הרשמה

ביקורת - MSI Vortex

אחד המחשבים המעניינים ביותר של שנת 2016 בביקורת

הוא אולי קטן אבל אל תתנו לו להטעות אתכם

בשנת 2013 חברת Apple הדהימה את העולם כשהיא הציגה את דגם ה-Mac Pro החדש שלה. הדגם החדש שמר על החומרה החזקה אך הוא קטן בהרבה מקודמיו, כשהגיע בצורת גליל או כמו שהאינטרנט אוהב לקרוא לו: ''פח אשפה''. בתערוכת CES 2016 הציגה MSI את ה-Vortex, מחשב קטן בצורה של גליל ובעל נפח מיזערי של 6.5 ליטרים עם חומרה חזקה מאוד. ה-Vortex שואב מעט השראה עיצובית מה-Mac Pro 2013 והוא מתיימר להיות חזק מאוד ושקט מה שגרם לי לפתח ציפיות רבות ממנו. אז האם ה-Vortex של MSI עמד בציפיות הגבוהות שלי?

קטן אבל חזק

ל-Vortex יש שני דגמים שונים, השוני בניהם מתבטא בכמות הזכרון, דגם כרטיסי המסך וכמובן במחיר. אנחנו קיבלנו לביקורת את ה-Vortex עם המפרט הבסיסי:

  • מעבד: Intel i7-6700K
  • זכרון: 16GB DDR4
  • ערכת שבבים: Z170
  • כרטיס מסך: שני כרטיסי GTX960 במערך SLI
  • איחסון: 256GB PCI-E ו -1TB של דיסק קשיח
  • קישוריות: Bluetooth 4.1 ו-WI-FI 802.11ac
  • מערכת הפעלה: Windows 10 64bit
  • משקל: 4 קילוגרמים
  • מחיר: 2,200 דולרים

קשה להוריד ממנו את העיניים

הדבר הראשון שקופץ לעין כשמסתכלים על ה-Vortex הוא גודלו הקטן (גובהו דומה לאורכו של כרטיס מסך) והעיצוב הנקי והיפיפה, כשבפועל אתם תעשו לו עוול אם תסתירו אותו מתחת לשולחן. ה-Vortex מיועד לשבת על השולחן שלכם כדי שתוכלו להראות אותו ולהתגאות בו. עיצובו של המחשב הוא אינו גליל עירום לגמרי. אלא הוא מעוצב עם קווים ישרים שתוחמים איזור שחור באמצע המחשב עם לוגו גדול של MSI. במרכז המחשב ישנו פס תאורה וכפתור הדלקה שאת צבעם אפשר לשנות. פס התאורה מתחיל בחלקו התחתון של המחשב כאשר הוא עולה עד שהוא מגיע לאחורי המחשב ללוגו גדול ומואר של דרקון המייצג את סדרת מוצרי הגיימינג MSI. כל האלמנטים האלה ש-MSI שילבה במחשב מבליטים את נוכחותו למרות גודלו הצנום ומעניקים לו את פרס ''המחשב היפה ביותר שראיתי''. עוד פרט קטן שעוזר ל-Vortex לזכות בתואר זה, הוא חיבור החשמל שמוסתר מתחת למחשב וגורם לכבל העבה להיות קצת יותר נסתר במיוחד ללא הצורך בספק כח חיצוני.

מנימליסטי מהרגיל

אחת המגבלות ואולי המגבלה הגדולה ביותר לפי דעתי של ה-Vortex זה החיבורים שהוא מציע או בעצם הכמות שלהם. ה-Vortex מציע את החיבורים הבאים:

  • חיבור אוזניות
  • חיבור מיקרופון
  • חיבור אופטי
  • 4 חיבורי USB 3
  • 2 חיבורי HDMI 1.4
  • 2 חיבורי Ethernet
  • 2 חיבורי Mini Display Port 1.2
  • 2 חיבורי USB-C

