הרשמה

ביקורת: Shin Megami Tensei V - דרך ארוכה

זה לקח המון זמן, אבל הנה הגיעה הביקורת שלנו ל-Shin Megami Tensei V! בואו לקרוא מה חשבנו על משחק התפקידים של Atlus!

  • Nintendo Switch
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 11/11/2021

כחמש שנים חיכינו למשחק הזה והציפייה השתלמה כמעט בכל מובן. חובבי JRPG, תרשמו לכם משחק שיהיה לכם שווה לנסות עכשיו או בעתיד.

עותק סיקור סופק לנו על ידי נינטנדו ישראל, תודה רבה!

טוב, זה לקח לי דיי הרבה זמן, אבל אין מה לעשות, מדובר במשחק ארוך מאוד שהיה צריך להילחם על זמן מסך עם המון משחקים אחרים. אבל האמת שזה לא רק זה: ל-Shin Megami Tensei V אני בתכל׳ס מחכה כבר מ-2017, כשהוא הופיע כאחד המשחקים הראשונים שהוכרזו לקונסולות ה-Nintendo Switch החדשה דאז. זה אומר שכמעט חמש שנים אני מחכה שהמשחק הזה ייצא ועכשיו כשהוא יצא, לא התכוונתי לתת לו שום הנחות. אז סשן קצר אחרי סשן קצר אני חצבתי בסלע שנקרא SMTV ואני מגיע אליכם עכשיו עם הביקורת שלי למשחק התפקידים החדש של Atlus בסדרת ה-MegaTen הידועה. האם שווה לכם לקנות את המשחק?

אפוקליפסה עכשיו

אנחנו כבר דיי הרבה זמן אחרי יציאת המשחק אז אני לא הולך להיכנס כאן לכל הפיאסקו של כל המבקרים שניסו להשוות בכוח בין Shin Megami Tensei V למשחק המצליח מסדרת הספין-אוף שלה: Persona 5. בואו נגיד שהדבר היחיד שאמור להיות דומה מבחינת שני המשחקים האלה הוא המספר, וגם כאן אחד מיוצג במספר והשני בספרה רומית. מדובר בשני משחקים סוגים, עם אווירה שונה, נושאים שונים ועולמות שונים לחלוטין. אם הסיפור של משחקי Persona לרוב יתמקד ביצירת קשרים בין בני אדם במטרה לנצח יריב שמנסה לשבור את רוחם, הסיפור של משחקי SMT הוא, ובכן: אפוקליפסה עכשיו: אירועים שנוגעים לגן עדן, גיהנום ומה שביניהם, כשאלים מהמיתולוגיות השונות מופיעים במשחקים האלה כדרך קבע. והדמות הראשית שלנו? מנסה לשרוד.

SMTV לא שונה במובן הזה: הדמות הראשית שלכם היא בחור יפני צעיר שבעקבות שרשרת אירועים כלשהי, מוצא את עצמו בטוקיו של ייקום מקביל: טוקיו שנהרסה כתוצאה מקרב בין מלאכים ושדים ומלאה בשדים ומפלצות. למזלה של הדמות הראשית שלנו, מוצא אותה שד בשם Aogami שמתמזג עם הדמות הראשית שלכם וביחד אתם הופכים להיות ה-Nahobino, יצור שמסוגל לשרוד את טוקיו הנוראית הזאת, ואולי גם להבין מה לעזאזל הולך בעולם המשונה הזה של SMTV.

מי שמחפש כאן דיאלוגים מרגשים ומלאי תקווה, סיפור אישי ודמויות שהולכות להיבנות כאן לאורך זמן ובצורה מתודית: תשכחו מזה. כאן זה Shin Megami Tensei ופה אתם הולכים לקבל סיפור גדול מהחיים, עם המון דמויות סופר חזקות ואלוהיות שמקיפות את הדמות שלכם שמנסה להבין איך הוא לכל הרוחות שורד את הכל. אני אגיד לכם את האמת, אני מאוד אוהב את הקונספט של משחקי SMT: כל הסיפור המדכא והתחושה האפלה הזאת שמלווה את המשחקים האלה לרוב מצליחה להפוך לי את הבטן. זכורים לי במיוחד Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga ו-Shin Megami Tensei: Devil Survivor שבאמת התהדרו באווירה וסיפור פשוט מדהימים (וכן גם המשחק השלישי, אבל מדברים עליו מספיק). לצערי - כאן לא הרגשתי אותו הדבר.

