הרשמה

ביקורת: Gigabyte Gaming RX 6800 XT OC

אח הסנדוויץ' במשפחת RX 6000 הגיע אלינו לביקור, בואו לקרוא מה רועי חשב עליו!

אחרי הכרטיסים של Nvidia, מגיע תורה של AMD להראות מה היא יכולה לעשות - האם היא מסוגלת לעמוד בתחרות מול הענק הירוק?

כרטיס המסך סופק לנו לסיקור על ידי Aorus ישראל, תודה רבה!

אני אפתח את הביקורת הזאת בוידוי: אני Fanboy גדול מאוד של Nvidia. מאז מתמיד, בכל פעם שהלכתי והוצאתי את כספי על כרטיס חדש אלו היו שקלים שהלכו ישר לכיס העמוק והירוק של Nvidia. וזה לא שלא חשבתי על או עקבתי אחרי מה ש-AMD עשו כדי להתחרות ב-Nvidia, אבל לא משנה כמה שהחברה ניסתה, הלב שלי עדיין היה ירוק בוהק. אני זוכר שהיו לי מידי פעם ההתלבטויות האם לשדרג לכרטיס חדש מבית AMD. החברה עשתה מספר כמה דברים מעניינים כמו כרטיס מסך עם קירור מים מובנה על הכרטיס, כרטיס מסך חזק וקטן מאוד או שימוש בזיכרון מיוחד ומהיר מאוד שניקרא HBM. האמת, שזה עניין אותי עד שכמעט ועברתי צד. מאז עברו כמה שנים ובזמן ש-Nvidia עברה מ-GTX ל-RTX, כמעט ולא שמענו משהו מיוחד ומעניין מ-AMD. עד הגעתם של כרטיסי ה-RX 6000 שמבטיחים להחזיר את AMD לראש שרשרת המזון. אז אחרי שסקרתי את מירב סדרת ה-RTX 3000 הנהדרת, הגיע הזמן לראות האם ההבטחות של AMD הן נכונות?

זוגות זוגות

ה-RX 6800 XT הוא כרטיס הסנדוויץ' של משפחת ה-RX 6000 וככזה הוא בא להתחרות ראש בראש מול ה-RTX 3080. הכרטיס הוא בגובה של 2.5 (אבל תופס מקום של 3 חיבורים בתכל'ס) חיבורים לכרטיסי הרחבה (מוכר גם כ-PCIE Bracket) כשכבר אפשר להגיד דיי בביטחון שבדור הזה של כרטיסי המסך זה, גובה של 3 חיבורים הוא הגובה הסטנדרטי בעוד שכרטיסים בגובה 2 חיבורים הם היוצאי דופן. אך מתחת לגוף הקירור השמנמן הזה מסתתר משהו מעניין כשמבחינה טכנית ה-RX 6800 XT מצויד בליבת RDNA 2.0 החדשה מבית AMD כשזאת בעלת 4,608 יחידות חישוב ועיבוד (Stream Processors) שעובדים יד ביד עם כ-16GB של של זיכרון גרפי מסוג GDDR6. כל אלה מביאים את הכרטיס לתדר עבודה מרשים מאוד של כ-2,285MHz במצב הבוסט שלו.

אך לצערי כבר מהמבט ראשוני שהעפתי על הגירסה של Gigabyte לפני ההתקנה של הכרטיס במחשב שלי גיליתי שגרסה זו נחותה לעומת הגירסה "המקורית" של AMD. בכל מה שקשור לנושא החיבורים, המהנדסים של Gigabyte בחרו ללכת בשיטה שאני אוהב לקרוא לה "זוגות זוגות" וכבר נתקלתי בה כמה פעמים בעבר. מערך החיבורים של ה- Gigabyte Gaming RX 6800 XT כולל בסך הכל שני חיבורי HDMI 2.1 כשלצידם נמצאים עוד שני חיבורי DisplayPort 1.4a. אפשר להבין למה אני קורא לזה "זוגות זוגות", אבל למה חיבורים אלו יותר נחותים? מפני שבכרטיס ש-AMD הציגו נמצא לצד חיבורי ה-HDMI וה-DisplayPort, עוד חיבור USB-C קטן שיאפשר לחבר לכרטיס את המסכים התומכים ללא שימוש בדונגלים או כבלים מיוחדים. באופן אישי אני משתמש במסך ובכבל DisplayPort אז זה לא מפריע לי אך אני תמיד שמח לראות עוד חברות שמאמצות את חיבור ה-USB-C.

