הרשמה

ביקורת - State of Decay 2

בר יצא לקצוץ ראשים ולפתח את יחסיו עם רייצ'ל חובבת העוגות. איך זה יגמר?

  • PC
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 22/05/2018

מייקרוסופט משיקה המשך למשחק הקואופ זומבים האקסקלוסיבי מ-2013. האם מייקרוסופט תצליח לספק את הסחורה הפעם?

גילוי נאות: לא שיחקתי ב-State of Decay המקורי. אני לא יודע אם הקודם היה טוב או לא טוב, אני רק יודע מה יש עכשיו. ועכשיו, יש המון מה להגיד.

שיחקתי, שיחקתי המון במשחק, הסטרמתי ממנו גם לא מעט (זכה מי שעוקב אחרי ערוץ הטלגרם שלנו) ואתם מוזמנים לצפות ב-Playlist שיגדל בקרוב בעוד סרטוני משחקיות ושטויות שמגיעות מהסטרימים.

נתחיל בזה שמדובר במשחק זומבים-קואופרטיבי-Base-Builder. זה לא שאי אפשר לשחק לבד, אפשר. אבל כמו כל משחק קואופרטיבי, המשחק עם חברים הרבה יותר טוב.

אנחנו מתחילים בטוטוריאל קצר שבו נבחר שתי דמויות ראשונות למשחק. אחרי שעברנו (בצורה אלגנטית לחלוטין, יש לציין) את הטוטוריאל נגיע עם עוד שתי דמויות רנדומאליות שהצטרפו אלינו לעיר חדשה למסע להקמת הקהילה הבטוחה ביותר שנוכל ליצור.

בשלב ראשון, נמצא בית מתאים להקמת הקהילה ונשתלט עליו. השתלטות על בית כוללת ניקוי המקום מזומבים, סיור בכל הבית לווידוא שהוא ריק וקניה בנקודות במשחק. אל דאגה - בניגוד למשחקים אחרים, לא מוצעים פה Microtransactions (לפחות ברגע זה) לקיצורי דרך במשחק. את הנקודות אנחנו נשיג במשימות, מכירת שלל וכמובן, החזרת המתים-המהלכים למצב דומם.

את הבית נצטרך לתחזק ע"י איסוף משאבים או השתלטות על Outposts. המשאבים מחולקים בצורה לוגית לאוכל, תחמושת, תרופות וחומרי בניה. כל המשאבים הללו מתכלים ואם לא נפעל לאסוף כמה שיותר מהם יכול להיות שנתקע בלי אוכל כי חלקו נרקב. אפשר, כאמור, לדאוג להספקת משאבים בלתי פוסקת מאותם Outposts המפוזרים בסביבה.

בנוגע להרג במשחק, הוא מאוד מלוטש. האנימציות משכנעות, גם אם במצב הנוכחי יש לא מעט באגים איתן. המכות שאיתן אנחנו מכים את עדרי-הזומבים משכנעות מאוד ואפילו ירידת הקצב של נתינת המכות ביחד עם הירידה במד ה-Stamina משכנע. מבחינתי, הדרך הכי נעימה להעלים עדרי זומבים מצויה לאו דווקא בנשקים הרבים והמגוונים שבשכונה, אלא באלו המכילים ארבעה צמיגים ומנוע. כמו בטריילר, הם כללו את האפשרות לפתוח את דלתות הרכבים תוך כדי נסיעה ובכך להגדיל את השטח הפגיעה של הרכב בעדרי הזומבים הרבים.

הזומבים עצמם מחולקים ל-3 קטגוריות:

  • זומבים רגילים - כאלו שתוקפים בעדרים באופן רנדומאלי והם די פשוטים לביתור.
  • זומבים Blood Plague - די דומים לזומבים הרגילים, רק שבמקרה הזה כל מכה או נשיכה גורמים להדבקות ב-"מחלת הדם". אותה המחלה שיכולה לגרום לכם להפוך לזומבים. אך ניתן להפיק תרופת-נגד בבסיס שלנו כנגדה. ניתן לזהותם לפי צבע הגוף האדום שלהם.
  • זומבים מיוחדים - זומבים עם יכולות מיוחדות כמו Juggernaut שהוא זומבי שמן וגדול במיוחד שכבר הספיק לקרוע לי לשני חלקים 2-3 אנשים. מומלץ בחום לראות איך זה קורה.

