הרשמה

ביקורת: ROG Crosshair VIII Dark Hero

לוח הדגל של אסוס למעבדי AMD הגיע לביקורת!

המעבר של רועי למעבדי רייזן מעולם לא היה אפל מזה

לוח האם סופק לנו לסיקור על ידי אסוס ישראל, תודה רבה!

כבר במשך כמה חודשים אני מרגיש שהמעבד ה-i7-8700K שלי הוא כבר עייף וזקן מידי לימינו. זה נכון שהוא עדיין אחלה מעבד אבל כבר קשה לו לעמוד בקצב של החומרה החדשה והחזקה ביותר בשוק כמו ה-RTX 3090. לכן אחרי ששידרגתי את כרטיס המסך שלי החלטתי שהגיע גם תורו של המעבד לצאת לגימלאות. תחילה, לטשתי את עייניי במעבדי ה-Ryzen 5000 הנהדרים של AMD אבל החלטתי לחכות עם אלו עד שראיתי מה יש לדור 11 של אינטל להציע עבורי. לבסוף אחרי המתנה ארוכה ומורטת עצבים החלטתי לנטוש את מעבדיה של אינטל לראשונה אחרי רצף של 6 מעבדים שונים ושמתי את ידיי על ה-Ryzen 9 5950X המפלצתי של AMD. עם המעבר למעבד חדש הייתי צריך להחליף גם לוח אם והראשונים שפיניתי אליהם היו חבריי מאסוס שישר אמרו לי שיש להם משהו טוב עבורי. ואחרי ימים מלאי ציפייה הגיע אליי לוח ה-ROG Crosshair VIII Dark Hero שלהם.

יד נדיבה

כמעט כמו שהשם של ה-ROG Crosshair VIII Dark Hero ארוך כך הקופסא שלו גדולה ומופצצת. כמיטב המסורת וכמו שאנו רגילים כבר לראות ממוצרי עבר של אסוס גם כאן הקופסא השחורה והכבדה נפתחת בצורה מרשימה שחושפת בפנינו קודם כל את השחקן המרכזי כאן- לוח האם. כשבתוך תאי קרטון שמסתתרים מתחת ללוח אם נוכל למצוא את התוספות הבאות:

  • דיסק התקנה
  • ספרון הדרכה
  • דף מדבקות ו-Badge של ROG
  • תחתית לכוס שתיה
  • ארבעה כבלי SATA
  • שני ברגים עבור התקני M.2
  • שני כבלים מאריכים לחיבור RGB
  • חיבור ה-Q Connector
  • אנטנת WIFI+Bluetooth

זה ניראה כאילו הרבה פעמים יש לאסוס את הנטיה הזאת ללכת לכיוון של עודף ושפע על פני חוסר בכל מה שקשור לתוספות לצד המוצרים שלהם וכמו שאפשר לראות מהרשימה זה נכון גם הפעם. התוספת הראשונה שאני רוצה להתעכב עליה מעט היא כמובן דיסק ההתקנה, אנחנו ב-2021 אז אפשר פשוט לוותר על הדיסק או להביא במקומו DOK כמו שאסוס עשתה כבר ב-2016. מעבר לזה אני יכול רק לשבח את השפע של אסוס בין אם זה הרבה מדבקות למי שאוהב, די והותר כבלי SATA וברגים ל-M.2, לצד התוספות הנהדרות של כבלים מאריכים עבור תאורת RGB או חיבור ה-Q Connector שמאפשר לחבר אליו בקלות ונוחות את כל הכבלים הקטנים של המארז ואז לחבר את כולו ללוח האם בלי להסתבך עם הכבלים הקטנטנים כשלבסוף נמצאת אנטנת ה-WIFI+Bluetooth המוכרת של החברה שכמובן תומכת ב-Wifi 6 ו-Bluetooth 5.1.

