הרשמה

ביקורת: ASUS TUF RTX 3090

הללו את המלך החדש.

ספינת הדגל של אסוס עגנה אצל רועי לבדיקה, בואו לקרוא מה הוא חשב על הכרטיס המפלצתי החדש!

כרטיס המסך סופק לנו על ידי ASUS ישראל, תודה רבה!

כבר הרבה מאוד שנים שלא היה הייפ וציפייה גדולה כל כך למוצר חומרה כמו שהיה לקראת יציאת כרטיסי המסך החדשים של Nvidia. קהילת הגיימרים ב-PC הסתכלה על קונסולות הדור הבא עם יכולות ה-4K בקצב 60FPS שלהן וחיכתה בהתרגשות ש-Nvidia תביא את הדור הבא שלה, ואפשר להגיד שזאת גם הייתה, בצורה מסוימת, "התשובה של ה-PC לקונסולות הדור הבא", ובתור מי שהחליט לוותר על כרטיס מסדרת ה-RTX 2000 ומחזיק ב-GTX 1070Ti מזדקן שכבר מתחיל להראות את אותות גילו, ההתרגשות מהכרטיסים החדשים בערה גם בי במלוא עוצמתה. אז כמובן שברגע שהכרטיסים נחשפו, התחלתי להפציץ בהודעות את חברינו באסוס ישראל כדי להצליח לשים את ידיי כמה שיותר מהר על אחד הכרטיסים החדשים. לשמחתי אסוס אכן נענו לתחנוניי ושלחו לי את הכרטיס המפלצתי ביותר שלהם, ה-TUF RTX 3090.

מוגזם בכל פרט

כבר מהרגע הראשון שמחזיקים את ה-3090 אפשר להבין שהוא מפלצת וכל פרט בו צועק את זה. הכרטיס הינו בגובה יוצא דופן של 2.9 (3 בתכל'ס) חיבורים לכרטיסי הרחבה (מוכר גם כ-PCIE Bracket), יש לו 3 מאווררים גדולים שמקררים גוף קירור גדול וכבד יחסיתי שעשוי אלומיניום. בצד הטכני של הכרטיס אפשר לראות לא פחות מ-24 ג'יגה של זיכרון גרפי GDDR6X במהירות של 19.5Gbps (לצורך השוואה רק ל-10% ממשתמשי Steam יש יותר מ-16 ג'יגה של RAM!), את ליבת ה-Ampere עם מעל ל-10,000 ליבות ה-CUDA שלה שנמצאת בתדר עבודה של 1,770MHz במצב OC, תמיכה ברזלוציית 8K, תמיכה ב-PCIE 4.0 ו-5 יציאות וידאו שונות אשר 2 הן HDMI 2.1 והשלוש האחרות הן DisplayPort 1.4a.

כדי לתמוך בכרטיס כזה כמו שצריך, אסוס בחרה לו את הרכיבים הכי טובים שאפשר: מקבלים (Capacitors) שעברו בהצלחה סדרת ארוכה של בדיקות איכות ושרידות ועד רכיבי MOSFET שצלחו מבחני טמפרטורה (כרטיס המסך הקודם שלי נפטר בשל רכיב MOSFET שהתחמם ונשרף כך שהבעיה קרובה לליבי). אסוס אפילו מצרפת לניירת גם תעודת אמינות אשר מציגה את כל המבחנים שעברו הרכיבים השונים.

שורף משחקים

רק ממבט על המפרט הטכני של הכרטיס אפשר להבין שהכרטיס הזה לא בא לשחק משחקים והוא יאכל כל משחק שיש היום בלי מלח. כדי לבחון את זה, לקחתי 10 משחקים פופלאריים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי של הכרטיס. בכל משחק לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד למקסימום האפשרי, ביטלתי את ה-Ray Tracing וה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 1080p וברזולוציית 4K. את מספרי ה-FPS הממוצעים שקיבלתי לאחר 15 דקות של משחק השוואתי לכרטיס המסך האישי שלי (כאמור, GTX 1070Ti) ולכרטיסים אחרים שעברו תחתיי לאחרונה.