חזרתה של המפלצת האדומה

אחרי שנגעתי בקצרה בנושא החיבורים וקצת התעכבתי על הנתונים הטכניים של הכרטיס הגיע הזמן לבחון איך הוא מתפקד עם עול של "עבודה אמיתית". כדי לבחון את זה, לקחתי עשרה משחקים פופלארים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי של הכרטיס. בכל משחק לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד למקסימום האפשרי, ביטלתי את ה-Ray Tracing וה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 1080p וברזולוציית 4K. את מספרי ה-FPS הממוצעים שקיבלתי לאחר 15 דקות של משחק השוויתי לכרטיסי המסך החדשים שעברו תחת ידיי לאחרונה.


(לחצו על התמונה להגדלה)


(לחצו על התמונה להגדלה)

כמו שאפשר לראות מהגרפים, אחרי שנים בהם היא גירדה את הרצפה AMD מצליחה להרים את הראש, להתעלות על Nvidia ולהגיע עד לפסגת הביצועים. אבל זה ממש לא היה ניצחון מוחץ, כשה-RX 6800 XT מצליח לנצח את ה-3080 בכ-7 מתוך 10 משחקים במבחן של 1080p ובכחצי מהמשחקים ב-4K. הפרט המעניין שהפתיע אותי מאוד הוא שה-RX 6800 XT אפילו ניצח את ה-3090 במשחק אחד ברזולוציית 4K ובשלושה משחקים ב-1080p. הפער הברור ביותר בין הכרטיסים הירוקים לאדום הוא ב-AC: Valhalla שבו ה-RX 6800 XT מוביל על ה-3090 במעל ל-10% ב-1080p, פער מרשים מאוד בהתחשב בעובדה שהכרטיס בא להתחרות בכלל מול ה-3080. היתרון האדום במקרה של AC: Valhalla נעוץ בעבודה הצמודה של מפתחת המשחק עם AMD על מנת לבצע אופטימיזציה טובה לכרטיסים ולמעבדים של האחרונה ולראיה אפשר לראות את הלוגו של AMD כשפותחים את המשחק. לעומת זאת, שאר המשחקים נתנו את אותו היחס לכרטיסים השונים כשגם בחלקם ה-RX 6800 XT מתעלה על מתחריו, ללא ספק משב רוח נדרש ומרענן מאוד בשוק כרטיסי המסך.

כרגיל, מיד אחרי שבדקתי את יכולותיו של ה-RX 6800 XT במשחקים "רגילים" לקחתי אותו לסיבוב בדיקות במשחקים שתומכים ב-Ray Tracing. הפעם החלטתי להרחיב את רשימת המשחקים שבבדיקה ולצורך כך לקחתי עשרה משחקים אשר תומכים בטכנולוגיית התאורה המתקדמת כשגם הפעם השתמשתי בהגדרות הגרפיות המקסימאליות וללא Motion Blur כדי לראות איך ה-RX 6800 XT מתמודד עם העומס של חישוב קרני אור בצורה פוטו-ריאליסטית וכיצד הוא משתווה למתחרים הירוקים.


(לחצו על התמונה להגדלה)

העליונות של AMD ושל ה-RX 6800 XT לא נשארת בשטח כאשר מסתכלים על הביצועים במשחקים שמשתמשים בטכנולוגיית ה-Ray Tracing. אפשר לראות שביצועיו של ה-RX 6800 XT במשחקים אלו דמו יותר לאלו של ה-3070 ב-1080p וגם ב-4K והם היו נמוכים בעד כ-60% מול ביצועיו של ה-3080. משחק אחד שבלט בכבדותו על הכרטיס האדום הוא Fortnite ב-4K שהוריד את הכרטיס על ברכיו כשהוא מצליח להוציא רק 9FPS. אבל התוצאות האלה לא מפתיעות במיוחד שכן זאת הפעם הראשונה שבה AMD צוללת אל תוך עולם ה-Ray Tracing בעוד ש-Nvidia עשתה את הצעד הזה כבר לפני יותר משנתיים שבהן היא הספיקה ללמוד ולצבור הרבה מאוד ניסיון בתחום החדש. אני לא יודע להגיד בוודאות האם הפערים נובעים מחומרה וליבות כרטיס שונות או מהדרייברים של הכרטיס ואז יש תקווה לשיפור עתידי. אך לאור העובדה ש-Nvidia לא מספיקה לדבר על יחידות העיבוד החדשות שלהן שאחראיות על Ray Tracing אני נוטה לחשוב שזאת מגבלת חומרה שאין יותר מידי מה לעשות איתה עכשיו.

