הרשמה

ביקורת: ASUS ROG Flow Z13

ביקורת על לפטופ גיימינג כבר עשינו - אבל טאבלט גיימינג? זה חדש! בואו לקרוא מה חשבנו על ה-Z13 של ASUS!

אולי ה-Flow Z13 לא יתאים כולם, אבל אם המטרה האמיתית שלכם היא להשיג מכשיר שיוכל להיות גם קל ותוכלו לעבוד ולשחק עליו - זה מוצר ששווה לשים עליו עין

עותק לביקורת סופק לנו על ידי ASUS ישראל, תודה רבה!

אנחנו עושים הרבה ביקורות חומרה כאן באתר, כשאנחנו לרוב מתמקדים בציוד היקפי ומחשבי גיימינג ניידים. אבל אני חושב שזאת הפעם הראשונה שאנחנו עושים ביקורת למכשיר שהוא בפועל לא באמת לפטופ גיימינג... אלא דווקא טאבלט גיימינג. כש-ASUS הציעו לנו לסקר אותו חשבתי שמדובר במוצר מאוד מעניין: האם יכול להיות שה-ROG Flow Z13 של ASUS הוא המוצר שיבדיל את עצמו בצורה מלאה מהסטיגמה הרעה שיש ללפטופי גיימינג? מה הוא מביא לשולחן בצורה שונה? בואו נראה!

מה בקופסה?

האריזה של ה-ROG Flow Z13 דיי מגניבה - אני יודע שזה משהו יחסית פעוט והרבה אנשים לא מתייחסים לזה בביקורות שלהם, אבל כשמוצר שחברה משווקת כפרימיום מגיע באריזה שמרגישה פרימיום זה עושה משהו לצרכן. בתוך האריזה של המכשיר תוכלו למצוא את הטאבלט עצמו, המטען של המחשב וכמה מסמכים כמו האחריות של המוצר והוראות שימוש פשוטות. בהתחשב בכך שהמכשיר עצמו הוא בפועל טאבלט, היה נחמד לראות את המכשיר מגיע באריזה שהיא יחסית קומפקטית, יפה וקלילה.

איכות בנייה, מסך, רמקולים ומקלדת

ה-Flow Z13 הוא לא מחשב הגיימינג הכי דק שתראו בחיים שלהם, אבל הוא בהחלט קטן: הרבה יותר קטן ממה שציפיתי לו. מדובר בטאבלט עם מסך בגודל של 13 אינץ' ברזולוציה של 1900x1200 וקצב ריענון של 120 הרץ. הטאבלט עצמו שוקל 1.18 ק"ג, בכך הופך אותו לאחד ממכשירי הגיימינג הכי קלים וניידים שיש לי שאין להם את המילים "Nintendo Switch" בשם. המכשיר עצמו בנוי פשוט נפלא: הוא קל, מעוצב בצורה נהדרת ומרגיש סולידי וכיפי להחזקה ומגע. יש לו Kickstand סופר יציב בצידו האחורי, כשיחד לכל אלה מצטרף גם המטען שמצליח להיות קומפקטי, קל לנשיאה וקטן.

המסך של ה-Flow Z13 גם כן טוב מאוד: יש לו כיסוי sRGB של 100 אחוז, תמיכה ב-Dolby Vision HDR, הוא בהיר מאוד (למרות שלא יכלתי לבדוק בכמה ניטים מדובר, כשהעמוד הרשמי של ASUS לא עזר לי במובן הזה) והכי חשוב: מסך המגע עצמו מתפקד בצורה נהדרת. אני לא אשקר, היו לי סייגים לגבי קצב הריענון הגבוה של המסך במכשיר עם כרטיס מסך שהוא לא מהטובים ביותר בשוק, אבל אז נזכרתי שהתפקוד המשני של ה-Z13 הוא כטאבלט וכאן קצב הריענון הגבוה יחד עם זמן התגובה הנמוך יחסית (30 מילישניות), עוזרים לעבוד איתו בצורה טובה במצב הזה. הבעיה היחידה עם המסך הזה היא שהגימור שלו הוא מבריק, אז דברים משתקפים ממנו בקלות באור שמש או תאורה חיצונית כלשהי. הבהירות הגבוהה עוזרת כאן מאוד, אבל עדיין תשימו לב להשתקפות של חלונות למשל.

