הרשמה

ביקורת: Fire Emblem Engage - סיפורי דרקונים

סוף סוף, הביקורת שלנו למשחק הטקטיקה החדש של נינטנדו הגיעה! בואו לקרוא מה חשבנו על המשחק השני בסדרת Fire Emblem שמגיע ל-Switch!

  • Nintendo Switch
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 20/01/2023

בעוד שמבחינת הסיפור Engage לא מצליח להרשים במיוחד, מדובר במשחק טקטיקה/תפקידים פנומנלי לקונסולה שכבר מיצבה את עצמה כאחת הקונסולות הטובות ביותר בשוק בז'אנר הזה

עותק סיקור סופק לנו על ידי נינטנדו ישראל, תודה רבה!

משחק השנה שלי לשנת 2019 היה Fire Emblem: Three Houses. עכשיו תראו, אני יודע ש-2019 הייתה שנה קצת יבשה מבחינת גיימינג גדול, אבל גם אם הוא היה יוצא בשנה שאחרי או לפני הוא היה מגיע אצלי לטופ. השילוב בין משחקיות טקטית עילאית, מוזיקה נהדרת, עיצוב גרפי נהדר וסיפור פשוט מטורף הובילו אותו לזכות אצלי בציון 10 ובחותמת של "חובת משחק" (כל שלושת הסיפורים שלו). עכשיו, קצת פחות מ-4 שנים אחריו, Fire Emblem Engage מגיע אלינו והגיע הזמן לראות האם שחקנים שאהבו את Three Houses ואולי אפילו זה היה המשחק הראשון שלהם אי פעם בסדרה, צריכים לנסות גם את משחק ה-Fire Emblem השני ל-Switch?

פגישת מחזור

לפני שנתחיל לענות על השאלה הזו, בואו נעשה את הביקורת הזו בצורה הרגילה שאני מכיר ונסקר את המשחק כמו שצריך. נתחיל עם הסיפור של Fire Emblem Engage וכאן אני אפתח ואומר שאם היו אומרים ל-ChatGPT: "היי, תן לי בבקשה סיפור למשחק חדש בסדרת Fire Emblem", כנראה שזה מה שהוא היה מוציא: אתם תשחקו את Alear (או כל שם אחר שתבחרו לו או לה), דרקונית קדושה שקמה אחרי 1000 שנים של תרדמת כדי להציל את היבשת שלה, Elyos, מאימת ה-Fell Dragon וצבא המושחתים שלו. במהלך המשחק אנחנו נפגוש לוחמים מרחבי הממלכות המרכיבות את היבשת שיעזרו לנו לנצח את הדרקון הנורא ואלו שעוזרים לו.

כאילו, אין לי באמת מה להוסיף על הסיפור הזה, הוא סטנדרטי, הוא עובד, הדמויות סבירות לחלוטין כשרובן לא מציקות במיוחד - הוא מספק את כל מה שהוא אמור לספק מבחינת משחק Fire Emblem רגיל... רק עם טוויסט קטן. ל-Alear קיימת הפריבילגיה ליצור קשר עם Emblems - לוחמים ולוחמות מעולמות אחרים - שיוכלו לעזור לה בקרב. הלוחמים והלוחמות הללו הם לא אחרים מאשר דמויות ממשחקי Fire Emblem לדורותיהם: Marth מהמשחק הראשון בסדרה, Roy מ-The Binding Blade שיצא ל-GBA רק ביפן, Corrin מ-Fire Emblem Fates ועוד רבים וטובים.

זה מעלה את המשחק הזה מעוד משחק בסדרה לממש חגיגה שלה. המשחק המקורי יצא לפני יותר מ-30 שנים על ה-NES והמשחק החדש הזה שם בצד את האיכות של הסיפור, העלילה והדיאלוגים לטובת נוסטלגיה שבאמת מחממת לי את הלב. לראות את Lyn, הלוחמת ממשחק ה-Fire Emblem הראשון ששיחקתי ל-GBA ולהילחם לצידה שוב - זה באמת עשה לי חם בלב וגרם לי להרגיש שוב כמו ילד שמנסה לאסוף Hero Crests כדי לקדם את הקלאס של הדמויות שלי. אני יודע - זה לא לכולם וזה ידבר רק לאלו מכם ששיחקו במשחקים קודמים בסדרה, אבל וואו כמה שזה גרם לי לתחושה נעימה וחזרה למסורת.

