הרשמה

ביקורת - Nioh

Team Ninja חוזרים לעשות מה שהם יודעים הכי טוב - רמות קושי בלתי אפשריות, ותרבות יפנית

  • PlayStation 4
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 08/02/2017

מה קורה כשלוקחים את העולם של Ninja Gaiden, מערבבים עם המשחקיות של Dark Souls, עם קמצוץ של דיאבלו? אנדריי אפרמוב יוצא לגלות האם Nioh הוא מתכון מנצח

מאז ימיהם הראשונים של משחקי הוידאו, התרבות היפנית היוותה מקור השראה מתמשך לפיתוח של משחקים, אם זה בעקבות העובדה שכמות נכבדת מהתעשייה מקורה ביפן, או סתם לאור העובדה שההיסטוריה היפנית היא מקור מושלם למשחקים. אם זה לאקשן מהיר דוגמאת Onimusha, או למשחקי אסטרטגיה איטיים ומחושבים יותר סטייל Shogun Total War. אין גיימר שלא נתקל באיזשהו אספקט של התרבות היפנית. Team Ninja, המוכרת בעיקר בזכות סדרת Ninja Gaiden המחודשת, הפתיעה את כולם כשהכריזה שהמשחק הבא שלהם אינו הולך להיות כותר בסדרה המוכרת, אלא מותג חדש לחלוטין בשם Nioh, שלטענתה ישאב השראה מסדרת Dark Souls. האם התוצאה יצאה מוצלחת? בואו נראה:

כאמור, Nioh הוא משחק Hack & Slash דמוי Dark Souls אשר מציב את השחקן בדמותו של וויליאם אדמס – שמבחינה היסטורית היה הסמוראי המערבי הראשון שחי מתישהו במהלך המאה ה-16 וה-17. עלילת המשחק סובבת סביב מסעו של וויליאם ביפן והפיכתו לסמוראי, כשכאן למעשה נגמר הקשר של המשחק למציאות, כשאלמנטים של פנטזיה מוכנסים לסיפור. העלילה סובבת סביב אבן יוקרתית בשם Amrita הנמצאת רק ביפן ויכולה לתת למלכה אליזבת' את היתרון במלחמתה מול ספרד. כשוויליאם מגיע ליפן הוא מגלה שהעולם שאליו הוא הגיע נשלט על ידי שדים בשם Yokai, אשר הגיעו ליפן בעקבות שנים של מלחמות פנימיות. בדומה למשחקי Dark Souls, העלילה מאוד חלולה ולא מעניינת, ולמעשה די מהר לתוך המשחק גיליתי חוסר עניין והתחלתי להעביר את רוב ה-Cutscenes כדי להגיע לאקשן. נראה שהעלילה נמצאת שם בעיקר כדי לספק תירוץ לנושא העיקרי – מערכת הלחימה.

קשה, אבל הוגן

כיאה ל-Team Ninja, ובמיוחד למשחק ששואב כל כך הרבה השראה מסדרת Dark Souls המוצלחת, Nioh הוא משחק קשה, מאוד קשה. כל מי שנכנס למשחק הזה צריך לבוא עם הידע שהוא הולך למות פעמים רבות ולחזור על אותו איזור מספר רב של פעמים. ולמרות שהקושי הזה יכול להביא לתסכול רב ולכמה קונטרולרים שבורים מרוב זעם, הגדולה של Nioh מתבטאת במערכת הלחימה הקרובה לשלמות שלה. כבר בתחילת המשחק נחשף השחקן למגוון נשקים רחב, כאשר לכל נשק ישנם למעשה 3 מצבי לחימה, או "עמידות מוצא" אם תרצו, שלכל אחת יתרונות וחסרונות משלה. מערכת הקרבות המהירה מאפשרת לשחקן להחליף במהירות בין עמידות המוצא האלה במהלך הקרב, ונותנת לשחקן דרכים מגוונות בהן הוא בוחר לצאת לקרב. לדוגמא, השחקן יוכל לבחור להתחיל את ההתקפה בעמידת מוצא גבוהה שתאפשר לתת מספר מכות חזקות ולהפתיע את האויב, ולאחר מכן להחליף לעמידת מוצא נמוכה ומהירה יותר, או שמה לבחור בעמדה הגנתית יותר, ולתת לאויב לעייף את עצמו לפני ההתקפה הבאה.