הנקודה החלשה ביותר של הטאבלט מגיעה בדמות המקלדת וה-Touchpad שלו. שניהם מגיעים עם ה-Z13 בדמות קומבו של מקלדת + Touchpad דק שמתחבר לטאבלט בחלק האחורי שלו עם מגנטים. החיבור הזה מהיר, פשוט, אינטואיטיבי (מספיק שתקרבו קצת את המקלדת והיא ישר תינעל על הטאבלט) וגם מספקת הגנה למסך בזמן נשיאה. זה הדבר הכי טוב שאני יכול לומר על המקלדת וה-Touchpad. ה-Touchpad עצמו קטן ובמיקום מוזר יחסית (יותר ימינה וממורכז ממה שאני רגיל אליו) והמקלדת עצמה פשוט לא נוחה לגיימינג.

היא מספקת אחלה של אופציה לשימושים אחרים כמו כתיבה של ביקורות על מכשירים של ASUS, אבל היה לי קשה מאוד לשחק איתה משחקים כמו Doom Eternal לדוגמא. הפידבק לא היה מספיק טוב והכפתורים הרגישו קטנים וצפופים מדי. אם אתם רוצים להשתמש ב-Z13 כמוצר גיימינג הייתי ממליץ לכם להשתמש בשלט של Xbox (או כל שלט אחר שנוח לכם) או מקלדת ניידת ולא להסתמך על מה שמגיע עם ה-Z13.

מבחינת הסאונד, ה-Z13 דווקא הצליח להרשים אותי: ASUS הרכיבה כאן שני ספיקרים יחסית חזקים והמון פיצ'רים שעוזרים לטאבלט הזה להפיק צלילים נהדרים וחזקים מהלפטופ. חוץ מהתמיכה ב-Dolby Atmos, המעצבים השתמשו גם בטכנולוגיית ביטול רעשי רקע על ידי בינה מלאכותית שמאפשרת לכם להשתמש במיקרופון של המכשיר מבלי לדאוג שישמעו את המשחק או שאר הדברים שקורים בבית ברקע. אחרי כמה מחשבים שהיו "בסדר" בקטגוריית הסאונד, זה נחמד לקבל מכשיר שאשכרה הצליח להרשים אותי במובן הזה.

מפרט וביצועים

אוקי, דיברנו מספיק על המסביב, הגיע הזמן לדבר על הביצועים של הטאבלט הזה. להלן המפרט הטכני של ה-ROG Flow Z13:

  • מעבד: Intel Core i9-12900H (20 CPUs), ~2.5GHz
  • זיכרון: 16GB RAM LPDDR5
  • כרטיס מסך: NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti Laptop
  • אחסון: 1TB PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD

כן כן, אתם קוראים נכון: הטאבלט הקטן הזה, ששוקל 1.2 קילו ובגודל של 13 אינץ' - מגיע עם מעבד i9 של אינטל עם 20 ליבות. הייתי צריך לפתוח ולסגור את ה-Dxdiag פעמיים כדי להבין שאני באמת קורא נכון. אני באמת חושב שזאת הפעם הראשונה שיש לנו כאן ביקורת על לפטופ גיימינג בו הכרטיס הגרפי הוא צוואר הבקבוק כאן. שלא תבינו לא נכון, ה-3050Ti הוא כרטיס מסך בסדר לחלוטין, ואתם תראו את היתרון המשמעותי שלו בקרוב, אבל אני רק חושב מה היה קורה אם המעבד המטורף הזה היה מתחבר ל-RTX 3070 או RTX 3080. המעבד הזה גם עוזר למחשב בגזרת הביצועים: להלן הביצועים של המכשיר על פני הגדרות שונות (אסביר עוד שנייה למה זה לא פשוט הגדרות מקסימליות כרגיל) באותה הרזולוציה ללא שימוש ב-DLSS או טכנולוגיה דומה:

כפי שניתן לראות, הביצועים של הטאבלט האלה הם סבירים - לא יותר טובים משל ה-ROG Strix Scar II שלי למשל, לו יש כרטיס גרפי של RTX 2070. חשוב לי לציין כי ברוב המשחקים כאן גם לא יכלתי להשתמש בהגדרות הגבוהות ביותר בגלל ההגבלות של הזיכרון של ה-3050Ti (רק 4GB של VRAM), מה שעוזר עוד יותר לביצועים של המכשיר. מצד שני, הטאבלט הזה עושה עבודה יותר טובה מהרגיל בשני תחומים אחרים לעומת מחשבי גיימינג ניידים אחרים שבדקתי. הראשון הוא בגזרת הביצועים, שטיפה יותר טובים ממחשבי 3050Ti אחרים שיצא לי לבדוק. יכול להיות שזה בזכות המעבד שמצליח להביא מעצמו לשולחן ולתת עבודה, או שזה קשור בטכנולוגיית ה-ROG Boost של ASUS. השני הוא בגזרת החום והטמפרטורה של הטאבלט.