לוח האפשרויות הבלתי מוגבלות

כמו תמיד אחרי כמה דקות אני מפסיק להתלהב מכל התוספות והשטויות שמגיעות יחד עם לוח אם ואני חוזר אליו כדי להסתכל ולחקור את מערך החיבורים שלו. ה-Crosshair VIII Dark Hero כולל את החיבורים הבאים:

  • כפתור ריענון BIOS
  • כפתור ניקוי CMOS
  • שני חיבורים לאנטנה
  • שני חיבורי כבל רשת במהירות של 2.5Gb
  • ארבעה חיבורי USB-A 3.2 Gen 1
  • שבעה חיבורי USB-A 3.2 Gen 2
  • חיבור USB-C 3.2 Gen 2
  • חיבור 7.1 ערוצי סאונד עם חיבור אופטי

כמו שאפשר לראות, נטיית השפע של אסוס ממשיכה גם כאן בכל הקשור למערך החיבורים של הלוח. החוזקה הגדולה ביותר של ה-Crosshair VIII Dark Hero היא כמות משוגעת לחלוטין של 11 חיבורי USB-A שונים שתומכים בקצב העברת נתונים גבוה מאוד לצד עוד חיבור USB-C שגם הוא בעל יכולות העברה מהירות. אם אתם תוהים מדוע חיבור ה-USB-C אינו תומך בטכנולוגיית Thunderbolt זה מפני שהיא טכנלוגיה בלעדית למעבדי אינטל. אם כבר דיברתי על תהיות ושאלות אז יכול להיות שאתם שואלים את עצמכם מדוע אסוס לא כללה בלוח יציאות וידיאו כמו HDMI או DisplayPort? גם זאת לא אשמת אסוס שכן למעבדי Ryzen 5000 (שאליהם מכוון הלוח הזה) אין מאיץ גרפי מובנה וחייבים לצרף אליהם כרטיס מסך ייעודי. אני ממש לא מהמשתמשים שכל הזמן צורבים גיראסות ביוס חדשות לכן כפתורי ה-BIOS וה-CMOS פחות רלוונטים אליי אבל הן תוספת נהדרת למי שצריך אותם. לבסוף נמצאים שני חיבורי רשת במהירות 2.5Gb שזה אחלה לגמרי לצד חיבורי האודיו שמצופים בזהב שאמור לשפר את איכות הסאונד שהם מוציאים, אם כי אני חושב שזה קצת תעלול שיווקי מאשר אמת מוחלטת.

אבל מערך החיבורים של ה-Crosshair VIII Dark Hero לא מסתכם רק ביציאות האחוריות שלו כשעל פניו מפורזים עוד הרבה מאוד חיבורים שונים. בין אותם חיבורים אפשר לראות כארבעה חיבורים למאווררים לצד חיבור ייעודי עבור מאוורר (או שני מאווררים מפוצלים ואו קירור מים) עבור המעבד, ארבעה חיבורים עבור מוצרי RGB, חיבור עבור משאבה וחיבורים לחיישני טמפרטורה ובקרת זרימה למערכות קירור נוזלי, חיבור לחיישן רעש, חיבור SPI_TPM לכרטיסי אבטחה ועוד ועוד. בכל הקשור לחיבורי העברת מידע ומוצרי USB שונים אפשר לראות של-Crosshair VIII Dark Hero יש כ-8 חיבורי SATA 3 (כמות פנומנלית), שני חיבורי USB- 9 pin, חיבור USB 3.2- 20 pin לצד חיבור USB 3.2 Gen 2 שמספק תעבורת מידע מלאה ומהירה במיוחד לחיבורי USB-C שנמצאים בקדמת מארזים תומכים. עוד משהו ששמחתי לראות בלוח אלו מספר כפתורים פיזיים שאיפשרו לי להלדיק, לעשות ריסטארט או Safe Boot למחשב, אלה שימשו אותי מאוד שכן ניסיתי את הלוח על Test Bench ולא בתוך מארז. גם צג ה-Q-Led שמציג קודי העלאה ושגיאות עזר לי מאוד כשביצעתי למעבד אוברקלוק על גבי הלוח.

האביר האפל

על תושבת ה-AM4 של ה-Crosshair VIII Dark Hero הצבתי את מעבד הדגל AMD הלא הוא ה-Ryzen 9 5950X. בשנים האחרונות שמעתי הרבה מאוד על יכולות האוברקלוק הנהדרות של מעבדי AMD לכן אחרי שחיברתי ללוח את כל הכבלים ודאגתי להזין את חיבור ה-Procool II בכל המתח שהוא רוצה ניגשתי למלאכת האוברקלוק כדי לסחוט את המעבד שלי עד הטיפה האחרונה. אחרי מספר נסיונות וכיוונונים עצרתי על תדר עבודה מרשים מאוד של כ-5.2GHz שנשמר באופן יציב. אל האוברקלוק האגרסיבי הזה הצלחתי להגיע בזכות 16 הפאזות של הלוח, הקבלי 10K היפנים שלו וגופי הקירור הגדולים שעזרו לכל אלה לעבוד באופן יציב. כפי שציינתי קודם לכן, צג ה-Q-Led עזר לי כאן מאוד כשיכולתי לראות כל הזמן איזה תהליכים קורים במהלך עליית המחשב ומה בדיוק מכשיל את החומרה מלעבוד באופן יציב או לא להידלק כלל.

