הרשמה

ביקורת: XPG GAMMIX S50 Lite

שמואל התנסה עם כונן ה-SSD של XPG וחזר לספר לנו מה דעתו עליו!

בעוד שלכונן הזה יש כמה בעיות (בעיקר עם העברה של קבצים גדולים מאוד), קל להמליץ עליו לאנשים שרוצים כונן זול יחסית לגיימינג

הכונן סופק לנו לסיקור על ידי XPG ישראל, תודה רבה!

ביקורת על כונן SSD - כמה זמן לא עשינו אחת כזה באתר. ה-XPG GAMMIX S50 Lite מתיימר להיות הבחירה הזולה והטובה עבור גיימרים שרוצים כונן SSD M.2 מהיר, אבל בלי לשבור את הכיס יותר מדי. על פניו זה נראה שהנתונים של ה-GAMMIX מרשימים יחסית למחיר הנמוך שלו, אבל אנחנו כאן כדי לבדוק עד כמה הכונן משרת את הביצועים של גיימר כבד כמוני, מה הוא עושה בצורה מעולה, איפה הוא פחות מתפקד כמו שצריך והכי חשוב: האם הוא שווה את הכסף שלכם?

עיצוב

נתחיל בעיצוב של ה-SSD: בעוד שבמקרה של המחשב שלי (מחשב נייד של חברת ASUS), אני לא הולך לראות את ה-SSD כיוון שהוא יישב בתוך הלפטופ, אני מניח שיהיו לא מעט אנשים שיהיה להם אכפת מהעיצוב של הכונן, כדי לראות אם הוא מתאים לבילד שלהם. במקרה של ה-GAMMIX S50 של XPG, את העיצוב אפשר לסכם במינימליסטי וסולידי. הגודל של הכונן הוא 8 ס"מ לאורך, 2.2 ס"מ לרוחב ו-4.3 מ"מ עובי, כשלו תורם בעיקר ה-Heatsink של הכונן.

את רוב העיצוב קיבל ה-Heatsink של הכונן שעשוי מאלומיניום. הגימור שלו שכולל צבע אפור/שחור מטאלי עם כל מיני חיתוכים מגניבים שכאלה באמת היה נראה נהדר והתוספת של ממיר החום שאמורה להוריד את הטמפרטורה של הכונן בכ-20 אחוזים (לפי החברה) שלא מגדיל יותר מדי או מעמיס על הכונן, היא בהחלט מבורכת. בחלק הבא של הביקורת נגיע לביצועים וגם להתחממות של הכונן, אבל אני כבר יכול לומר שאני אהבתי את העיצוב של הכונן ואת איך שהוא נראה על המחשב שלי.

ביצועים

אבל שקר החן והבל היופי וכל זה: בואו נראה איך הכונן מתפקד במצבים שונים. בחרתי להתמקד בביקורת הזו בארבעה חלקים מרכזיים: שימוש יומיומי שכולל בעיקר גיימינג על המחשב שלי, בדיקות Benchmark פופולריות והשוואה לכרטיסים אחרים בשוק עם מחיר קרוב ומחירים גבוהים יותר - כדי לראות איך הכרטיס מתפקד מול המתחרים שלו, בדיקות העברת קבצים גדולים ממקום למקום - בשביל אלו מכם שגם ירצו להקליט סרטונים לדוגמא ולהעביר למחשב לצורך עריכה ובדיקה של הטמפרטורה של הכרטיס אחרי כל הבדיקות שעשיתי קודם שבהחלט יכולות לגרום לו להתחמם בתוך הלפטופ שלי.

נתחיל קודם כל מהצגת הנתונים היבשים של הכונן:

  • תצורה: M.2 2280
  • ממשק: PCIe Gen4 x4
  • NAND Flash: 3D NAND
  • מהירות קריאה מקסמלית:עד 3800MB/s
  • מהירות כתיבה מקסימלית: עד 3200MB/s
  • מהירות קריאה רנדומלית 4K: עד 380K IOPS
  • מהירות כתיבה רנדומלית 4K: עד 540K IOPS
  • תוחלת חיים: 2,000,000 שעות
  • טמפרטורה בזמן המתנה: 40°- עד 85°
  • טמפרטורה בזמן פעולה: 0° עד 70°

האם הכונן מצליח לעמוד בנתונים שהוא מבטיח לנו? בואו נבדוק לפי הסדר:

בדיקות קריאה וכתיבה פשוטות

בשביל בחינות הקריאה והכתיבה הפשוטות השתמשתי בתוכנת AS SSD Benchmark. מדובר בתוכנה חינמית שעושה בחינה מאוד פשוטה, אך יעילה מאוד בבחינה של יכולות הקריאה והכתיבה של קבצים קטנים יחסים. לשם הבדיקה השתמשתי בבחינה של קריאה וכתיבה של קבצים בגודל של 5GB ו-10GB והתוצאות היו מאוד זהות, כפי שתוכלו לראות כאן למטה:

כפי שניתן לראות, הכונן מצליח לשמור על קצבים טובים יחסית באופן ממוצע - כמובן שיש כוננים עם יכולות טובות יותר ושמירה על קצבים גבוהים יותר לאורך זמן, אבל להעברה של קבצים ספציפיים מדובר באחלה של ביצועים ויופי של תוצאות. לעומת כוננים אחרים, אז ה-XPG GAMMIX S50 מקבל ציון קצת יותר טוב משל ה-Samsung 960 EVO SSD וה-Samsung 970 EVO SSD שנמצאים איתו באותו טווח המחירים, וציון נמוך יותר מזה של ה-Samsung 970 Evo Plus שעולה מעט יותר. סך הכל, לא רע בכלל לכונן של XPG ויעבוד מעולה לגיימרים שירצו שהמשחקים שלהם יעבדו מהר.

העברת קבצים גדולים

את הבדיקה הזאת ביצעתי עם קובץ בינארי גדול של 100GB. הבדיקה מוגזמת אבל היא מדמה בצורה יותר ברורה לעין את המשימה של העברת קבצים גדולים כמו סרטים והקלטות שצריכים לעבור עריכה לדוגמא. וכאן יש לי חדשות רעות יותר: ה-XPG GAMMIX S50 סובל מירידות ביצועים חדות לאחר כמה שניות של עבודה וכן לוקח לו יותר זמן לחזור לקצב העברה גבוה של הקבצים הללו. זה באמת חבל, כי הבדיקות הראשוניות הרשימו אותי מאוד והיה חבל לראות את הכונן "נחנק" בהעברת קבצים גדולים. זה לא כונן שאני יכול להמליץ עליו לאנשים שהולכים לערוך המון תוכן ולהעביר קבצים גדולים.

התחממות וטמפרטורה

לפי XPG, האחסון אמור להגיע לחום של עד 85 מעלות ואני מאוד שמח לציין שהכונן לא הגיע אפילו קרוב לכך גם אחרי כל העבודה שעשיתי עליו. אתם יכולים לראות כאן למטה שבבדיקה שעשיתי הכונן שלי הגיע לחום מקסימלי של 59 מעלות, כשלרוב הוא נשאר באזור ה-50. כמובן שהרבה מכך תלוי גם בקירור שיש לכם על המחשב, כמות העבודה היומיומית והעבודה השוטפת שתעשו על הכונן, אבל גם על הלפטופ היחסית דחוס שלי, הבחינות הרבות שהרצתי עליו ה-Heatsink של הכונן הצליח לעשות את העבודה שלו ולשמור על הכונן קריר. בשביל הבדיקה השתמשתי בתוכנה CrystalDiskInfo:

השורה התחתונה

בעוד שלכונן הזה יש כמה בעיות (בעיקר עם העברה של קבצים גדולים מאוד), המון מהן לא קשורות ספציפית לגיימינג - להיפך, במובן הזה ה-XPG GAMMIX S50 Lite עושה עבודה מצוינת. נכון, העיצוב לא מרשים כמו חלק מהאופציות היקרות יותר, אבל הכונן הזה מהיר למחיר שלו, לא מתחמם יותר מדי ועושה את העבודה שלו בצורה מאוד מספקת. תוסיפו לכך מחיר יחסית נמוך וזאת הופכת להיות המלצה מאוד קלה לאנשים שרוצים לחסוך כמה שקלים על המחשב החדש שלהם ומתכוונים להתרכז בעיקר בגיימינג ופחות בעריכת תוכן.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10

הטוב

  • ביצועים מצוינים יחסית למחיר
  • עיצוב סולידי
  • שומר על חום סביר לכל אורך העבודה

הרע

  • ביצועים לא מרשימים בהעברת קבצים גדולים

והזמן הנכון

  • טוב, באמת הגיע הזמן לשדרוג של הכונן שלי.
שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י