הרשמה

ביקורת: Cyberpunk: Edgerunners - שיגעון שתלים

האנימה של Netflix מביאה את העולם של סייברפאנק למסך הקטן ועם סגנון ייחודי למדי, הנה מה שאור שלנו חשב עליה

תאריך השקה: 13/09/2022

אור יצא לחיי הלילה והפשע של Night City וחזר מופתע מאוד עם כמה שהוא אהב את אדפטציית האנימה הזו

אחד המשחקים עם הכי הרבה הייפ בעשור האחרון הוא, ללא ספק כמעט בכלל, Cyberpunk 2077. הרבה אפשר לומר על התקופה שבין ההכרזה לשחרור של המשחק המצופה הזה, אבל בסופו של יום, שחרור המשחק יכול להיות מתואר במילה אחת: אכזבה. יחד עם זאת, בין הדברים שהוכרזו במהלך אירועי ה-Night City Wire הרבים שליוו את תקופת היציאה של המשחק אפשר למצוא הכרזה על לא פחות מאדפטציית אנימה שמבוססת על העולם של המשחק, Cyberpunk: Edgerunners.

ההכרזה, מבחינתי לפחות, היתה מרגשת במיוחד מאחר והסטודיו שיעמוד מאחורי ההפקה של האנימה הוא לא פחות מסטודיו Trigger. למי שלא מכיר, סטודיו Trigger הוא סטודיו אנימה (מורכב מיוצאי סטודיו Gainax שעבדו על Panty and Stocking ו-Gurren Lagann) והפיק אנימות כמו  Kill La Kill, Little Witch Academia, Promare ועוד. העבודה המשותפת של הסטודיו עם Netflix התחיל כבר עם BNA ב-2020 אבל עכשיו שיתוף הפעולה של Trigger יחד עם CD Projekt Red ו-Netflix זמין לצפיה בשירות הסטרימינג הפופולרי, והנה מה שחשבתי עליו. הביקורת נטולת ספוילרים - קראו בחופשיות!

בעתיד עוד הרבה שנים...

אני אתחיל ואומר כבר עכשיו, הלוואי וכל האדפטציות של משחקים לסדרות טלוויזיהאנימה היו נראות ככה. אדבר אחר כך על המגע היחודי של הסטודיו בכל הקשור לאנימה הזאת, אבל מדובר באחת האדפטציות הכי טובות שיצא לי לראות ולחוות, במיוחד כשמדובר ב-Netflix (ואם צריך הסבר להערה הזאת, אמליץ לכם לקרוא את הביקורת שלי לאדפטציה שלהם ל-Resident Evil). העבודה המשותפת של סטודיו טריגר עם המפתחת של המשחק, CD Projekt Red, ככל הנראה תרמה כל כך הרבה לתוצאה הסופית של האנימה והיא בקלות אחת האנימות הכי טובות שראיתי גם במהלך השנה האחרונה (וזה בשנה שכבר היו בה כמה אנימות יוצאות מן הכלל ואנחנו חודש לפני היציאה של Chainsaw Man הסופר מצופה).

העלילה שלנו עוקבת אחרי נער בשם דיויד (David), בן לאמא חד הורית שעובדת בכל עבודה מזדמנת על מנת להיות מסוגלת ולתחזק את הבית ולאפשר לדיויד ללמוד בתיכון היוקרתי של ארגון Arasaka (ולמי שלא מכיר, ארגון ענק שמתעסק באבטחה, בנקאות ופס יצור עבור תאגידים שונים בעולם של Cyberpunk). אחרי תאונה שבה אמו נהרגת, דיויד נבעט מבית הספר ומתחיל לשקוע בחובות ולהיות נרדף בידי גובי חובות. החיים שלו מקבלים תפנית כאשר הוא פוגש בלוסי (Lucy), אדג'ראנרית (Edgerunner) אשר מציגה בפניו את עולם הפשע של Night City ומתחילה ללמד אותו על מנת להפוך גם אותו לאדג'ראנר.

העלילה של Cyberpunk 2077 אומנם עוקבת אחרי V ומה שנשאר מג'וני סילברהנד (Johnny Silverhand), אך העלילה של האנימה לא מזכירה אותם או את האירועים של המשחק בכלל. בפועל, אנחנו מקבלים סיפור מקורי וחדש לחלוטין שמתרחש בעולם של סייברפאנק מבלי לערב את המשחק כמעט בכלל. העלילה מציגה לנו בגדול את דיויד ואת הדרך שלו למטה ושקיעה בחובות, עד כל הדרך שלו לטופ בתור ראש החבורה שמבצעת עבודות עבור הפיקסר פאראדיי (Faraday) שמקושר ל-Arasaka.

