הרשמה

ביקורת: אנטמן והצרעה: קוונטומאניה - מותק, כיווצתי את קהל היעד

נמלים כמו חול, ואותן שטויות שכבר קשה לאכול

תאריך השקה: 15/02/2023

"קוונטומאניה" הוא סרט מעולה לקהל היעד שלו, אך למי שקיווה לסרט פחות ילדותי תהיה פתיחה הרבה פחות חלקה לפרק החדש של ה-MCU

תודה רבה לפורום פילם על ההזמנה להקרנת הטרום בכורה!

"אנטמן" (Ant-Man) משנת 2015 הוא אחד מסרטי המקור האהובים עליי ביותר שאולפני מארוול (Marvel) הפיקו. פייטון ריד (Peyton Reed) הצליח לקחת גיבור ביזארי לחלוטין ובשילוב עם הופעה מעולה של פול ראד (Paul Rudd) בתור סקוט לאנג, הסרט היה סרט שודים ממוקד, כיפי וקליל. "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה" (Ant Man and The Wasp: Quantumania) הוא כמעט ההפך הגמור מכך. הסרט מנסה להיות פתיחת פרק חדש ב-MCU, קומדיה ילדותית למדי, אופרת חלל, מועמד מוביל לזכייה בקטגוריית האפקטים באוסקר וכל זה בזמן שהוא מנסה לסגור את הטרילוגייה של אנטמן עם מספיק זמן מסך לכל הדמויות החשובות. זה לא רק נשמע עמוס מדי, זה בפועל מבלגן את הסרט ויוצר מיקס שמרגיש לא טבעי בין חלק מהרגעים הדרמטיים להומור הילדותי בצורה מוקצנת אפילו יחסית ל-MCU. מצד שני - זה גם לא אומר שהוא לא מצליח בחלק מהחלקים בנפרד. סרט פשוט, ביקורת מורכבת. הביקורת נטולת ספוילרים - קראו בחופשיות!

באלגן אטומי

"קוונטומאניה" לא חשף הרבה מהעלילה שלו - ועל כן גם אני לא אחשוף. כדי לתת לכם רקע לדברים, סקוט לאנג חיי את חייו שמרגישים יותר כמו סיטקום לאחר שניהיה מפורסם בזכות אירועי סרטי "הנוקמים". מהר מאוד, אחרי ויכוח עם ביתו על האם הוא צריך לחזור למעשי גבורה מדיבורים על גבורה - הוא, קאסי, הופ ואן דיין וזוג הוריה ג'נט והנק מוצאים את עצמם בתוך ממלכת הקוונטום, שלא מזכירה שום דבר ממה שג'נט תיארה בפעם האחרונה שהייתה שם באירועי הסרט הקודם. הממלכה שופעת בהרבה תושבים, אזורים יפהפיים ובעלי הרבה אישיות לחקור - ושליט אחד ששמו הולך לפניו.

העולם של ממלכת הקוונטים באמת יפהייפה, ואין לי ספק שהסרט יועמד, ובצדק, לפרס האוסקר על האפקטים הטובים ביותר - אך גם זה לא מצליח להסתיר את בניית העולם המבולגנת של הסרט. כשמסתכלים על אופרות חלל שכן עבדו, מבינים שקוונטומאניה עושה כמעט הכל הפוך. במקום להתחיל עם קו עלילה אחד פשוט וממוקד - אנטמן ישר מפצל את העלילה לשתיים. במקום לשמור על ההתקדמות בין מקומות איטית כדי שנוכל לעכל את היקום החדש שנזרקנו אליו, הסרט ישר מעביר אותנו בין כמות גבוהה למדי של לוקיישנים שונים ומשונים, עם כמות דמויות משניות שהולכות ובאות בלי שאפילו הן יצליחו להבין מה מקומן בעלילה. הבאלגן הזה ממשיך כמעט עד המערכה השלישית של הסרט, שם העולם כבר נבנה ומצליח להתמקד לסוף שעשוי בצורה טובה - למעט הסתירה התמידית בין כל הדברים שהסרט רוצה להיות.

