הרשמה

ביקורת: Returnal גרסת ה-PC - בחזרה למקורות

גרסת ה-PC הראשונה של סוני לשנת 2023 היא גם במקרה המשחק הגדול הראשון שלה השנה! בואו לקרוא על גרסת ה-PC של Returnal!

  • PC
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 15/02/2023

בשלב הזה זה כבר נהייה סוג של נורמה אצל סוני והחברות שתחתיה, אבל מדובר בעוד גרסת PC מצוינת למשחק פנטסטי ולא מוערך דיו של ה-PS5

עותק סיקור סופק לנו על ידי ישפאר וסוני אירופה, תודה רבה!

כמה טוב סוני והחברות שתחתיה עשו לי בשנה שעברה. סוני נכנסה בכל הכוח לשוק משחקי ה-PC וכרגיל עם סוני - כשהיא מחליטה שהיא עושה משהו הוא לרוב יהיה על הצד הטוב ביותר. כך בשנה שעברה ראינו את היציאה של God of War, Uncharted 4, Marvel's Spider-Man ועוד משחקים רבים וטובים של החברה על המחשב האישי ובכך הציגה לרבים משחקני ה-PC עולם שלם שהם בכלל לא חוו ורק רצו עוד ממנו. המגמה ממשיכה גם לתוך 2023, כששחקני ה-PC יקבלו לידיהם את אחד המשחקים הכי אייקונים בכל הזמנים בחודש הבא, אבל עוד לפני כן - הם יזכו לשחק בסוס השחור של קונסולת ה-PS5: המשחק הנהדר Returnal. אז איך הפורט של המשחק ל-PC יצא והאם הוא משהו שתרצו "להחזיר" לחנות של Steam או Epic?

קל על המחשב האישי...

אין לי מה לפרט במיוחד על הסיפור של Returnal, האטמוספירה של העולם, העלילה המשוגעת, הגרפיקה הנהדרת, עיצוב הסאונד הפנטסטי והמשחקיות המעולה. מי שרוצה לקרוא על הדברים האלו ולהבין למה המשחק הזה הוא ללא ספק אחד ממשחקי השנה שלי לשנת 2021, אתם מוזמנים לקרוא את הביקורת המלאה שלי כאן בקישור. במקום זאת אני אתרכז בגרסת ה-PC של המשחק, מה היא מביאה לשולחן ואיך היא עומדת מול גרסת ה-PS5, שאר גרסאות ה-PC של משחקי סוני וגם משחקי PC באופן כללי. את רוב הביקורת בדקתי על המחשב שלנובו השאילו לנו, ה-Lenovo Legion 7-16IAX7 שמצויד ב-3080Ti נייד, אבל גם על הנייד הפרטי שלי עם RTX 2070 נייד (התמונות כולן צולמו על המחשב של לנובו בהגדרות Epic).

נתחיל דווקא מהגרפיקה שכן אני מניח שזה מה שיעניין את רוב האנשים בכתבה הזאת. ברמה הזאת הציון שמקבלים המפתחים של הפורט ב-Housemarque ו-Climax Studios הוא גבוה מאוד, אבל לא מושלם. הדבר הראשון שאני רוצה להתייחס אליו קשור בעובדה הפשוטה שהמשחק הזה כבר מהפתיחה מגיע לפתור את אחת הרעות החולות של משחקי PC ברזולוציות גבוהות כיום והוא בעיית השיידרים. זוהי בעיה שאני דואג לדבר עליה ולציין אותה בכל מקום שאני רק יכול, אבל בגדול, למשחקי PC קיימת כיום בעיה שלא נתקלנו בה בעבר.

משחקי PC, או גרסאות PC של משחקים שהגיעו גם לכל הקונסולות, לא יודעים להתנהל עם שיידרים. בגלל שגרסאות ה-PC צריכות לקמפל את השיידרים לפני שהיא מציגה אותם למשתמש, לחלק לא מבוטל מגרסאות ה-PC יש בעיה ממש מוזרה: משחקים יגמגמו (יחטפו Stutter) כל פעם שהמשחק ייאלץ לקמפל שיידרים מחדש עבור השחקן. זה אומר שלא משנה כמה חזק המחשב שלכם וכמה עשרות אלפי שקלים השקעתם בו: משחקים כמו The Callisto Protocol בהשקתו יגמגמו ויציגו ביצועים רעים. לכן קל להבין למה המסך הזה עשה לי חם בלב:

במשחק כמו Returnal בו לביצועים יש חלק אינטגרלי בהצלחה או הכישלון של השחקן בקרבות בעולם שלו, לדעת שהמשחק דואג מראש שיהיו כמה שפחות שיהוקים וגמגומים בביצועים ושאני אחווה חוויה חלקה ככל הניתן היה מרגיע ומעולה. לכך גם תורמות ההגדרות הגרפיות השונות שמאפשרות לי לשחק עם המראה הגרפי של המשחק והביצועים שלו. המגוון הרחב של ההגדרות הגרפיות הוא טוב יותר משל Uncharted Legacy of Thieves או God of War, אבל לא מתקרב לזה של Marvel's Spider-Man. סתם לדוגמא: בעוד שאפשר לשנות את הגדרות ה-Anti-Aliasing (החלקת קצוות משוננים) במשחק בכמה רמות, אני לא יכול לבחור בין כמה סוגים של יישום ה-AA (כמו לדוגמא TAA, MSAA או אפילו DLAA של Nvidia).