כמעט בכל ביקורת שלי לניידי גיימינג אני חווה את אותה החוויה: עושה מלא בנצ'מארקים, בודק מלא משחקים, כולם מגיעים לאזור ה-80, 85 מעלות ב-CPU וב-GPU. יום רגיל במשרד, כמו שאומרים. הטמפרטורה הגבוהה ביותר שהגעתי אליה עם ה-Z13 הייתה 69 מעלות (נייס) ב-GPU. זהו. המכשיר הקטן והדחוס הזה הצליח להישאר קר יותר מרוב הלפטופים שבדקתי. אני מעריך שבעקבות כך שמדובר בטאבלט, נעשתה הרבה יותר עבודה במציאת פתרונות קירור טובים ל-Z13 כדי שיהיה אפשר לקחת אותו בידיים ולהשתמש בו בנוחות גם אחרי סשן גיימינג עצבני. זה גם יכול להיות פשוט השילוב בין רזולוציה נמוכה (בסטנדרטים של היום, כן?) לבין חומרה טובה מאוד שמאפשרת למכשיר להציג תוצאות סבבה לגמרי מבלי לחנוק את המכשיר.

משהו אחרון שחשוב לי להזכיר: אמנם ASUS לא הביאו לנו אותו לביקורת, אבל ל-ROG Flow Z13 קיימת אופציה לחיבור כרטיס מסך חיצוני בדמות ה-MUX switch, שמאפשר לכם לרכוש GPU ייעודי עבור ה-Z13, ובכך להגביר את הביצועים שלו, מבלי להשפיע על החימום והאוורור של המכשיר. ה-GPU MUX שמגיע עם הלפטופ הוא של RTX 3080, שזה כבר ממש מגניב, אבל הוא מגדיל את המחיר של המוצר בכ-4000 עד 5000 ש"ח, אז אני לא בטוח שזאת השקעה שאתם תרצו לעשות. בכל מקרה, אם זה כן מעניין אתכם, ויש לכם את הכסף, אז אתם יותר ממוזמנים לרכוש את הגרסה המלאה של הטאבלט.

האם כדאי לי לקנות אותו?

ה-ROG Flow Z13 עולה בסביבות ה-7000 ש"ח, כשבמונחים של מחשבים ניידים המכוונים לגיימינג זה אולי לא המון אבל חשוב לזכור שזה מחיר הגבוה בכ-1000 עד 2000 ש"ח בממוצע ממחשבים ניידים אחרים עם מפרט דומה. אז התשלום הנוסף כאן הוא אובייסלי בשני תחומים: המעבד החזק יותר והיעיל יותר של Intel והנוחות שבעיצוב של ה-Z13 שמתפקד בפועל כטאבלט. אז למי מתאים המחשב הזה אחרי הכל? בעיניי, יוצרי תוכן או בעצם כל בן אדם שרוצה לשלב קצת גיימינג עם מחשב עבודה בצורה נוחה יוכלו ליהנות מהמכשיר הזה.

את חלק מהביקורת הזאת כתבתי בעזרת המקלדת של הטאבלט ובעוד שכן - אני לא רואה את עצמי משחק בעזרת המקלדת הזו יותר מדי, ואם הייתי חייב לשחק בה משחקי FPS כמו פורטנייט ו-Warzone הייתי דווקא מעדיף לחבר מקלדת אלחוטית טובה יותר. יחד עם זאת, זאת מקלדת סבבה לגמרי לעבודה - בטח ובטח שבטאבלט, שם שוק המקלדות ה-Ultra-thin הוא לא מהטובים שראיתי. השילוב הזה בין היכולת לקחת את המחשב הזה בצורה נוחה ממקום למקום לבין היכולת לעבוד על תוכן כמו צילום, הקלטה ועריכה על המכשיר בעזרת הכוח של המעבד, היא מצוינת בעיניי. הסוללה אולי לא מרשימה במיוחד לטאבלט (החזיקה לי כ-7 שעות בשימוש רגיל במצב "Silent" עם בהירות של 75 אחוז וקצת מעל שעה בגיימינג), אבל מבחינת הקישוריות שלו המחשב נותן מנעד רחב של חיבורים כמו USB-C, חיבור 3.5mm ואפילו Thunderbolt, יחד עם חיבורים אלחוטיים כמו Bluetooth מעולה ותמיכה ב-WiFi 6. 