מקום אחד שלצערי השפע והנדיבות של אסוס לא הגיעו אליה זאת גזרת כונני ה-M.2. כמו שאפשר היה להבין משני הברגים שאסוס מספקת עם הלוח, ל-Crosshair VIII Dark Hero יש רק שני חיבורי M.2. לטובה אציין שאלו נמצאים תחת שני גופי קירור שניכר שאסוס השקיעה בהם מחשבה כשהיא השתמשה בברגים שאינם יכולים להיפרד מגוף הקירור ולאבד. למרות זאת, שני כוננים הם מעט מידי עבורי כשאני מצפה מלוח אם בסטנדרט ובמחיר הזה לכלול לפחות שלושה מהם וזה לא משנה כמה חיבורי SATA או חיבורי USB מהירים אסוס כוללת בלוח. אני לא מהנדס חומרה אבל לפי דעתי האנשי באסוס יכלו להיות קצת יצירתיים ולתאמץ כדי להוסיף עוד חיבור אחד אפילו אם זה אומר לכלול אותו בגב הלוח, כמו שראינו אותם עושים כבר בעבר.

גיבור צללים

בכל הקשור לעיצוב אפשר לראות בבירור שאסוס מייצגת בכבוד את מיתוג ה-Dark Hero של הלוח כשהיא בחרה ב-PCB שחור, גופי קירור גדולים בצבע שחור וכמובן- תאורת RGB, אם כי כאן היא יותר צנועה ופחות צעקנית וזה הגיוני מאוד. מצד אחד, אסוס רוצה לשלב בלוח תאורת RGB בשביל הניראות הכללית שלו כחלק ממחשב בנוי ועבור המשתמשים שאוהבים לשחק ולכוון תאורה אך מצד שני היא גם כן רוצה לעשות את כל עניין התאורה בפרופיל נמוך כשהיא שומרת על המיתוג השחור היוקרתי של הלוח. ל-Crosshair VIII Dark Hero יש שני איזורי תאורה, אחד שנמצא על גוף הקירור של ה-Chpiset בעוד השני נמצא על גבי הכיסוי של החיבורים האחוריים. כמובן שכמו כל מוצר של אסוס עם תאורה גם תאורת הלוח תומכת ב-AURA Sync שמאפשר להתאים את התאורה עם שאר הרכיבים במערכת.

השורה התחתונה

חברת AMD עשתה קאמבק נהדר עם מעבדי Ryzen 5000 והיום הם פחות או יותר הבחירה הטובה ביותר עבור גיימינג. אם החלטתם כמוני לעבור למעבד AMD אז ה-Crosshair VIII Dark Hero מצטייר כבחירה מעולה עבור המעבד החדש. ללוח יש כמעט את כל הפיצ'רים שרק אפשר לבקש- בין אם זה הרבה חיבורים (פנימיים וחיצוניים), ערכת שבבים X570, קרקע פרויה עבור מערכת קירור נוזלי, מגוון תוספות או יכולות אוברקלוק נהדרות כשאת כל אלה הוא עושה עם עיצוב שחור וחשאי שלא מושך הרבה תשומת לב. אם אתם מחפשים לוח שיביא למחשב שלכם את ה-Wow Factor ויהיה מסמר הערב עם המון איזורי תאורה גדולים ויפים, זה פחות הכיוון שלכם. ואם אתם מחפשים לוח X570 בתקציב מוזל אז גם כאן ה-Crosshair VIII Dark Hero הוא לא הבחירה הטובה ביותר שלכם עם תג מחיר שנע סביב 2,000 שקל כשיש לוחות במחירים נוחים הרבה יותר.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10

הטוב

  • תוספות נדיבות
  • מערך חיבורים אחורי נהדר
  • מגוון חיבורים פנימי מופלא
  • יכולות אוברקלוק טובות מאוד

הרע

  • מעט מידי חיבורי M.2
  • לא הלוח הכי נוצץ
  • מחיר מעט גבוה ביחס לאלטרנטיבות

והשם:

  • עלייתו של האביר האפל
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י