למרות שאין יותר מדי סוגי זומבים, כל עדר צמא דם שמגיע יכול להפוך למטרד נוראי כשהוא סוגר עליך בדירה קטנה. או במקרה שלי, כשיש עדר שלם של Blood-Plague Zombies משולב עם Juggernaut ואתה רק יצאת מהבית להביא כוס סוכר לשכנים.

אם כבר שכנים, המשחק כולל מערכת די מרשימה של קהילות אחרות. מדי פעם נקבל בקשר-רדיו קריאת מצוקה. אם ניענה לה ונעזור לאותם חבר'ה שביקשו עזרה הם יתחברו אלינו ויוכלו לספק לנו בונוסים כמו רכבים משומשים או נשקים. הם יכולים באותה מידה להיות לא-ידידותיים במיוחד ולנסות לשדוד אותנו. מה שעוד יותר מרשים במערכת הזו, זה שהם יכולים להיעלב ולהיעלם. מדי פעם הם יחזרו לבקש עזרה, אם לא ניענה לבקשתם לעזרה מספר פעמים הם עלולים לעזוב את השכונה או להפוך לעוינים. כבר נתקלתי בקהילה שביקשה שאעזור לה ואעשה לה טובות ואחר כך אמרה שהיא נורא אוהבת את הבית שלי והם נותנים לי מספר ימים למצוא מקום אחר להשתכן בו ולהעביר לידם את האחוזה. זה נגמר בדם.

את השכנים נוכל לנצל לעוד דברים. במהלך המשחק ניתן להשתמש בתקשורת רדיו למגוון דברים, אחד מהם הוא חיפוש משאבים. אנחנו בעצם שואלים את הקהילות בסביבה אם הם ראו איפה נמצא שק תרופות למשל, והם יחזירו תשובה תוך זמן קצר. ככל שיהיו לנו יותר קהילות-חברות, כך המרחק אליו נגיע עם קריאתנו יהיה גדול יותר ביחד עם תשובות רבות יותר ואיתו גם שלל רב יותר.

כל זה ועדיין לא הגענו בכלל למה שצריך לעשות במשחק. מטרת המשחק, חוץ מלהשאר בחיים כמובן, היא לנהל את הקהילה ולשפר אותה. המשאבים שלנו הם כמובן מוגבלים, כמו גם האפשרות לבנות אתרי-שירות כמו מרפאה, גינה או מגדל שמירה הם מוגבלים ביותר בהתאם לשטח הבית שלנו, כך שנצטרך לבחור בחכמה מה יותר חשוב. לכל דמות יש אישיות משלה והיא מושפעת ממשתנים כמו סוג המבנים שבחרנו לבנות, כמה איזורים דבוקים במחלה וסתם קריזות כמו רייצ'ל שהחליטה שהיא רוצה להכין עוגה והייתי צריך לסכן את חיי בשביל קצת סוכר, חלב וביצים. תודה לך רייצ'ל.

בכלל, הקווסטים של הדמויות מסתכמים בעיקר בקריזות שלהם או בצרכים אמיתיים של הקהילה. אבל צריך לשמור על הקהילה שמחה ובכך לאזן בין הדברים. מדי פעם צריך להחליט גם שמישהו לא מתאים לאווירת הקהילה ולהגלות אותו אל מותו הקרב. גם ההשפעות שלנו חייבות להשפיע על המשחק. אם רייצ'ל לא תקבל את העוגה שלה היא עלולה להיות מצוברחת ולריב עם שאר הקהילה, שבתורם יתעצבנו חזרה ויורידו את שביעות-הרצון הכללית של הקהילה. לרוע המזל, בחרתי לעזור לרייצ'ל בהכנת העוגה שלה. זה עלה לי בלאבד קבוצה שסיפקה לי רכבים תקינים אחרי שלא עזרתי להם להיפטר מעדר של זומבים. בסופו של יום, למרות שסיימתי את כל הקווסט של רייצ'ל החלטתי להגלות אותה ואת עוגת הגבינה שלה.

