הרשמה

ביקורת: Horizon: Call of the Mountain VR - מאחורי ההר

מה קורה כש-GreenHell פוגש את The Climb עם מפצלת מתכת בגודל של דינוזאורים? ל-Horizon: Call of the Mountain התשובה.

  • Playstation 5
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 02/03/2023

טל נשלח אל ממלכת במטרה לסקר את המשחק הבלעדי הראשון של סוני ל-VR וחזר עם חנינה על אף היותו Shadow Carja סורר

עותק סיקור סופק לנו על ידי ישפאר וסוני אירופה, תודה רבה!

אז הנה היא הגיעה! אחרי הביקורת על ה-PS VR2 סוף סוף השלמנו את המשחק הבלעדי הראשון של Sony למכשיר ה-VR החדש והמתקדם שלה ועכשיו נשאלת השאלה: האם הוא עונה על הציפיות והאם הוא מנצל את היכולות של הקונסולה עד תום? התשובה בביקורת כאן למטה, אבל ברשותכם, נעשה עצירה אחת לפני שנגלוש פנימה. גילוי נאות - לא שיחקתי באף משחק Horizon ל-PS כך שהעלילה המוקדמת לא כל כך ידועה לי ולכן המשקל של העלילה בביקורת הוא לא גבוה במיוחד. מה שכן חלק מהאלמנטים של המשחק כמו התגנבות בצמחייה, קרבות בוסים וטיפוסים כן מוכרים, אה, וזיהיתי את אלוי! לפחות זה...

ההר קורא לכם

Horizon: Call of the Mountain מתאר את סיפורו של רייס (Ryas) לוחם Shadow Carja שנאסר בעברו וכעת משוחרר כדי להושיע את ממלכת השמש בתמורה לחנינה וזה הבסיס העלילתי למשחק. המשחק נפתח כשאתם שטים בסירת עץ בנהר עם עוד שתי דמויות ומטרת הפתיחה היא להפגיז את החושים שלכם בתצוגת יכולות של משקפי ה-VR החדשים של סוני. מה שממחיש מדוע דווקא העולם של Horizon נבחר למשימה. הכל מאוד צבעוני, המים צלולים, ההרים הגבוהים בשילוב עם המצוקים עם הצמחייה הסבוכה ואיך לא מכונות המתכת האדירות שעוברות מצידכם, תחתיכם ומעליכם במהלך השיט כך שהכל ביחד בשילוב הסאונד הסטראוסקופי מצליחים להקנות את התחושה שנזרקתם/ן לעולם ולמציאות אחרת. הגרפיקה במשחק היא עוצרת נשימה ונחזור לכך בהמשך. היא גם נקודת החוזקה הכי גדולה במשחק וזאת הנקודה שסביבה תעסוק הביקורת (לטוב ולרע).

הדבר הראשון שהמשחק עושה טוב זה היכולת לבצע התאמה אישית לכל שחקן ושחקנית. שחקני VR מתחלקים ללא מעט תתי קבוצות, שחקני ישיבה, עמידה ותנועה כשכל אחד מהם דורש התאמה ייחודית כמו סיבוב המסך באמצעות הג'ויסטיק במקום הראש, מהירות הסיבוב, בחירת מקשים משתנה ובאמת שאינספור התאמות הנוגעות לאופן בו השחקן בוחר לשחק. בתפריט של המשחק ניתן להתאים כל אופציה כמעט שתעלה על דעתכם. בשילוב הבחירה אם להשתמש או לא במעקב אישונים כך שהתוכלו להתאים את השליטה במשחק לאופן המדוייק בו תבחרו לשחק. אני בחרתי לשחק בעמידה + תנועה + מעקב אישונים (ששימש בעיקר לתפריטים) ומכאן החוויה שלי למשחק.

הממלכה תחת מתקפה

לאחר השיט בקאנו תמצאו את עצמכם בודדים ותזכו להיכרות ראשונה עם מערכת הטיפוס והנשק העיקרי שלכם הלוא הוא החץ וקשת. רוב התנועה ממקום למקום מבוססת טיפוס כך ש-70% מזמן המשחק זה מה שתמצאו את עצמכם עושים. הטיפוס והתנועה ממקום למקום נעשית באופן מאוד מגוון וזה אחד הדברים שהמשחק מצליח לחדש ב-VR. במהלך המשחק תשתמשו באומגות, צילצלים שעל גבי תוואי הכבל שלהם תגלשו, וווים שנתלים ומשתלשל מהם כבל עליו תטפסו או תרדו, גרזנים לטיפוס על אבן וקרח ובאמת מגוון רחב של כלים שמטרתם לסייע לכם להגיע מנקודה לנקודה.

