הרשמה

ביקורת: Bravely Default II - היפים והאמיצים

שמואל שיחק במשחק ה-JRPG החדש של נינטנדו וחזר כדי לספר לנו מה הוא חשב עליו!

  • Nintendo Switch
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 26/02/2021

יש לו את הבעיות שלו, אבל עם משחקיות כיפית, גרפיקה מקסימה ופסקול שיהיה מועמד לתואר פסקול השנה שלי, Bravely Default II הוא אחד ממשחקי ה-JRPG הכי טובים על ה-Switch

עותק סיקור סופק לנו על ידי נינטנדו ישראל, תודה רבה!

אם אתם חובבים של משחקי נינטנדו אני לא צריך להציג לכם את סדרת Bravely Default. סדרת משחקי ה-JRPG שהתחילה אי שם ב-2014 על ה-3DS תפסה המוני שחקנים בהפתעה גמורה עם המשחקיות הנהדרת, מנגנוני ה-Quality of Life הנהדרים, הפסקול המצוין, הדמויות המעולות והסיפור הפנטסטי. משחק ההמשך שהגיע אחריו - Bravely Second: End Layer זכה גם כן לשבחים, אבל גם להרבה ביקורת מצד המעריצים, בעיקר על הסיפור והדמויות המשעממות. עכשיו מגיע אלינו Bravely Default II, המשחק השלישי בסדרה. האם השם המבלבל הולם את המשחק החדש של Square Enix וזהו אכן משחק ההמשך שכולם ציפו ש-Bravely Second יהיה?

גנרי ומרענן

את הסיפור של Bravely Default II אפשר לסכם במשפט וחצי: ארבעה גיבורים יוצאים למסע לאיסוף קריסטלים המייצגים את ארבעת היסודות של העולם - רוח, אש, מים ואדמה ונלחמים ברשע גדול שמאיים להשתלט על העולם. כפי שניתן לראות, הסיפור של Bravely Default II ממשיך את הקו המרכזי של סדרת המשחקים הזו: זה JRPG גנרי לכל דבר ועניין. בעוד שהדמויות הראשיות זוכות לקצת יותר רקע ועומק, דמויות המשנה שנפגוש לאורך המסע הן חד מימדיות וצפויות למדי, כשאנחנו ניתקל בנבל הגנרי, האביר טוב הלב שנלחם נגד הרשעות של הממלכה שלו, הקוסם המשוגע ועוד. גם מבחינת המבנה של הסיפור אתם הולכים לחזות מראש את כל הטוויסטים השונים אבל אם יש משהו שאני יכול להחזיק לטובת המשחק הזה הוא הנושאים שהוא מדבר עליהם.

Bravely Default II עושה המון עבודה בבניית עולם מורכב עם נושאים כבדים יותר ממה שהייתם מצפים ממשחק בסגנון הזה. בפרק אחד אתם תעזרו לדמויות מסוימות להתמודד עם אובדן של בת משפחה אהובה ותראו איך אבל ועצב יכולים להשפיע על בני אדם שונים. פרק אחר עוסק בצורה בה כתות יכולות להרוס חיים שלמים ומשפחות שלמות ועוד. נכון, לא מעט מהמשחק נכנס תחת הקטגוריה של "משחק פנטזיה של Square Enix", אבל המשימות המרכזיות ידעו לדבר על יותר מאשר הממלכות הגדולות והסיפור הגדול. המשימות הצדדיות (שהמשחק פשוט מפוצץ בהן), גם עוזרות לבניית העולם, אבל גם הן נעות בין משימות בינוניות למשימות שלא היו צריכות להיות במשחק הזה בכלל (היו כמה משימות ממש טובות, אבל למשימות צדדיות צריכה להיות משמעות, חברים).

זה אולי נשמע כאילו אני מתלונן על הגנריות של המשחק הזה, אבל אם להיות כנה, אני מוצא אותה מרעננת במיוחד. בדיוק כמו Dragon Quest XI לפני כשנתיים, גם Bravely Default II מוכיח לנו שהפשטות שבו היא מעלה: נהניתי מהדיאלוגים הבומבסטיים וההזויים, מהדמויות הצבעוניות והמשעשעות ומאיך שהסיפור התפתח. המשחק גם הצליח להפתיע אותי עם הסיום שלו, שהתנהל טיפה שונה מאיך שציפיתי ממנו להתנהל (למרות שהסיום עצמו היה בדיוק כמו שחשבתי שהוא הולך להיות). בנוסף, המפתחים דאגו להוסיף גם מסיח דעת בדמות משחק קלפים בשם B n' D, שתוכלו לשחק עם אנשים ברחבי העולם של המשחק (ומאוד הזכיר לי את משחקי הקלפים מ-Final Fantasy IX).