משחק למעריצים

והאמת? שהמסורת הזו גם ממשיכה אל תוך המשחקיות עצמה. Fire Emblem Engage הוא משחק הרבה (ואני מתכוון להרבה) יותר סטנדרטי ואולדסקול מהמשחק הקודם בסדרה. המפה הגדולה חזרה עם קרבות מסומנים במפה שמחברים כל קטע בעלילה. עדיין קיים בסיס בית בו תוכלו לפגוש את כל הלוחמים אבל המשחק כבר לא מתנהל בפורמט של חודשים וימים בהם יש ימים מוגדרים ללמידה או עבודות אחרות בבסיס הבית. בין הקרבות המרכזיים המשחק אפילו יאפשר לכם להילחם בקרבות צדדיים שיביאו לכם אקסטרה נקודות ניסיון שיאפשרו לכם לאמן חיילים שאתם פחות משתמשים בהם ברוב הקרבות. בסוף כל קרב תוכלו להישאר במפה ולדבר עם הלוחמים השונים, למצוא חיות שתוכלו לאמץ ולהשיג "SP" - נקודות שיתנו לכם לאמן את הלוחמים שלכם בין הקרבות.

הקרבות עצמם לא שונים מהקרבות בשאר משחקי Fire Emblem לאורך השנים: אתם תיזרקו למפה המבוססת על רשת (Grid) עליו תוכלו להזיז את החיילים שלכם. הלוחמים והלוחמות ב-Engage הרבה יותר סטנדרטים מב-Three Houses, בעיקר בהקשר של הקלאסים השונים שחזרו להיות מוגדרים וברורים לכל דמות: דמות שקיבלתם כקשתית לא תוכל פשוט להפוך לגנבת עם חרבות סתם כי נראה לכם שזה יתאים להם לבילד או אפילו לאופי (כמו מה שאני עשיתי כשנתתי גרזן לברנדטה ב-Three Houses). זה אומר שלקיחת דמויות מסוימות לקרב נהיית כבר הרבה יותר מוגדרת כשאתם יודעים מי עושה מה בדיוק בצוות שלכם. זה גם אומר שמכניקת ה-"אבן נייר ומספרים" מהמשחקים הראשונים חוזרת בכל הכוח כשבנוסף לעוד נזק על לוחמים עם נשק חלק משלכם, שימוש בנשק חזק על לוחמים מסוימים "ישבור" את היריב וימנע ממנו לתקוף אתכם חזרה. מנגנון מאוד יעיל ברמות המתקדמות יותר במשחק.

בגלל הסיפור הלא בדיוק מרשים או מעניין להחריד, הצלחתי לראות עד כמה המפתחים ב-Intelligent Systems היו צריכים להשקיע כדי להפוך את הקרבות לאקסטרה מעניינים ואת זה הם בהחלט עשו: בעזרת מנגנון ה-Emblem Rings. המנגנון שהזכרתי ברמה הסיפורית לא כאן רק בשביל לתת למעריצי הסדרה Fan Service נחמד, היא גם מוסיפה נדבך טקטי חדש ללוחמים שלכם ומאפשרת לכם לכסות חולשות שיש להם, או לחזק חוזקות קיימות ברגע שמפעילים אותה במהלך הקרבות. הדוגמא הקלאסית לאו דווקא קשורה לדמות הראשית והקשר שלה עם Marth (שבתכל'ס פשוט שומר עליה בחיים בעזרת יכולת ההתחמקות הגבוהה במיוחד שלו), אלא דווקא לדמויות אחרות במשחק.

בגלל שה-Emblem Rings לא קשורים בדמויות מסוימות אתם יכולים לדאוג לכך שדמות כמו מרין שמשתמשת בחרבות לרוב להצתוות עם דמות כמו אייק לו יש גרזנים ובכך לכסות חולשות נגד לוחמים עם חניתות. אני גם ממש אוהב את הסקילים הנוספים שה-Emblem Rings יכולים להביא לדמויות ובכך ליצור אפשרות לטקטיקות מעניינות בקרב כמו התקפה חסרת סיכוי נגד לוחמי האויב ואז שימוש ביכולת שתרפא את כל הלוחמים במפה ותשאיר את אחד הלוחמים עם 1HP. אלה הדברים שגורמים לי ליהנות ממשחקים מהסוג הזה.