הדיאלוגים במשחק הרגישו לפעמים מאוד חסרי חיים, כשהפעם דווקא הדיבוב היה דווקא מה שהציל אותם, עם דיבוב נהדר ביפנית ובאנגלית כאחד. מצד שני, היו הרבה יותר מדי דיאלוגים - לא במובן של שאתם חושבים, אלא המשחק הזה הרגיש ארוך מדי לפעמים. אני חושב שהמבנה שהמפתחים ב-Atlus התאים למשחק באורך של 35-40 שעות כשה-55 שלקחו לי לסיים את המשחק היו באמת מיותרות באיזשהו שלב. זה כמובן גם מתקשר לרמת הקושי של המשחק שאליה אגיע בהמשך, אבל אני חושב שהיה אפשר לצמצם חלקים גדולים מהסיפור. יש פשוט כל-כך הרבה קטעים שהיו אמורים להיות מרגשים או להזיז משהו אצל השחקן ולא רק שהן לא עשו לי שום דבר, הרגשתי כאילו יכלתי לדלג עליהן לחלוטין ולא הייתי מפספס שום דבר.

הסיפור של המשחק כן מכיל אלמנט של בחירות שיכולות להשפיע על סיום המשחק ובכך מעודד חזרה על המשחק והצורה בה הוא עושה את זה חכמה מאוד, אבל עם משחק שיש לו פוטנציאל ל-50 ואפילו 60 שעות, איזו סיבה יש לי לחזור על המשחק שוב? הריצה השנייה תהייה קצרה הרבה יותר הודות לכך שפשוט תוכלו לדלג על כל הדיאלוגים, אבל בסוף המשחק הרגשתי כאילו הפעם הראשונה הספיקה לי. הדמויות היו נחמדות בחלקן, אבל רובן לא זכורות לטוב או לרע. מקרה קלאסי של: "היה טוב וטוב שהיה - הלאה למשחק הבא".

הכל הוגן במלחמה ובמשא ומתן

אז בסדר, המשחק נופל קצת בסיפור ובניית העולם המהמם שלו - מזל שיש לו את המשחקיות כדי לתקן את כל הדברים הללו. המשחקיות של Shin Megami Tensei V מתחלקת לשלושה מישורים מרכזיים: חקר העולם והמפה עם משימות ראשיות וצדדיות, איסוף ופיתוח השדים שנמצאים ברחבי העולם והקרבות עצמם שמתנהלים במצב של משחק בתורות עם כל מיני אלמנטים מעניינים וחכמים ש-Atlus הוסיפה כדי לרענן קצת את הפורמט המיושן. נתחיל עם חקר העולם עצמו כי כבר פה אפשר לראות את השיפור מהסיפור היבש של המשחק: העולם של SMTV מרגיש מלא ומעניין.

המפתחים החליטו להכניס כל מיני אביזרים סודיים ואזורים מוחבאים שאפשר להגיע אליהם במפה ויכילו הפתעות לשחקן: בין אם מדובר בכסף, נקודות ניסיון לפיתוח הדמות שלכם, שדי ה-Mitama שיכולים לעזור לכם לעבור את המשחק הקשה הזה יותר בקלות ועוד. המשחק גם דאג להכניס אליו אלמנט של Collecta'thon בדומה למשחקים כמו Banjo Kazooie לדוגמא, כשבמפה תוכלו לחפש ולמצוא יצורים בשם Miman, שתוכלו להביא אותם לבעל החנות במשחק בשביל בונוסים כאלה ואחרים. המיקום של ה-Miman-ים במפה הוא נהדר ובאמת מעודד חקירה של המפה, בעיקר כשהפרסים על מציאתם יכולים להיות ההבדל בין ניצחון להפסד בקרבות.