אבל לא הכל נורא: המשחק מכיל המון אופציות לשיפור הביצועים של המשחק על גבי מגוון רחב של מחשבים, משימוש ב-DLSS שמוכיח שוב ושוב שיש אלוהים ושהוא אוהב את רוכשי הכרטיסים של Nvidia, וכלה באופציות נוספות כמו ה-FSR המצוין של AMD ה-NIS של Nvidia וגם סתם רזולוציה דינאמית שאתם יכולים להגדיר בעצמכם כדי לשמור על הביצועים ברמה גבוהה. אגב, עוד משהו שהיה חשוב לי לבדוק ואני ממש שמח ממנו הוא העובדה שהביצועים של המשחק לא מוגבלים בכלל. זה משהו שבדרך כלל אנחנו רואים בטריילרים וההשמטה שלו גרמה לי לתהות האם המשחק רץ רק ב-60 פריימים לשנייה. אני שמח לבשר שזה לא המצב ושאתם תוכלו להילחם ביצורים הנוראיים של Returnal גם ב-144, 165, 200 הרץ ועוד.

המשחק גם תומך ב-Ray Tracing כשכאן אני הולך לתת גילוי נאות: אני לרוב לא מפעיל את הפיצ'רים האלה בביקורות לאורך זמן, אלא רק כדי לבדוק איך הן מיושמות. פה ספציפית מצאתי את עצמי משחק עם ההגדרות האלה הרבה יותר שכן הביצועים לא נפגעו יותר מדי ובכל הנוגע להשתקפויות, המשחק נראה פשוט מפחיד כשהן מופעלות על הרמה הגבוהה ביותר. האם אני מוכן לרדת ל-60 פריימים לשנייה כדי לשחק עם השתקפויות מדהימות וצללים טובים יותר כמו שאתם רואים בתמונה כאן למטה? כן, אדוני. חוץ מזה - אם יהיו בעיות ביצועים, ברוך בורא ה-DLSS עם הגדרות Quality שיעזור לי להשיג את האקסטרה ביצועים האלה שאני צריך בשביל 60 נעול.

עבור רגע לאופציות השליטה השונות: המשחק תומך באופן מלא במקלדת ועכבר שזה באופן לא מפתיע בכלל גרם למשחק הזה להיות הרבה יותר קל מה-PS5. אני יודע, יש לי את היתרון של לדעת איך המשחק עובד וגם ניסיון בגיימינג של כמה עשרות שנים טובות, אבל אין משהו שמנצח כיוון בעזרת עכבר, בעיקר במשחק שמתגמל דיוק בעזרת יריות לאזורים אסטרטגיים של אויבים שאתם תיפגשו בהם במשחק. למי מכם שתוהה איך המשחק מתמודד עם סכמת השליטה המיוחדת שהייתה לו על ה-PS5 (חצי לחיצה על הטריגר הימני הייתה מפעילה ירייה רגילה ולחיצה מלאה הייתה מפעילה מתקפה מיוחדת), אז הפתרון של החברה היה מאוד פשוט: לחיצה של כפתור ה-Q (או כל אחד אחר שלא תבחרו) תפעיל את המתקפה המיוחדת - פשוט ויעיל למדי. כרגיל עם משחקי PS5 על המחשב האישי גם כאן יש תמיכה מלאה בשלטי ה-DualSense על כל הפיצ'רים שלהם, למי שרוצה לשחק עם שלט. 

עוד נקודה בה המשחק המקורי הצטיין היה בגזרת הסאונד: Returnal עשה שימוש פנטסטי במנוע ה-Tempest של ה-PS5 וה-3D Audio שלו ואני ממש שמח לבשר שגרסת ה-PC עושה שימוש בהמון אופציות 3D Audio שונות, כמו Dolby Atmos ואפילו Auro 3D ו-Resonance Audio, זאת בנוסף לשליטה עמוקה יותר בסאונד. זה לא ברמה של ה-Tempest והאינטגרציה הנהדרת שלו עם ה-PS5 והאוזניות השונות שתומכות בקונסולה, אבל בואו נגיד שאת חלק מהאירועים הקריפיים והמצמררים ביותר במשחק אתם לא תפספסו. נסיים את החלק הזה של הביקורת בדיבור על זמני הטעינה, פשוט כי זה משתנה בין מחשב למחשב. אני יכול לומר שזמני הטעינה שהיו לי על המחשב עם ה-SSD שלי היו מהירים ביותר וזה נראה שהגרסה החדשה לא נתקלת בבעיות מעצבנות של טעינה של טקסטורות, מה שהיה מוריד את הקצב של המשחק ומעצבן אותי עוד יותר.