הגיאוגרפיה של ממלכת השמש במשחק מאוד מחורצת וכמעט לא יימצא זמן בו תנועו במישורים. הטיפוס בנוי בצורה כזאת שהוא גם מתפקד כחידות במשחק. מאז Half Life: Alyx כמעט כל משחק AAA שמכבד את עצמו כולל בתוכו לא מעט חידות והאופן בו תטפסו או תגיעו מנקודה לנקודה הוא החידות במשחק וכאן מתגלה אחת החולשות שלו מכיוון ואלו חידות פשוטות למדי. יתרה מזאת, בלחיצה על משולש יחשף מולכם תוואי הדרך בו מומלץ לכם/ן להתקדם בו במידה ונתקעתם וזה מוציא את העוקץ מחידות אלו. ברוב גדול מאוד מן המשחק גם לא הרגשתי צורך ללחוץ עליו וזה אומר על רמת הקושי של החידות הרבה. המשחק יכל להוסיף יותר חידות פאזל או חידות פיזיקה עם מים למשל בהתחשב באופן בו בנוי העולם כדי להעלות את האתגר ואולי להוריד קצת מכמות הטיפוסים, דבר שהיה מוסיף לגיוון של המשחק וחבל שלא נעשה.

מה שכן, הטיפוס יוביל אתכם/ן למיקומים מרהיבים ועוצרי נשימה. כמות הפעמים שעצרתי לצלם ואמרתי לעצמי "טוב התמונה הזאת חייבת להיכנס לביקורת" היא אינסופית ולדעתי צילמתי מעל 100 סקרינשוטים (סליחה מראש לשמואל שיצטרך לברור ביניהן) כדי שתהיה בחירה לשלב כאן בביקורת בשביל להמחיש את החוויה. המשחק שולח אתכם לאזורים מיוערים, עתירי מים, מושלגים וארכיאולוגיים וכל אחד מהם יוציא ממכם 'וואו' שתרצו לשתף עם הסובבים.

כאן נכנס עוד עניין שעלול להקשות על שחקנים ושחקניות והוא בחילות ובתרגום חופשי 'מחלות תנועה'. מכיוון ותחתיכם ואדיות ברמת דרך המוות בבוליביה, אומגות וסנפלינג מעל תהומות וטיפוס על צלעי הרים, מי שזו התנסות ראשונית שלו/ה עם VR עלול לסבול מכך מאוד ולא הייתי ממליץ על המשחק למי שלראשונה נפגש עם VR, הייתי ממליץ להתנסות אצל חברים ורק אז להחליט מכיוון וכמות הפעמים שתמצאו עצמכם תלויים בין שמיים לארץ מתרחשת אחת ל-5 דקות וזה עלול להיות לא פשוט.

המשחק מציע למשל חצר אימונים בה ניתן לירות בחץ וקשת על מטרות קופצות שבסופו מקבלים ניקוד וזאת אחלה פעילות לעשות עם חברים וגם מאמן את השליטה במשחק. חצר האימונים כוללת גם בוחן מסלול וכאן תוכלו לבדוק ללא קשר לעלילה האם הינכם/ן מותאמים/ות לאופן התזוזה במשחק וזאת תוספת מצויינת לסקרני קנייה במידה ותהיה ברשותכם אפשרות להתנסות.

I Killed a Thunderjaw!

עוד דבר שהמשחק מצליח לחדש בו הוא מערכת הקרב. מכיוון והאויב הוא מפלצות מתכת ענקיות יש צורך לא מבוטל בלברוח מהר ממקום למקום ולשמר את המשחקיות של המשחקים המקוריים. בהזזה של הג'ויסטיק הימני הדמות שלכם תעתיק את עצמה באופן מהיר למספר מטרים ימינה או שמאלה וכך תתחמקו מאויבים ללא תזוזה פיזית. מערכת הקרב היא כזאת שברגע הכניסה לזירת הקרב נוצר במרבית המקרים מעגל שרק בהיקף שלו תוכלו לנוע מצד לצד, בין אם בתנועה רציפה או בהיעתקויות.

מצד אחד זה מאוד מקל ומייצר אמינות למשחקיות המקורית וגם מאוד מהנה בתחילה, מצד שני זה מפתח רפטטיביות משום שכל הקרבות מתנהלים באופן זהה של קפיצה מצד לצד בהיקף המעגל וירי של חיצים ורוגטקה (קלע) אל האויב שבמרכז, לאחר שתופסים את הקטע זה גם נעשה פחות מאתגר, במספר מסויים של מקרים ישנם קרבות שנעים על ציר בין ימין לשמאל על קו ישר יחסית אך גם זה לא קורה הרבה. באופן כללי אין הרבה קרבות במשחק (רובם מרוכזים בשליש האחרון) וכשהם יגיעו לרוב תהנו מהם.