השלם קטן מחלקיו

הסרט בראש ובראשונה מנסה להיות סגירה לטרילוגיית "אנטמן", וזה ניכר בדגש שלו על בניית הקשר בין סקוט לביתו קאסי, זמן מסך מפתיע להאנק וג'נט וניסיונות לייצר רגעים מרגשים - רק שזה מתנגש עם הכוונה המרכזית שלו להשאר בג'אנר הקומדיה ולפנות לקהל יעד חדש-ישן של מארוול - ילדים, וזה ניכר בבדיחות הילדותיות שלו ברגעים דרמטיים או הדיאלוגים הנישתיים למדי. רק שגם אלה לא ממש משתלבים עם המטרה הגדולה של הסרט להיות יריית הפתיחה לשלב החמישי ביקום של מארוול בהובלתו של קאנג הכובש, שבא לידי ביטוי בכמות זמן המסך הסופר לא שגרתית שהנבל החדש מקבל כאן. מבולבלים? אתם תשארו ככה כנראה. הסרט מנסה לשלב בין כל מה שציינתי, בנוסף לבניית עולם של ממלכת הקוונטום כמו אופרת חלל, בשעתיים בלבד. זה יוצר הרבה חפיפות מוזרות בין המטרות, ומונע מכל אחת מהן להגיע למקסימום אליה היא יכלה להגיע אם הסרט היה מתמקד רק בה.

מעבר להומור שמגיע בעיתויים לא מתאימים בעליל, זה ניכר גם בהתנגשות בין הניסיון לבנות את קאנג לעומת הניסיון לסגור את הסיפור של הדמויות הראשיות. גם קאנג וגם סיום הטרילוגיה יכלו לתחזק עלילות שלמות בנפרד, אך בשילוב עם בניית עולם חדש ושמירה על הומור נגיש לקהל יעד של ילדים - שתי העלילות לא מגיעות לרמה שהן לגמרי יכלו להגיע. כמו שקאנג בעצמו אומר - הוא מרגיש כמו איום מחוץ לליגה של אנטמן, ובניית סיפור המקור העשיר שלו כאן ללא ספק באה על חשבון רגעים בין הופ לסקוט לדוגמא. למען האמת, אני חושב שמדובר בהחלטה נבונה, שכן קאנג הוא ללא ספק החלק הכי טוב בסרט. ג'ונתן מג'ורס (Jonathan Majors) נותן הופעה יוצאת מן הכלל כנבל החדש של מארוול, ואני מתכוון למילים "יוצאת מן הכלל" באופן בולט.

מדובר בנבל הכי טוב של מארוול מאז ת'אנוס, והכריזמה של מג'ורס רק מוסיפה לדמות שבנויה בצורה פנטסטית וזוכה לתשומת הלב הגדולה ביותר כשזה נוגע לדיאלוגים שלה לצורך העניין. שאר הדמויות לא זוכות לשורות מתוחכמות, ורובן מקבלות תסריט מאוד ילדותי לעבוד איתו. למזלו של הסרט, יש לו קאסט שיגרום לכם לצעוק:

גרייט סקוט!

נכון, מג'ורס כמעט וגונב את ההצגה כאן, אך עדיין מדובר באנטמן בכותרת - ופול ראד לא שכח את זה. כל רגע שהוא יכל לשפר הוא שיפר, וגם כשהסרט לא ממש משחק לטובתו, הוא מצליח להוציא את השנינות והטיימינג הקומי שלו - ואפילו להציל סצנה אחת קריטית מלהיות ילדותית לגמרי. קתרין ניוטון (Kathryn Newton), שהיא ללא ספק אחת מהשחקניות הצעירות היותר טובות שיש, גם משתדלת לתת את המיטב - אך במקרה שלה לא היה לה הרבה מה לעשות. התסריט נותן לה כמה משפטים שהיו מצדיקים דיבוב מרוב שהם ילדותיים. בחלק אחר לו הסרט מנסה לקלוע, היא דווקא כן מצליחה בכל המשימות ומספקת את הסיפור של סקוט וקאסי בצורה נפלאה. מייקל דאגלס (Michael Douglas) מצויין כהאנק פים, וגם מישל פייפר (Michelle Pfeiffer) כג'נט המתגלה כטיפוס הרבה יותר מעניין ממה שחשבנו. לצערי - אוונג'לין לילי (Evangeline Lilly) בקושי מקבלת זמן מסך בסרט, מה שעוד יותר מדגיש את הבעיה בשילוב של כל כך הרבה מטרות בסרט אחד. במידה והסרט היה מתמקד בלסגור את הטרילוגיה כמו שצריך, אני משער שלהופ היו הרבה יותר סצנות עם סקוט או יותר דיאלוגים עם ההורים שלה, אך במקום זה קיבלנו עוד ניסיון בבניית עולם עם דמות משנית חמודה או לחילופין, עוד סצנה מרשימה של קאנג. חשוב להדגיש כאן שוב, בכל פרמטר בנפרד הסרט עובד לרמה מסויימת - אך הרף שלו נפגע מהשילוב, והשילוב עצמו גם נעשה בצורה לא טובה.