(לחצו על התמונה להגדלה)


(לחצו על התמונה להגדלה)

כצפוי וכמו שאפשר לראות בבירור, ה-3090 לא רואה אף כרטיס ממטר לא ב-4K ולא ב-1080p כשהוא מכסח את כולם ללא בעיה ומשאיר להם אבק (כולל את ה-RTX 2080 שהיה עד לא מזמן אחד הכרטיסים החזקים ביותר שיש). כל ליבות הכרטיסים מסדרת 3000 הינן מבוססות על ארכיטקטורת Ampere שמעבר ליעילות הגדולה שהיא מציגה על פני הדור הקודם, היא גם הדור השני והבוגר הרבה יותר של כרטיסי ה-RTX - טכנולגיית ה-Ray Tracing של Nvidia. הכרטיסים הראשונים שתמכו ב-RTX היו הכרטיסים מסדרת 2000 אך הפקת ה-Ray Tracing הייתה כבדה להם מדי כשהביצועים שלהם התרסקו מרגע ההפעלה של אותה היכולת, עד לכדי רמות שלא מאפשרות משחק חלק.

לכן רק מעט מאוד שחקנים בחרו להפעיל את אופציית ה-RTX בזמן שהם משחקים וגם אז זה היה במשחקים פחות מהירים כמו Minecraft. במסיבת העיתונאים בה הוכרזו הכרטיסים החדשים, Nvidia דיברה רבות על היכולת של הכרטיסים החדשים לבצע חישובי RTX ללא בעיה ולספק חווית משחק פוטוריאליסטית ככל הניתן. לצורך כך בחנתי את ה-RTX 3090 ב-8 משחקים שונים אשר תומכים ב-Ray Tracing באופן רישמי. גם הפעם לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות למקסימום ובחנתי את ממוצעי ה-FPS לאחר 15 דקות של משחק ב-1080p וב-4K.


(לחצו על התמונה להגדלה)

גם כאן אפשר לראות שה-3090 הוא פשוט כרטיס עם כוח שלא ראינו דומה לו. אפשר לראות את העול הכבד של RTX במשחקים כמו Battlefield 5 שירד מממוצע FPS של 121 ב-4K לכדי "רק" 59 ברזולוציית 4K עם RTX - ירידת ביצועים של כ-48%. למרות הירידה החדה, 59FPS היא עדיין נקודה שמספקת משחק מהנה וחלקה ללא בעיות כשמרבית הכרטיסים לא מצליחים להגיע אליה גם ללא RTX. משחקי ה-Ray Tracing שבחנתי הם מרבית המשחקים שקיימים בשלב זה בשוק ורבים אומרים וצודקים שהסיבה למחסור במשחקים עם RTX היא שהחומרה של הצרכנים עדיין לא מספיק מפותחת כדי להיות שווה את השקעת הפיתוח של היכולת הזאת במשחק שלהם. ה-RTX 3090 הצית בי תקווה שמעכשיו, עם ההכרזה והתחלת ההפצה הרחבה של כרטיסי Ampere אנו נתחיל לראות יותר ויותר משחקים שתומכים ב-Ray Tracing אשר יוצאים לשוק.

לא מתרגש מעבודה קשה

אני בטוח שברגע שצוות הפיתוח של Nvidia שלח למהנדסים באסוס את המפרט הסופי של ה-RTX 3090 הם הבינו מיד שהם עומדים מול אתגר קירור גדול. כאמור, גוף הקירור של הכרטיס הוא כבד וגדול בצורה יוצאת דופן שמקורר על ידי שלושה מאווררים שאסוס עיצבה מחדש במיוחד לכרטיס הזה. בזמן מנוחה או מאמץ קל כאשר הכרטיס נמצא מתחת ל-55 מעלות המאווררים לא יסתובבו ויפיקו רעש, אך כאשר נתחיל להעמיס על הכרטיס המאווררים יכנסו לפעולה במלוא העוצמה. לאחר יותר משעה של משחק כאשר הכרטיס היה במשך הזמן הזה תחת 100% עומס, הטמפרטורה שלו ישבה בנוחות על 70 מעלות שזאת טמפרטורה מעולה. אבל הלוואי שהייתי יכול להגיד את אותו הדבר על המאווררים שהתאמצו ועשו רעש שהיה מורגש ונשמע בצורה ברורה.