לכל השאר אני לא יכול להמליץ על המכשיר בלב שלם: אנשים שמחפשים ביצועים גבוהים בפורמט נייד יעדיפו כבר לקנות מחשב גיימינג נייד כמו ה-Strix Scar II לדוגמא שאני קניתי לפני שלוש שנים. אנשים שמחפשים לשחק משחקים בצורה ניידת בצורה הנוחה ביותר יעדיפו לדעתי לעבור לקונסולה כמו ה-Nintendo Switch או לנסות את מזלם ולחפש איזה Steam Deck במחיר נורמלי. אני לא אשקר - הקונספט הזה של טאבלט גיימינג מאוד קורץ לי, במיוחד אחרי שראיתי איך הוא עובד, אבל אני ממש מעדיף את הביצועים הגבוהים במיוחד של מחשבי הגיימינג הגדולים יותר, מאשר הנוחות הגבוהה יותר שהטאבלט הזה מספק. שוב, זה אישי לחלוטין, אז אתם מוזמנים לעשות את הבחירות שלכם לפי ההעדפות שלכם.

השורה התחתונה

אני חושב שעם ה-Flow Z13, ב-ASUS יוצאים קירחים מצד אחד ועם רעמת שיער שופעת מהצד השני. מצד אחד יש לנו כאן מחשב גיימינג בסדר גמור ולא יותר, עם ביצועים סבירים למדי ומקלדת שלא הכי מותאמת לגיימינג. מהצד השני, זה הכי קרוב שאי פעם הגענו לטאבלט גיימינג אמיתי, עם מכשיר נייד ונוח שבעזרת חיבור Bluetooth מעולה וקישוריות מצוינת, מצליח לתת חווית גיימינג טובה בהרבה מקומות ויחד עם זאת להיות מותאם לעבודה משרדית/סתם גלישה באינטרנט ואפילו עריכה מתקדמת בעזרת המעבד הפסיכי שלו. אם אתם מאלו שחייבים את מחשבי הגיימינג הניידים עם שיא הביצועים והיכולות, אז אולי ה-Flow Z13 לא יהיה בשבילכם, אבל אם המטרה האמיתית שלכם היא להשיג מחשב שיוכל להיות גם קל, נוח לנשיאה ויאפשר לכם לשחק ולעבוד בכל מקום שתגיעו אליו - זה מוצר ששווה לשים עליו עין.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10

הטוב

  • עיצוב נהדר למכשיר
  • מפרט פסיכי למכשיר בגודל של 13 אינץ'
  • מצליח לספק ביצועים טובים באריזה קלה ונוחה לנשיאה
  • שומר על חום סביר - תורם לאריכות הימים של המוצר
  • המקלדת נותנת פתרון טוב לעבודה יומיומית...

הרע

  • ...אבל היא פשוט לא מספיק טובה לגיימינג
  • הגימור של המסך מקשה על שימוש באור יום
  • תג המחיר של ה-Z13 גבוה מאוד

והטאבלט

  • קפטן בן יהרוג אותי כשהוא יגלה שלא שיחקתי עליו שום משחק של סופר סל...
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    23:39 28.06.2022 | jhonny jhonny (אורח)

    שום מילה על הסוללה ? מה עם מילה על מערכת ההפעלה ואיך הווינדוס עובד על טאבלט?

  2. 2

    09:06 29.06.2022 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    ליטרלי רשום לי ב-Notes את הבדיקות סוללה שעשיתי בשימוש סביר ובגיימינג ושכחתי לרשום את זה בביקורת. איזה טומטום. הוספתי עכשיו כמה זמן החזיקה לי הסוללה בשימוש יומיומי, תודה על ההערה ג'וני!

    לגבי הווינדוס, אין יותר מדי מה לומר, הוא עובד בדיוק אותו הדבר: הטאץ מתפקד כסמן ללחוץ על דברים, וכשצריך לכתוב נפתחת מקלדת על המסך. זה הכי רגיל שיש.

  3. 3

       | פורסם ע"י