השורה התחתונה

"אנטמן והצרעה: קוונטומאניה" מנסה לשלב בין פתיחת פרק חדש ב-MCU, לבין סיום מתאים לדמויות הסובבות את אנטמן, לבין בניית עולם בסגנון אופרת חלל ולבין שמירה על הומור ורגעים המתאימים לילדים בדומה מאוד ל"ת'ור: אהבה ורעם". השילוב בין דברים כל כך שונים שלא מתערבבים טוב בשעתיים הוא בלתי אפשרי - ויוצר סרט אחד מבולגן שכל אחד מהחלקים שלו בנפרד יותר טוב מהשלם.

 

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

 

6.5
מתוך 10

הטוב

  • אין ספק שילדים יתלהבו
  • ג'ונתן מג'ורס כקאנג כבר כבש אותנו
  • אפקטים מרהיבים
  • חלק מהרגעים והכוונות של הסרט מצליחים לעבוד...

הרע

  • .. אך הם מסודרים בצורה מבולגנת הפוגעת אחד בשני
  • חלק מהדיאלוגים היו צריכים לקבל יותר עבודה
  • רוב העלילה ילדותית ויוצרת דיסוננס מוזר בינה לבין הסיפור של קאנג

ומ.ו.ד.ו.ק:

  • נע כמו מטרונום בין הדבר הכי טוב בסרט לדבר הכי נוראי
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    11:30 16.02.2023 | DrizziTx DrizziTx

    אם אתה התעייפת מהנוסחא הלעוסה למוות הזו, מה יגידו אזובי הקיר ? :)

  2. 2

    12:59 16.02.2023 | לורד רייבנקלו לורד רייבנקלו (אורח)

    יש כאלו שכל סרט בMCU זה משחק פוקימון, הם פוט חייבים ללכת לראות וככה יהיה גם הפעם

  3. 3

    02:38 17.02.2023 | מארוול סיימו קריירה מארוול סיימו קריירה (אורח)

    אחד מהסרטים הגרועים ביותר שמארוול עשו. יותר גרוע מETERNALS.
    חבל שהם הרסו לגמרי את קאנג. הסרט היה אמור להיות סרט הכניסה לPHASE 5, ולצערי אין למה לחכות עם קאנג. הפכו אותו לליצן במחצית השנייה של הסרט.
    ושושלת קאנג אפילו יותר ליצנים מהגרסא של קאנג שקיבלנו בסרט הזה.
    תאנוס לא רואה אותו מקילומטר, בקיצור, כל הסאגה הנוכחית הולכת להיות נוראה.

  4. 4

    15:03 17.02.2023 | אבינר אבינר

    ראיתי אותו אתמול, סרט גרוע ממש. אין שום היגיון, הכל נכתב בקלישאות, העיצוב גנוב מכל הסרטים שנוצרו לפניו (כשמלחמת הכוכבים ושר הטבעות בלטו לי במיוחד).
    לא הייתה שום בניה לעולם, שום חיבור לדמות כלשהי, לאורך כל הסרט לא היה חשש לאף דמות, לא היה קושי לאף דמות, הכל הסתדר בקלות ובמהירות על הצד הטוב ביותר (לגיבורים, כמובן). חוץ מסקוט ומהאנק (עד רמה מסויימת) - רמת משחק מבישה. באמת, כאילו אף אחד לא עבר שיעור משחק בחיים שלו. נשבע שאני משחק יותר טוב כל סצינה שהייתה שם. בעיקר הילדה שלו וג'נט (ועוד שחקנית משנה לא ברורה), לא שינו הבעה לאורך כל הסרט - ולא משנה מה קרה סביבן.
    לגבי הנבל - חוסר מוחלט של עמוד שדרה, חוסר היגיון בפעולות, חוסר היגיון במשפטים.. אני תוהה מתי מארוול יבינו שנבל טוב לא מתנהג כמו ילד בן 3 שלקחו לו את הלגו.
    מאוד מקווה שזה לא הולך להמשיך ככה, למרות שכרגע אין לי שום ציפיות מהם

  5. 5

       | פורסם ע"י