לאסוס יש שתי סדרות כרטיסי מסך מרכזיות, סדרת Strix הצבעונית וסדרת ה-TUF שאליה משתייך הכרטיס שאסוס שלחו לי לביקורת. סדרת TUF ידועה בהיותה מיועדת לשוק העסקי והמקצועי יותר מאשר לגיימרים, אך השוני הזה מתבטא בעיקר בפיצ'רים טכניים כמו נורה קטנה שמציגה אם אחד מחיבורי המתח אינו מחובר כהלכה, או מתג שמאפשר לבחור בין "מצב ביצועים" ובין "מצב שקט", לצד עיצוב תעשייתי "יותר משעמם" ופחות צבעוני ממה שהתרגלנו לראות מכרטיסי הגיימינג של אסוס. למרות זאת, ל-TUF RTX 3090 דווקא יש מעט תאורה להציע לנו: בצד הפונה לחלון המחשב, לצד הכיתוב הגדול של Geforce RTX יש איזור תאורה קטן בצורת הסמל של TUF אשר אפשר לשנות ולהתאים להעדפת המשתמש בעזרת תוכנת ה-ASUS Armoury. דרך אגב, את כיתוב ה-Geforce RTX הגדול שנמצא ממש צמוד לסמל לא תוכלו להאיר ולהציג בגאווה.

הכרטיס הנכון למפרט הנכון

אבל ממש לא הכל טוב ויפה עם ה-RTX 3090. אם נסתכל על רק על מבחני הביצועים של ה-3090 ב-1080p וב-4K אנחנו נראה משהו מוזר, בחלק מהמשחקים אנו מקבלים תוצאות FPS נמוכות מדי, בחלקם אנו רואים תוצאות שוות בין הרזולוציות ובחלקם אנו מקבלים הפרש קטן מדי בין 1080p ל-4K. אז מה קורה פה? אחרי שבדקתי את כל המשחקים "הבעייתים" כמה פעמים היה לי ברור שיש איפשהו צוואר בקבוק שמקשה על הכרטיס. בהתחלה חשדתי בספק הכח שאינו נותן לכרטיס מספיק מתח אך זאת לא הייתה הבעיה. אחרר כך החשד עבר ללוח האם שתומך רק ב-PCIE 3.0 ואולי לא מעביר מספיק מידע אך גם זה לא היה נכון.

לבסוף הגעתי למעבד והבנתי שהבעיה נעוצה בו והוא חנק את כרטיס המסך ולא משחרר את הפוטנציאל המלא שלו. המעבד שעליו בדקתי את ה-3090 הוא i7-8700K, זה אמנם לא המעבד החדש והחזק ביותר שיש בשוק אך הוא לא פראייר ונותן עבודה בלי בעיה בכל המשימות גם כיום. לא חשבתי שהכרטיס מסך יהיה כה חזק כך שכדי לנצל את מלוא כוחו צריך להצטייד גם מעבד חדש וחזק וזאת אחת הבעיות הגדולות ביותר של ה-3090.

ה-3090 הוא לא כרטיס שאפשר לשדרג אליו בלי בעיה וללא תכנון מוקדם. הגודל היוצא דופן שלו מצריך בדיקה שאכן מארז המחשב יכול להכיל אותו, בנוסף לבדיקה שהכרטיס אינו תופס את מקומם של כרטיסי הרחבה אחרים במערכת. שלא נדבר שאם אתם בעלים של מערכת מבוססת Mini-ATX/mATX אז יכול שתצטרכו לוותר לגמרי על ה-3090. מלבד הבעיות שנובעות מגודלו של הכרטיס צריך גם לקחת בחשבון ספק כח שיוכל לספק את דרישות המתח של הכרטיס (אסוס ממליצה על ספק 850W לפחות), מעבד חזק שלא יגביל את הכרטיס ואולי אם כבר, אז על הדרך לשדרג לאיזה לוח אם שיתמוך ב-PCIE 4.0.