ובאמת, כל דבר יכול לעזור בקרבות של המשחק כי חברים וחברות, הגענו לעוד עמוד טווח של כל משחק SMT: מדובר במשחק קשה ומאתגר. הקרבות עצמם הם קרבות בתורות, כשהצוות שלכם (1-4 חברי צוות) יילחם במפלצות השונות המסתובבות בעולם של SMTV. נקודת זכות ראשונה למשחק הזה היא שאין בו קרבות רנדומליים: כל המפלצות והשדים השונים נמצאים במפה, כשאתם בעיקרון יכולים גם להתעלם מהם ולעבור מקצה אחד של אזור כלשהו עד קצהו האחר מבלי להילחם אפילו פעם אחת. זה היה נהדר ברגעים בהם כל מה שרציתי לעשות היה לחפש את ה-Miman שנשארו לי במפה, או לחפש מפלצות מסוימות שאני ארצה לתפוס.

אבל תקשיבו לי כשאני אומר לכם שאתם תרצו להתאמן ותרצו לעלות ברמות ולהשיג את השדים הטובים ביותר כי המשחק לא מרחם עליכם בשום צורה. אחד האלמנטים המוכרים של SMT, ואחת שמופיעה גם במשחק הזה, היא היכולת להשיג עוד תור או לשבור את התור של הקבוצה היריבה: כל מתקפה שייכת לאלמנט כלשהו, ממתקפה שעושה נזק פיזי, למתקפות שמשתמשות באחד מאלמנטי הטבע כמו אש, רוח או מים ועד למתקפות אור וחושך. כל שד ודמות במשחק גם מגיעים עם חוזקות וחולשות נגד מתקפות מסוג מסוים, וכאן SMTV מאבד לחלוטין את אופציית ה-"לחץ על A כדי לנצח" והולך על שיטת משחק חכמה יותר: אם תתקפו את אחד היריבים עם מתקפה קריטית או חזקה עליו, תרוויחו עוד תור לקבוצה שלכם. אם היריב חזק על המתקפה שלכם ויכול לחסום אותה או רחמנא ליצלן, אפילו לרפא את עצמו: כל התורות של כל הקבוצה נופלים בבת אחת והיריבים יכולים להתחיל לתקוף.

מה שיפה באלמנט המשחק הזה הוא שהוא עובד לשני הצדדים: אם היריבים שלכם יתקיפו דמות במתקפה שלא עושה עליה שום נזק - מזל טוב, שברתם אותם ועכשיו תורכם לתקוף. כל קרב מצריך ידע מדוקדק של השדים נגדם אתם נלחמים כדי להתכונן בהתאם ולא ליפול כי השדים שהבאתם לא מגוונים מספיק ולא יכולים לתת קאונטר טוב לקבוצה שמולכם. הבוסים הם בכלל סיפור אחר כשהם עושים נזק גדול בהרבה, יש להם מעט מאוד חולשות ולרובם יש מתקפות שיכו כמה דמויות בבת אחת. זה קריטי להתכונן מראש ולהגיע עם אביזרים הגנתיים והתקפיים, כמו-כן גם השדים המתאימים לקרב. המשחק כן נותן כמה אופציות שמקלות קצת על המשחק כמו Easy Mode למתקשים (שצריך להוריד כי זה לא חלק מהמשחק הרגיל) והאופציה להחליף חברי צוות תוך כדי הקרב. אבל בשביל זה אתם צריכים לאסוף אותם וכאן אנחנו בעצם מגיעים לחלק הכי טוב של Shin Megami Tensei V: איסוף השדים.

אני רוצה חתיכה גדולה מה-MP שלך, שני מיליון דולר ומסוק

גאונות צרופה. אין דרך טובה יותר לתאר את מנגנון ה-Negotiations (או משא ומתן) של המשחק הזה. במהלך כל קרב אתם תוכלו להתחיל שיחה עם אחד השדים על הזירה במטרה לנסות ולצרף אותו לצוות שלכם. האופציה הזו פותחת תיבת דיאלוג שבה אתם מנהלים שיחה עם השד בה, לפי התשובות שלכם, הוא יציב את התנאים שלו להצטרפות לקבוצה. עכשיו, למפתחים הייתה הזדמנות לעשות כאן משהו יפה עם המנגנון הידוע הזה כאן והם פשוט לקחו אותו לרמה שלא ראיתי עדיין במשחקי MegaTen, ואני כולל כאן גם את משחקי Persona. את כל היצירתיות שהייתה חסרה בדיאלוגים הרציניים וכביכול חשובים של המשחק, Atlus שמה כאן ובארגזים.

