסלים", זוכרים אותו? לא ממש, נכון? סרט קומדיה של אדם סנדלר. בעוד שנה גם בטוח לא תזכרו כלום מ"מכסחות השדים". הסרט ההוא דומה מאוד מבחינה רעיונית וביצועית ל"מכסחות השדים", אך נקטל באופן חסר-תקדים. משונה, מאוד משונה.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:31 22.07.2016 | שי שי (אורח)

    ניתוח מבריק של המצב. הסרט באמת רע והביקורות הממוצעות מחו"ל שמפחדות להכתיר אותו ככישלון ממש לא מובנות

  2. 2

    18:12 22.07.2016 | דור דור (אורח)

    ביקורת מעולה, הופתעתי לראות שהתחייסת לעובדה שהדבר היחידי שהסרט ניסה לבסס את עצמו הוא העובדה שהקאסט מלא בנשים ולכן הוא סרט נאור ומתקדם. יש הרבה מקומות שלא מתייחסים לעובדה הזאת.
    מצער אותי לראות שלאחרונה סרטים מנסים לקדם אג'נדה במקום ולהרוויח עליה כסף במקום לנסות להכין סרט טוב.
    אני בדרך כלל לא קורא כתבות באינטרנט כי לרוב הן מתעלמות מהנושאים האלה אבל אין ספק שהרווחתם לכם קורא.

  3. 3

    18:45 22.07.2016 | אורח אורח (אורח)

    כתבה מעולה.

  4. 4

    19:29 22.07.2016 | אסף אסף (אורח)

    באמת סרט נוראי... הוא ו'צבי הנינג'ה: יוצאים מהחורים' גורמים לי לאבד תקווה בעתיד הקולנוע

  5. 5

    21:19 22.07.2016 | תומר תומר (אורח)

    מה יש לכם נגד הסרט, סרט קיץ ממש טוב, ובכלל. סתם יוצאים נגדו כי לא מוכנים שייגעו במכסחי השדים המקורי. תנו לו צ'אנס, תנסו להתעלם מהסרט המקורי פשוט. תתיחסו עליו כסרט בפני עצמו, ואז תבינו איזה סרט טוב זה

  6. 6

    23:12 22.07.2016 | גיא גיא (אורח)

    נכון, סרט ממש טוב!!!

  7. 7

    00:38 23.07.2016 | rs rs (אורח)

    אחרי שקראתי את המאמר הזה, אני מבין באמת עד כמה הסירחון סביב הסרט באמת גדול. בהתחלה חשבתי שכל הקטע של אנשים ששונאים את הסרט "אך ורק בגלל שהם סקסיסטיים" נוצר רק בגלל שהפמיניסטיות עשו פיל מזבוב, בייחוד כאשר היו נשים שהן בעצמן התלוננו על הסרט הזה, אבל אחרי שראיתי שבאמת היו כמה גברים שבאמת התלוננו על הקאסט של הנשים רק בגלל שזה לא כמו בסרטים המקוריים, זה הרס את כל התמונה עוד יותר כי אז זה אומר שלאותן פמיניסטיות הייתה סיבה טובה להתחיל במהומה הזו כשבעצם אותם גברים שכן התלוננו על הקאסט הנשי גרמו לכל שאר המתלוננים להיראות רע שלא בצדק, ואחרי שקראתי במאמר הזה שמארגני הסרט אף ניצלו את זה ודחפו את זה עוד יותר קדימה רק כדי להימנע מביקורות שליליות ולהכריח את כולם לקנות כרטיסים לסרט, תומכים ושונאים כאחד, על סמך פחד והאשמות שווא, אני רואה כל הסרט הזה מצחין באופן שערורייתי. אני אפילו לא אופתע אם הרעיון של לנצל פחד להאשים את כל המתנגדים לסרט בשנאת נשים היה הרעיון מלכתחילה, כי לפחות לפי המאמר הזה, נראה שהם כבר מהתחלה דאגו להפוך את הסרט הזה לשונא גברים. ובתור גבר שתומך באמת בשיווין בין המינים, זה מגעיל אותי.

