הרשמה

ביקורת - Matterfall

רן לבש את חליפת החלל שלו ויצא לטהר את כדור הארץ מחייזרים תוקפניים

  • PlayStation 4
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 15/08/2017

האם סוף סוף מצאתי את משחק ה-AA הראשון שהצליח לסחוף אותי?

אתחיל בגילוי נאות: קשה לי מאוד עם משחקים שהם אינם AAA (משחקים שהוקצה להם תקציב פיתוח גדול ושמן). אני מניח שזה נובע כתוצאה מכך שבמהלך 21 השנים שבהם אני משחק, נחשפתי להמון שינויים והתפתחויות בעולם הגיימינג. פעם, המשחקים המובילים היו פשוטים וחד גוניים. כל עוד היה מהנה לשחק אותם, הם הצליחו להתברג בקלות במקומות הראשונים בטבלאות המכירה (המשחק הכי נמכר בכל הזמנים הוא טטריס). היום, בשביל שמשחק יהיה באמת בלתי נשכח הוא צריך להיות בעיקר בעל עלילה מרגשת וסוחפת, מעבר למשחקיות נוחה, מהנה וחלקה. כשקיבלתי לידיי את Matterfall, ידעתי שאני הולך נגד הקו המנחה שלי אבל החלטתי לנסות אותו בכל זאת, מה כבר יכול לקרות?

קפיצה קטנה (וכפולה) לעתיד

כיאה למשחק שאינו AAA, אין צורך בסיפוק קו עלילה עמוק ומפותל מכיוון שהדגש העיקרי הוא על המשחק עצמו. למרות זאת, ברגע שמפעילים את Matterfall, מתנגן סרטון פתיחה קצר שמסביר את הרקע על קצה המזלג. בעולם העתידני של Matterfall, אנחנו נכנסים לנעליה של Avalon Darrow, שהיא חלק מיחידת חיילים מיוחדת שנקראת Freelancers. המשימה של אבלון היא להשמיד טכנולוגיה חייזרית שיצאה משליטה ויצרה יצורי כלאיים מוזרים ותוקפניים. בנוסף, עליה לחלץ אזרחים שנתקעו על גבי הכוכב ולפנות אותם למקום בטוח.

המשחק מתפרס על פני שלושה עולמות שונים ברמות קושי עולות. תוכלו להקל או להקשות על עצמכם באמצעות בחירה של אחת מתוך שלוש רמות קושי שמשפיעות על עוצמת היריבים וכמות החיים שלכם. בכל עולם קיימים ארבעה שלבים, כאשר השלב האחרון בכל עולם הוא קרב בוס. המטרה במשחק היא לנסות לסיים כל שלב עם כמה שיותר נקודות ובכמה שפחות זמן. אם תצליחו למצוא את האזרחים הלכודים ולשחרר אותם תקבלו נקודות נוספות. ניתן לקבל בונוס נוסף אם סיימתם את השלב בלי למות. הנתונים האלה הופכים את Matterfall למשחק קצר יחסית, אך עצם המטרה שלו להשיג כמה שיותר נקודות בכל שלב, מעלה מאוד את ה-Replay Value שלו. סגנון שמזכיר מעט את ההיגיון שמאחורי Icy Tower.

בא לח(Dash) לכם

יחסית למשחק בעל תקציב פיתוח לא גדול, Matterfall נראה ממש טוב והגרפיקה שלו נקייה, חלקה ומפורטת. מבחינת ז'אנר, הייתי מגדיר אותו כ"פלטפורמה למתקדמים". הוא מתנהל בצורה דו-מימדית (2D), כאשר ניתן לבצע קפיצות רגילות או כפולות כדי לעבור מפלטפורמה אחת לשניה. כשמתקדמים במשחק נחשפים גם לסוג חדש של פלטפורמות, אותן ניתן "לבנות" באמצעות הזרוע המכנית של אבלון, שיכולות לשמש כגשר או כמחסה מירי האויבים. אלמנט מעניין נוסף הוא שישנם אזורים שמוגדרים כ-Zero G. באזורים האלה לא קיים כוח משיכה ותוכלו להתעופף בהם בחופשיות (תוך כדי לחימה כמובן).

כאשר מגיע הזמן להילחם, תוכלו להשתמש בנשק העיקרי והאוטומטי שלכם כדי לירות כדורי אנרגיה לטווח בינוני ב-360 מעלות (סגנון שיזכיר לילדי שנות ה-90 את המשחק הנוסטלגי, Abuse). המשחק מתחיל להיות קצת יותר מעניין בזכות יכולת ההתחמקות (Dash) של אבלון, שחובה לדעת להשתמש בה כמו שצריך כדי לסיים את השלבים. בעיקרון, מדובר במעין זינוק קצר לפנים, לאחור, למעלה או למטה אשר בסופו, כל האויבים שיהיו ברדיוס קצר יחסית מאבלון ישותקו למספר שניות. האויבים המשותקים יהיו שווים יותר נקודות אם תצליחו לחסל אותם בזמן, אך לא רק זה. בזמן ביצוע Dash, אבלון תהיה חסינה לרוב סוגי הנזק!