אז איפה נמצאת הבעיה? תחילה יש רק חיבור אחד שמוציא אודיו מהמחשב. הרבה אנשים ואני בניהם משתמשים גם באוזניות וגם ברמקולים ולכן המשתמש צריך לוותר על אחד מהם או להשתמש במפצל. אחרי המגבלה של חיבורי האודיו יש את המגבלה הגדולה של חיבורי USB, כשישנם בסך הכל ארבעה חיבורים. בהתחשב בעובדה שמרבית המשתמשים מחברים מקלדת ועכבר בנפרד נשארו רק שני חיבורי USB פנויים, נוסיף לעכבר והמקלדת מצלמת רשת ועוד מתאם לשלט משחק ונגמרו כל חיבורי ה-USB. אם תרצו לחבר Disk-On-key לדוגמא תצטרכו לוותר על אחד מההתקנים האחרים. המינימום שלי לחיבורי USB הוא 6 לפחות. לגבי חיבורי הוידאו הייתי רוצה שה-HDMI יהיה HDMI 2 ולא 1.4 ושחיבורי DP יהיו DP 1.4. טענה נוספת שיש לי על חיבורי ה-DP זה שהם Mini DP ולא DP רגיל. לי אישית זה לא מפריע כי היה לי כבל Mini DP ל-DP רגיל, אבל הייתי מעדיף שהם יהיו חיבורי DP רגילים. חיבורי ה-USB C משמשים גם כיציאות וידאו והם יכולים להעביר תצוגת 4K בנוסף לתמיכתם בטכנולוגיית Thunderbolt 3. בנוסף, טכנולוגיית Matrix Display של MSI מאפשרת לחבר ל-Vortex עד שישה מסכים כדי שיעבדו יחדיו. 

נקי מבחוץ, קצת פחות מבפנים

על אף השבחים שהערפתי על ה-Vortex בזכות העיצוב הנקי שלו אני יכול להגיד על מערכת ההפעלה את ההפך הגמור. בהדלקה הראשונית של המחשב יפתח חלון רישום של המחשב ואחריו חלון שמציע התקנה של דפדפן Chrome, עד כה התחלה טובה. אבל אחרי שני החלונות האלה העניין מסתבך. מערכת ההפעלה מגיעה מותקנת עם 11 תוכנות שונות שאת חלקם אף הייתי מתקין כמו- MSI Afterburner או Xsplit Gamecaster, אבל רובן אינן הכרחיות. מתוך 11 התוכנות 5 מהן של MSI אבל הבעיה העיקרית בכל התוכנות המותקנות מראש זו תוכנת האנטי-וירוס Norton. זה יפה ש-MSI כוללת עם המחשב אנטי-וירוס אבל במקרה הזה אפשר להגיד: תודה, אבל לא תודה. מכל תוכנות האנטי-וירוס למה דווקא Norton נבחרה? היא לא תוכנת האנטי-וירוס הכי טובה, היא גוזלת משאבים מהמחשב (יאמר לזכותם שהגרסאות החדשות השתפרו בעניין הזה, אבל עדיין לא מספיק לטעמי), היא מקפיצה הרבה מאוד הודעות מציקות שלעיתים ממזערות משחקים ואני ממליץ לכל אחד למחוק אותה מהמחשב ויפה שעה אחת קודם.

טובים השניים מן האחד?

