הרשמה

ביקורת: The Elder Scrolls Online: Blackwood - לגיהינום וחזרה

נתנו לאביחי להתנסות עם Blackwood, ההרחבה החדשה של ESO - בואו לקרוא מה הוא חשב עליה!

  • PC
  • PlayStation 4
  • Playstation 5
  • Xbox One
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 01/06/2021

ההרחבה החדשה ל-Elder Scrolls Online לוקחת אותנו ל-Blackwood ולממלכות של Oblivion בניסיון למנוע מה-Daedra לבוא לעולם. וכרגיל - Bethesda יודעים לעשות את העבודה.

עותק סיקור סופק לנו על ידי עדלי יונייטד, תודה רבה!

עולם משחקי ה-MMORPG חווה סוג של רנסנס בזמן האחרון, כשמשבר הקורונה שכפה על אנשים בידוד פיזי הביא שחקנים רבים לחפש את הקשר האנושי במשחקי מחשב חברתיים ומרובי משתתפים. כתוצאה מכך, Elder Scrolls Online הפך לאחד ממשחקי ה-MMORPG הפופולריים כיום. למרות שהייתה לו התחלה קשה, חברת Bethesda שקדה על תיקונים ושיפורים וכיום המשחק זוכה לאהדה רבה. Elder Scrolls Online מבוסס על סדרת המשחקים של Bethesda באותו השם, ושואב משם הרבה ברמת התוכן ומכניקות המשחקיות השונות. Bethesda מרחיבה את עולם התוכן של Elder Scrolls Online באמצעות הרחבות שיוצאות ומוסיפות תוכן לעולם, כאשר כל הרחבה מספקת קווסט עיקרי המספר סיפור מהעולם עצמו וחולק לא מעט עם משפחת המשחקי The Elder Scrolls. בביקורת הזו אני אתן את הסקירה שלי ל-ESO עצמו ול-Blackwood - ההרחבה האחרונה שלו.

הסיפור שאינו נגמר

כל הרחבה מביאה תוכן מעניין ועשיר במיוחד, כאשר מפת היבשת מורכבת מהרבה חלקים שחלקם פתוחים, חלקם נעולים להרחבות מסוימות, וחלקן שמור להרחבות עתידיות. יש הרחבות קטנות כמו Dark Brotherhood שנותנות להצטרף לגילדת המתנקשים או Imperial City שמסדירה את ה-PvP. ישנן גם הרחבות גדולות כמו Elsewyr למשל, שעסקה בדרקונים של Tamriel. חוץ מסדרה של קווסטים, כל הרחבה מספקת תכנים נוספים לפעילות הקלאסית של MMORPG. ההרחבה הוסיפה מקצוע חדש, ואת הדרקונים כאויב חדש. כל הרחבה מוסיפה תוכן שונה כמו מבוכים ו-Raids, מכניקות חדשות ומקצועות נוספים.

ההרחבה של Blackwood לוקחת אותנו ובכן, ל-Blackwood. האזור של Blackwood הופיע בכותר הרביעי של Elder Scrolls שנקרא Oblivion. הסיפור של Blackwood נשען על Oblivion ומספר על פתיחת שערי Oblivion אל העולם שלנו ופלישה של הנסיך הדאדרי Mehrunes Dagon המנסה להגיע ל-Tamriel. ממלכת Oblivion היא המקבילה של Elder Scrolls לגיהינום והעלילה נסובה סביב זה. יש במשחק הרבה קריצות למשחק Oblivion כולל כמה גיבורים ומקומות כמו הטירה האדירה של Leyawiin.

הסיפור עצמו יתרחש בכל האזור שהזכרתי קודם כשבעוד שהוא די צפוי, הוא גם נחמד ועם ביצוע מצוין כמו שרק Elder Scrolls Online יודעים לעשות. היכולת של Bethesda לתת למשחק הזה ממש תחושה של משחק RPG לשחקן יחיד תמיד הרשימה אותי, עם כמות שנדמית אינסופית של דמויות מדובבות ואפילו ביקורים תכופים של ג'ון קליז ממונטי פייתון בתור Sir Cadwell המשעשע עם דיאלוגים שנונים וסיר על הראש. יחסית למשחקי MMORPG יש במשחק הזה קווי עלילה מצוינים המאפשרים למשחק להיות מהנה גם לשחקן יחיד.

