הרשמה

בירת הגיימינג שלא הכרתם - Guildford

ברוכים הבאים לעיר שתעשיית הגיימינג חייבת לה המון

המון משחקים גדולים צמחו מכאן, באחד המקומות הכי לא צפויים

אם לא שמעתם מעולם על העיירה Guildford זה בסדר, בסך הכל מדובר על עיירה קטנה דרומית ללונדון עם פחות משמונים אלף תושבים. ואם עכשיו אתם שואלים את עצמכם, "האם אני במגזין גיימינג? או שנכנסתי בטעות למגזין רואים עולם?" אז אני אספר לכם שאותה עיירה היא אחד מהמקומות החשובים ביותר לחובבי המשחקים.

אם שיחקתם Theme Park בשנות ה-90, אתם חייבים את זה ל-Guildford. אם שיחקתם Need for Speed? זה בזכות Guildford. אולפנים רבים, מפיצים וחברות גדולות בתעשיית המשחקים יושבות ב-Guildford וחומרים רבים שמגיעים למסך שלנו התחילו את דרכם במחוז Surrey,כ-45 קילומטר דרומית ללונדון. רשימת המשחקים שפותחו ב-Guildford תשמוט לכם את הלסת. Black and White, Harry Potter, Fable, No Man's Sky, Theme Park, Need for Speed ועוד כותרים רבים של חברות רבות שלכולם משרדים בעיר Guildford.

אז איך הכל התחיל? Guildford התחילה כיישוב סקסוני במאה החמישית לספירה... סתם, בואו נדבר על משחקים. במקרה שלנו יש גיבור, והוא עונה לשם פיטר מולינו (Peter Molyneux), האיש שהביא את תעשיית המשחקים ל-Guildford והכל התחיל בזכות טעות בשם וחברה לשעועית.

הכל בגלל שעועית

בראשית שנות ה-80 הקים מולינו את Taurus Software ביחד עם חברו לס אדגר (Les Edgar). מטרת החברה הייתה לפתח משחק מחשב אך הוא לא נחל הצלחה. המשחק נמכר רק בשני עותקים כאשר אחד מהם כנראה היה עותק שאימו של מולינו רכשה כדי לתמוך בו. לאחר הכישלון של המשחק מולינו ואדגר החליטו להסב את החברה מפיתוח משחקים ליצוא שעועית למזרח התיכון. למזלו, שם החברה שלו Taurus Software היה דומה לחברה אחרת בשם Torus שהייתה מפתחת תוכנה מוכרת בתחום הרשתות.

ביום בהיר אחד, זכה מולינו לטלפון מחברת Commodore, כדי לשוחח איתם על העתיד של מחשבי Amiga והתוכנה של החברה שלהם. למי שלא מכיר, Commodore הייתה חברת מחשבים שהתחילה לעשות הסבה לקונסולות משחקים באותה התקופה, והיא חיפשה מישהו שיכתוב לה תוכנת רשת. החברה הזמינה את מולינו לפגישה ובה הציעו לו עשרה מחשבי Amiga ומקום בתערוכה בגרמניה. בשלב הזה הבין מולינו שבכירי חברת Commodore מבלבלים בין החברה שלו לחברת Torus המפתחת תוכנת רשתות בדיוק כמו שהם מחפשים, אך הוא לא רצה לוותר על ההזדמנות לקבל עשרה מחשבי Amiga ולכן לא טרח לתקן אותם בטעותם.

See the source image

חברת Commodore העניקה להם עשרה מחשבי Amiga יחד עם עסקה לרכישת הקוד. מולינו ואדגר ישבו לכתוב את התוכנה מאפס והתחמקו מחברת Comodore בשלל תירוצים עד שהתוכנה נכתבה לבסוף. התוכנה הוצגה בתערוכה בגרמניה ומכרה 2,000 עותקים ששימשו כבסיס לחברה החדשה של השניים בשם Bullfrog Productions.

חברת Bullfrog Productions התמקמה ב-Guildford מהסיבה שזו היתה עיירת הילדות של צמד המקימים. אך היו לכך עוד יתרונות. ראשית, היא היתה רק 45 ק"מ דרומית ללונדון ועם רכבת זה היה קרוב ונוח. שנית, בעיירה שכנה האוניברסיטה של מחוז Surrey והיא הקימה מחלקה חדשה רק שנתיים קודם לכן, Centre for Vision, Speech and Signal Processing (CVSSP), שהוקמה לצורך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות להשפיע על איברי החישה של בני אדם. אין יותר מושלם מזה לגיימינג. בשלב הזה החברה עמדה כבר על 60 עובדים והנוכחות שלה ב-Guildford החלה לפרוש כנפיים.

חברת Bullfrog פיתחה והפיקה את המשחק הראשון שלה שנקרא Populous ויצא בשנת 1989. הוא היה משחק פורץ דרך בז'אנר God Games, משחקים בהם השחקן משחק ישות אלוהית והמטרה היא השפעה על העולם שמתחת. הז'אנר הזה לא היה מוכר בזמנו ו-Bullfrog חיפשו מפיץ שיהיה מוכן לשווק את המשחק אך כולם חששו מהז'אנר הלא מוכר הזה. בסוף הצליחו Bullfrog לשכנע את EA להפיץ את המשחק והוא יצא לדרך. המשחק זכה להצלחה רבה שהביא להגדלת הסטודיו. מולינו החל לעבוד עם האוניברסיטה של Surrey ויחד הם נחשבו לסטודיו פורץ דרך עד שזכו לתארים על חדשנות ממגזינים כמו GamePro, Edge, Games ועוד. הקרבה לאוניברסיטה ורתימת האקדמיה לפיתוח משחקים בהחלט תרם רבות לחברה.