עם המעבד לעומת זאת, אי אפשר לטעות. הלב הפועם של המחשב הוא ה-i7-6700K שיתן מספיק כח עיבוד לכל משחק שתעמיסו עליו כשהוא גם מספיק למשימות כבדות יותר מגיימינג כמו עריכת וידאו. בקשר לכרטיס המסך MSI עשתה פה בחירה קצת משונה - היא בחרה בשני כרטיסי מסך במערך SLI על פני כרטיס מסך אחד חזק. אישית הייתי מעדיף, כרטיס מסך אחד על פני מערך SLI ששמעתי עליו בעבר הרבה דברים לא טובים בכל הנוגע ליציבותו, אבל הופתעתי לטובה כשלא נתקלתי בבעיות או חוסר יציבות. אציין שוב שה-Vortex שקיבלתי לביקורת הוא הדגם עם שני כרטיסי ה-GTX 960 והביצועים בסופו של יום הם שאלה של ציפיות. אין כאן מה לצפות ל-4K ב-60 פריימים לשניה עם הגדרות מקסימאליות, כרטיס ה-960 יכול לספק אחלה ביצועי גיימינג ב-1080p אם מוכנים להתפשר במעט על ההגדרות, גם במשחקים התובעניים ביותר. אבל שני הכרטיסים ב-SLI מאפשרים למקסם את ההגדרות ב-1080p ברוב המשחקים ולקבל חווית משחק טובה. לשם השוואה הצבתי את התוצאות שקיבלתי מה-Vortex מול כרטיס ה-GTX 980 וכמו שאפשר לראות בחלק מהמשחקים ה-Vortex הצליח ל''נצח'' את כרטיס ה-980. אזכיר שלא כל המשחקים תומכים ב-SLI וזו היא בחירה של המפתחת. בנוסף לזאת חלק ממנועי המשחק יודעים לעבוד יותר טוב עם SLI על פני מנועי משחק אחרים.

אז האם MSI עשתה בחירה נכונה עם מערך SLI על פני כרטיס מסך אחד? בחלק מהמשחקים כן ובחלק לא. עוד אפשרות שיש למשתמש היא במקום ששני הכרטיסים יפעלו ב-SLI אפשר לייעד את אחד הכרטיסים שיהיה כרטיס PhysX ועל ידי כך לקבל תוספת ביצועים במשחקים תומכים. בנוסף לזה השימוש בשני כרטיסי מסך יכול להציל את המשתמש אם אחד מכרטיסי המסך יפסיק לעבוד ואז יש את הכרטיס השני שיגבה אותו, למרות שזה תרחיש לא סביר כל כך.

בגזרת האיחסון ה-Vortex עושה שילוב בשני כוננים, האחד - כונן קשיח סטנדרטי 2.5 אינץ' בנפח של אחד טרה (1,024GB) עם מהירות קריאה של 131 מגה בשניה ומהירות כתיבה 112 מגה בשניה. המהירות אמנם לא מהירה אבל הכונן נועד לשמש בתור שטח אחסון גדול לכל הקבצים והמשחקים של המשתמש. הכונן השני הוא בעצם שני כוננים שעובדים יחדיו ב-RAID 4. שני הכוננים הם כונני Flash מהירים בנפח של 256GB כל אחד. כשמשלבים את הכוננים ביחד מוותרים על נפחו של כונן אחד אבל מרוויחים מהירות גדולה יותר משל כונן אחד. כמה מהר? MSI טוענת שהכוננים יכולים להגיע למהירות של 3,300 מגה בשניה ולפי מה שאני בדקתי זה טענה זו די קרובה למציאות. שני הכוננים הגיעו למהירות קריאה של 3,163 מגה בשניה ומהירות כתיבה של 1,330 מגה בשניה. על 256 הג'יגה של הכוננים מהירים אפשר להתקין את מערכת ההפעלה וכמה משחקים שיטענו בשניות בודדות.