בסך הכל ישנם 2 נשקים במשחק, החץ וקשת והקלע. לכל אחד מהם סוגי תחמושת שונים ובמקרה של החץ וקשת תאספו מרכיבים שונים של סוגי התחמושת ובקראפטינג מהיר תייצרו אותם לשימוש עתידי, אופן הבחירה שלהם גם יחסית נוח ואפשר לעבור מהר בין סוגי תחמושת, במקרה של הקלע אין צורך בבנייה שלהם ותאספו אותם כמו שהם, לקלע יש גם אפשרות לירות אבנים אם ברצונכם ללכת אול אאוט דויד המלך. שני הנשקים כשחושבים על זה הם נשקי שליפה-מתיחה-שחרור ובמידה ומתנהל קרב בוס למשל תמצאו את עצמכם עשרות פעמים שולחים יד מעבר הכתף לשלוף חץ/כדור לקלע, מותחים ומשחררים ולאחר מספר פעמים תתחילו להרגיש שהכתף השולפת-יורה מתעייפת. 

תוסיפו לזה את העובדה שכל הזמן אתם שולחים ידיים מעלה במהלך הטיפוס ותגלו כמה חשוב לעשות אימוני כתפיים, אחרת השכמות מתעייפות מאוד ובמשחק עצים לאורך זמן לא מן הנמנע ששחקנים יסבלו מדלקות, זאת נקודה שאני לא בטוח כמה המפתחים הקדישו אליה חשיבות, במידה וכן היה ניתן לייצר רובה חיצים אוטומטי עם זמן השהייה לשחרור בין החיצים ולהקל מעט על הכתף היורה, מצד שני היי, תוכלו ללכת לאורתופד ולספר לו שאתם סובלים מאותה פציעה של קשתים מימי הביניים. כמובן שבמשיכה-שחרור השלטים רוטטים וככל שתחזיקו את המתיחה לזמן ארוך יותר הרטט יגבר וכאן נעשה שימוש נהדר בהדקים האדפטיביים.

לסיכום חלקי הקרב במשחק בסך הכל יש יריבים מגוונים וכמה קרבות בוסים באמת אדירים שירו עליכם אש, קרח, חשמל והכל נעשה מאוד מרשים, במיוחד מבחינה גרפית. חלקם יעופו וינחתו עליכם מהאוויר, חלקם יסתערו ויש כאלו שינסו להכות בכם עם הזנב וכשזה יקרה גם הקסדה עצמה תרטט, עם זאת אופן הלחימה הוא פחות או יותר עם תזוזה מצד לצד וירי מהיר של חיצים כשההחלטה איזו סוג תחמושת לירות באיזה סדר משפיעה על כמה אפקטיביים תהיו (וכמה קצר יהיה הקרב).

למות או לכבוש את ההר

עלילת המשחק תשלח אתכם שוב ושוב במסע להרחקת המכונות מהתיישבויות והאדם כך שכדי להבין מדוע התקפות אלו קורות תחפשו את אחיכם הוריד (Urid) ואת הארכי-נבלת שאחראיים לכך. בין משימה למשימה תוכלו לשוחח עם Marad השליט ועם עוד שתי דמויות סייד קיק וגם כאן הגרפיקה והמנוע מתבלטים. הבעות הפנים ותנועות הגוף נעשות באופן דיי טבעי וכשתנסו לגעת בהם תקבלו מבטים משתהים המופנים כלפי הידיים המושטות ואם אנחנו כבר בנושא של ידיים מושטות. לא מעט משחקים כבר התקדמו לידיים הכוללות זרועות או אפילו רגליים כמו ב-GreenHell וכאן במשחק שעל אף היותו מתקדם מבחינת שנת ההשקה אנו חוזים רק בכפות הידיים וזה מינוס נוסף. זרועות ורגליים מוסיפים לאופן בו ניתן להשתמש בדמות או למשל בחבישה במקרה פציעה וכאן אין אופציה כזאת. במקרים בהם תיפגעו תאכלו פירות שונים כמו תפוחים ואגסים כך שמד החיים שלכם יעלה ובאופן האכילה גם חביב סך הכל ומורכב ממספר ביסים וזה מגניב אך פחות אמין מחבישה של איברים שונים.