לא הכל כאן מסורתי: המשחק מחזיר את האופציה המודרנית של רמות קושי נמוכות יותר המאפשרות לכם לא לאבד לוחמים כשהם נופלים בקרבות, יש בבסיס הבית המון אופציות לחיזוק הצבא שלכם על ידי תרומות לממלכות השונות ושיחות עם הלוחמים בצבא שלכם ואפילו בקרבות עצמן יש לכם את האופציה להחזיר את הזמן אחורה ולשנות החלטות שבדיעבד לא היו טובות לכם. זה דיי המקרה ההפוך מ-Three Houses: כאן הם לקחו משחק אולדסקול לגמרי ופשוט הכניסו לו כמה אלמנטים מודרניים. זה לא דבר רע בהכרח.

נוסף לכל אלו, המשחק נראה פשוט נהדר: יש כאן שיפור גרפי קל על פני Three Houses עם טקסטורות חדות יותר ושימוש יותר נרחב באזורים עם המון בניינים וחפצים שונים. כל זאת מגיע יחד עם זוויות המצלמה שחוזרות אלינו, כששמחתי לראות ייצוג מעולה במנוע של המשחק לקרבות השונים: אם הדמות שלכם נמצאת במשבצת של "מבצר" לדוגמא, היא תופיע ממש על גבי המבצר ותתקוף ממנו. אני לא אשקר, אני מתגעגע למכניקת ה-Battalions מהמשחק הקודם ולכמות הכאוס שהיא הוסיפה לקרבות השונים, אבל העובדה שהמשחק החדש נקי יותר ויזואלית גם נהדרת בעיניי.

מבחינת המוזיקה של המשחק אני לא אכביר במילים: כל שנה שבה משחק Fire Emblem חדש מושק היא שנה בה הפסקול שלו יהיה מועמד לתואר פסקול השנה. המשחק הזה מלא ברצועות פשוט מדהימות - ברמה ומגוון שאני לא זוכר ממשחקי Fire Emblem בשנים האחרונות. אני חושב שהמנעד הגדול הזה גם הוביל לכך שכמה פרקים פשוט הכילו פסקולים שזמזמתי בדרך לעבודה במשך ימים. 

ומה עם מי שלא מהחונטה?

אז בעיקרון נשארה לנו השאלה איתה התחלתי את הביקורת הזו: אם Fire Emblem: Three Houses היה המשחק הראשון שלי אי פעם בסדרת Fire Emblem ונהניתי ממנו, האם Engage יהיה מתאים לי באופן אישי? אז התשובה לשאלה הזאת היא טריקית, כי בעיניי Engage הוא משחק עם סיפור פחות טוב מהמשחק הקודם על ה-Switch (ובאיזשהו מקום, מחלק מהמשחקים הקודמים בסדרה), אבל מצד שני, המשחקיות שלו הרבה יותר עמוקה וטובה בעיניי.

זה מצחיק, כי מנגנון שינויי הקלאסים והלמידה של יכולות ב-Three Houses היה מצוין, אבל החזרה למקורות של Fire Emblem, עם כמות חיילים שאינה ידועה מראש, קלאסים מוגדרים לכל דמות והתפתחויות מוגדרות לכל קלאס, הופכת את Engage למשחק עם הרבה יותר חשיבה טקטית מאשר Three Houses. זה מאוד עוזר שמנגנון ה-Emblem Rings פשוט פותח אפשרויות לשילובים בין דמויות שונות שתוכלנה להפוך את עורן ואפילו להגן על עצמן בעת הצורך עם שימוש בנשק חדש.