האם הייתי נהנה יותר מסיפור חכם יותר, עם טוויסטים מפתיעים, דמויות עמוקות ועולם שמתפתח יחד איתכם? כמובן - זה משהו שאני מחפש במשחקים שלי וגם אחת הסיבות שאני כל-כך נהניתי ממשחקים כמו The Walking Dead, The Last of Us ועוד. אבל מצד שני, אני לא יכול לומר שהעולם של Bravely Default II והחוויה השלמה שקיבלתי ממנו לא הקסימו אותי. נהניתי לדבר עם הדמויות השונות בעולם, לשחק משחקי קלפים עם אנשים ובכלל, תמיד רציתי להמשיך ולחזור לעולם של המשחק עוד פעם ועוד פעם - גם אחרי יותר מ-40 שעות משחק - ולקבל עוד ועוד חוויות ולגלות עוד מהעולם של המשחק - שזה משהו שהוא תמיד חיובי בעיניי במשחקי תפקידים.

הבוקר בא, ולעבודה

ומהסיפור נעבור למשחקיות, ואם החלק הקודם גרם למשחק להיראות כמו משחק JRPG, המשחקיות מעלה את כל התחושות הללו שלב אחד למעלה. Bravely Default II הוא משחק תפקידים מבוסס תורות, כשאתם תוכלו להיכנס לקרב עם מפלצת אחרי שאתם נפגשים איתה בעולם הפתוח או המבוכים השונים. כן, שמעתם נכון - אין Random Encounters במשחק הזה. זה השינוי הראשון מיני רבים מהמשחק הראשון בסדרה, אליהם נגיע בהמשך.

מערכת ה-BraveDefault חוזרת והיא עדיין כיפית כמו במשחקים הקודמים. בגדול, בכל תור אתם יכולים להחליט לתקוף את היריב עצמו, או להיכנס לאחד משני מצבים: Default - הדמות נכנסת למצב הגנתי וצוברת נקודת BP, או Brave - הדמות משתמש ב-BP כדי לבצע יותר ממתקפה אחת על האויבים השונים. זה מנגנון סיכון/תועלת כיפי במיוחד ואין יותר כיף מלספוג מכות כמה תורות ברצף ולראות איך הדמות שלכם נותן ארבע מכות סופר חזקות אחת אחרי השנייה ומפרקת את היריבים שלכם. אגב, אתם יכולים להיכנס למינוס BP, אבל אז הדמות לא תוכל להגן על עצמה או להתקיף, אז זה מוסיף עוד רובד לקרבות במשחק.

כל אחת מהדמויות שלכם במשחק יכולה לבחור 2 מתוך 24 עבודות (או קלאסים אם תרצו) שונות, כשלכל Job יש את היכולות והמתקפות שלו. חשוב לציין שאין הבדל בין הדמויות השונות מבחינת נתונים כמו HP, התקפה פיזית, התקפת קסם ועוד - כל דמות יכולה להיות מה שתרצו שהיא תהייה. אתם תתחילו עם ארבעה Jobs שונים, וככל שהמשחק והסיפור יתקדם אתם תשיגו עוד Asterisks, השם של הקלאסים השונים בעולם של Bravely Default. בגלל החופש המוחלט הזה בבחירות הקלאסים של הדמויות שלכם, המשחק בעצם מעודד התנסות עם מערכת הקלאסים השונים.

אתם יכולים לבחור להיות קוסם שחור כקלאס מרכזי וקוסם לבן כקלאס משני כדי לדאוג ליכולות ריפוי והתקפה בו זמנית. אתם יכולים להחליט שאתם הופכים את הדמות שלכם ללוחם עם מגן וגרזן, אבל דואגים לתת לו יכולת של קוסם לבן לרפא את עצמו בעזרת מכות רגילות ובכך הוא יכול לדאוג לעצמו. אחד הקומבואים האהובים עליי במשחק היה הקומבו של הקוסמת הלבנה וה-Spiritmaster שאיפשרו לי לבצע קסמים מרפאים בכמות פסיכית על פני כל הדמויות שלי.