האלמנט שהכי נהניתי ממנו ב-Matterfall הוא הקרבות (האמת, שאין במשחק הזה אלמנט עיקרי נוסף מעבר לקרבות). הקרבות דורשים מכם זריזות ידיים ויכולת חשיבה מהירה מצד אחד, אך הם די קלים. ככל שתחסלו יותר אויבים מבלי להיפגע, הנקודות שלכם ילכו ויוכפלו. אם תיפגעו, ה"מכפיל" שלכם ירד. יכולת מגניבה שתקבלו לאחר חיסול רב מספיק של אויבים היא ה- Overcharge, שתעצור את הזמן למספר שניות. בנוסף, המשחק כולל סוגים רבים של אויבים, מכאלה שפשוט ינסו לגעת בכם כדי לעשות נזק ועד לאויבים גדולים ומשוריינים שיתקפו אתכם מהיבשה ומהאוויר. מעבר לכך, ישנם יותר מ-10 בונוסים פאסיביים ו-4 נשקים מיוחדים שניתן לאסוף באמצעות הצלת אזרחים כדי לשדרג את אבלון. עם זאת, ניתן להשתמש רק ב-3 בונוסים/נשקים בו זמנית.

מלחמת הסטיקים

למרות שהקרבות מהנים ומהירים, הם סובלים מבעיה אחת בלבד. בעיה מספיק גדולה שמעיבה על המשחק כולו: המכאניקה. עצם העובדה שניתן לירות ב-360 מעלות, הכפתור היחיד בשלט שמאפשר ביצוע של פעולה כזו הוא הסטיק הימני. כלומר, אם ברוב המשחקים הסטיק משמש כדי לכוון, כאן הוא משמש גם על מנת לכוון וגם על מנת לירות. הבעיה היא שלא רק שהשימוש בסטיק הימני לא נוח, הוא גם לא מדויק לחלוטין, מה שגורם לפספוסים מתסכלים. בהמון פעמים ממש נאלצתי להילחם בסטיק כדי שיירה לכיוון שאני רוצה. אתם בטח יכולים לנחש שתוך כדי בריחה מירי של אויבים, מדובר בפעולה הרבה יותר קשה לביצוע.

אם בסטיקים עסקינן, לא רק שהשימוש בסטיק הימני אינו נוח, אלא גם השימוש בסטיק השמאלי שמשתמש להזזת הדמות. החיסרון בסטיק השמאלי היא לא מבחינת התזוזה של הדמות, אלא מבחינת השימוש ביכולת ה-Dash. כאמור, בניגוד לירי, שמתבצע ב-360 מעלות, ה-Dash מתבצע באחד מתוך ארבעה כיוונים בלבד. במקרה כזה, שבו מדובר על 4 כיוונים בלבד, המשחק לא אמור לדרוש מכם להפגין דיוק מקסימלי. אך הבעיה היא שמקרה שלנו, דווקא ההפך הוא הנכון. לדוגמא, אני יכול לספור על יותר מ-10 אצבעות את כמות המקרים שבהם רציתי לבצע Dash לימין אך הדמות ביצעה Dash כלפי מעלה. במקרים מסוימים הדמות שלי נחתה היישר אל תוך בור קוצים, מה שבמקרים רבים הביא למותה (ועל הדרך, הפסדתי כמה בונוסים).

ואם כבר מדברים על מוות, אז הנה לכם עוד נתון קצת מעצבן ב-Matterfall והוא זמני הטעינה הארוכים שלו. את המשחק שיחקתי על רמת הקושי הגבוהה וכן, מתים בה לא מעט פעמים. כתוצאה מכך, זמני הטעינה בין מוות לבין חזרה ל-Checkpoint הוא באזור ה-20 שניות לערך, דבר שיכול להיות מאוד מתסכל. החיסרון הזה מגיע לשיא בקרב הבוס האחרון, שנחשב קשה במיוחד. בקרב האחרון, לא רק שגם טובי השחקנים ימצאו בו את מותם פעמים רבות, הם גם ימצאו את עצמם מבזבזים דקות שלמות רק על זמני המתנה. אגב, זוכרים שהזכרתי את סרטון הפתיחה של המשחק בתחילת הביקורת? לא ניתן לדלג עליו ותיאלצו לצפות בו בכל פעם שתפעילו את המשחק!

השורה התחתונה

כן, עדיין לא מצאתי משחק AA שהצליח לסחוף אותי. אפשר לומר שיחסית לכותר בעל תקציב פיתוח בינוני ומטה, Matterfall הוא לא משחק רע. הוא מציג קרבות מהנים שדורשים מהירות וזריזות מחשבתית אבל מעבר לכך, אין בו יותר מדי תוכן. אם תצליחו להתגבר על המכאניקה המסובכת, אין ספק שתיהנו ממנו המון, אבל רק בטווח הקצר. אם אתם נמנים על השחקנים שרודפים אחרי המקומות הראשונים ב-Leaderboards, אין ספק ש-Matterfall הוא משחק בשבילכם. אם לא, מומלץ לכם לוותר עליו ולחפש משחק אחר להשמיד בו חייזרים.

6.5
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4 PRO

הטוב

  • קרבות מהנים
  • שדרוגים מגניבים

הרע

  • מכניקה קשה לשליטה
  • זמני טעינה ארוכים
  • התבססות עיקשת מדי על יכולת ה-Dash
  • קרב הבוס האחרון קשה במיוחד

והמגירה

  • מקומו האמיתי של Matterfall אחרי שמסיימים אותו. אם מסיימים אותו.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    21:12 31.08.2017 | WarFox89 WarFox89

    אם אתה באמת מחפש משחק AA שיצליח לסחוף אותך ועשוי ברמה מאוד גבוה ואף הרבה יותר טובה מהרבה משחקים שהם כן AAA אני ממליץ לך בחום לנסות את hellblade senua's sacrifice

  2. 2

    21:46 31.08.2017 | רן רביד רן רביד

    תודה על ההמלצה. הבנתי שהוא קטלני.

  3. 3

       | פורסם ע"י