לכל דמות יש עץ-שדרוגים זהה אך ניתן לבחור היכן ללכת בעץ כך שדמות אחת תחזיק בסיבולת לב-ריאה מדהים ותוכל לרוץ למרחקים ארוכים בעוד הדמות שלידה תוכל לסחוב הרבה יותר ציוד, אך לא לרוץ איתו למרחקים. לכל דמות יש גם מקום בעץ המיומנויות ליכולת מיוחדת. היכולת הזו יכולה לנוע בין רפואה לגננות. לכל יכולת כזו יש יתרון בצורת שיפורים למבנים בקהילה או יתרון למשל, בנסיעה ברכבים (בזבוז דלק מוקטן למשל).

בכדי להגיע למצב שצריך לשדרג את הדמות, Undead Studios נצמדו לאולדסקול של לשחק ולשפר אותן ע"י אימונים (לרוץ בכדי לשפר סיבולת-לב ריאה, לירות כדי, ובכן, לפגוע) ולא ע"י שימוש באיזשהו in-game currency שנפוץ נורא במשחקים היום. נורא קשה לי להגיד את זה, אבל מייקרוסופט מתנהגים כילד הטוב של התעשיה כרגע.

את כל היכולות ששיפרנו ביחד עם הנשקים שאנחנו אוספים מהסביבה ננצל כדי לנקות את הסביבה שלנו מזומבים. בכדי לנקות את הסביבה יש 3 פעולות שנצטרך לעשות:

  1. ניקוי Infestation. בתים ששורצים זומבים, בד"כ בתוספת Screamer (זומבי שלא יכול לפגוע, רק לצרוח ולהביא את שאר הזומבים שבסביבה).
  2. ניקוי Plague Hearts: הבתים שבהם נמצא את ה-Plague Heart לא רק ישרצו זומבים, אלא הם גם יהיו מהסוג שמדביק במחלה. אם זה לא מספיק, גם לשהות בתוך הבית יכול להדביק במחלה. המטרה היא להרוס את אותו לב-המגפה שיעלים את הזומבים הנגועים מהסביבה. הוא דורש לא מעט אש ועדיף להשתמש בחומרי נפץ עליו.
  3. קניית Outposts: כל בית ואוהל במפה יכולים לתת לנו יכולות חשובות. בין אם זה הספקת משאבים לבית או שאיבת מים. אפילו בית שמכיל שתי מיטות יכול לשדרג אותנו בכך שאנשים שנאסוף לקהילה יהיה איפה לישון. כל Outpost כזה גם יתן לנו גישה למצאי שלנו ונוכל להניח בו את כל מה שנאסוף בדרך, בלי לעבור בבית הראשי שלנו. באותו מקום נוכל גם להחליף דמות.

המשחק גם מכיל סיפור לא ברור שמתעסק בדודה של אחת הדמויות שהייתה פרנואידית ורק חיכתה לסוף העולם ועל המסע במציאת אותה הדודה או התוכניות ולשדוד את השלל שלה, בעיקר. עדיין לא בדקתי מה קורה אם אני גורם להרג מצער של אותה הדמות שמחפש אחר דודה שלה, עדכונים בהמשך.

המשחק הרבה יותר טוב עם חברים. ללכת ולהרוס Plague Heart לבד זו חוויה שונה לגמרי מלהרוס אותו ביחד. כלומר, המשחק הרבה יותר קל כשעוקב אחריך איש בשר ודם ולא NPC שנעלם ומופיע באופן רנדומאלי. Undead Studios עדכנו את המשחק עד כה, בשבוע שלפני המשחק, בשני עדכונים גדולים. אחד מהם הפך את המשחק ליותר קשה, כזה שממש זועק להביא אנשים לשחק איתך ולא ללכת לבד באמצע הלילה להרוס Plague Heart.

כשנשחק עם חברים לא נוכל לאסוף את אותם האביזרים. המפתחת השכילה למנוע מצב של "גניבת שלל" ע"י הוספת מערכת שמאפשרת לכל שחקן לבצע חיפוש בפריטים אחרים בבית. כך שזה שנכנס ראשון לבית לא בהכרח אוסף את השלל הטוב ביותר. החברים שמצטרפים למשחק אולי לא משדרגים את הקהילה שלהם, אך הזמן של המשחק עובר גם בקהילה שלהם ואם היה להם אדם פצוע בקהילה זה נותן לו זמן להרפא. כמו כן, כל השלל שהם אספו עובר ישירות ל-Inventory שלהם ולא לשל המארח. הדבר היחיד שנשאר עם המארח הוא ה-Rugsack של המשאבים.

