הרשמה

ביקורת: Xenoblade Chronicles Definitive Edition - על כתפי ענקים

שמואל בדק את הגרסה החדשה למשחק ה-JRPG האהוב מתחילת העשור הקודם! האם הוא שווה את הזמן והכסף שלכם?

  • Nintendo Switch
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 29/05/2020

המשחק כבר היה אחד ממשחקי ה-JRPG הטובים ביותר שיצאו אי פעם, ה-Definitive Edition פשוט הזכיר לי למה כל-כך אהבנו אותו מלכתחילה.

עותק סיקור סופק לנו על ידי נינטנדו ישראל, תודה רבה!

לפני קצת פחות מ-3 שנים סיקרתי כאן באתר את Xenoblade Chronicles 2. בעוד שנהניתי מהמשחק בסך הכל - מערכת הקרבות והפסקול היו פנומנליים - הסיפור הבינוני, הדיבוב המעצבן והתפריטים המבלבלים גרעו קצת מהחוויה הכללית שהייתה המשחק. אבל עם כל הכבוד למשחק השני בסדרה, את הביקורת פתחתי בהסבר על סדרת המשחקים הזו, והתייחסתי גם למשחק הראשון בסדרה במילים האלו: "המשחק הראשון בסדרת Xenoblade הוא לא פחות מיצירת מופת על ה-Wii". יכול להיות שזה השפיע על הביקורת שלי למשחק השני בסדרה, אבל אני באמת מאמין שזה אחד ממשחקי ה-JRPG הכי טובים שיצאו אי פעם.

Xenoblade Chronicles היה חוויה לא נורמלית עבור הבחור הצעיר שהייתי בתחילת העשור הקודם, אז אתם יכולים להבין את ההתרגשות שאחזה בי כשבדיירקט של חודש ספטמבר 2019 קיבלנו הכרזה על "Xenoblade Chronicles: Definitive Edition" - גרסה מחודשת של המשחק המקורי, עם שדרוג מאסיבי לגרפיקה, פסקול שהוקלט מחדש, מצבי משחק נוספים ואפילו עוד פרק שלם שנוכל לשחק בו. אז עכשיו הגיע הזמן לשאול את השאלה החשובה ביותר: האם Xenoblade Chronicles: Definitive Edition עדיין רלוונטי, גם עשור לאחר היציאה המקורית שלו? ואפילו יותר חשוב: האם הוא שווה קנייה חוזרת למעריצי הסדרה? בואו נבדוק.

חיכינו לך, ילד המונאדו

הסיפור של Xenoblade Chronicles נשמר כמו שהוא בגרסה המחודשת של המשחק (מה שכנראה הופך אותו לרימאסטר ופחות רימייק): מהקרב הראשון בעמק החרב, עד לגילוי הראשוני של הכוח האמיתי של חרב המונאדו האגדית, לטרגדיות שהדמויות השונות במשחק יעברו והניסיון הנועז של שולק לשנות את הגורל שלו ושל חבריו בעזרת יכולות חיזוי העתיד של המונאדו - הכל כאן, ובזכות הגרפיקה המחודשת שהמשחק קיבל, נראה נהדר מאי פעם. הדמויות השונות קיבלו טקסטורות חדשות ואנימציות טובות יותר שגורמות להן להיראות יותר מרשימות. גם העולם של המשחק שתסתובבו בו קיבל שדרוג, כשהתאורה של המשחק משמעותית טובה יותר, מים ועשב ממלאים את האזורים השונים במשחק והרזולוציה הגבוהה יותר (גם אם לא FHD כמו שהייתי רוצה), נותנת למשחק חוויה נקייה יותר מבמשחק המקורי.

