הרשמה

עשרת הגדולים: הסרטים הטובים ביותר של 2017

גבירותי ורבותי, יש לנו מנצח: הסרט הטוב ביותר של השנה הוא...

בלוקבאסטרים מפתיעים במיוחד לצד דרמות ומותחנים מצוינים - 2017 הייתה שנה נהדרת בקולנוע. וכעת, הגיע הזמן לבחור את עשרת הסרטים הטובים ביותר בה.

עוד שנה תמה לה, אלו ארבע מילים שחוזרות על עצמן כל שנים-עשר חודשים. לעומתן, הקולנוע עצמו ממשיך להתעצב, להתגוון ולהשתנות. כך, לצד אירועים מכוערים ומצערים שנחשפו בהוליווד בשנה החולפת – בעיקר בחודשים האחרונים – ובתקווה יובילו לשינוי פנימי הכרחי, שנת 2017 תיזכר גם הודות למהפכת "נטפליקס". רשת הסטרימינג החלוצה התחזקה בשנה החולפת, הוכיחה עצמה כגוף שניתן לסמוך עליו והחלה לסחוף יותר קהל מאי-פעם.

אז רגע לפני שנפרדים לשלום מ-2017 הרת הגורל – השנה בה פני הקולנוע אולי ישתנו לעד – הגיע הזמן להביט לאחור על עשר העילאיות שביצירותיה הקולנועיות.

שימו-לב: הכתוב מתייחס לסרטים שזכו להפצה רחבה בארץ (בלבד) בשנה החולפת.

10. "ג'קי" // Jackie

את המצעד פותחת הדרמה המרתקת אודות ג'קי קנדי. נטלי פורטמן המופלאה מגלמת את אשת נשיא ארה"ב לשעבר שנרצח, ובאמצעות משחק מהפנט יוצקת לדמותה עומק ורבדים מרשימים. רבים עשויים לתהות על הבחירה בסרט זה, אך עבורי הוא מהווה חקר דמות פנומנלי, עשיר ומלא תובנות קטנטנות על החיים. במאי הסרט הצ'ילאני פבלו לריין, שהשנה עלה בארץ גם סרטו "נרודה", יודע ליצור קולנוע מיוחד ובלתי-מתפשר ולהציג נקודות מבט יצירתיות וחדשניות. את הסרט הפיק דארן ארונופסקי – אליו עוד נגיע בהמשך – שתחילה היה אמור לביים בעצמו. אף על פי שוויתר על כס הבימוי, השפעתו על היצירה מורגשת. בייחוד, באופן בו היא מציעה תשובות אפשריות למשמעות החיים, ההתמודדות עמם ותכליתם.

9. "יצורים ליליים" // Nocturnal Animals

קשה לזכור, אבל אי-שם בינואר הגשום של תחילת השנה, עלה לאקרנים המותחן המצמרר הזה של טום פורד ("סינגל מן"). ג'ייק ג'ילנהול, מייקל שאנון ואהרון טיילור-ג'ונסון: שלושתם הפגינו ביצירה האפלה הזו יכולות משחק משובחות מתמיד והפיחו חיים בסיפור פשע לופת, אכזר ומטלטל. הסרט זכה להוקרה מצומצמת בעונת הפרסים שעברה, ובארץ נדמה שכבר כמעט ולא מדברים עליו – וחבל. החל משוט הפתיחה הביזארי ביותר של השנה, דרך הסינמטוגרפיה המחשמלת ועד לאווירה האימתנית, מדובר בקולנוע מקורי, מרענן ופשוט נהדר.