ביחד עם מנגנון Co-op טוב מגיע הדבר הרע ביותר של המשחק. אני שיחקתי ב-PC באונליין ואיך להגיד את זה ברכות ועדינות... אפליקציית Xbox שאיתה מתחברים לאנשים אחרים היא לוקה בחסר בלשון המעטה. היא איטית, מסורבלת, לא ברורה והכי גרוע - היא לא מצליחה לספק חיבור יציב או לתקשר כמו שצריך עם המשחק. אני מבין את הצורך של מייקרוסופט להחזיק בחנות משלה ולשלוט במוצריה תחת Windows, פלטפורמה שקהל הגיימרים שבוי לה והוא לא יכול לעבור למערכות אחרות. לא ללינוקס וממש לא ל-Mac. הזמן שבזבזתי בניסיונות החיבור לחברים שלי הוא יקר ולפני שני הפאצ'ים האחרונים (פאצ'ים טרום השקה, כן?!) כל ניסיון התחברות שלי הרגיש כמו לזרוק כדור לסל כשאני גם עיוור וגם חירש עם ידיים קשורות מאחורי הגב. סיכוי נמוך שאצליח, אך יכול לעבוד. להגנתם של Undead המצב השתפר מאוד בפאץ' האחרון, אך תקשורת ה-P2P של המשחק (אין שרתים, כל בעל קהילה "מארח" את השחקנים שמתחברים אליו) לא יציבה, בטח בתווך התקשורת הישראלי, מה שמוביל להרבה ניתוקים בדומה לכל משחק P2P אחר (For Honor למשל שעבר ל-Dedicated Servers מאוחר מדי).

על כל בעיות החיבור הרבות שיש במשחק נתקלתי גם בבעיות טכניות נוספות. הגרפיקה המרשימה שנותנת חיים לעולם המתים של State of Decay 2 מקרטעת לעתים, בעיקר בתחילת המשחק. לא מצאתי איזושהי נקודה ספציפית שבה זה קורה וזה כנראה נובע מטעינת המשחק לזיכרון המחשב. לצערי, אותם 'hiccups' קרו לא רק על ה-PC, אלא גם על ה-Xbox One S, משהו שמראה על בעיה קצת יותר עמוקה בקוד.

המוזיקה של המשחק מתאימה מאוד לאווירה אך מדי פעם הרגישה לא במקום. לפעמים מצאתי את פעימות הלב שלי מתגברות לקראת לחימה עם זומבים רק בגלל (שימו לב, בגלל ולא בזכות) המוזיקה שהתעצמה והתגברה במהלך שיטוטיי בעיירה, פעימות לב מיותרות שהובילה מוזיקה מותחת ואפס זומבים בסביבה. את זה הסטודיו יוכל לסדר ואני מקווה שבמהרה.

State of Decay 2 הוא כותר Play Anywhere. כלומר, ניתן לשחק בו ב-Windows 10 וב-Xbox One. זה אומר שקונים את המשחק פעם אחת (דיגיטלי בלבד) לשתי הפלטפורמות. זה מצוין כשאתה יושב על הספה ותוך כדי שיטוט וריצוץ גולגלות החברה שלך מעיפה אותך משם כי היא צופה ב-Stranger Things ואתה בנונשלנטיות ממשיך לשחק במחשב מאותה הנקודה בדיוק. על כל זה מייקרוסופט הוסיפה תמיכה ב-Cross platform כששוב היא מנסה להיות הילד הטוב של הגיימינג ולתת לשחקני ה-Xbox לשחק עם חבריהם מה-PC.

בזכות (או בגלל, תלוי איפה אתם בסקאלה) ה-Play Anywhere, מייקרוסופט דוחפת את הסטודיואים שלה לפתח משחקים קואופרטיבים שבהם אין יתרון ל-PC על הקונסולה. ניתן לראות זה עם Sea of Thieves המעניין (אני עדיין מחכה ש-Rare יעדכנו אותו עם תוכן ראוי שיהיה שווה לשחק בו) ועכשיו עם State of Decay 2.