במהלך שנות ה-90 קיבלה החברה הצעות רכישה רבות, נטיית הלב הייתה ללכת עם EA בשל שיתופי הפעולה הרבים ובינואר 95 החברה אכן נרכשה על ידי EA. משחקים כמו Theme Park, Syndicate, Dungeon Keeper ועוד, כבר היו רשומים על העיר Guildford. הרכישה על ידי EA הגדילה את הצוות לכ-150 עובדים והם החלו להשתלט על פארק המדע האזורי.

בשנת 1989 הצטרפה עוד חברה למתחם בשם SIMIS שהורכבה מבוגרי חטיבת המחקר של חברת British Aerospace שרצו לבנות סימולטורים. החברה עברה כמה גלגולים עד שהפכה ל-Kuju Entertainment ואחראית על משחקים כמו Train Simulator וסימולטורים של מטוסים. אך יתרה מכך, הם היו החלוצים בתחום מרוצי המכוניות והם הסיבה שהרבה סימולטורים של מירוצי מכוניות מפותחים ב-Guildford.

בשנת 1996 הצטרפה שחקנית חדשה למתחם של Guildford בשם Criterion Studios. ההצלחה של Bullfrog יחד עם מתחם המחקר החדש שהפך יותר ויותר לזירת גיימינג משך את החברה להקים את משרדיה ב-Guildford. מייסד החברה, דויד לאו-קי (David Lau-Kee), רצה לנצל את בסיס הידע הגדול שנצבר בעיירה והחליט לגייס שם. מיד החברה גדלה למספר של 36 עובדים (מספרים לא קטנים לתעשייה שהייתה אז בחיתוליה) ופיתחה משחקים כמו Scorched Planet, Burnout ועוד. בשנת 2004 נרכשו Criterion Studios על ידי EA שכבר ישבה במתחם ושמה עין על כל החברות החדשות שצמחו סביבה. תחת השרביט של EA פיתחה Criterion Studios משחקים רבים וממשיכה לפתח עד היום תחת EA. בין הכותרים שפיתחה נוכל למצוא את Need for Speed, Star Wars Battlefront 1, 2 כמו גם את Battlefield ועוד כותרים מוכרים.

See the source image

ב-1997 סיים מולינו את עבודתו ב-Electronic Arts ויצא לדרך חדשה. הוא פתח אולפו חדש במתחם של Guildford והקים חברה בשם Lionhead Studios. מטרת החברה הייתה להיות חברה קטנה ולמתוח את קצה גבול היכולת של משחקים. כתוצאה מכך המשחק הראשון שלהם, Black and White סבל מעיכובים רבים בפיתוח עד שיצא. כמו המשחק הגדול הראשון של מולינו בשנות השמונים זה היה סימולטור אלוהות שהפך להצלחה מסחררת ונחשב עד היום לאחד המשחקים הטובים בז'אנר. החברה המשיכה עם אחד המותגים הפופולריים כיום, Fable שאף זוכה בקרוב לכותר נוסף בסדרה. כיוון שהחברה לא רצתה לגדול הם פשוט בנו חברות בת שישבו תחתם. Big Blue Box שהייתה תחתם פיתחה את המשחק Fable שהיה אף הוא הצלחה והחברה גדלה ל-107 עובדים יחד עם חברות הבת. המשבר של בועת הדוט קום הכניס את החברה למצוקת מזומנים והיא נאלצה להכניס משקיעים לחברה. בשנת 2005 החברה כבר כללה 220 עובדים (חברה קטנה, אמרנו?) והמשחקים שלה לא כל כך הצליחו במכירות. המשקיעים לחצו ו-Lionhead נמכרה לחברת Microsoft.

ההשפעה היתה אדירה, ראשית, חברות רבות שמו עין על הענקית מרדמונד שתקעה יתד ב-Guildford. שנית, מפתחים רבים, יוצאי Lionhead החלו להקים חברות משחקים משלהם. Media Molecule ו-Two Point Studios הם דוגמה לחברות של בוגרי Lionhead שהחליטו להשתקע עם חבריהם ב-Guildford. גם מולינו עזב ב-2012 את Lionhead Studios והקים חברה חדשה בשם 22cans שבה הוא נמצא עד היום.

מדע ומשחקים משלבים ידיים

לא רק אולפני משחקים צמחו ב-Guildford. זוכרים את מחלקת CVVSP של האוניברסיטה? בתקופה הזו יצרה המחלקה הזו שיתופי פעולה רבים עם אולפני המשחקים ובשנת 2016 הקימה המעבדה את Rocketdesk, חלל עבודה למפתחים בעולם הקריאיטיב. בנוסף, קיבלה המעבדה רשיוינות מחקר בתחום המציאות המדומה ו-5G. השילוב הזה של עבר עשיר, פארק טכנולוגי ואוניברסיטה עם מחלקת קריאיטיב ולימודי משחקים ועיצוב הביאו ל-Guildford כ-50 חברות משחקים חדשות שהתווספו בשנים האחרונות. בין החברות החדשות ניתן לראות את Hello Games המפתחים של No Man's Sky, כמו גם Supermassive Games האחראים על משחקים כמו Until Dawn ואף הוציאו משחקי VR כבר ב-2016.

העיר Guildford חייבת לתעשיית הגיימינג את ההתפתחות הכלכלית שלה. היא נחשבת לאחת הערים העשירות באנגליה אחרי לונדון ומושכת משקיעים מכל העולם. חברות נדלן רבות הקימו שם מרכזי הייטק וגיימינג וכל האולפנים הגדולים פתחו שם משרדים. ולחשוב שהכל התחיל בגלל טעות אחת קטנה בשם החברה.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    09:46 17.08.2021 | Guy94 Guy94

    מעניין, תודה!

  2. 2

       | פורסם ע"י