    אני לא אומר שהסרט עצמו לא יכול להיות סביר אם נשים בצד את כל הפוליטיקה, כמו ששני המגיבים מעליי אמרו, זה נראה להם סרט טוב, וגם ראיתי ביקורת של מישהו מאוד פופולרי ביוטיוב בשם Boogie והוא אמר שהסרט היה סביר, וזו הייתה ביקורת אותנטית וכנה, והוא גם היה מעריץ של סרטי מכסחי השדים המקוריים אז הוא היה בכלל לא משוחד כאן. אז יכול להיות שאולי הסרט הזה לא באמת נורא ואפילו ההאשמה של הסרט בשנאת גברים מוחלטת שמוזכרת במאמר הזה היא אינה פרופורציונלית וזה אולי נכון רק לנבל הראשי בסרט ולגבר האחר בעל מוח הציפור וכל שאר הגברים מקבלים יחס הולם, אבל עצם זה שהסרט גרם למהומה שבכלל לא הייתה צריכה להתקיים, כשיש שיגידו שהריבוט/רימייק הזה לא היה אמור להתקיים כי הסרטים המקוריים לא היו צריכים רימייק, זה מגוחך ברמות על, והפחד היותר גדול שזה עשוי להשפיע על סרטים אחרים ועוד. כלומר, ג'יין בונד? אין לי בעיה שינסו ליצור גירסא נשית של בונד, אולי זה יהיה טוב, אבל אם זה באמת נוצר רק על סמך הטרנד יצר זה מפחיד, כי אז בטח כל היוצרים למיניהם יפחדו. אי אפשר יהיה ליצור סרט בו הגיבור הראשי יהיה גבר והנבלית תיהיה אישה. אי אפשר יהיה ליצור סרט שבו גברים ונשים חוטפים מכות בקרבות במידה שווה, כל זה ייעלם, כי אף אחד לא יירצה לקבל ביקורות שליליות, כמו שסוני ניצלו את הטרנד הזה כדי שהם לא יקבלו ביקורות שליליות.

    כל הקטע של פמיניסטיות יצא משליטה, חייבים לשים לזה סוף.

  8. 8

    07:24 23.07.2016 | MATAN122 MATAN122

    ואו לא ידעתי שאני שוביניסט בור ושונא נשים, למדתי משהו.
    ואיי איזה אנשים לכל מקום דוחפים את הנושא הזה אפילו לסרט.

    כתבה מעולה!

  9. 9

    12:00 23.07.2016 | פיטר וונקמן פיטר וונקמן (אורח)

    שנאו את הטריילר לא בגלל שהם היו נשים
    בגלל שהטריילר היה נראה כמו הטירה המכושפת של אדי מרפי או כמו המסכה 2
    בקיצור עלוב אחרי זה שהאולפנים ראו שהם פישלו והפמיניסטיות לא קראו את המפה נכון
    והתחילו להתקיף את השונאים אז זה נהיה שנאה מתוך כפיית הערכים שמנסים לעשות פה

    ושוב להרוג את ביל הנוסע השמיני וכו דמויות הנשים במרכז הסרט והם מעולים ולא מרגישים כמו סרט מצוייר

  10. 10

    16:44 23.07.2016 | סתם סתם (אורח)

    ביקורת אחת הטובות שקראתי אצלכם

  11. 11

    12:46 24.07.2016 | a a (אורח)

    חרא סרט. enough said.

  12. 12

    01:33 26.07.2016 | ניר ניר (אורח)

    אני לא מסכים איתך. אני מאוד נהנתי מהסרט, אהבתי לראות אותו, צחקתי מאוד וחייכתי לאור הeaster eggs המשעשעים. יחד עם זאת, אני מבין על מה אתה מדבר, והדרך שבה הצגת את דעותיך היתה מדויקת ורהוטה. תודה רבה!

  13. 13

    01:38 26.07.2016 | טעות טעות (אורח)

    הכעס לא היה על זה שהגיבורות נשים. כמו שאמרת גם במרגלת הגיבורה הראשית היא אשה ולא חסרים כאלו מאולטרה ויולט ועד טומב ריידר הגרוע. הבעיה ומה שעיצבן כאן את כולם זה שלקחו סרט מוכר עם רעיון מוכר ואהוב שהיה סרט קאלט ושינו ועיוותו אותו באופן מלאכותי ומעצבן. רוצים להמציא סרט עם ארבע גיבורות נשים? בבקשה. אל תיקחו לנו את הרעיון של מכסחי השדים ותעוותו אותו. זה הרגיז את כולם מאד ובצדק.

  14. 14

       | פורסם ע"י