חם וחזק

כמיטב המסורת, אחרי שהרצתי על הכרטיס את כל מבחני הביצועים שלי נתתי לו לעבוד עוד כשעה תחת 100% מאמץ מצידה של Furmark. בעבר הלא מאוד רחוק היה לכרטיסי AMD רקורד של כרטיסים שרועשים כמו מטוסי קרב וחמים בערך כמו המנוע שלהם. לכן שמחתי לגלות שאחרי שעה של עבודה קשה הכרטיס עמד באופן יציב על כ-70 מעלות כשהוא לא הפיק המון רעש. אבל במחשבה שניה, הטמפרטורות והרעש של הכרטיס לא היו צריכות להפתיע אותי מפני ש-Gigabyte הלבישה על הכרטיס האלקטרוני גוף קירור כבד וגדול שעשוי משילוב של ליבת נחושת וכנפי אלומיניום שנעזרים בעוד שלושה מאווררי 0Db גדולים (מאווררים שלא פועלים בזמן מנוחה ושימוש קל כדי להפחית רעשים) על מנת להעביר את החום שהכרטיס מפיק הרחק ממנו. 70 מעלות הן מעט מתחת לגבול העליון שהייתי מוכן ורוצה שהכרטיס מסך שלי יהיה בו מפני שאני מעוניין לשמור לעתיד את המרווח הטרמי לבצע לכרטיס אוברקלוק, במידה וארצה.

בחודשים האחרונים כמעט כל הכרטיסים החדשים שיוצאים הם בעלי גוף קירור שמן וגדול. מצד אחד גוף גדול מצליח לקרר את הכרטיס בצורה טובה מאוד אך אם החברה לא חושבת על זה מספיק, הגודל של הכרטיס יכול לחזור לה לפנים כמו בומרנג. ואפשר להגיד שזה קצת הסיפור של ה-Gigabyte Gaming RX 6800 XT. מצד אחד יש לו גוף קירור שעושה אחלה של עבודה מבחינת טמפרטורות ורעש, אך מהצד השני גיגהבייט לא מינפה יותר מידי את הגודל של כרטיס והיא פשוט שמה עליו פס תאורה קטן עם הכיתוב Gigabyte וזהו. אני אמנם לא אוהד ה-RGB הגדול ביותר שיש אבל כן הייתי שמח לראות איזה ביצוע עיצובי מעניין, בין אם זה תאורה על ה-Backplate של הכרטיס או מאווררים מוארים, וזה לא ש-Gigabyte לא יצירתיים או לא מסוגלים, הם פיתחו את סדרת כרטיסי Aorus Master שמצויידים במסך קטן שמראה גיפים על גוף הכרטיס. עוד אכזבה שגיליתי מה-RGB הרימה את ראשה כאשר העלתי את מהירות החלפת הצבעים והנורות של איזור התאורה לא עמדו בקצב ובמקום לגלוש מצבע לצבע הן פשוט קפצו בפעימות לא טבעיות מאחד לשני.

עם עוצמה גדולה, באים דרייברים טובים?

