הרשמה

ביקורת: Dark Deity - טקטיקות עכבר ומקלדת

שמואל בדק את משחק הטקטיקה למחשב האישי וחזר לספר לנו האם הוא החזיר אותו לימיו היפים מול Fire Emblem המקורי!

  • PC
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 15/06/2021

המשחק לא מגיע לגבהים של Fire Emblem, אבל זאת אלטרנטיבה טובה לשחקני PC שרוצים משחק בסגנון של סדרת המשחקים הפופולרית. הלב שלהם בוודאות היה במקום הנכון.

עותק סיקור סופק לנו על ידי המפתחים, תודה רבה!

אם הביקורת שלי ל-Fire Emblem Three Houses לא הסגירה את זה, אני חובב אדיר של משחקי טקטיקה-תפקידים. אחד מהזכרונות הראשונים שלי ממשחקי Game Boy Advance היה של Fire Emblem. המשחקיות הטקטית, הסיפור הנפלא, האנימציות הנהדרות, מנגנון השדרוגים הנפלא - הכל הדהים אותי וחיבר אותי עוד יותר לז'אנר המסקרן. Dark Deity מתיימר להחזיר אותנו לתקופה הנהדרת של המשחק המקורי עם משחקי שנראה ומרגיש כמו Fire Emblem המקורי. האם הוא מחדש מספיק כדי להרגיש מודרני ועכשווי, או שמדובר בפצצה מהעבר - שאולי עדיף שהייתה נשארת שם?

יוצאים למלחמה, מה ימצאו הם לא יודעים

הסיפור של Dark Deity הוא מאוד גנרי: המושל של הממלכה שלכם יוצא למלחמה עם מדינה אחרת, ואירווינג, אחת הדמויות המרכזיות בסיפור של המשחק, הוא אחד התלמידים באקדמיה הצבאית של הממלכה שנאלץ לצאת להילחם בעל כורחו יחד עם שלושת חבריו מהאקדמיה. ההתקדמות של הסיפור של Dark Deity היא דיי צפויה, אבל אני לא אומר את זה באופן שלילי. לא כל משחק חייב להיות Three Houses עם טוויסטים מרהיבים וכיווני עלילה פסיכיים. לפעמים כל מה שסיפור צריך כדי להיות טוב הוא פשטות. אני נהניתי מהסיפור ואפילו יותר מהדמויות השונות - הרעות והטובות.

במשחק יש המון דמויות שנפגוש בדרך (אני חושב שעם קרוב ל-30 אפשר לשחק), אבל הדיאלוגים והדינמיקה של הדמויות השונות מלאים בחן. גנרים וצפויים, נכון - אבל מלאים בהמון חן. העיצוב של הדמויות נהדר, כשרואים שהמעצבים הגרפיים נתנו את הלב כדי שהדמויות השונות ייראו טוב. לצערי הרב את האנימציות המעצבים השאירו רק לקרבות עצמם, אז את רוב הדיאלוגים תעברו בטקסטים ותמונות שלא זזות. לכל מי ששיחק במשחק Visual Novel זה לא יזיז (Pun intended), אבל אני יכול להבין את האכזבה של אנשים מכך שאין יותר מדי דיבוב (יש, פשוט לא הרבה ממנו) ואין אנימציות בסצנות השונות.

הסיפור של המשחק נע לפי פרקים כשכל פרק ישים אותנו בקרב אחר ומשימה שונה. רק שני משפטים על המפות שנהייה בהן בכל פרק: לא כל המפות במשחק הזה נבראו בצורה שווה. בעוד שלאורך 20 השעות שייקח לכם לסיים את המשחק תמצאו המון מפות סופר יצירתיות עם קרבות נהדרים, חלק קטן מהן הרגישו לי עצלניות מאוד וריקות מאוד. אני יודע שזה משחק שהוכן בעזרת GameMaker, אבל לא יכלתי להתעלם מהעובדה שהמשחק הזה (למעט האנימציות בקרבות עצמם), לא נראה הכי טוב ויותר מתאים למשחק משנות האלפיים המוקדמות. לפחות המוזיקה נחמדה (למרות שלמעט מוזיקת הנושא של המשחק, גם היא לא מתרוממת לגבהים).