השדים השונים יתנהגו שונה לפי התוצאות של הקרב עצמו, לפי מצב הירח בשמיים, לפי השדים שנמצאים בקבוצה שלכם: יש כל-כך הרבה אופציות ודיאלוגים מעניינים שלפעמים יביאו לכם תוצאות שונות לחלוטין שיהיה לי קשה למנות את כולם. שדים לפעמים יבקשו המון דברים ואז יעזבו בלי להצטרף אליכם; לפעמים שדים יפסיקו את הדיאלוגים כדי לתקוף אתכם ובכך התור עובר אליהם אוטומטית; היו פעמים שהמשחק ליטרלי שבר את הקיר הרביעי והתייחס לעובדה שמדובר במשחק וידאו - כל-כך הרבה כתיבה חכמה במנגנון משחק אחד.

היו לי סיטואציות בהם שד מהקבוצה שלי החליט לדבר בעצמו ולנהל דו-שיח עם השד שניסיתי לצרף לקבוצה, כשזכורה לי במיוחד שיחה בין שדה שנקראת סירנה לבין Kelpie: סוס רפאים מהמיתולוגיה הקלטית. המשותף לשניהם? שניהם מטביעים בני אדם תמימים כחלק מהמיתוס שלהם. הסירנה לא רוצה להטביע את המלחים שרק רוצים להקשיב לה - היא פשוט אוהבת לשיר. אז ה-Kelpie מחליט לעודד אותה ולשמח אותה בכך שהוא אומר לה שהיא לא צריכה לדאוג, זו אשמתם בלבד. הוא סיים את הדיאלוג בכך שהוא נתן לי כמה אביזרים ואז הלך. כמה פשוט, ככה גאוני.

בנוסף לאיסוף של השדים, יש לנו אופציה גם לשלב ביניהם כדי להשיג שדים חדשים ומיוחדים, עם יכולות חדשות, מתקפות חזקות יותר ועוד. המשחק גם מאפשר לנו לשנות מתקפות של שדים, להזיז את החוזקות והחולשות שלהם כרצוננו ואפילו לשמור קונפיגורציות מסוימות של שדים כדי שנוכל לקנות אותם שוב מתי שנרצה, מבלי לאסוף את השדים שהובילו לקנייתם מראש ומבלי לשנות את המתקפות שוב (פרוצדורה שעולה כסף ובעיקר זמן של השחקן). אני יכול להמשיך לחפור על מנגנון איסוף המפלצות במשחק הזה אבל לאלו מכם שרוצים סיכום קצר אז זה מה שאתם צריכים לדעת: הוא כיף, הוא ממכר והכי חשוב: מתגמל.

מדכא ויפהפה

זמן לגרפיקה ופסקול: נתחיל מהגרפיקה של המשחק וממש במשפט אחד: זה אחד ממשחקי ה-JRPG הכי יפים על קונסולת ה-Nintendo Switch. מי שמתלונן שכל האזורים נראים אותו הדבר פשוט לא התקדם המון במשחק שמלא בהריסות של ערים גדולות, יערות, נחלים, מדבריות ועוד. כמו עם Monster Hunter Rise ו-Monster Hunter Stories 2 לפניו, גם המשחק הזה נהנה מהעובדה שהוא לא משחק עולם פתוח מלא, אלא משחק המחולק לאזורים כדי להשקיע בכל אזור מבחינת הגרפיקה.