מצאתי את עצמי משחק הרבה יותר כטקטיקן, כשהמשחק נע בין קרב אחד למשנהו ופחות כסימולטור Slice of Life שכזה בו אני מנסה לנהל מערכת יחסים עם התלמידים שלי כדי להוציא מהם את המיטב. ניצלתי את הזמן בין הקרבות כדי להשתמש ב-SP שצברתי כדי לאמן חיילים חלשים יותר, חיזוק הקשר בינם לבין Emblems מסוימים כדי לפתוח עוד יכולות שאוכל להשתמש בהם בקרב ואפילו יצירה של טבעות חדשות המייצגות דמויות שונות ממשחקי הסדרה שיחזקו לוחמים ללא Emblems. יש אנשים שמאוד התחברו למה שציינתי קודם ואולי יירתעו מהדגש הטקטי של Engage, אבל אלו שלא ברחו מזה במשחק הקודם יותר מיהנו ממה שיש למשחק החדש בסדרה להציע.

השורה התחתונה

טוב תראו השורה התחתונה של הביקורת הזו היא מאוד פשוטה: להשוות בין Engage ל-Three Houses יהיה לא הוגן עבור שני המשחקים. בעוד שמבחינת הסיפור Engage לא מדגדג את העומק והתוכן הנהדר של Three Houses, עדיין מדובר במשחק טקטיקה/תפקידים פנומנלי לקונסולה שכבר מיצבה את עצמה כאחת הקונסולות הטובות ביותר בשוק בז'אנר הזה. המנגנונים החדשים בקרבות ובאינטראקציה עם החיילים השונים בקבוצה נהדרים, המשחקיות הקלאסית סולידית ביותר וכמות התוכן שנועד למעריצי הסדרה גרם לי להתמוגג כל פעם מחדש. אם אהבתם את Three Houses בגלל הסיפור, הייתי ממליץ לכם לנסות את המשחק בהנחה מסוימת, אבל אם אהבתם את Three Houses בגלל המשחקיות - אז טוסו לקנות את המשחק החדש.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10
נבדק על:
Nintendo Switch

הטוב

  • משחקיות טקטיקה נפלאה
  • מנגנון ה-Emblem Rings משרת את הסיפור והמשחקיות
  • אחד מהמשחקים היפים ביותר בסדרת Fire Emblem
  • פסקול משגע - מועמד לפסקול השנה בעיניי

הרע

  • הסיפור פשוט לא מעניין במיוחד
  • הדיבוב מציק אצל כמה מהדמויות

והנוסטלגיה

  • המשחק ל-GBA עוד מעט יגיע ל-NSO - תורידו ותנסו אותו!
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    02:45 12.02.2023 | באסה באסה (אורח)

    התרגום האנגלי הרס את כל המשחק הזה,

    כבר כמה שנים שהם בכוח הכניסו לזיכיון הזה פוליקטלי-קורכנס בשביל לרצות את המערב כמו הוספת מין נוסף של חסר מין (כלומר לא בן או בת) או פשוט עשו את ההזכור לאיזה מין אתה מעומעם כמה שהם יכולו ואפילו שינו תרגום לדברים פולטיים שלא נאמרו במקור,

    אבל פה הם הלכו ממש אבל מממממששש רחוק, התרגום האנגלי לא תואם במלא המהמקרים למה שנאמר בשפה היפני ועוד שפות,
    מלא דברים שם שבעיקר קשורים לזוגיות בין הדמויות פשוט לא קיים, האזכור האיזכורים למי בן או בת יצאו מהדיאלוג כמה שאפשר, ומשמעויות שלמות שונו לגמרי *רק באנגלית* כדי להפוך הכל בכוח לfamily friendly, יכול להיות שחלק מזה גם היה כדי שהם יוכלו להוריד את הגיל שניתן למכור את המשחק תחתיו אבל אני יכול לומר מניסיון שזה לא רק זה,

    Overall
    באמת חבל, רוצחים את התרבות של האנימות שהייתה קשורה למשחקים כאלה ומפשיטים אותה מכל מה שהם יכולים אפילו שהמעריצים שבאמת משחקים בזה לא ביקשו את זה כדאי לרצות גורמים אחרים.

  2. 2

    01:13 13.02.2023 | Eh Eh (אורח)

    Some might agree at this point that the only way of truly enjoying Japanese content the way it was meant to be in the current era of political correctness is merely to learn the language.

  3. 3

       | פורסם ע"י