הרשמה

ביקורת: FIFA 23 - משחק פרישה

שמואל זוכה לשחק בעונת הפרישה של מותג משחקי FIFA של EA. האם FIFA 23 מכבד את המורשת שלו?

  • PC
  • PlayStation 4
  • Playstation 5
  • Xbox One
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 30/09/2022

העובדה שאני אוהב את המשחק ונהנה ממנו קשורה במידה רבה לעובדה שאני אוהב כדורגל - FIFA 23 הוא פשוט עוד משחק FIFA לרשימה

לפני שנתחיל אני רק רוצה לציין ששיניתי את פסקת הפתיחה של הביקורת הזאת. הנושא הוא עדיין זהה: הסירוב של EA להשקיע מאמץ ולהכניס את מכבי חיפה - קבוצה שנמצאת השנה בליגת האלופות - למשחק שלה, משהו שגם לא ישתנה בעתיד עם עדכונים ככל הנראה. הסיבה שהפסקה השתנתה היא כי לפני כמה ימים מכבי חיפה ניצחה 2-0 את יובנטוס בבית ועכשיו אני בטוח שיהיו אנשים בחו"ל שינסו לחפש שחקנים כמו צ'ארון שרי ונטע לביא כדי לראות כמה הם שווים רק כדי להבין ש-EA לא הכניסה אותם ואת כל שאר הקבוצה למשחק. פשוט נפלא.

עכשיו כשהוצאתי את זה מהמערכת: FIFA 23 - המשחק האחרון שיכיל את השם "FIFA" בכותרת שלו - הגיע אלינו בסערה בסוף החודש שעבר ואחרי כשבועיים איתו, הגיע הזמן לבדוק האם שירת הברבור של FIFA לקראת שינוי השם שצפוי להגיע לסדרה אחרי יותר מ-30 שנים היא כזו שמשאירה אותנו עם טעם של עוד, או שהמשחק הזה כבר גמור והגומלין הוא לפרוטוקול בלבד? 

אין עומק בספסל

קודם כל, כפי שכבר ציינתי בביקורת שלי ל-Call of Duty: Vanguard בשנה שעברה, אני חושב שיש לי אוטוריטה מסוימת לומר שמשחקי FIFA הם לא פשוט "קופי פייסט". בין משחק למשחק בדרך כלל התווספו מצבי משחק שונים, מכניקות חדשות ושיפורים למצבי משחק כמו הקריירה וה-Ultimate Team. אז איזה שיפורים הגיעו ל-FIFA 23, משחק ה-FIFA האחרון בשושלת הארוכה של משחקי הכדורגל של EA... לא המון.

שלא תבינו לא נכון, זה לא המצב של גרסת ה-Switch המזעזעת שהיא ליטרלי "קופי פייסט" של כל המשחקים מאז FIFA 19 בלי שום כבוד לשחקני נינטנדו, אוהדי כדורגל וגיימרים באופן כללי. יש כאן לא מעט שיפורים במשחקיות שגורמים למשחק להיות טיפה יותר איטי ומחושב, בין אם מכניקת המסירות החדשה שמצריכה מהשחקן קצת יותר דיוק וה-Power Shots החדשים שמאפשרים לשחקן לבעוט בעיטה חזקה ודרמטית במיוחד. בנוסף השינוי למכניקת הבעיטות החופשיות והקרנות הופך אותו להרבה יותר נגיש וכיפי מאשר המנגנון הקודם שהיה הרבה פחות ברור והרבה יותר מתסכל (לפחות בשבילי). המשחק, ברמות הגבוהות, בין שתי קבוצות שוות הופך להיות הרבה יותר טקטי עם חשיבות לניהול התקפה ומסירות וזה משהו שמאוד מדבר אליי כשחקן.

המשחק גם קיבל שיפור בגזרה הגרפית ובעוד שהוא לא גדול מאוד, השיער של השחקנים השונים כן זז בצורה קצת יותר ריאליסטית (למרות שזה נראה קצת מוזר על שחקנים כמו גריליש), כשהטקסטורות והאנימציות בפנים של השחקנים המובילים בעולם כמו אמבפה, האאלנד ומסי למשל, השתפרו קצת מהמשחק הקודם בסדרה ונראים מעולה. בכלל, ברמה הויזואלית ואפילו ברמת הסאונד של המגרש (הקהל והאפקטים) המשחק הוא מהמעלה הראשונה. זה באמת משחק הכדורגל הכי טוב שאתם יכולים לשחק כיום, ראוי לביטוי שנדבק לכדורגל: "המשחק היפה".