לא תשימו לב שהוא שם

MSI הצליחה להכניס הרבה חומרה חזקה בתוך מחשב קטן שזה הוא אתגר גדול בפני עצמו אבל ניצב בפניה עוד אתגר גדול שהוא קירור של כל החומרה, אז איך היא עשתה את זה? בקצהו העליון של המחשב יש מאוורר ששואב אוויר קר לתוך המחשב. האוויר הקר נכנס למחשב מלמטה ולכן כל עוד תחתית המחשב אינה חסומה הוא יקורר. לאחר כניסתו, האוויר הקר יעלה במעלה המחשב ויגיע במגע עם גופי הקירור הגדולים של כרטיסי המסך והמעבד ולאחר מכן הוא נדחף החוצה מפתח האיוורור במעלה המחשב על ידי המאוורר. בגלל שאוויר חם הוא קל יותר מאוויר קר והוא ''צף'' על פניו, המאוורר אינו צריך לפעול בעוצמה רבה כדי להוציא את האוויר חם מהמחשב ולכן הוא גם לא מפיק רעש רב. גם במקרה שהמעבד ושני כרטיסי המסך היו ב-100% מאמץ מערכת הקירור לא הפיקה הרבה רעש ובטח שלא בעוצמה שמפריעה. כשמהעבד היה ב-100% מאמץ הוא היה בטמפרטורה של 93 מעלות והוא היה צריך להוריד את תדר העבודה שלו מ-4 ג'יגהרץ ל-3.96. טמפרטורת המעבד היא גבוהה יותר ממה שאני הייתי רוצה והמעבד אף היה צריך להוריד במעט את תדר הפעולה שלו כדי שלא יהרס. טמפרטורת כרטיסי המסך ב-100% מאמץ נעה בסביבות ה-74 מעלות בלי שכרטיסי המסך יורידו את תדר פעולתם. 70+ ואפילו 80 מעלות זה עוד בגדר הבסדר בשביל כרטיסי מסך לכן כאן אין בעיה. אבל גיימינג אינו מצריך מהמעבד לעבוד ב-100% מאמץ ולכן הטמפרטורות בזמן גיימינג ממושך הן יותר נמוכות. בזמן גיימינג המעבד מגיע לסביבת ה-70 מעלות בלי שהוא מוריד את תדר עבודתו וכרטיסי המסך מגיעים לקצת מעל 60 מעלות. 

אומרים להתראות לשידרוגים הקלים

בעוד שבמחשב רגיל אפשר להחליף את חלקיו בקלות יחסית, ב-Vortex הסיפור הוא קצת יותר מסובך. נכון אפשר לשדרג אותו אבל לא באותה הפשטות כמו במחשב רגיל. אם תרצו להוריד את המעטפת של ה-Vortex כדי להגיע לאיבריו הפנימיים תאלצו להבריג החוצה ברגים עם ראשים לא סטנדרטיים ואז תוכלו להוריד את המעטפת. הורדת הברגים תבטל את האחריות על המחשב, לכן יש לקחת את זה בחשבון. אם בכל זאת החלטתם להוריד את מעטפת המחשב ולגשת למעבד תשמחו לגלות שהמעבד אינו מולחם ללוח והוא מותקן בתושבת רגילה, כך שאפשר להחליף אותו, אבל אין כרגע מעבד יותר טוב לתושבת 1151 מאשר ה-6700K ולכן אין צורך. המעבד תומך בעד 64 ג'יגה של DDR 4 שאותם אפשר להתקין על פני ארבעת התושבות הייעודיות לכך. גם את כרטיסי המסך אפשר להחליף אבל אלו לא כרטיסי מסך רגילים אלא הם כרטיסי MXM, שכן אפשר לקנות אבל הם בדרך כלל יקרים יותר. בגלל השימוש בכרטיסי MXM אי אפשר להגיע רחוק בכל מה שקשור לאוברקלוק, בגלל שכרטיסי MXM לא מאפשרים הוספת מתח ולכן אפשר להעלות את מהירות הליבה והזיכרון רק במעט. המעבד הוא אמנם ללא נעילת שעון שנותנת לו פוטנציאל אוברקלוק גדול אך בגלל הטמפרטורות שהמעבד מגיע אליהן בעבודה לא הייתי ממליץ על כך.

השורה התחתונה

אז האם ה-Vortex הצליח לעמוד בציפיות שלי? כן, האם הוא בשביל כל אחד? לא. אין ספק ש-MSI השקיעה הרבה מחשבה, זמן וכסף בפיתוח של ה-Vortex ואני יכול להגיד שלרוב התוצאה היא טובה. ישנם עוד כמה איזורים שצריכים שיפור כמו טמפרטורות החומרה (בדגש על המעבד), חיבורי המחשב שצריכים שיפור ומערכת ההפעלה שצריכה ניקיון קטן אבל בסך הכל המחשב עומד במה שהוא מבטיח שזה ביצועים מעולים כשהוא שומר על גודל ורעש מינימליים ככל שאפשר.

רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    21:00 30.08.2016 | בולשיט בולשיט (אורח)

    ברור לנו שMSI היא אחד הספונסרים הבולטים שלכם אבל אתם לא צריכים להקריב את היושר העיתונאי שלכם בצורה כזאת בוטה.
    זהו מחשב שרחוק מלהצדיק תו מחיר של 2200 דולרים ב2016 , הוא אינו מציע עבור המחיר הזה דבר - מלבד אולי עיצוב יפה שזה מינימלי למה שזה אמור להביא.
    שני כרטיסי 960 בSLI נותנים היום תמורה בינונית ביותר .
    אפילו ההשוואה המגמתית שלך , שכללה , בוא נראה , 980 אחד , ומצב ללא SLI על 1080P בלבד, הראתה שזה כבר לא זה.
    מה גם שאם אתה בונה מחשב לשנתיים הקרובות - לא תהיה מעוניין במחשב לגיימינג ב1080P, אתה בונה ל1440P ושואף למעל 30 FPS ב4K.
    סדרה 1000 של NVIDIA והRX480 שכבר זמינים במחוזות ארץ הקודש הופכים את המחשב הזה למיושן עוד לפני שהושק כאן , ואת המחיר המבוקש עליו למגוחך.
    ואם בכל זאת ב1080P בלבד חפצת - GTX 1060 או RX470\480 בהחלט יענו על כל מה שאתה צריך ובהרבה פחות כסף.
    רק אידיוט ירכוש את המחשב הזה.
    ואם MSI לא היו חותמים לך על המשכורת , גם אתה היית מביע את אותה דעה.

  2. 2

    14:17 03.09.2016 | למר BS למר BS (אורח)

    Haters gonna hate.
    לעניות דעתי הכתבה נעשה בצורה עובדתית ביותר,זה ש MSI סיפקו לויגיימס את המחשב ועליהם לסקר אותו זה לא אומר שהמוצר חסין מבעיות ומביקורת,וכפי שראיתי בכתבה (לאחר שהצצתי בתגובה שלך) לא ראיתי שהכתב הזכיר אם המחשב שווה את תג המחיר שלו,או לא שווה את תג המחיר שלו. הוא ציין עובדה בשטח ולא התייחס לדעתו האישית.
    מכאן להסיק שהכתב מושפע אך ורק "מהמשכורת שלו שמתקבלת מ msi" יש פער גדול,גדול מידי.

  3. 3

    20:29 05.09.2016 | למר אורח למר אורח (אורח)

    מספיק לקרוא את השורה התחתונה לראות שה"תלונות" שלו מינוריות מידי לחומרה בינונית לחלוטין - מכאן ניתן להסיק שני דברים , או שהוא לא מבין בחומרה ולא מחובר לדרישות הגיימינג של היום, או (יותר הגיוני) שהכתבה מושפעת קשות מMSI.
    וכמו שציינתי בתגובה - "ההשוואה" נעשתה בצורה מגמתית לחלוטין - והתעלמה לגמריי מקיום כרטיסי PASCAL - וזו השמטה שאם אתה לא מאמין שנעשתה במכוון ,אז אתה תמים יקירי.
    ההערה לגבי תג מחיר מצדיק\לא מצדיק - הייתה שלי ולא ייחסתי אותה לכותב - קרא שוב את תגובתי.
    ואם כבר העלת את הנושא - כתב חומרה שעושה עבודתו נאמנה לעולם לא יתעלם מתג המחיר המבוקש והתמורה שהוא נותן ביחס לתג מחיר זה.
    אז זה משאיר אותנו שנית עם שתי אפשרויות או כתב חומרה שאינו מקצועי , או כתב חומרה שכותב באופן מוטה לטובת הSPONSER שלו.

  4. 4

       | פורסם ע"י