אם כבר זוהי תעודת כבוד של ממש לעיצוב של המשחק המקורי: ה-Definitive Edition לא שינה יותר מדי מהעיצוב של המשחק משנת 2010, כשרוב ההרים, המרחבים האדירים, האגמים הגדולים והערים מלאות החיים רק קיבלו שכבת צבע חדשה וטקסטורות טובות יותר, מה שגורם לי לחשוב על המשחק הזה כהתגשמות החזון של המעצבים המקוריים. אגב, אם אתם מסתכלים על השיפורים הגרפיים במשחק הזה ונזכרים בביצועים של Xenoblade Chronicles 2, אז הסירו דאגה מליבכם: לאורך עשרות השעות ששיחקתי במשחק חוויתי מעט מאוד נפילות בביצועים, כשרובן הגיעו כשנלחמתי במשהו כמו 8-9 אויבים בו זמנית על המסך.

אחד הדברים שחששתי מהם כשהתחלתי עם הביקורת הזו הייתה ההתיישנות של מערכת הקרבות של המשחק ולשמחתי גם זה לא היה נורא במיוחד. המשחקיות של Xenoblade Chronicles מבוססת על מנגנון Auto Attack, או התקפה אוטומטית: רוב הדמויות יתקפו אוטומטית כשהן קרובות לאויב שלהן. לכל דמות יש יכולות מיוחדות שאתם תוכלו להפעיל על ידי בחירה בהן בעזרת מקשי ה-D-Pad. התמה המרכזית של מערכת הקרבות הזו, בדומה לזו של Xenoblade Chronicles 2, היא עבודת צוות: לכל דמות יש מגוון רחב של יכולות, שבשילוב עם יכולות של דמויות אחרות יכולות להמם את האויבים שלכם ולהשאיר אותם פגיעים למתקפות של שאר חברי הצוות.

המנגנון הזה לא מושלם, שכן הוא מסתמך לרוב על העובדה שחוץ ממתקפות שרשרת (מתקפות מיוחדות בהן אתם שולטים בכל הדמויות בקבוצה שלכם), המחשב ישלוט בדמויות האחרות בקבוצה, כשאתם רק תשלטו על המנהיג שלה (דמות שתיבחר מראש על ידכם). לרוב זה לא יהווה בעיה מיוחדת, אבל יהיו רגעים בהם אתם לשרשר מתקפה מסוג Break עם מתקפה מסוג Topple כדי להפיל את היריב שלכם, רק כדי שה-AI יחליט שהוא רוצה לתקוף בצורה אחרת. שוב, זה לא קורה המון, אבל זה יכול לקרות וזה מתסכל טיפה כשכן (בעיקר בקרבות בוסים).

לשמחתי הרבה, מנגנון ראיית העתיד בזמן הקרב עדיין קיים ועדיין משלב בצורה נהדרת בין הסיפור של המשחק למשחקיות: בקרבות שונים במהלך המשחק, שולק יוכל לראות את העתיד ולחזות מתקפות חזקות שעומדות לחסל את היריבים שלכם. שולק באותו הרגע יוכל להודיע לחברי הצוות לגבי המתקפה החזקה ובכך יעביר את השליטה אליהם (כדי להפעיל יכולת הגנתית או לרפא את עצמם לפני המכה), או להגן עליהם בעצמו בעזרת אחת היכולות השונות של החרב המיוחדת שלו, המונאדו. הקומבו הזה של מתקפות השרשרת וחיזוי העתיד, גורם למנגנון הקרבות הלא עקבי להרגיש פחות בעייתי, בעיקר בשלבים המתקדמים יותר של המשחק, בהם הדמויות שלכם חזקות יותר, וקיימת יש שליטה גדולה יותר על סוג היכולות שיהיו על הדמויות שאתם משחקים איתן הכי הרבה.

אגב, טיפ לא צפוי: תודות לערוץ היוטיוב Boomstick Gaming גיליתי שאני יכול בעצם לשנות את הגדרת המקשים בשלט כדי לשלוט נוחה יותר בדמויות שלי בזמן הקרב. זה לא הפריע לי כמעט בכלל (לא על ה-Wii, לא ה-3DS ולא בפורט הזה), אבל זהו שינוי מבורך שכן שיפר את החוויה מעט, שווה לכם לנסות זאת בעצמכם.