המשחק מעודד את ההתנסות הזו גם בעזרת כמות המפלצות והיצורים בעולם, כשלכל מפלצת יש את החולשות והחוזקות שלה. זה נכון שהנזירה שלי עושה המון נזק, אבל אולי כדאי שיהיה לי גם קוסם שיוכל להפתיע את המפלצות השונות שחלשות על אלמנטים שונים כמו רוח, קרח ועוד. אני יודע שזה יכול להרתיע שחקנים מסוימים, אבל תאמינו לי שהמשחקים האלה של מציאת הסגנון המועדף עליכם הם כיפיים להחריד. אני וסמיון נמירובסקי, ידידי מקבוצות הפייסבוק המשותפות שאנחנו נמצאים בהם היינו יושבים דקות ארוכות ומדברים כל אחד על היכולות והסקילים השונים ששמנו על הדמויות שלנו במטרה למקסם את התועלת שלהן בצוות. אני מאוד מאוד נהניתי מהשיחות האלה וזו הייתה הוכחה בעיניי עד כמה המערכת הזו עובדת מעולה.

עוד יותר יפה בעיניי הייתה העובדה שחלק מהג'ובים האלה ניתן להשיג אך ורק על ידי משימות צדדיות, באחת ההפתעות היותר נעימות מהמשחק הזה. אבל, עם כל הכבוד למערכת הג'ובים הזאת וכמה שהיא מהנה זה לא משנה את העובדה שהמשחק קשה. גם על רמת Normal עליה שיחקתי, יריבים יעשו לכם חיים קשים במיוחד בהתחלה. לאחר כמה זמן המשחק נהייה יותר קל, אבל בוסים מסוימים יכולים לעשות לכם כאב ראש אם אתם לא באים מוכנים אליהם. כאן גם מגיע החלק הפחות כיף של המשחק: ה-Grinding.

טוחנים ונהנים

Bravely Default II דורש מהשחקן שלו המון "Grinding", שזו המילה היפה ל-"ללכת ולהילחם בהמון אויבים כדי להתחזק במשחק RPG כדי שהקרבות הבאים יהיו קלים יותר". למי מכם ששיחק במשחק הראשון, אתם בוודאי זוכרים ש-Bravely Default איפשר לכם לשנות את כמות הקרבות הרנדומלים שתיתקלו בהם בזמן ההליכה שלכם בעולם ובנוסף, נתן גם את האופציה למאקרו שתוכלו להריץ כדי שהקרבות יזרמו בצורה מהירה יותר ותוכלו לעשות Grind בצורה זריזה הרבה יותר. אז כאן אין את אף אחד מהדברים הללו מה שיכול לגרום לתסכול אצל חלק מהשחקנים.

בעוד שההסרה של Random Encounters מהמשחק היא חיובית ביותר, זה יכול להפריע במלאכת ההתחזקות, בעיקר כשאתם מגיעים לרמה גבוהה מדי לאזור שאתם נמצאים בו ואז האויבים מתחילים לברוח מכם בפחד. גם העובדה שלא ניתן פשוט להגדיר סט פעולות שאני רוצה לעשות בתחילת כל קרב יכול להיות מרגיז לפעמים ולקחת יותר מדי זמן מהשחקן כשכל מה שהוא רוצה לעשות זה לעלות את הרמות ולהשיג את היכולות שהוא רוצה מהדמות שלו. כל זה היה מעצבן אותי הרבה יותר לולא המשחק היה נותן אופציות לזירוז תהליך הגריינדינג הזה.

שתי האופציות הללו הן ה-Exploration Log והפתיונות. הפתיונות הן חפצים נדירים שניתן להשיג ממפלצות מסוימות במהלך המשחק ושימוש בהם גורם למפלצות מסוג מסוים להתקרב אליכם ולקרבות כפולים ומשולשים להתקיים. אם לדוגמא, אתם נמצאים באזור עם המון מפלצות מסוג חרק ותשתמשו בפיתיון לחרקים אתם תזכו להרבה קרבות רצופים עם מפלצות מהסוג הזה. כל קרב נוסף ברצף מזכה אתכם בבונוס לנקודות הניסיון לקלאס המרכזי שלכם אז זה יכול לקצר משמעותית את זמן הגריינדינג לסקילים השונים.

ה-Exploration Log מאפשר לכם להשיג אביזרים מסוימים כשהמשחק נמצא במצב שינה. האביזרים הללו הם לרוב אביזרים שיאפשרו לכם להעלות את הדמות שלכם רמות או להעלות את הג'וב שלה רמות. ה-Exploration Log מוגבל ל-12 שעות, אבל זה נותן לכם דיי והותר זמן להשיג המון חפצים שיעזרו לכם לעלות רמות בזריזות ולהשיג את הסקילים או הכוח הנדרש כדי להתמודד עם המפלצות המיוחדות והבוסים השונים במשחק. פשוט לפני שאתם הולכים לישון תלכו לגברת שמפעילה את הפיצ'ר, שימו את המשחק על מצב שנה ובואו בבוקר לקצור את הפירות. רק אל תשכחו להתחבר לאינטרנט בהגדרות המשחק - אתם תקבלו יותר פרסים מה-Exploration Log ברגע שתתחברו לאונליין ותצאו "למסע" עם שחקנים אחרים.