הטריילר המוצלח של המשחק בהחלט העביר בצורה די טובה את תוכן המשחק. כשמצרפים חברים (אם מצליחים) המשחק משתדרג מאוד ובאמת נותן הרגשה של שדרוג קהילה ביחד עם החברים. בכלל, כשחבר צריך עזרה ואתה מצליח להציל אותו במספר כדורים מטווח בינוני ואתה מרגיש שעשית עבודה טובה - זה הדבר ההכי טוב במשחק.

אם שיחקתם ב-PUBG (ואם לא, לכו תשחקו עכשיו) אז אתם מכירים את ההרגשה של תחילת המשחק ואיסוף השלל עם חברים, כשהכל יכול לקרות ולהשתבש. תחשבו על אותו הדבר, רק שהאיסוף לא נגמר ואין מצב כזה של "יש לי מספיק ממה שאני צריך". כמו גם, המקסימום שאפשר לשאת עליך הוא מה שנכנס בתיק, בכיסים ובבגאז' של הרכב. תשלבו את זה עם הצורך בכמה שיותר פריטים כי לכל דבר יש שימוש (או מספר שימושים) וסיבולת (Stamina) מוגבלת ותקבלו משחק שיטוט מהנה.

המשחק מהנה מאוד, בעיקר עם חברים. נכון, מייקרוסופט לא הצליחה (וכנראה גם לא ניסתה) להשיג פה איזה משחק אקסקלוסיבי שיתן פייט לסוני מול God of War או אפילו Horizon Zero Dawn מהשנה הקודמת אך היא הולכת למשחקים בכיוון אחר. בעלי ה-Xbox One ואלו שיש להם PC יהנו מאוד ממה שיש ל-State of Decay 2 להציע. כמו גם כל חובבי ה-Grinding ומשחקי הזומבים מצאו פה כותר מוצלח, גם אם מבוגבג. אני מקווה שה-Day One Patch שיגיע כמו עם כל משחק ב-22 במאי, ביחד עם יציאת המשחק לעולם הרחב, יתקן כמה שיותר באגים ואת בעיות החיבור הרבות. למרות הבאגים - מדובר פה במשחק מוצלח.

מייקרוסופט השכילה למכור את ה"חבילה הבסיסית" במחיר נמוך שעומד על 124 ש"ח בחנות שלה. היא גם מוכרת ב-250 ש"ח את ה-Ultimate Edition שכוללת את State of Decay: Year One Edition ועוד שני DLCים. אך נראה שאין באמת יתרון ברור ל-Ultimate Edition וניתן להסתפק מאוד בקלות בגרסא הסטנדרטית בלי להרגיש שום הבדל ניכר.

State of Decay 2 יגיע אלינו ב-22 במאי כאשר מי שרכש את ה-Ultimate Edition יוכל לשחק כבר ממחר (18 במאי). המשחק יגיע ל-Windows 10 (בלבד!) ול-Xbox One כשיש לו גרסת 4k על ה-One X.

8.5
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • עולם פתוח שלא נגמר
  • אווירה מצוינת
  • חווית coop טובה

הרע

  • באגים רבים
  • בעיות חיבור
  • בתחילת המשחק ממש קשה להבין מה צריך לעשות

והבאג

  • It's raining zombies! Hallelujah!
בר הוכמן - כתב תוכן

בר הוכמן - כתב תוכן

משחק על: PC, PS4, Xbox One

בחיים לא תנצחו אותי ב: קרב Roadhogs ב-Overwatch. 

המשחק שהגדיר לי את הילדות: לא בטוח אם Oddworld או The Neverhood. בכל מקרה הילדות שלי הייתה מוזרה.

כשאני לא משחק אני: סטודנט למדעי המחשב בסבל וכדורסלן בחסד.

מסר לעולם: לא תמיד התפוח הכי אדום הוא בהכרח תפוח.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    09:50 18.05.2018 | MisterMaor72 MisterMaor72

    רוצה מאוד לקנות אבל זה לא יעבוד על המחשב שלי אז אני אחפש משחקים אחרים
    נראה משחק מעולה , תהנו (:

  2. 2

    20:23 19.05.2018 | WarFox89 WarFox89

    אחלה ביקורת מאוד נהניתי לקרוא. תודה.

  3. 3

       | פורסם ע"י