הסיפור למעשה מתרחש כ-800 שנה לפני The Elder Scrolls IV: Oblivion אך קו העלילה קורץ כל הזמן למשחק הוותיק ולאירועים צפויים בעתיד. מי שמתחיל דמות חדשה בפרק של Blackwood יתחיל את הפרק בתא כלא - עוד קריצה ל-Oblivion שם גם מתחיל המשחק בתא כלא. ההרחבה של Blackwood מביאה תוספת מעניינת למשחק בשם Companions, אלה דמויות NPC המצטרפות לדמות ומלוות אותם. יש להן סיפור ואופי שצריך להכיר וניתן לתקשר איתם ברמה בסיסית. אל תצפו להרבה מעבר להערות כאלה או אחרות אבל מבחינה מכנית מדובר בעזרה נהדרת למי שאוהב לשחק לבד, וגם למי שלא. אבל לפני שנסביר איך עובדים ה-Companions, בואו נדבר על איך עובד Elder Scrolls Online.

חרבות וכשפים

המכניקה של Elder Scrolls Online אינה שונה מהותית מרוב משחקי ה-MMORPG האחרים, כשבמשחק תוכלו למצוא גזעים, מקצועות, ודרגות. כיום יש במשחק שש מקצועות אך כל אחד יכול לפעול בדרך ייחודית. לכל דמות יש שלושה מדים מרכזיים: Health, Stamina ו-Magicka. כל דרגה אפשר להשקיע נקודה באחד המדים האלה כאשר לכל אחד מטרה אחרת: Stamina מאפשר DPS או ריפוי מבוסס על כלי נשק, Magicka מאפשר DPS שקשור לקסמים (ולרוב יהיה גדול יותר) או ריפוי מבוסס קסם, ו-Health מאפשר להיות טנק. בזכות הגמישות של מנגנון עליית הרמות במשחק, יוצא שלכל מקצוע יש אפשרות לשחק את כל אחד מהתפקידים ללא קשר למקצוע עצמו. אפשר להיות קוסם טנק, מתנקש באמצעות קסמים, או או מכשף עם חרב ענקית ושריון כבד. כמות השילובים מעניינת ומגוונת ומאפשרת לכל אחד לשחק את הדמות שלו בכל מיני אופנים.

הכישרונות של המקצועות מתחזקים ככל שמשתמשים בהם יותר. בכל רגע נתון ניתן לבחור באיזה כישרונות משתמשים אחרי שפותחים אותם. ברגע שבוחרים בהם, הכישרונות צוברים ניסיון יחד עם הדמות ומתחזקים יחד איתה. כישרונות שלא נבחרו, גם אם נרכשו בנקודות לא עולים דרגות אם הם לא בשימוש של הדמות. בנוסף לכישרונות ולתכונות יש עוד תכונות פסיביות שמקבלים מהציוד ותוספות ובאמצעותם ניתן לעשות MinMax כמו בכל MMORPG המכבד את עצמו.

הקרבות עצמם ב-Elder Scrolls Online הלכו לכיוון של Action RPG אך כמו בשאר משחקי הסדרה - זה לא מושלם. הקרבות הם בקצב מהיר עם קפיצות וגלגולים והגנות. אך אין סוגי התקפות או קומבואים. ניתן לעשות התקפה קטנה בלחיצה, התקפה גדולה בלחיצה ארוכה, או להפעיל כוחות מיוחדים באמצעות מקשי הספרות. ניתן להתגונן ולהתחמק מהתקפות אבל אין ממש מכניקה שמגיבה להתקפות היריב.