מה שפחות יפה הוא כמה פחות השקעה הייתה בשאר חלקי המשחק. אני אגיע לזה בהמשך אבל מצבי המשחק הרבים של FIFA כמעט ולא קיבלו שום שינויים ושיפורים שבאמת מצדיקים קנייה מחודשת. נתחיל מהמוד עם השיפורים הכי משמעותיים וטובים ונרד משם: ה-Volta, מוד כדורגל הרחוב של FIFA וה-Volta Arcade שמגיע איתו עדיין פשוט כיפיים. מוד הארקייד קיבל כמה מיני משחקים חדשים למצב המשחק שמתפקד כבאטל רויאל/Fall Guys החמוד של המשחק. זה באמת מוד שהייתי לוקח כמה שחקנים לעשות שטויות בו וליהנות.

מצב הקריירה של המשחק, ילד הסנדוויץ' המסכן של הסדרה, קיבל סוג של שיפור, אבל הוא לא משמעותי מספיק ולא משפיע מספיק על מצב המשחק הזה. מוד הקריירה הוסיף את היכולת של השחקן להשקיע בכל אלמנטים שונים בחיים שלו כמו צדקה, מיטות חדשות ונוחות יותר ועוד, שהן בתמורה משפרות אספקט שמשפיע על יכולות מסוימות של השחקן כמו מסירה, מהירות, סיבולת, בעיטה ועוד. בפועל זה אותו הדבר כמו המוד של השנה שעברה רק עם תוספת דיי מעצבנת. מצב הקריירה כמאמן הוסיף לנו אנליזות מעניינות על שחקנים לקראת טריידים אפשריים ואת טד לאסו ו-AFC Richmond, אבל בגלל שאין דיבוב בשום שלב בקריירה אז אנחנו מקבלים מצב משחק רגיל עם קבוצה ומאמן מסדרת טלוויזיה. יופי. 

הייתי מעדיף שהכסף הזה היה הולך להשקעה במודים כמו ה-Friendlies והוספה של עוד מצבים משעשעים ל-House Rules, מצב סיפור מעניין וארוך בדומה למה ש-2K עושה כיום ו-EA עשתה בעבר, תוספות של דברים כמו ה-Var למשחקי Offline כדי ליצור מצבים מצחיקים ונהדרים בערבים עם חברים, מצב Seasons יותר מגניב עם יותר דגש על טריידים ובניית קבוצה וטקטיקה, שיפור למצב ה-Pro Clubs, תיקון באגים ברמת ה-AI שגורמים לו להתנהג בצורה לא הגיונית ולהשאיר שחקנים פנוים ללא סיבה, יצירת מצב קריירה לשחקניות כדורגל נשים ועוד ועוד ועוד דברים שאני יכול להוסיף כאן לרשימה.

חוזה אולטימטיבי

איפה EA כן השקיעה השנה? אם ניחשתם "Ultimate Team" אז מזל טוב, אתם זוכים בקלף נדיר של Haaland! מצד שני, גם ב-Ultimate Team אין שיפורים גדולים יותר מדי - גם אם מדובר באזור בו EA החליטה להשקיע את הכי הרבה זמן. מצב המשחק לא השתנה יותר מדי: אתם עדיין תפתחו חפיסות של קלפים כדי למצוא שחקנים ולהרכיב את הקבוצה האולטימטיבית שלכם, תמכרו ותקנו שחקנים ותשחקו במצבי ה-Division Rivals ו-FUT Champions ברגע שתשיגו את הדירוג הראוי. זה עדיין אחד המודים הטובים והכיפיים ביותר ב-FIFA והוא קיבל עוד מוד נחמד בדמות ה-Moments.

ה-Memories מאפשרים לכם ליצור קבוצה לפי כוכב מסוים ולחוות אירועים מרכזיים בקריירה שלו, ללמוד על אירועים מרכזיים בהיסטוריה של יריבות בין קבוצות או אפילו סתם ללמוד איך לשחק ולנהל התקפה/הגנה במשחק עם אתגרים מסוימים. כל סיום של אתגר שכזה יעניק לכם כוכבים שאיתם גם תוכלו לקנות חפיסות של קלפים. האפשרות לתת עוד דרך חינמית ומהירה יותר לקנות חפיסות היא מבורכת, אבל בדיוק כמו עם המשחק עצמו: גם ההתקדמות עם הכוכבים איטית למדי וחלק מה-Memories גם דורשים מהשחקן שיהיו שחקנים מסוימים בקבוצה שלו, כשחלקם, כמו אמבפה נניח, עולים הון תועפות.

אז מה בעצם EA עשתה כאן כדי לשפר את החיים של שחקנים חדשים או קאז'ואלים? בשורה התחתונה? מעט מאוד. השיפורים ל-Ultimate Team מ-FIFA 21 ו-FIFA 22 עדיין כאן, אבל המשחק עדיין נשלט על ידי אלו שמוכנים להוציא מאות ואלפי שקלים על חפיסות כדי לבנות לעצמם את הקבוצות הטובות ביותר; אין קצב התקדמות ריאלי ומשמעות ל-Divisions במצב ה-Division Rivals כשאין המון משמעות ל-Ranks במשחק הזה; המשחק מעניק מעט מאוד מטבעות לשחקנים אחרי כל משחק ועוד בעיות שתוכלו למצוא רק במוד המיקרו-רכישות הכיף וממכר, אך אכזרי של EA. יחד עם כל אלו: FUT הוא עדיין הדבר הכי טוב ומהנה שיש ל-FIFA להציע וזה נכון גם ל-FIFA 23.