כיאה לסמוראי, לרשותו של וויליאם מגוון רחב מאוד של נשקים לקרבות צמודים מסוגים שונים, החל מחרבות קטאנה מהירות ועד לפטישי ענק איטיים אך קטלניים. יחד עם קשתות ורובים שונים לטווח ארוך, ואפילו מספר כשפים שנלמדים תוך כדי התקדמות המשחק. הנשקים הללו, יחד עם המוני פיסות שריון שונות נאספים דרך מערכת Loot שתיראה מוכרת מאוד לכל מעריצי Diablo באשר הם, כמות ה-Loot שנופלת מכל אויב היא כל כך מגוונת שמצאתי את עצמי מבלה יותר זמן במסך ה-Inventory, מאשר במשחק עצמו.

נקודת ה"עייפות" חשובה מאוד במערכת הקרבות של Nioh, מד ה-Ki כפי שהוא נקרא בעולם של Nioh הוא חלק הכרחי בהתמקצעות ושליטה במשחק. ה-Ki משמש למעשה בתור מד ה-Stamina של השחקן ומשפיע על כל פעולה שהשחקן מבצע. כל ריצה או תקיפה תוריד חלקים נכבדים מהמד הזה, וכאשר הוא נגמר לחלוטין השחקן יאלץ להמתין בזמן שוויליאם מסדיר את נשימתו. כאן מגיעה הנקודה שבה Nioh מבדיל את עצמו מסדרת Dark Souls. בעזרת קומבו מבוצע נכון, יכול השחקן לחדש חלקים מה-Ki שלו מיידית ובלי לקטוע את ההתקפה למנוחה, המהלך הזה אומנם לא פשוט לשליטה, אך ברגע שה-Sweet Spot נמצא, וויליאם הופך למכונת מלחמה משומנת, ו-Nioh הופך לחוויה מהנה הרבה יותר.

באתי לעזרת חבר

אם לא הבנתם את זה עד כה, Nioh הוא משחק קשה. המשחק דורש סבלנות רבה ודיוק, מכיוון שאפילו האויבים ה"קלים" ביותר יכולים להרוג את השחקן בעקבות מהלך אחד לא נכון. אך עם זאת, Nioh מספק לשחקן את כל האפשרויות להשתפר ולהצליח. שלבי המשחק בנויים בצורה פתוחה לחלוטין והשחקן יכול לבחור באיזה מסלול ללכת, ואפילו לחזור על עקבותיו על מנת לצבור עוד XP ולעלות ברמה לקראת קרבות הבוס (עוד על זה בהמשך). נקודות השמירה בשלבים נמצאות בנקודות אסטרטגיות, אך כל שמירה שכזאת תחזיר לחיים את כל האויבים שנהרגו עד כה, מה שמוסיף עוד נופך טקטי למשחק. האם אני אשמור עכשיו ואלחם שוב מול כל האויבים שהרגתי? או שמא אסתכן ואמשיך ללא שמירה כדי לא להיכנס לקרבות נוספים שוב, הבחירה היא בידי השחקן.