קשה לי לשים את האצבע האם מדובר ב-Blackwood ספציפית או בגלל שהדמות שלי כבר די חזקה, אבל קשה מאוד היה למצוא אתגר בקרבות שבהרחבה. זו לא תופעה ייחודית ל-Elder Scrolls Online אלא ל-MMORPG בכלל: קשה לעשות Scaling לקרבות כדי שיתאימו לדרגה או לשחקנים (שיחקתי עם חבר שהיה איתי כל המסע). זה קצת מתסכל שקרבות אפיים נמשכים שתי דקות מבלי שחששתי לחיי המכשפה שלי אפילו לדקה. אני זוכר שההתחלה הייתה הרבה יותר קשה, ויכול להיות שפשוט הגעתי לדרגה שבה קשה למשחק לאתגר אותי בקווסטים, אבל זה חבל, כי הקרבות היו אנטיקליימקטים.

מכניקת הקראפטינג מצוינת ולא מורכבת מדי: אפשר ליצור כלים ושריונות וגם לצבוע ולעצב אותם לפי סגנונות, אני אישית שונא להתעסק בזה אז מעולם לא התעמקתי מעבר להכנת מוצרים בסיסיים. אפשר להכין ארוחות ושיקויים מעבר לציוד נלבש שנותן יתרונות זמניים.

העולם של Elder Scrolls Online מאוד מתגמל ברמת ה-Exploration. הן מבחינת נקודות עניין שניתן למצוא על המפה והן מבחינת קווסטים ושלל הקשורים אליהם (כולל ה-XP הספציפי בעבור גילוי של נקודות חדשות על המפה). Blackwood אינו שונה בתחום הזה והוא מציע את אותה המכניקה בדיוק אך עם תוספת חדשה. בשטחי Blackwood יש מבוכים חדשים שניתן להגיע אליהם דרך פורטלים המשגרים את הדמות ל-Oblivion. היופי במכניקה הזו היא הרנדומליות: אין שום מיקום מסודר למבוכים האלה וניתן להגיע אליהם מכל פורטל המופיע ונעלם באופן רנדומאלי על המפה. זו אחלה שיטה לבזבז את הזמן בשיטוט בעולם אחר מבוכים כאלה, או להיעלם לתוך אחד סתם כי איזה פורטל הופיע בדרך למשימה. הפורטלים האלה מוסיפים המון לחוויית האקספלוריישן וממשיכים את המסורת של המשחק ממנו ההרחבה קיבלה השראה.

הזכרתי מוקדם יותר בביקורת את ה-Companions, המכניקה החדשה שהתווספה למשחק עם Blackwood. כרגע יש שניים מהם, אחד שמזכיר Dragoon Knight ואחת שמזכירה Nightblade. ניתן להשיג אותם באמצעות Side Quest כך שמי ששונא קווסטינג יכול להתעלם מהקווסט הראשי ולהשיג אותם יחסית בקלות. הדמויות עולות דרגות וניתן לשים עליהן ציוד שמוצאים כשלל והוא ייחודי להם. כך ניתן להפוך אותם למרפאים, טנקים או DPS ולשלב אותם בקבוצה גם מחוץ ל-Blackwood, כך מי שמשחק לבד יוכל להיעזר בהם מאוד. יש להם כוחות משלהם שניתן לשבץ, אך הם יפעלו עצמאית על פי שיקול דעתם. הם גם יודעים לזרוק הערות מדי פעם ובגדול, יש למכניקה הזו פוטנציאל אדיר ש-Bethesda תוכל לנצל בעתיד.

להעריץ את הנוף

על אף ש-ESO יצא לפני שש שנים הגרפיקה שלו עדיין מצליחה להרשים אותי כל פעם מחדש. המשחק מאוד נאמן לגרפיקה שאהבתי ב-Skyrim והמקומות שאפשר לפגוש על הדרך מקסימים ביופיים. כמי שמאוד נהנה לראות עולמות וירטואליים אני כל פעם נהנה מחדש מיבשת Tamriel ומחוצה לה (מדבר אליך Coldharbour). בעולם של Elder Scrolls Online כל מפה היא עולם שונה עם תוואי שטח ייחודי ו-Biodome משלו. גם Blackwood הוא מישור ביצתי עם בעלי חיים ומפלצות ייחודיות וקורץ מאוד למה שראינו ב-Elder Scrolls Oblivion.