השורה התחתונה

ובתכל'ס, מה אני עוד יכול לומר על FIFA 23 שלא נאמר כבר במשחקים הקודמים בסדרה? אז כן, לאחר הנפילה של Pro EvolutioneFootball, זאת הדרך הטובה ביותר לשחק כדורגל לבד ועם חברים, השיפורים הקלים לפיזיות של המשחק הופכים אותו למציאותי טיפה יותר וה-Volta Arcade מצחיק לאללה. מצד שני, לא היה משחק FIFA שהצליח לרגש אותי כאוהד כדורגל כבר שנים וזה בגלל החוסר הזה בתחרות אנחנו מקבלים משחק שבו EA יכולה לעשות מה שבא לה (קרי, כמעט כלום) ועדיין להרוויח מלא כסף.

גם אם אני מאוד אוהב את המשחק, כמבקר אני חייב להצביע על הטעויות והעוולות ש-EA עושה עם הסדרה הזאת במהלך השנים: בין אם מדובר בחוסר ההשקעה הכמעט מחריד במצב הקריירה (באמת EA? הוספתם קבוצות כדורגל נשים ועדיין אין מצב קריירה לשחקנית כדורגל נשים?), הדגש המוגזם על מיקרו-רכישות ב-Ultimate Team, גרסת ה-Switch המזעזעת והסירוב הלא ברור לתת לשחקנים קאז'ואלים כמוני למשל דרכים להפוך את המשחק למעניין יותר, הופכים את FIFA 23 (המשחק האחרון בסדרה עם השם הזה להזכירכם) לדבר הכי גרוע שהוא יכול להיות: "עוד משחק FIFA של EA". נתראה ב-EA Sports FC.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

7
מתוך 10
נבדק על:
Playstation 5

הטוב

  • עדיין משחק הכדורגל הכי טוב בשוק
  • השיפורים למשחקיות שמים דגש רב יותר על טקטיקה
  • ה-Volta Arcade משעשע וכיפי
  • התוספת של Moments ל-Ultimate Team מבורכת...

הרע

  • ...אבל זה עדיין מוד שמתבסס על מיקרו-רכישות בצורה כבדה
  • שאר מצבי המשחק כמעט ולא קיבלו שיפורים מעניינים או משמעותיים

והעולה החדשה

  • UFL היא היריבה החדשה?
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    00:53 18.10.2022 | בר בר (אורח)

    היי אחלה ביקורת!

    כמה הערות: 1)לא הייתה התייחסות כלל לקרוספליי (למרות שגם שם EA עשתה חצי עבודה ו*לא* ניתן לשחק בקרוס פליי כשמדובר בקואופ (כלומר שחקן 1 אקסבוקס יכול לשחק מול שחקן 1 בסוני אבל 2 מול 2 בלתי אפשרי).

    2) בנוגע למומנטס - עד כה תמיד הם נתנו את השחקן/קלף פרומו מתאים בצורה של "השאלה" כך שתוכל לסיים את המומנטס עם אמבפה לדוגמא.

  2. 2

    12:12 18.10.2022 | אפרת אפרת (אורח)

    היי
    האם השעות נכונות ויש מכבי חיפה בפיפא 23?

  3. 3

    13:48 18.10.2022 | שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס) שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

    היי בר!

    1. צודק לגמרי, זה אפילו הופיע ברשימות שלי, פשוט שכחתי לכתוב על זה. קורה, יתוקן ותודה שהסבת את תשומת הלב שלי!

    2. כשאני עשיתי או לפחות באתי לעשות את הצ'אלנג' של אמבפה, המשחק לא נתן לי את האופציה להשתמש בו כשחקן ורק צעק עליי שהוא לא בהרכב. אולי פספסתי משהו, אבל המומנטס היה אחד הדברים שעשיתי אז אולי זה התווסף בפאץ' או שבאמת פשוט לא שמתי לב כי הטוטוריאלז שלהם דיי סרחה.

    בכל מקרה, אבדוק ותודה רבה!

  4. 4

    17:40 19.10.2022 | בלה בלה בלה בלה (אורח)

    ביקורת טובה

  5. 5

    21:23 25.12.2022 | Fifa23isworstthh Fifa23isworstthh

    7 מתוך 10?!
    פרגנת ב6-7 יותר מידי
    אולי ביחס לפיפא זה 7 מ10. ביחס לקקי זה 0 מתוך 10.
    משחק גרוע ברמות, בלתי נסבל לשחק בו

  6. 6

    23:48 25.12.2022 | Fifa23isworstthh Fifa23isworstthh

    0/10

  7. 7

       | פורסם ע"י