קרבות הבוס במשחק הם ללא ספק גולת הכותרת של כל שלב ב-Nioh. הבוסים מגוונים מאוד. במשחק תוכלו למצוא בוסים בדמות נינג'ות דמויות אדם זריזות, ועד למפלצות ענק היישר מתוך הסיוטים שלכם. כל בוס ב-Nioh זכור כחוויה מרשימה וקשוחה כאחד. לצערי גיליתי שהאיזון הנהדר שמופיע בכל שאר הרבדים של המשחק קצת דוהה במהלך הקרבות האלה. ולצד קרבות מאתגרים במידה הנכונה, ישנם גם בוסים שנראים כמעט בלתי אפשריים. בנקודה זו נכנס נופך ה-Multiplayer של Nioh לתמונה. אם השחקן מתקשה כנגד בוס מסויים, יש באפשרותו "לזמן" את אחד מחבריו אל תוך המשחק בכדי לעזור לו לעבור את הקטע הקשה. מצב המולטיפלייר מקל מאוד על ההתקדמות במשחק, אולי אפילו קצת יותר מידי. אך בהחלט עוזר לעבור את הקטעים היותר מתסכלים (ויש לא מעט כאלו).

הגיהנום מעולם לא נראה יפה יותר

גם בגזרה הגרפית Nioh מצטיין. עיצוב הדמויות, ובעיקר המודלים של שדי ה-Yokai מרהיבים ביופים, כשהם שואבים השראה רבה מהמיתולוגיה היפנית. עיצוב השלבים מגוון ומרשים, ואפילו תווי הפנים של וויליאם ובני האדם מבוצעים על הצד הטוב ביותר. בעולם של Uncharted 4 ו-Horizon: Zero Dawn, קשה לקרוא ל-Nioh "המשחק היפה ביותר". אך ללא ספק Nioh אינו נופל גרפית מאף כותר אחר על ה-PS4 בגרסתן הטבעית, שאיתה בדקתי את המשחק. נוסף לכך, Team Ninja הגדילה והוסיפה את האפשרות לשנות את הנתונים הגרפיים בין מספר מצבים. האם תרצו לשחק בקצב של 30 פריימים לשנייה, אך עם גרפיקה משופרת? או שמא תרצו להכפיל את קצב הפריימים ל-60 על חשבון גראפיקה מעט "חלשה" יותר? אפשרות הבחירה הזאת מרעננת וכל אחת מהאפשרויות מציגה את המשחק באור שונה. באופן אישי אני מאוד מקווה שעוד מפתחות יאמצו את הרעיון הזה שנותן לשחקן להתאים את המשחק לטעמו האישי.

השורה התחתונה

לסיכום, Nioh נראה במבט ראשון בתור משחק שלא יתאים לכל אחד, ורבים יירתעו מרמת הקושי הגבוהה. אך כבר לאחר כמה שעות קצרות של משחק, יתגלה לשחקן ש-Nioh למרות קשיחותו הוא משחק מאוד נגיש שלא בדומה לסדרת Dark Souls, או אפילו לאחיו הגדול Ninja Gaiden. יחד עם מערכת ה-Loot שמזכירה את Diablo, ועיצוב הדמויות הנהדר. כל אחד יצליח למצוא איזושהי נקודת אור במשחק, ובסיכומם של 80 שעות המשחק' אפשר בבטחה להגיד ש-Nioh הוא אחד מההברקות השנה לקונסולת ה-PS4.

8.8
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4

הטוב

  • מערכת קרבות קרובה לשלמות
  • עיצוב דמויות עשיר

הרע

  • עלילה רדודה
  • רמת הקושי יכולה להרתיע שחקנים מסויימים

והסמוראי

  • יפן במאה ה17 נראה כמו מקום מסוכן מאוד

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:08 10.03.2017 | PS4 PS4 (אורח)

    סך הכל חיקוי של Bloodborne, אהבתי את המערכת החדשה של הדירוג, והביקורת עצמה טובה ועניינית, תודה.

  2. 2

    13:46 12.03.2017 | אורח 2 אורח 2 (אורח)

    בדומה לdark souls...העלילה חלולה.
    לא מוכן להשלים עם המילים האלו זה פשוט לא נכון.
    יש לdark souls את אחת העלילות הכי מיוחדות שקיימות זה שהמשחק לא זורק את זה עלייך וגורם לך לאט לאט לחקור ולהבין בעצמך זה כל הקטע.

  3. 3

       | פורסם ע"י