ההרחבה הזו הוסיפה אלמנט קטן שנראה לא משמעותי אך מרשים ביותר וזוהי ההשתקפות של הרקע על מים, שלוליות ואגמים. כמו שאמרתי, Blackwood הוא מישור עם הרבה ביצות והשינוי הזה ממש מוסיף, עם כמה שהוא נראה קטן. שאפו ל-Bethesda בנושא. כמו בכל העולם של Elder Scrolls Online, גם ב-Blackwood יש משחק קול מלא של כל הדמויות בסיפור ובכלל, כולל את Eveli Sharp-Arrow שעוד לא החלטתי אם אני מחבב אותה או שונא אותה, אבל בהחלט לא אדיש אליה.

החלק היותר מעניין ב-Blackwood הוא כמובן Oblivion. המעברים לגיהינום יצבעו את העולם בצבעים אדומים עזים והסאונד פשוט מצוין. מנגינה פסיכודלית הצליחה להכניס בי ובשותף שלי אימה. האמת שבתוך כל הסיפור החלקים של Oblivion היו הכי מעניינים והכי מיוחדים. המפלצות החדשות של Oblivion שהם שדים למיניהם פשוט עשויים טוב, הן מבחינת הוויזואליות והן מבחינת הסאונד. אם אפשר לעשות הרחבה שכולה רק Oblivion אני ממש אשמח (Bethesda, לטיפולכם).

חוץ מקו העלילה אפשר למצוא ב-Blackwood תוכן קבוצתי חדש כמו Trial of Stone and Steam ועוד מבוכים ציבוריים שמתרחשים ב-Oblivion. עולם ה-MMORPG של Elder Scrolls Online מאוד ידידותי, אולי אחד מהידידותיים שפגשתי - אין PvP למעט במקומות המיועדים לכך. בנוסף, יש הרבה תוכן קבוצתי נגיש באופן ספונטני שאפשר לעשות ביחד כמו קווסטים, או מבוכים, בין אם עם חברים מהבית או אנשים אקראיים שפוגשים על הדרך.

ההרחבה זמינה לרכישה למי שרכש את המשחק, כשניתן לרכוש את המשחק עצמו או לקבל גישה אליו דרך Xbox Game Pass. המודל של Elder Scrolls Online לא מצריך דבר מעבר לרכישת המשחק עצמו וחלק מההרחבות, כאשר חלק מגיע יחד עם המשחק. יש בנוסף מנוי חודשי הנקרא ESO Plus שנותן קצת בונוסים, בעיקר למי שעוסק בקראפטינג, אבל הוא ממש לא הכרחי כדי לקבל את התוכן מהמשחק. ראוי לציין שאנחנו זכינו לסקר את ה-Blackwood Collection שכולל גם את כל ההרחבות הקודמות, כך שהאופציה הזו גם קיימת למי מכם שמעדיף את זה.

השורה התחתונה

ההרחבה של Blackwood מציעה עוד מאותו הדבר וזה לא דבר רע. הנוסחה של Elder Scrolls Online היא נוסחה טובה וההרחבה האחרונה רק ממשיכה אותה, ומוסיפה כמה טוויסטים לא רעים בכלל. המבוכים הקבוצתיים הרנדומליים מוסיפים המון למי שאוהב אקספלוריישן כמוני, וה-Companions הם תוספת מצוינת לדעתי שמזכירה את הימים היפים של Bioware דווקא עם הדגש על דמויות משנה מעניינות. הסיפור אולי לא מיוחד, והעלילה די צפויה, אבל בשביל MMORPG מדובר יחסית בקווסטליין מעניין ומיוחד, כיאה להרחבות של Elder Scrolls Online.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • מערכת ה-Companions
  • גרפיקה וסאונד שממשיכים להפתיע כל פעם מחדש
  • העולם של Oblivion מרתק

הרע

  • קו העלילה דיי צפוי מראש
  • הקרבות קלים מדי, גם הקשים שבהם

והחידוש

  • מה עם איזה Class חדש?
אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י