שני אלו חתכו את זמן תקופות הגריינדינג שלי משמעותית, ושיפרו מאוד את החוויה שלי מהמשחק, אבל מצד שני, Bravely Default II לא עושה מספיק מאמץ כדי להסביר את המכניקות האלה לשחקן ודיי הייתי צריך לגלות את זה לבד שזה טיפה חבל (זה כן נמצא במשחק, אבל מופיע בשקופית קטנה שקל להתעלם ממנה). אפשר להכניס את זה בפאצ'ים ועדכונים בהמשך, למרות שאני בספק ש-Square Enix יעשו את זה.

יופי לעיניים ולאוזניים

לקח לי זמן להגיע לשם אבל אני לא יכול לסגור את הביקורת הזו מבלי לכתוב על הגרפיקה והסאונד של המשחק שתנו לי לומר לכם: הם מצוינים. העיצוב האמנותי של Bravely Default II משלב בין עולם שנראה כאילו הוא צויר ביד על ידי אמן מדהים לבין קסם JRPG קלאסי. עיצוב הדמויות והמפלצות נשאר נאמן למקור עד כמה שאפשר ובעוד שבמקומות מסוימים הדמויות ירגישו לא קשורות לפעמים, אני חושב שבסך הכל, המשחק עצמו נראה טוב מאוד, בעיקר למשחק Switch (אלוהים רק תן לי כבר Super Switch עם אפשרות לשחק את זה ברזולוציה גבוהה יותר).

מבחינת הסאונד והפסקול אין לי כמעט דבר אחד רע לומר על המשחק. בעוד שהדיבוב האנגלי יכול להיות טיפה צ׳יזי (הדיבוב היפני טוב בהרבה), כל השאר נעשה ברמה הגבוהה ביותר: המכות מרגישות חזקות, האפקטים ברורים והפסקול - אוי הפסקול. המפתחים ב-Square Enix החזירו את Revo לעמדת המלחין והאמן שמאחורי כל הפתיחים האהובים עלינו מ-Attack on Titan פשוט הביא לנו פסקול מטורף. מוזיקת הקרב הרגילה היא כל-כך כיפית וקצבית שלא היה אכפת לי מהגריינדינג במשחק, מוזיקת העולם נשארת דומה אבל משתנה מאזור לאזור עם כלים חדשים וטון שונה, המוזיקה בחלק מהמבוכים היא לא פחות ממהממת, מוזיקה הבוסים היא פשוט אדירה והמוזיקה בקרב הסופי של המשחק היא כל-כך טובה שיש סיכוי שהיא לבד תשים את הפסקול הזה בחמישיה המובילה שלי ברשימת פסקולי השנה שלי ל-2021. עבודה פשוט פנומנלית, רואים ש-Revo... הקדיש את הלב שלו לפסקול.

השורה התחתונה

אני לא אשקר, למשחק יש את הבעיות שלו והוא יכול להיות יותר מדי גנרי גם לטעמי: בין אם בסיפור המוגזם והצפוי מדי שלו, עד לכמות ה-Grinding המוגזמת שצריך לעשות בו כדי לנצח חלק מהבוסים השונים בצורה יותר קלה ומהירה. אבל גם אם Bravely Default II מרגיש כמו עוד מאותו הז'אנר, חשוב לזכור שאנחנו כמעט ולא מקבלים משחקים בסגנון הזה, ורק כשמגיע אחד אמיתי מבינים כמה קסם יכול להיות במשחק שכזה. מנגנון ה-Jobs המעולה והרחב, הגרפיקה והעולם הצבעוני, הדמויות המשעשעות והפסקול המעולה - כולם תורמים לאחת מהחוויות היותר טובות שהיו לי על ה-Switch בחודשים האחרונים. המסע עם Bravely Default II היה ארוך ולעיתים מייגע, אבל הוא היה כיף לכל אורכו. אם אתם חובבי משחקי JRPG, פשוט אל תפספסו את המשחק הזה.

8
מתוך 10
נבדק על:
Nintendo Switch

הטוב

  • מנגנון ה-Jobs כיפי ומעניין
  • פסקול פשוט פנומנלי
  • עיצוב אמנותי מעולה
  • מלא בקסם של משחק JRPG...

הרע

  • ...אבל גם מלא ב-Grinding
  • סיפור גנרי ופשוט מאוד

והמוזיקה

  • מתי אנחנו מקבלים הופעה חיה של Revo?
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י