...קשה ב-Deck

כרגיל בביקורות של גרסאות PC שלי בזמן האחרון, אני דואג גם לתת כאן בדיקה של המשחק על הקונסולה הניידת החמה ביותר בשוק כיום: ה-Steam Deck. בעוד שציפיתי מהמחשב הנייד של Valve להתקשות עם המשחק, אני לא ציפיתי לרמה כזאת של קושי ממנו: זה המשחק הראשון שבדקתי מאז Red Dead Redemption 2 שפשוט לא רץ טוב על המכשיר. ניסיתי את המשחק על שלל הגדרות וההגדרה היחידה שמצליחה להיות יציבה אצלי היא הגבלה של המשחק ל-30 פריימים לשנייה ומשחק בהגדרות Low ו-FSR על ביצועים. כן, עד כדי כך למטה.

הבעיות לא נגמרות שם: משום מה, בעיית הגמגום שהמשחק על המחשב האישי הרגיל שברשותנו לא סובל ממנה בכלל הודות למה שציינתי בתחילת הביקורת, מרימה את ראשה המכוער על ה-Steam Deck שלי, כאשר המשחק סובל מתקיעות וקפיצות בפריימים כל פעם שאני מפעיל מתקפה מיוחדת או גורם להרס רב של הסביבה, מה שמשנה את הגיאומטריה של חפצים באזור ומאלץ את המכשיר לרנדר עוד טקסטורות ומודלים חדשים. רק כדי לוודא שזו לא בעיה ספציפית לאחסון עליו יושב המשחק העברתי אותו גם ל-SSD של ה-Steam Deck וחוויתי את אותה הבעיה.

במקרה הזה ספציפית, חשוב לי לציין כי זו לא הפעם הראשונה שלמשחק יש בעיות ביצועים או בעיות בטעינה של טקסטורות שגורמות לגמגום על המסך. הדוגמא הכי טובה שעולה לי לראש כרגע היא Elden Ring על המחשב האישי. זוהי גרסה פחות טובה של המשחק, לכל הדעות, אבל Valve כן השכילה לתקן את המשחק על הקונסולה הניידת שלה בעזרת פאצ'ים ותיקונים ששיפרו את הביצועים של המשחק בקטע אחר. אז בעוד שאני מאוכזב מהביצועים על ה-Steam Deck והם כן גרמו לכמה נסיעות שלי לעבודה להיות דיי עצובות, אני מלא בתקווה לקראת השקת המשחק.

השורה התחתונה

בשלב הזה זה כבר נהייה סוג של נורמה אצל סוני והחברות שתחתיה, אבל מדובר בעוד גרסת PC מצוינת למשחק פנטסטי ולא מוערך דיו של ה-PS5. האפשרויות הגרפיות רבות (למרות שהיה אפשר לפרק אותן אפילו יותר), הביצועים נהדרים עם שימוש בטכנולוגיות שיאפשרו ליותר אנשים לשחק במשחק, הפורט למחשב מגיע עם כל שיפורי ה-QoL מהעבר של המשחק והשליטה בעזרת העכבר ומקלדת באמת הופכת את המשחק לקל יותר וזורם יותר בשבילי. נכון, המשחק סובל מבעיית Stuttering וביצועים על ה-Steam Deck, אבל על רוב המחשבים הרגילים שתשחקו עליהם המשחק ירוץ מצוין ואני בטוח שזה משהו ש-Valve תעבוד עליו כדי לשפר אותו קרוב להשקת המשחק. בסך הכל, גרסה סולידית מאוד למשחק שאני מקווה שיזכה להצלחה גדולה אף יותר על ה-PC - במיוחד כשהוא כבר מגיע עם כל שיפורי ה-QoL שנוספו לאורך השנים.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8.5
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • אותו המשחק הנהדר מ-2021 עם כל שיפורי ה-QoL שלו
  • תמיכה בהרבה אופציות גרפיות לביצועים ותצוגה (כולל UW)
  • אפשרויות שליטה מגוונות עם תמיכה טובה ב-K&M
  • אופטימיזציה מאוד טובה על רוב המחשבים
  • היישום של אפקט ה-3D Audio נהדר

הרע

  • הייתי שמח ליותר פירוט של ההגדרות הגרפיות
  • הביצועים פשוט לא טובים על ה-Steam Deck

וה-PC

  • המחשב האישי נהייה החבר הכי טוב של סוני
שמואל מקונן - עורך ראשי

שמואל מקונן - עורך ראשי

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    21:17 15.02.2023 | עמית עמית (אורח)

    "המגמה ממשיכה גם לתוך 2023, כששחקני ה-PC יקבלו לידיהם את אחד המשחקים הכי אייקונים בכל הזמנים בחודש הבא"\
    מה פיספסתי, איזה משחק אייקוני של סוני אמור להגיד בחודש הבא?

  2. 2

    21:19 15.02.2023 | עמית עמית (אורח)

    TLOU - GOT IT

  3. 3

    12:13 16.02.2023 | מנחם מנחם (אורח)

    שמואל י'נסיך מחכים לביקורת שלך על ה PSVR2 וכמה שיותר מפורט
    טנקס

  4. 4

       | פורסם ע"י