כמה פשוט, ככה קשה

אוקי, אז עם הסיפור גמרנו - מה בדבר המשחקיות? אז בבסיסה המשחקיות זהה כמעט לחלוטין לזו של משחקי Fire Emblem: כל שלב יזרוק אתכם למפה עם הדמויות שלכם והדמויות של הצבא היריב, כשהמשימות ינועו מחיסול כל האויבים בזירה, לשרוד כמות מסוימת של תורות או לחסל את הבוס במפה. מבחינת המשימות עצמן, כמו שציינתי קודם, לא מדובר בחידוש גדול: אין כאן אילו שהם משימות מיוחדות ומעניינות, או אולי אפילו אתגרים מעניינים שיכולים לתת בונוסים מיוחדים בניצחון (למעט לסיים משימות בזמן מסוים). השינויים האמיתיים מתרחשים במשחקיות בתור הקרבות עצמם.

נתחיל עם אחד הקונספטים הידועים במשחקים מהסוג הזה: משולש הנשקים, או במקרה הזה פשוט מנגנון היתרונות של המשחק. ב-Fire Emblem המנגנון הזה הסתכם ב-"גרזן מנצחת חנית מנצחת חרב מנצח גרזן", יחד עם עוד כל מיני מערכות קטנות כמו העובדה שקשתים עושים נזק רב יותר ללוחמים מעופפים ועוד, כש-Three Houses קצת שבר את השבלונה. ל-Dark Deity גם כן יש את המנגנון שלו, רק שהוא הרבה יותר מורכב ועמוק. לכל קלאס במשחק יש את סוג המתקפה שלו ואת סוג השריון שהוא לובש, כשסוג המתקפה יעשה נזק מסוים על כל סוג שריון.

לנשקים מסוג Slashing לדוגמא יהיה יתרון על קלאסים שלובשים שריון עור ויעשו הרבה יותר נזק לחיילים האלה, בעוד שלנשקים כמו חיצים יהיה יתרון משמעותי על קוסמים ושריון הקסם שלהם. זאת מערכת סופר חכמה ששמה דגש על הכרת הדמויות שלכם בכמה רמות שונות ולא מסתפק סתם בלדעת שדמות X משתמשת בחרב ודמות Y תהייה טובה נגד לוחמים מעופפים. זה גם אומר שבזמן שדרוג של הדמויות השונות (קורה ישירות כל 10 רמות), יש גם צורך בהסתכלות על היכולות השונות וסוג הנשק והשריון שאנו נקבל עם השדרוג. המשחק עושה עוד משהו נהדר בדמות תתי הסוגים השונים של הנשקים: לכל סוג נשק יש ארבעה וריאציות שונות שאפשר לתקוף איתן: חזק ואיטי, מהיר וחלש יותר עם סיכוי לכמה מכות בתלות במהירות של השחקן, וריאציה עם סיכוי גבוה יותר למתקפה קריטית ועוד נשק מאוזן אחד.

כל הסוגים הללו ניתנים לשדרוג קל ומהיר - אין צורך לרדוף אחרי נשקים ולדאוג לגבי שמישות של הנשקים שאתם משתמשים בהם. האפשרות לשדרג את הנשקים המתאימים לפי סגנון המשחק שלכם היא מצוינת והמנגנון של הנשק + השריון פשוט נהדר... רק למה אין הסברים עליו כמעט בכלל? למה אין איזה שלב בו כל המנגנון הזה מוסבר? נכון, המשחק נותן לכם אינדיקציה בדמות חץ אדום וירוק כדי להבין איזה אויב כדאי לכם לתקוף, אבל תחשבו על זה שכל ה-Tutorials במשחק לא הסבירו על המערכת הזו בכלל, וגיליתי אותה דיי בטעות אחרי דיי הרבה משימות. למערכת שמשפיעה בכמות כזאת על התוצאה של כל קרב ועל אם אתם תאבדו דמות או לא, הייתי מצפה שיקדישו כמה שלבי Tutorial מעבר ל-"איך משתמשים במשחק בצורה בסיסית".