דמויות שונות ומשונות

הגיבורים שלנו, דיויד ולוסי, הם כמובן לא היחידים כאן, והסדרה מכילה קאסט דמויות צבעוניות ויחודיות במיוחד, כל אחת ממלאת את החלק שלה בעלילה וקשה שלא להתאהב בהן במידה מסויימת. הדמות המרכזית ביותר בקאסט המשני ככל הנראה היא של מיין (Maine), מנהיג החבורה שאליה דיויד מצטרף כאשר הוא נכנס לחיי הפשע של Night City. מיין לא רק מקבל את דיויד לחיקו, הוא מלמד אותו ומחשל אותו על מנת באמת להפוך לאדג'ראנר שהוא יכול להיות. עוד דמות משנית נוספת שהיא בולטת במיוחד היא של רבקה, אישה נמוכה אך בעלת אישיות מטורפת במיוחד אך נאמנה במיוחד למיין ודיויד.

הטענה היחידה שיכולה ככל הנראה להיות לי בנוגע לדמויות באנימה היא שחלק מהדמויות הצדדיות שמופיעות בסיפור או הולכות מהר מדי מבלי באמת לקבל הצגה מתאימה, או שחלקן מופיעות מבלי שנקבל היכרות מתאימה איתן, ישר לתוך הסיפור בחלקים מאוד מרכזיים של האנימה.

יחד עם קאסט הדמויות המדהימות שיש ל-Cyberpunk Edgerunners להציע, כדאי גם להזכיר את קאסט שחקני הקול הנהדר שיש פה. בזמן שאאוי יווקי (Aoi Yuuki), המדובבת של לוסי כבר עם לא מעט ניסיון (מוכרת בעיקר בתור Madoka מ-Mahou Shojo Madoka Magica ובתור Diane מ-Seven Deadly Sins), המדובב של דיויד, קן (KENN) מוכר קצת פחות, ובתור המדובב של הדמות הראשית בסדרה יש לו נעליים לא קטנות למלא והוא מבצע עבודה מעולה בתור דיויד. על שאר הקאסט לא אכביר ביותר מדי מילים אך כן אציין את קאזוהיקו אינואה (Kazuhiko Inoue שמדובב בין היתר גם את קאקאשי מנארוטו) שמדובב פה את הדמות של פאראדיי הפיקסר - הופעה יוצאת מן הכלל. יחד עם זאת, הקאסט האנגלי של הדמות הוא לא פחות מג'יאנקרלו אספוסיטו (Giancarlo Esposito) שבאמת לא צריך להרחיב עליו במילים אבל כן, הוא מצויין, אך שאר הקאסט בגרסה האנגלית של האנימה קצת פחות מוצלח בעיני.

עכשיו גם אגע קצת בהשפעה האמיתית של סטודיו Trigger על כל העסק, כי עם כל הכבוד לעולם שמבוסס על המשחק של מייק פונדסמית' (Mike Pondsmith), ועל המשחק ש-CD Projekt Red ביססו עליו, הסגנון והקסם של סטודיו Trigger מוצג לראווה לכל אורך האנימה. הסגנון הצבעוני והגרנדיוזי של הסטודיו משתלב מאוד טוב עם העולם של Cyberpunk ומציג את העיר שהיא מרכז העלילה האמיתי של האנימה באורות חדשים ומפיח בה עוד חיים.

אני באמת חושב שמדובר בשילוב מגן עדן, כי אני לא מצליח לחשוב על סטודיו אחר שהיה מצליח להוציא את כל הפוטנציאל האפשרי של Night City באותה צורה שבה Trigger מראים את השיגעון של החיים בעיר שלעולם לא מפסיקה לעבוד.

השורה התחתונה

בזמן שהמשחק מקבל עכשיו תחיה מחודשת בעקבות היציאה של Edgerunners, אנשים רבים תהו האם ל-Cyberpunk 2077 עדיין יש מקום ב-2022. האנימה של Trigger היתה צריכה לעמוד בהרבה ציפיות של מעריצים רבים אחרי האכזבה הראשונית של המשחק, ולא רק שלמשחק יש מקום ב-2022, האנימה מצליחה להפיח חיים חדשים בעולם של המשחק, להרחיב את היקום שלו ולהציג את Night City באור חדש יחד עם קאסט דמויות צבעוני במיוחד ויוצא מן הכלל ועם עלילה מצויינת כמו שרק סטודיו Trigger יודע לייצר. בזמן שמבחינתי האנימה של Cyberpunk: Edgerunners צריכה להסתיים ולא לחזור לעונה שניה, אני נותרתי עם הציפיה למה יהיה הפרויקט הבא של הסטודיו הנפלא הזה.