לתקן את העבר

אבל Xenoblade Chronicles Definitive Edition הוא לא סתם רימאסטר למשחק ישן - שינויים נוספים נעשו בגזרות שונות במשחק כדי להבטיח חווית משחק נעימה יותר מבגרסאות הקודמות של Xenoblade Chronicles. ה-UI של המשחק השתפר פלאים, ועכשיו הוא נקי יותר, קריא יותר ומשתלב יותר טוב עם האסתטיקה של המשחק. גם השינויים הקטנים יותר, כמו השינוי של פלטת הצבעים מצבעים כהים לבהירים, גורמת למשחק לזהור באור אחר, וזה היה אחד הדברים הראשונים ששמתי לב אליהם ב-UI.

אני לא יודע אם זה משהו שקרה רק לי ספציפית, אבל גם הקרבות הרגישו לי נקיים יותר מזבל על המסך. אולי זה השילוב בין הרזולוציה הגבוהה יותר שמאפשרת זאת, הטקסטורות החדות יותר והטקסט שקופץ בזמן הקרב, אבל הקרבות היו יותר ברורים מבחינת הבנה כללית של מה שקורה על המסך. הפעם הראשונה ששמתי לב לכך הייתה באחד הבוסים הראשונים במשחק שכלל הרבה יריבים על המסך בו זמנית ובניגוד למשחק הקודם היה לי קל יותר להבין את איזה יריב אני מסמן ואיפה אני ממוקם ביחס לשאר האויבים וחברי הצוות שלי במפה. 

המשחק גם הוסיף שניים (או בעצם שלושה, כבר תבינו למה אני מתכוון) מצבי משחקי חדשים: הראשון הוא Time Attack: בזמן המסע שלכם על גבי ה-Bionis (העולם האדיר של המשחק) תוכלו למצוא שערים לאזור מיוחד בו תוכלו לבצע משימות Time Attack. אם תצליחו לנצח במשימות הללו תקבלו קריסטל מיוחד בו תוכלו להשתמש כדי ליצור Gems שיקנו תוספות כוח לנשקים ולציוד שלכם. בנוסף לכך, הגרסה הזו מאפשרת לכם לווסת את רמת הקושי של המשחק בעזרת מצבי Casual ו-Expert.

המצב הראשון, Casual, יגרום לקרבות להיות קלים ומהירים יותר, מה שיכול לסייע לשחקנים וותיקים כמוני במעבר מהיר על המשחק וקצת לעזור בכל נושא ה-Grind בעליית הרמות (מה שלרוב נפתר על ידי ביצוע המשימות הצדדיות שקיימות במשחק). המצב השני, Expert, לא הופך את המשחק לקשה יותר, אלא מאפשר שליטה רבה יותר על הרמה של הדמויות השונות שלכם, כשתוכלו להעלות או להוריד את הרמות של חברי הקבוצה כדי להגדיל או להקטין את רמת הקושי של המשחק, לפי ראות עיניכם.

שני מצבי המשחק הללו בנוסף ל-TIme Attack נותנים לשחקנים הוותיקים עוד קצת אפשרויות חדשות לשחק את המשחק שהם מכירים ואוהבים. Casual Mode בפרט נותן לשחקנים חדשים אופציה למשחק יותר מהיר עם דגש חזק יותר על הסיפור של המשחק ופחות על משימות צדדיות.

אבל חכו, יש עוד!

אבל שני המצבים האחרים מתגמדים לעומת "Future Connected", פרק האפילוג החדש של המשחק. הסיפור של Future Connected מתרחש שנה לאחר הסיפור המקורי, במפה חדשה לחלוטין: Bionis Shoulder. מדובר במפה שנחתכה מהמשחק המקורי ועכשיו מקבלת חיים חדשים. בפרק הזה (שמתנהל בשמירה אחרת לגמרי מהמשחק הרגיל), אנחנו נשחק עם שולק, מליה (אחת מהדמויות הכי טובות במשחק) ושתי דמויות חדשות וחמודות.