8. "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי" // Star Wars: The Last Jedi

המוני מעריצים לא אוהבים את "מלחמת הכוכבים" החדש. זו כבר עובדה מוגמרת. פייר, אפשר להבין: הסרט "מזלזל" במורשת של הסאגה, מוחק את העבר ומתקדם בדרכים שעומדות בניגוד גמור למצופה מהסדרה. עם זאת, כפי שכתבתי בביקורת עליו – הוא בונה דבר חדש, חלוצי ומהפכני עבור היקום העצום של "מלחמת הכוכבים". נכון, שינוי הכיוון שחל בסרט מקשה לקבל אותו, כי לעומת קודמו הוא נמנע משימוש בנוסטלגיה ככל האפשר. אולם, זו גם הסיבה להיותו מיוחד, מפתיע כל-כך ויפהפה. לצד הפן הטכני המושלם, סרטו של ריאן ג'ונסון ("לופר") היטיב להציג התכתבות מעוררת הערצה של מסריו עם המתרחש בסרט, ואף סיפק מספר רגעים מרגשים ובלתי-נשכחים עבור לוק סקייווקר הדגול. הסרט הזה עוד ייזכר לזמן רב.

7. "אמא!" // Mother!

והנה כמובטח, הגענו לדארן ארונופסקי ואיתו אל סרט נוסף שפילג לחלוטין את הקהל השנה. המותחן המסוגנן בכיכובם של ג'ניפר לורנס וחבייר בארדם הוא יצירה אבסטרקטית, סימבולית ואניגמטית. ההתמודדות הראשונית עמה עשויה להיות קשה, כי מדובר בחוויה שדורשת תשומת-לב ויתכן שגם היכרות עם יצירות קודמות של הבמאי וייחודו הפילוסופי. האופן בו ארונופסקי מספר משל על העולם ועל ההתייחסות של בני-אדם אליו, לרגע לא חדל להיות קודר, עגמומי ופסימי. לכל אורך היצירה הוא מבלבל, מתעתע ובעיקר שואב לתוך חלום-בלהות מתמשך. סיוט שמטרתו היא לזעזע כדי לנסות ואולי ליצור עולם טוב יותר. לכולם.

6. "כוכב הקופים: המלחמה" // War for the Planet of the Apes

בסרט האחרון על סיפורו של קוף האדם סיזר, שהוביל את טרילוגיית הפריקוול של "כוכב הקופים" לנקודת שיא סנסציונית, מאט ריבס ביים אפוס קולנועי לכל דבר. כשהוא שואב השראה מקלאסיקות קולנועיות אהובות, יצר הבמאי המוכשר סרט מעודן, מלא נשמה וגדול מהחיים. החל מסצנת הפתיחה המופתית וכלה במסע הפנימי אותו עובר הגיבור, משבר הזהות והמורשת אותה ישאיר – הסרט נוגע שוב ושוב בגדולה. זה לא סתם סרט אולפן עתיר אפקטים ו-CGI שלא נראה כמותו, זהו סיפור מלא לב ורגש, שחותם בסיום אפי את אחת הטרילוגיות המשובחות של השנים האחרונות.

5. "פוקסטרוט" // Foxtrot

מתחת לכל הסערה התקשורתית שהתעוררה בעקבותיו השנה, נמצא סרט אנושי, נוגע ללב, מדויק ואלגורי. איכויות המשחק המשובחות, בראשן זו של ליאור אשכנזי הנהדר, ולצדן הבימוי והדיוק של היצירה הזו, מקנות לה את המקום החמישי והמכובד. הסרט המעולה הזה עוד יועמד בטקס הקרוב לאוסקר לפרס הסרט הזר, ואפילו יש לו סיכוי לא-רע לקחת את כל הקופה.

4. "פטרסון" // Paterson

סרט נוסף בו מככב אדם דרייבר מופיע ברשימה הזו והפעם מדובר באחד שקט, פואטי וקטן. קצת קשה לתאר את החוויה שהיא "פטרסון", בשל הדקויות שלה והתיאור שלה של חיים כמו שהם, בלי מסכות, בלי פילטרים, בלי שטיקים קולנועיים מוכרים. בזכות המשחק המצוין, התסריט הפשוט והמסרים החזקים - מקומו של הסרט הפואטי הזה כל-כך גבוה ברשימה. נדיר לראות סרטים כאלו היום.