זוכרים שמוקדם יותר סיפרתי לכם שלכרטיסי AMD היה רקורד של מטוסי קרב ולא מסיבות טובות? אז היה להם עוד רקורד בעייתי: דרייברים. כידוע, הרבה מסוד כוחו של כרטיס מסך טמון בדרייברים שלו, אותם קבצי תוכנה שיכולים להפוך אותו ממחזיק ניירות למפלצת גיימינג - Zero to Hero. בתקופה ש-AMD ו-Nvidia עוד היו ראש בראש לראשונה פשוט היו דרייברים נוראיים שלא עבדו טוב, הורידו את הביצועים של הכרטיס עם כל דרייבר חדש וגרמו להרבה בעיות גרפיות בזמן משחק. עם הרקורד והסטריאוטיפ המפחיד הזה ניגשתי לאתר של AMD כדי להוריד את הדרייבר האחרון ולשמחתי גיליתי שהרבה מים עברו בנהר. זה נכון ש-AMD עדיין מפגרת מעט מבחינה טכנולוגית כשאין לכרטיסיה כל מיני פיצ'רים כמו Ansel או Reflex של Nvidia אבל היא עשתה דרך משמעותית. התוכנה של AMD היא נקייה ופשוטה אך בו זמנית גם מלאה בפיצ'רים מעולים שחלקם גם לא קיימים אצל המתחרה, למשל הגדרות ייעודיות לסטרימינג של VR. בנוסף לאלה, כבר הרבה מאוד זמן אין דיווחים על דרייברים בעייתים או זיכרונות עבר כאלו ואחרים. אך חשוב יותר מכל, התוכנה והדרייברים שלה עושים בדיוק את מה שהם צריכים לעשות לתת לכרטיס מסך כוח כדי להביא ביצועי גיימינג נהדרים.

אבל יש משהו שנכון לעכשיו (וכנראה שיהיה נכון רק לזמן קצר) רק כרטיסי AMD יכולים לעשות וזה Smart Access Memory (או SAM בקיצור). SAM זאת טכנולוגיה חדשה שפותחה על ידי AMD עבור מעבדי Ryzen 5000 וכרטיסי RX 6000 כשהיא מאפשרת למעבד לגשת לכל הזיכרון הגרפי שעל הכרטיס ובכך לשפר את הביצועים. על פי AMD שימוש ב-SAM יכול להוביל לעליה בביצועי גיימינג בעד כ-15% (!) ב-AC: Valhalla או ב-Forza Horizon 4. לצערי, נכון לזמן כתיבת שורות אלו אין ברשותי מעבד מסדרת Ryzen 5000 ולכן לא יכולתי לבדוק את ההצרות של AMD, אך על פי ביקורות אחרות באינטרנט השיפור בביצועים נע בין 6% לכ-12%.

השורה התחתונה

אחרי שנים ארוכות בצללים ועל סף שבירה, אני שמח להגיד ש-AMD חזרו למשחק בגדול. בגזרת המעבדים הם מלמדים את אינטל כמה שיעורים חשובים ועכשיו בגזרת כרטיסי המסך הם מלמדים את Nvidia שיעורים נוספים וחשובים לא פחות. בביקורת שלי, לא הפסקתי להרעיף שבחים על ה-RTX 3080, כי הוא באמת כרטיס נהדר, אבל ה-RX 6800 XT הוא פשוט כרטיס טוב ממנו. התשובה של AMD היא לא רק זולה יותר (כ-50$ פחות בארצות הברית) ויעילה יותר היא גם מספקת ביצועי גיימינג טובים הרבה יותר. כל עוד אתם לא משחקים עם Ray Tracing מופעל ואז הבחירה שלכם צריכה להיות ברורה וירוקה. את הביקורת של ה-3080 סיימתי עם האמירה שהבחירה בכרטיס מסך חדש היא פשוטה נכון לאותו הזמן, לפחות עד ש-AMD תענה מצידה. AMD סוף סוף ענתה ועכשיו הבחירה היא אפילו יותר פשוטה אך בו זמנית גם הרבה יותר מסובכת.

What a time to be alive.

9.5
מתוך 10

הטוב

  • מפרט טכני מעולה
  • ביצועי גיימינג הכי טובים בקטגוריה
  • מערכת קירור מספקת ושקטה
  • טכנולוגיית SAM היא תוספת נהדרת
  • מערך חיבורים טוב ומספק...

הרע

  • ... אך החוסר של חיבור USB-C הורגש
  • ביצועי Ray Tracing נחותים משמעותית
  • לא הכרטיס הנוצץ והאסתטי ביותר

והשאלה החוזרת

  • האם הפעם באמת מצאתי את הכרטיס העתידי שלי?
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC ו-Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י