הרשמה

ביקורת סרט: "מיס סלואן" – משחקי שלטון למתקדמים

בואו רק נגיד שאת הסרט הזה מקבלי ההחלטות בכנסת אולי לא היו רוצים שתראו. הביקורת שלנו על "מיס סלואן".

ג'סיקה צ'סטיין נותנת הופעה מצוינת בדרמה הפוליטית החדשה והמרתקת, שמספקת הצצה מעניינת אל מאוחרי הקלעים של הרשות המחוקקת. אז מה אם הנוסחה קצת מוכרת.

מדהים לראות כמה שנאה יש ברחבי הרשת כלפי "מיס סלואן". מספיק להציץ בעמוד הטריילר הבינלאומי שלו ב-Youtube, כדי לראות כמות אנלייקים בלתי מוסברת. או להיכנס לעמוד הסרט ב-IMDb ולהבחין כי קרוב ל-40% מהמדרגים נתנו ציון של 1 מתוך 10, גם כאן – ללא סיבה ניכרת לעין. אלא שבירידה לשורש העניין, נראה שחוסר האהדה הזה נובע מסיבה אחת מאוד ספציפית, היא אחד מנושאיו העיקריים של הסרט, עיסוקו בלגיטימיות של החזקת נשק באמריקה.

אמריקאיים רבים, כך נראה, לא אוהבים קולנוע שמתערב להם בחוקה או מעביר ביקורת על חלק מסעיפיה. גם אם הוא מציג בהיגיון ובקור-רוח פרספקטיבה מעניינת ובעלת חשיבות. התיקון השני לחוקת ארצות הברית קובע ש"אין להגביל זכותם של בני-אדם להחזיק נשק ולשאתו". ההחלטה עליו התקבלה לפני יותר ממאתיים שנים ומאז היא עומדת בעינה. בקלות יתרה, כמעט כל אדם יכול לרכוש ולהחזיק נשק בארצות הברית, והתוצאות, כפי שמדגימים גם הסרט וגם המציאות - הרסניות (רק ב-2015 נרצחו בארצות הברית כ-13,286 איש ונפצעו 26,819 איש, כתוצאה משימוש בנשק אזרחי).

תחום זה כאמור, הוא אחד מהנושאים העיקריים בהם עוסק "מיס סלואן". הדרמה הפוליטית החדשה בכיכובה של ג'סיקה צ'סטיין ("בין כוכבים"), שכבר הוכרזה כמועמדת על תפקידה כאן לפרס גלובוס הזהב, מספקת גם הצצה אל מה שקורה מאחורי הקלעים בסנאט האמריקאי - אותו, ניתן כמובן להשוות בהרבה מובנים לכנסת בישראל. אליזבת סלואן (צ'סטיין הנפלאה) היא לוביסטית חזקה, מבריקה בתחומה, שפועלת עם קבוצות בעלות אינטרסים לקידום הצעות חוק, על-ידי השפעה על חברי בית הנבחרים. קידום הצעת חוק שתגביל קניית והחזקת נשק בארצות הברית, הופך לאתגר הגדול והמלוכלך ביותר שלה עד עתה, בעוד היא מתמודדת ראש בראש מול גורמים שלא יבחלו באמצעים להפילה.

את הסרט ביים ג'ון מאדן ("שייקספיר מאוהב"), במאי אנגלי, די ותיק בהוליווד, שהעניק ליצירתו מראה ניאוני וחדשני מחד, אך קלאסי ומיושן מאידך. יתר על כן, בהסתכלות כוללת על הסרט עצמו והאמצעים בהם הוא משתמש, לא תבחינו באלמנטים חדשניים מדי: הסיפור נע בפשטות בין העבר להווה, לא מתיימר לחדש את נוסחת הדרמות הפוליטיות המוכרת, בונה את דמותו הראשית על-ידי שימוש באפיונים ומוטיבים מקובלים ובסך הכל נשאר מאוד מחובר אל הקרקע – מעביר סיפור מהודק באופן מוצלח. ואז מגיעים הדיאלוגים.

לדיאלוגים אחראי ג'ונתן פררה, קולנוען מתחיל שזהו תסריטו הראשון. במידה רבה, ניתן לומר שפררה מושפע מהתסריטאי זוכה האוסקר ארון סורקין ("הרשת החברתית", "הבית הלבן"), שידוע בכשרונו לכתוב דיאלוגים שנונים ועוקצניים, לפעמים גם בנושאים שלקהל הרחב אין מושג בהם. לאור זאת, ובזכות קאטים מהירים, הסרט מזכיר בסגנונו את "סטיב ג'ובס" – ומציג אנשים שמדברים הרבה, הולכים מהר ויורים את שורותיהם אפילו יותר מהר. שורות טקסט על שמן דקלים, הסכמים עם אינדונזיה וניגוד עניינים – הן רק חלק מאלו שעולות כאן. לעיתים זה מבלבל ומעט מייגע, כי מה לנו ולנושאים האלו, במיוחד כמי שלא מתגוררים באמריקה. בפעמים אחרות, זה מצחיק, מחכים, קולח ומעשיר.

בנקודה זו ראוי לציין שמי שמעורים בפוליטיקה, ויותר מכך – בעלי ידע מסוים בזו האמריקאית – יהיו אלו שיהנו מהסרט יותר. גם "מכונת הכסף", שהופץ בארץ בתחילת השנה, עסק בנושאים כלכליים שלאזרח הפשוט אין יותר מדי ידע עליהם, אך הוא לא נתן להם את הבמה המרכזית. הטעות העיקרית של "מיס סלואן" היא שמדי פעם הוא חוטא, מתאהב בתסריט שלו יותר מדי ויוצר בלבול ורתיעה מסוימת. למרות זאת, הכנסתו אל תוך עולמם של הלוביסטים, שלא זוכה להתייחסות רבה גם ביצירות פוליטיות, שומר על עניין כמעט לכל אורכו ויוצר דרמה מותחת ומהנה.

אם אתם נמנים עם צופי "בית הקלפים" או אם נהניתם מהדרמה הפוליטית "משחקי שלטון" (2011), בכיכובם של ראיין גוסלינג וג'ורג' קלוני – כדאי לכם לצפות ב"מיס סלואן". כמוהם, גם הוא מציג מערכת רקובה ששייכת לאינטרסנטים. נכון, הסרט לא חף מבעיות וניתן היה ללטשו יותר, אולם הוא בהחלט שומר על רמה גבוהה, לצד עניין מתמשך. הופעות המשחק המשובחות שבו, ביניהן אלו של מארק סטרונג ("שרלוק הולמס") ומייקל סטולברג ("אימפריית הפשע") ובראשן זו של צ'סטיין הנהדרת, שיוצרת דמות של אנטי-גיבורה מורכבת ואנושית, יחד עם סגנונו המהיר ובימויו המלוכד – אלו הופכים אותו ליצירה קולנועית מעשירה, מרתקת, מעוררת מחשבה ואפילו חשובה.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:08 22.12.2016 | אורח אורח (אורח)

    מדויק מאוד וממחיש בדיוק את הלך הרוח של הסרט, ביקורת מצוינת!

  2. 2

    16:23 22.12.2016 | יניב יניב (אורח)

    נשמע מסקרן מאוד! נלך לראות היום

  3. 3

    14:46 25.12.2016 | אלי אלי (אורח)

    סרט מצוין וחכם! מומלץ! ביקורת מדויקת

  4. 4

    09:51 27.12.2016 | אורח אורח (אורח)

    אחלה בקורת, תמיד אתה מנתח דברים כמו שצריך!

  5. 5

       | פורסם ע"י