לא הזכרתי את זה קודם, אבל האנימציות של המתקפות השונות ובעיקר המיוחדות נראות פנטסטי. עד Pokemon Legends Arceus יכלתי רק להסתכל על המתקפות ב-SMTV ולתהות מתי נקבל מתקפות מהסוג הזה במשחקי פוקימון. אנחנו עוד לא שם עם PLA, אבל לפחות אני יודע ש-Game Freak נמצאים בכיוון הנכון. הביצועים של המשחק כן יכולים לחטוף קצת באזורים שונים, כשהמשחק יורד מה-30 פריימים לשנייה שהוא מציב לעצמו, אבל ברוב המקומות האיזון הזה בין משחק שנראה נהדר לכזה שעובד סבבה, נשמר.

הפסקול של SMTV מדהים. הוא לא היה מספיק טוב כדי להיכנס לרשימת פסקולי השנה שלי ל-2021, אבל תסמכו עליי כשאני אומר לכם שהוא בהחלט היה מועמד אמיתי. האווירה האפלה והמסתורית של SMTV נשמרת בצורה נהדרת עם הנעימות השונות כשנעימות הקרב של המשחק פשוט מדהימות לפעמים. כל קרב היה חוויה לאוזניים ולעיניים. אני מפציר בכם להקשיב לרצועה שאני אשים כאן למטה ופשוט לדמיין שאתם באמצע קרב עם שדים באמצע מדבר רחב. פשוט נפלא.

השורה התחתונה

כחמש שנים חיכינו למשחק הזה והציפייה השתלמה כמעט בכל מובן. מדובר באחד המשחקים היותר יפים על הקונסולה הקטנה של נינטנדו, עם אזורים גדולים ונהדרים, מפלצות מטרידות ומרהיבות כאחד, מכניקת משחקיות ממכרת וכיפית, עם המון תחכום וירידה לפרטים עבור השחקנים שרוצים להתעמק בה ופסקול פשוט פנטסטי - כיאה למשחק בסדרה. כמו עם הרבה משחקי JRPG אחרים, גם כאן הסיפור של SMTV טיפה גורר אותו לאחור עם כמה שהוא יכול להיות להתארך יתר על המידה, אבל כמו שאמרו חכמים לפני: ״ה-Nahobino לא מפחד מדרך ארוכה״. חובבי JRPG, תרשמו לכם משחק שיהיה לכם שווה לנסות עכשיו או בעתיד.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10
נבדק על:
Nintendo Switch

הטוב

  • מנגנון איסוף השדים במשחק גאוני וכיפי
  • מערכת קרבות מעניינת עם דגש על "מחשבה תחילה"
  • פסקול נהדר
  • גרפיקה טובה ל-Switch עם עולמות שמעוצבים יפה
  • אנימציות נהדרות לקרבות השונים

הרע

  • הסיפור יכול להרגיש מאוד גנרי וארוך מדי
  • ה-Tutorial של המשחק יכול להרגיש מפוזר לפעמים

ואליס

  • הייצוג הכי טוב של הדמות הזאת, By far
שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:27 11.02.2022 | DrizziTx DrizziTx

    שמואל, מדי פעם אתה מדבר על פריימים שנופלים וכאלה, השאלה שלי, איך אתה מודד?
    על המחשב זה קל, כל דבר אחר, לא.
    יכול להסביר איך? אני מנחש שמכשיר מקליט חיצוני?

  2. 2

    23:33 12.02.2022 | שמואל מקונן - עורך ראשי שמואל מקונן - עורך ראשי

    האמת שלא: בגלל שאין לי דרך למדוד בוודאות שלא על מחשב, זו נהיית משוואה מאוד בסיסית: שם לב לגמגומים ו/או ירידות בביצועים, אני מתריע על זה כי זה נראה לעין. אני לא יכול למדוד ירידות ל-58 פריימים לשנייה לדוגמא כי קשה לי לשים לב לזה, אז נגיד היו לי פעמים שחווית המשחק שלי הייתה מעולה, אבל אנשים דיברו איתי בפרטי ואמרו לי שב-Digital Foundry ראו שהמשחק מאבד פריים או שניים כל כמה זמן.

    אין לי איך למדוד את השינויים הקטנים, אבל את הגדולים והנראים לעין אני ועוד איך אציין בביקורת :)

  3. 3

       | פורסם ע"י