השורה התחתונה

כצפוי ה-TUF RTX 3090 הוא כרטיס מסך מטורף, הוא הכי חזק בשוק ואין לו מתחרים שקרובים אליו אפילו. אבל, וזה אבל קריטי- הוא ממש לא מתאים לכל אחד. יש לו מגבלות וחסרונות רבים (בין היתר מגבלת המחיר שעומדת על 8,800 ש"ח) כך שאם אתם יכולים להתגבר עליהן אתם תקבלו כרטיס מפלצתי באמת, עם קפיצה מרשימה מאוד בביצועים על פני הדור הקודם שלא ראינו כמוהה כבר הרבה מאוד זמן. אבל אם אתם לא יכולים להרשות לעצמכם לתת לכרטיס את כל מה שהוא דורש, ה-RTX 3090 הוא פשוט לא הכרטיס שמתאים לכם. אגב, אם אתם רוצים להשתדרג אז אולי ה-RTX 3080 יהיה הכרטיס הנכון ביותר עבורכם (הביקורות שלו כבר בדרך).

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

7
מתוך 10

הטוב

  • כולל את כל הפיצ'רים שרק אפשר לרצות
  • ביצועי גיימינג מעולים
  • יכולות Ray-Tracing טובות
  • מערכת קירור נהדרת

הרע

  • גדול ומגושם מאוד
  • יחסית מעט RGB (לאוהבי הצבעים)
  • מצריך בסיס חומרתי חזק 
  • יקר מאוד

והמסך

  • מתי כבר נוכל לשחק ב-16K?
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC ו-Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:42 13.10.2020 | WarFox89 WarFox89

    תקשיב אתה הרגת אותי בביקורת הזאת. זאת אחת הביקורות הכי הזויות ומצחיקות שראיתי לכרטיס מסך מיימי! [בקטע טוב, כן? - עשית לי את היום :)]
    בהתחלה שעברתי אל התוצאות ביצועים שלך באמת חשבתי שאני הוזה, ביצועים מאוד קרובים ואף זהים בין 1080P ל-4K אמרתי לעצמי אין מצב! בטח לא בדקת משהו טוב או שטעית בהזנת הנתונים או החישוב ואז הגעתי לחלק הזה של הכתבה:

    "אם נסתכל על רק על מבחני הביצועים של ה-3090 ב-1080p וב-4K אנחנו נראה משהו מוזר, בחלק מהמשחקים אנו מקבלים תוצאות FPS נמוכות מדי, בחלקם אנו רואים תוצאות שוות בין הרזולוציות ובחלקם אנו מקבלים הפרש קטן מדי בין 1080p ל-4K. אז מה קורה פה? אחרי שבדקתי את כל המשחקים "הבעייתים" כמה פעמים היה לי ברור שיש איפשהו צוואר בקבוק שמקשה על הכרטיס"

    ואז הבנתי שאני לא הוזה. החלק שהכי הצחיק אותי בכל העניין הזה זה שפרסמת עדיין את נתוני הביצועים אף על פי זה שיש צוואר בקבוק בגלל המעבד שלך ומן הסתם התוצאות לא מדויקות ואף מוטעות במקומות מסויימים... XD

    בכל אופן ביקורת מגניבה מאוד ובאמת שהיה כיף לקרוא אפילו שיש הרבה נקודות לא מדוייקות.
    נקודה נוספת ששוה לדבר עליה זה שRDR2 ו FS2020 באמת בין המשחקים הכי כבדים שאפשר למצוא היום ואפילו לפאקינג 3090 הם לא עשו חיים קלים בכלל.

    זה מסוג המשחקים שהקדימו את זמנן מבחינת טכנולוגיה בהמון זמן.

  2. 2

    21:25 13.10.2020 | רועי באלוה - עורך תוכן רועי באלוה - עורך תוכן

    אהלן שועל, קודם כל תודה רבה שהקדשת את הזמן לקרוא ולהגיב!
    האמת שהשארתי את הביצועים עם צוואר הבקבוק בכוונה, הכי קל עבורי היה לקחת מבחני ביצועים מהאינטרנט ולשים אותם כאן ולהגיד שהכל טוב ולא לדבר על זה.
    בחרתי להשאיר את הביצועים הירודים כי אני חושב שחלק מהקוראים הם בסופו של יום גם צרכנים שבאים לקנות את הכרטיס והם צריכים לדעת שממש לא הכל ורוד ואם יש להם מעבד כמו שלי או שווה ערך בכוח שלו, אלו הביצועים שהם צפויים לקבל ומה הסיבה לביצועים האלה, מקווה שזה עוזר להבין :)