כל עשרת הפרקים של Cyberpunk: Edgerunners זמינים לצפייה בשירות הסטרימינ של Netflix.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9.5
מתוך 10

הטוב

  • בניית עולם וסיפור מעולים
  • אנימציה צבעונית מרהיבה ומעניינת
  • הסאונדטראק המעולה של המשחק
  • קאסט שחקני קול מצויין ודמויות מעניינות במיוחד...

הרע

  • .. אבל כמה דמויות צדדיות חשובות שמופיעות משום מקום

והמשחק שנכשל:

  • מקבל הזדמנות שנייה, ואני שמח כל כך
אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    01:27 05.10.2022 | Nookie Nookie (אורח)

    קודם כל ספוילרים.

    מפרק 6 ואילך מרגיש שדחסו את העלילה מאילוצי זמן/תקציב.
    הtimeskip עשוי רע, הסוף הגיוני אבל הדרך לשם מאולצת כי קל לראות איך זה יכול להגמר אחרת (והרי הoveraching theme של הסדרה זה שאנחנו יודעים לאן זה הולך ושזה לא יכול להגמר אחרת בnight city), לא באמת הביאו הסבר משכנע מה מניע את הדמויות אל האבדון.

    שלוש ההשפעות החזקות על דויד זו אמא שלו לוסי ומיין, את החלומות שלהם הוא "חיי"/"מגשים".
    הוא חיי את החלום של מיין על אוטומט כאילו אין לו שליטה עצמית (או השפעות חיצוניות אחרות בחיים, נדבר על לוסי עוד רגע), ובסוף הוא "נזכר" בחלום של אמא שלו כשהוא על סף טירוף, למרות שעד אותו רגע לא ממש ראו שיש לו מוטיבציה להגיע לפסגה בגללה ונראה שפשוט שלפו את זה משום מקום.
    זה אמור להיות סמלי, נגזר גורלו לשקוע בטירוף מרגע שהיא מתה, המוות של מיין היה עוד מסמר בארון בדרך לשם, זה מה שהסיפור רוצה לספר.
    רק שנראה שהוא בשליטה ומסתדר בסדר עם החיים שלו עד לרגע לפני הסוף, אז זה לא משכנע.

    בנוסף, איפה לוסי בכל הסיפור?
    היא מעשית נעלמה כהשפעה בחיים שלו עד לסוף שבו הוא מגשים את החלום שלה כאקט אחרון.
    היא הבנאדם היחיד עם השפעה עליו שנותר בחיים, הם בבירור הרוויחו המון כסף בtimeskip, למה הם לא בירח (או פשוט מחוץ לnc ומחוץ לטווח ההשפעה של arasaka, זה לא שבאמת קריטי לה להגיע ספציפית לירח, זה להתרחק מהcorops ומnc)? מה מחזיק אותם שם? כל הקטע של לצוד את כל מי שמנסה לגלות מידע על דויד תוך כדי שהיא בפועל מתעלמת מהתדרדרות שהוא כביכול חווה זה לא מאוד משכנע כשפשוט אפשר לצאת מnight city.

    מעבר לזה הקשר בין דויד ללוסי דיי נוצר יש מאין עם מעט מאוד build up גם לפני הtimeskip, אם היו משתמשים בtimeskip כתירוץ לbuild up שלא היה אז זה היה lazy writing/rushed, אבל במקרה הזה זה פשוט לא הגיוני.

    הcyberarmor או איך שלא קראו לזה היה מגפין ממש גרוע, הוא נראה לא פרקטי בעליל (וsmasher גם ציין את זה), בהתחלה הוא פירק את כל מה שזז אבל כשsmasher מופיע הוא מפרק את דויד מבלי לחטוף שריטה, פתאום דויד משקולת מנייר.
    האם הcyberarmor באמת המוצר הניסיוני הכי חזק של arasaka? אם כן למה smasher פירק אותו בלי להזיע? אם לא מה מצדיק את זה שזה מניע את העלילה?מרגיש שעוד שלוש ארבע פרקים היו מאפשרים כתיבה קצת יותר טובה והסוף היה מרגיש יותר טבעי כאילו זה באמת "לא יכל להגמר אחרת".
    הייתי מוריד נקודה וחצי על זה שזה rushed ועוד נקודה על כל מיני inconsistencies, אבל סה"כ אנימה מהנה וcomeback לא צפוי עבור cyberpunk כfranchise וCDPR באופן כללי, פשוט קצת overrated.

  2. 2

       | פורסם ע"י