את Future Connected אפשר להתחיל בכל שלב במשחק - אתם אפילו לא חייבים להתחיל את המשחק הרגיל כדי להגיע אליו - והמשחקיות בו צומצמה לבסיס של Xenoblade Chronicles, כדי למנוע התעסקות בניהול יכולות מיוחדות, עליית רמות מטורפת, נשקים מיוחדים ועוד. הפרק הזה נועד להיות תוספת סיפור למשחק שממשיכה את הסיפור של Xenoblade Chronicles וככזה הוא מתפקד בצורה נהדרת. אני לא אהרוס את הסיפור של הפרק הזה, אבל אני רק אגיד שהוא ראוי להיות במשחק הזה והוא מהווה תוספת נהדרת למשחק.

לא הספקתי לגעת בפסקול הנהדר של המשחק במהלך הביקורת שהתעסקה בעיקר בשינויים למשחקיות ולגרפיקה, אבל כולו הוקלט מחדש, כשחלק מהרצועות קיבלו שינויים מרעננים ומרגשים ("Engage The Enemy" זאת דוגמה מצוינת). גם Future Connected קיבל רצועות משלו, והן נשמעות מצוין ומזכירות לי באיזשהו מקום את הרצועות של חבילת ה-DLC של Xenoblade Chronicles 2. אם כבר נגענו בסאונד, אז רק אציין שהדיבוב האנגלי המצוין למשחק נשמר כמות שהוא, כשכל הדמויות נשמעות אמינות ומצליחות להעביר בצורה טובה את התחושות שהדמויות השונות חוות (גם אם זה חבל שהם לא טיפלו בסינק בין השפתיים לדיבוב באנגלית).

השורה התחתונה

כ-8 שנים לאחר היציאה של המשחק בארה"ב, 9 שנים לאחר היציאה באירופה ועשור לאחר היציאה של המשחק ביפן, Xenoblade Chronicles סוף סוף מקבל את הכבוד והמשחק שהוא היה ראוי לו כל השנים הללו. לראות את שולק, ראין והחבורה עם שכבת צבע חדשה ונהדרת זוהי באמת חוויה מרגשת, וכשמוסיפים לכך את העובדה שהסיפור של המשחק עדיין מחזיק מעמד אחרי כל השנים הללו מד הרגש עולה אפילו יותר.

תוסיפו לכך את אחד הפסקולים הטובים ביותר במשחקי JRPG אי פעם, ניקוי וסידור התפריטים במשחק ומשחקיות שמצליחה להחזיק מעמד יפה אחרי כל השנים הללו ויש לכם משחק חובה לבעלי Switch. לשחקנים חדשים, זאת תהייה יופי של כניסה לעולם של Xenoblade; לשחקנים וותיקים, השיפורים הגרפיים והתוספת של האפילוג הרחב והנהדר מבטיחים לכם עוד שעות נוספות של הנאה. Xenoblade Chronicles היה אחד ממשחקי ה-JRPG הטובים ביותר שיצאו אי פעם, ה-Definitive Edition פשוט הזכיר לי למה כל-כך אהבנו אותו מלכתחילה ולמה מעריצי JRPG בארצות הברית נלחמו כל-כך קשה כדי להביא אותו לארצם.

9.5
מתוך 10
נבדק על:
Nintendo Switch

הטוב

  • העיצוב האמנותי של המשחק מרהיב
  • הגרפיקה החדשה מפיכה רוח חיים של ממש במשחק
  • פסקול מעולה
  • התוספות השונות למשחק רק משפרות את החוויה הכללית
  • המשחקיות עדיין ממכרת וכיפית
  • מצבי ה-Casual ו-Expert מפלפלים את החוויה עבור וותיקים בסדרה
  • Future Connected עשוי טוב ומוצלח מאוד

הרע

  • ה-AI במשחק עלול לתסכל אתכם

והמונאדו

  • בסופו של יום, מעריצי המשחק באמת שינו את העתיד שלו.
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י