ואתם תאבדו הרבה דמויות - המשחק הזה קשה מאוד וידרוש מכם לקבל החלטות קשות ולהקריב דמויות בקצב דיי קבוע. אם כבר הזכרתי איבוד דמויות, אז בניגוד ל-Fire Emblem והרבה משחקים אחרים בז'אנר, כאן אין מנגנון של Permadeath, כלומר אם דמויות נהרגות בקרב, השחקן לא יאבד אותן לנצח. אז איך המשחק מעודד את השחקן לא לאבד חיילים בקרב (מעבר לעובדה שלא יהיה ניתן לחזק אותם)? כל פעם שחייל נופל בקרב הוא מאבד Stats: בין אם היה לו מזל רע והוא איבד נקודה ב-Luck, נפגע בעין ואיבד מה-Dexterity ועוד. זה מנגנון מאוד חמוד שבאמת גורם לי לשקול כל צעד שלי במהלך הקרבות השונים.

בין הקרבות השונים ניתן לחזק את הקשר בין הדמויות השונות, אבל שוב - גם ההשפעה של הקשרים השונים על הדמויות לא מוסברת מאוד טוב. כשתגיעו לחלקים היותר מאוחרים של המשחק אתם תבינו בדיוק על מה אני מדבר, אבל אני רק אגיד שאם כבר מכניסים מכניקה מסוימים למשחק, הייתי שמח לראות אותה מיושמת בצורה ויזיבילית וברורה. בכלל, Dark Deity נראה כמו מכלול של הרבה אלמנטים מאוד טובים, עם מעט מאוד הסברים טובים על מה כל אלמנט משפיע, איך משתמשים בו ואיך השחקן יוכל לנצל אותו במלואו.

השורה התחתונה

בעוד שהמשחק לא מגיע לגבהים של משחקי Fire Emblem ברמת הסיפור, Dark Deity מצליח לעשות את מה שהוא שואף לעשות: להיות משחק טקטיקה תפקידים שמהווה אלטרנטיבה טובה לשחקני PC שרוצים משחק בסגנון של Fire Emblem. המפתחים עשו עבודה מצוינת עם אלמנטים שעד Three Houses היו מאוד מתסכלים במשחקי Fire Emblem והמשחקיות המעניינת עדיין שם. האם כל המפות והמשימות טובות? לא. האם המשחק דואג להסביר לשחקן בצורה ברורה על כל המכניקות השונות שלו? גם לא - אבל המשחק עצמו מספק הנאה לשחקנים שיקחו את הזמן ללמוד את המשחק ובהחלט יגרום לכם להמשיך ולשחק את המשחק עד סופו. אם אתם חובבים של משחקי טקטיקה ורוצים להתנסות במשחק חדש, אני יכול להמליץ עליו בכיף - הלב של המפתחים בוודאות היה במקום הנכון.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

7
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • משחקיות טקטיקת מעולה וממכרת
  • דמויות חמודות עם עיצוב אמנותי נהדר
  • המוזיקה של המשחק טובה
  • סיפור טוב...

הרע

  • ...אבל יכול להיות גנרי מדי, בייחוד לוותיקי הז'אנר
  • הרבה מכניקות משחק שונות לא מוסברות כמו שצריך
  • גרפיקה יחסית מיושנת

והטעויות

  • אין דבר יותר גרוע מלגלות שבטעות לחצת על הפקודה הלא נכונה.
שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י