    לגבי RDR2 ו-FS2020 הם משחקים כבדים מאוד וזה לא סוד, אני לא בטוח שהם מקדימים את זמנם בפן הטכני כמו שהם בעלי אופטימיזציה חצי אפויה

  3. 3

    10:07 14.10.2020 | nakiii nakiii

    ביקורת מצוינת!!! ישר ולעניין!
    אני למדתי מהביקורת הזאת שני דברים עיקריים: אני אוהב לשחק משחקים כבדים כמו סדרת ac, סייברפאנק שיצא, באטמן, rdr2.
    רזולוציית 4k עדיין לא רלוונטית בוודאות. אני עם מסך 144hz ולא אתפשר. 3080 זה הכרטיס האידאלי לגיימינג כבד על 1080p.

    היה לי איזה תקווה (ממש קטנה) בלב שהi74770 הזקן שלי יעמוד בדור החדש של הכרטיסים.. זה הזמן לשדרוג רציני לצערי

  4. 4

    10:27 14.10.2020 | Megalodon Megalodon

    אני רוצה להגיד תודה רבה על הביקורת הכל כך "רגליים על הקרקע" הזו. רוב אתרי הגיימינג בודקים את הכרטיסים האלה עם מיליון וחצי זכרון ומעבד מהשורה הראשונה שעולה בהתאם, וסוף סוף יש כאן ביקורת אמיתית עם מעבד "מהשטח". כמו שצריך!

    אחרי ששיחקתי שנים ב-1440p ב-144hz ובאמת שלא הבנתי על מה כל הבלאגן, עברתי למסך 1080p קעור איכותי ואני מרוצה מכל רגע, המשחקים החדשים נראים נהדר וזזים מצויין על ה-1080 המבוגר שלי. אני שוקל להחליף אותו ל-3080 לפני שסייברפאנק יוצא ומכיוון שיש לי מעבד 8700 שהוא ממש קרוב לזה שנבדק כאן, אני יודע פחות או יותר למה לצפות וגם שעשיתי את הבחירה הנכונה ולא קניתי מסך 4K עם המעבד הזה, אז שוב תודה!

    הרווחתם עוד קורא :)

  5. 5

    18:24 14.10.2020 | WarFox89 WarFox89

    רועי, הסברת את הרציונל וזה הגיוני מאוד. עכשיו שאני חושב על זה ככה, זה אפילו יותר טוב שהשארת את הביצועים עם הצוואר בקבוק בכדי לתת אינדיקציה יותר אמיתית ורלוונטית למה אפשר לצפות אם מישהו יחליט לשדרג לכרטיס הזה עם מעבד זקן יותר. עדיין לא שיניתי את דעתי והביקורת הזאת מגניבה וייחודית מאוד ולכן גם מאוד אהבתי אותה :) בשבילי FPS הרבה יותר חשוב מרזולוציה לכן אני עדיין איכר שמשחק ב1080P עם מסך 244hz. אני מבין את כל ההיפ של 4K וכמה שמנסים להכניס לנו את זה למיין-סטרים כבר שנים ועדיין אנחנו לא שם [מבחינתי בכל מקרה] בדיוק כמו שלא הינו שם לפני שנה, שנתיים וגם שלוש. אלא אם כן כמובן יש למישהו מעל ל 8 אלף שקל להוציא על כרטיס מסך ומסך גיימינג 4K מפלצתי שעולה הון. 4K פשוט עולה המון המון כסף היום וגם אז הביצועים לעיתים רחוקות מאוד עוברים את ה-80FPS וזה בלי לדבר על 4K עם RTX שיירצח את FPS לרצפה עד לרמה מטרידה [כמו שאפשר לראות בנתונים שהעלית].

    אז כן, בתור מכור מושבע לפריימים, גם עם ה-RTX3080 אני הולך לשחק ב-1080P.
    [ודרך אגב, אף אחד אף פעם לא הבטיח שRTX2080 זה כרטיס ל-4K].

    מחכה בקוצר רוח לביקורת 3080 שלך :]

  6. 6

       | פורסם ע"י