3. "שתיקה" // Silence

יש סרטים שבסופם מותירים אותי חסר מילים. עם בימוי פנומנלי, סיפור אנושי שואב, משחק משובח ורעיונות מרתקים - האפוס החדש של סקורסזה הוא בקלות אחד מהם. חוזקה של יצירת המופת הזו של מרטין סקורסזה הדגול, הוא בסצנות הקטנות שבה, האנושיות, אלו שבין אדם לאדם. בין שני אנשים שנשלחים יחד לקצה השני של העולם רק בשם אמונתם. ההרגשה המתקבלת, גם בשל כך, היא של צפייה באירועים אמיתיים לחלוטין שמתרחשים ממש לנגד עינינו. זו חוויה מהפנטת עד כדי כך שהיא מעבר לקולנועית (אגב, זה כבר הסרט השלישי ברשימה בו אדם דרייבר מופיע).

2. "אור ירח" // Moonlight

קשה לתאר במילים את העוצמות של זוכה הפרס לסרט הטוב ביותר בטקס האוסקר האחרון. סרט שכולו רגש, אמת וסיפור חיים אחד כואב, מרתק ושובה לב. "אור ירח" עשוי להיראות כסיפור חייו של אדם אחד, בשכונה אחת, שנולד למציאות אחת ונאלץ לגדול ולשרוד בתנאיה הבלתי מתפשרים. אך למעשה, מדובר בסיפור הרבה יותר גדול מזה – סיפורו מעורר האמפתיה של שיירון צריך להיות משל עבור כל אחד מאיתנו. כי זה הסיפור שלנו כחברה. חברה חסרת סבלנות וסובלנות, שמחולקת למעמדות, שופטת לפי צבע עור או נטייה מינית או שניהם גם יחד ומתקשה לקבל את האחר והשונה ממנה.

1. "תברח" // Get Out

הקרב על המקום הראשון היה צמוד, אבל "תברח" הוא סרט כל-כך מקורי ומיוחד שבלתי-אפשרי עבורי לא להכתיר אותו כסרט השנה שלי. מי היה מאמין שסרט אחד יכול להיות גם מותח, גם מפחיד וגם פשוט קורע מצחוק - ואף לשלב בין כל סגנונותיו באופן מבריק. הקומיקאי ג'ורדן פיל, שזהו סרט הביכורים שלו, ברא יצירת מופת מסוגננת, שמצליחה אף להשאיר חומר רב למחשבה. איזה סרט ענק. 

לסיום, עשרה אזכורי הערכה לסרטים שכמעט נכנסו לרשימה:

  • "קוקו" המצויר השאפתני והמקסים מבית "פיקסאר".
  • "ג'ון וויק 2" שסיפק אקשן אדיר, מקצועי וחסר מעצורים, עם הרבה מאוד סטייל.
  • "ספיידרמן: השיבה הביתה" שהוכיח כי למארוול עדיין יש את זה ובענק.
  • "רוחות קרות" שהראה כי טיילור שרידן הוא לא רק תסריטאי מחונן, אלא גם במאי מצוין.
  • "סרט לגו באטמן" המצחיק והשנון שקצת נשכח מהתודעה.
  • "זה בא בלילה" בעל האווירה האימתנית המושלמת, שלא זכה להפצה רחבה בארץ ומאוד חבל שכך.
  • "טוני ארדמן" שבכנות היה אמור לזכות בפרס האוסקר לסרט הזר בטקס האחרון.
  • "בלייד ראנר 2049" מעורר המחשבה שמוכיח כי דני וילנב המבריק כאן כדי להישאר.
  • "סיפורי מאירוביץ'" האותנטי והחכם של נואה באומבך שהופץ ישר ב"נטפליקס".
  • "נשות המאה ה-20" המיוחד, המרגש והיפהפה.

מה הם סרטי השנה שלכם? מוזמנים לספר לנו בתגובות!

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    11:30 29.12.2017 | BGN BGN

    סקירה מצויינת כמו תמיד!

    אציין את לוגן שלקח את הז'אנר למקום בוגר שלא מזלזל באינטלגנציה של הצופה.

  2. 2

    14:26 29.12.2017 | siegfried siegfried

    מסכים עם BGN

  3. 3

       | פורסם ע"י