במסעות להרים יש קטע ארקיידי ונחמד של פגיעה במטרות המדליקות מדורות ובכל שלב עם מספר מטרות משתנה שצריך לפגועוהן לעיתים מוסתרות באופן שקשה לזהות את כולן. במידה ותפגעו בכולן זה נכנס בהישגים של המשחק וזה גם תוספת נחמדה שמובילה אתכם לחקור את השלבים קצת יותר אך ללא מתן יכולות נוספות. חלק מהשלבים יאפשרו לכם לפעול דרך שני נתיבי תנועה שונים המובילים אל אותו יעד בכדי שבסיום המשחק תוכלו לחזור אליהם ולצלוח אותם בנתיב אחר, אם כי כאמור זה לא משפיע על התפתחות המשחק.

המשחק גם קצת מציק בכך שלא ניתן ללכת בכל מקום שרואים מהבחינה הזאת שקרש סתמי שמופיע שוכב על הריצפה יהווה חסם, אותו דבר תקף לצמחייה נמוכה ועוד כל מיני אלמנטים שלא תבינו מדוע אי אפשר לעבור מעליהם. המשחק הוא גם לא משחק עולם פתוח בשום צורה ומתנהל באופן קלאסי של התקדמות ואירועים מתוסרטים וזה האופן בו הוא מעוצב, אז אל תצפו לאזורים גדולים שניתן לחקור עם משימות צד ופעילויות משנה. עם זאת ישנם כמה חדרים נסתרים שניתן להיכנס אליהם ולהצטייד בעוד קצת ציוד אך גם זה לא מאוד נפוץ. מבחינת עץ יכולות אין משהו מיוחד למעט איסוף של פריטי מיגון שיעלו את רף הבריאות/שריון שלכם. ככל שתפגעו גם ביותר מטרות עם חיצים תוכלו לכוון באופן לא מדוייק לגמריי על המטרה והחץ יתקן את עצמו במעוף ויפגע שזה גם נחמד בסך הכול. זה גם מפתיע כי השחקן לא מודע להתקדמות שלו באופן הזה ופתאום קופץ אייקון של חץ ומסתבר שעלינו רמה.

הסאונד במשחק מתפקד היטב בקרבות השונים ובצלילים שמפיקים אביזרי הטיפוס והנשקים ובמרבית המשחק אין מוזיקת רקע שמלווה אתכם למעט מקרים בודדים בהם רוצים להגביר את הדרמטיות. בסיום המשחק יפתח עבורכם "ספארי" בו ניתן להתיישב בסירה ולשוט בנחל ושאחת הדמויות תסביר לכם על המכונות השונות שיעברו ויראו את חלק מהיכולות שלהם ובסופו של הספארי יש הפתעה וגם זאת תוספת נחמדה. מפרסומים שונים המשחק אורך כ6-8 שעות אם כי לי עם קצת חקירות של השלבים לקחת משהו כמו 10 שעות על רמת קושי בינונית שזה זמן סביר למשחק VR ואני מאמין שאחזור אליו שוב, במיוחד עם חברים בשביל הספארי והמתחם אימונים. בסיום המשחק תוכלו לחזור לכלל השלבים ולבחור ללכת בנתיבים מקבילים לאלו שבחרתם ולהשלים את הירי במטרות החבויות (במידה ואתם ממש עקשנים).

השורה התחתונה

Horizon: Call of the Mountain הוא משחק מושקע מאוד בדגש על הפן הגרפי ועיצוב הנופים, הוא כמעט וחף מבאגים ועובד היטב ובאופן רציף ובאמת שכמות הפעמים שתעצרו ותתבוננו ביופי שלו היא אדירה. עם זאת כמשחק VR הוא לא מחדש המון ולא מייצר את האפקט ש-Alyx ייצר לגבי הסטנדרט של איך משחק ל-VR צריך להיות. החידושים שהוא מציע כמו סביבת הקרב והאלמנטים של הטיפוס הם מגניבים ופרקטיים אך עם זאת הוא עדיין תקוע מאחור עם הכפות ידיים המרחפות והמחסור בחידות ופאזלים משכנעים. הוא משתמש יפה בשלטים עם ההדקים האדפטיביים כולל הרטט בקסדה ומצליח לתת טעימה מהיכולות שה-PS VR2 יכולה לייצר אך כמשחק קשה לומר עליו שהוא פורץ דרך. ובכל זאת, זהו משחק מצוין שבמידה וקניתם את המשקפת החדשה של סוני, גם יהיה המשחק הראשון שכדאי לכם לרכוש ולנסות עליו.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10
נבדק על:
Playstation 5

הטוב

  • גרפיקה מהטובה שראיתי ב-VR
  • נופים שאין לתאר (גרפיקה כבר אמרנו?)
  • אפשרויות טיפוס מגוונות
  • קרבות בוסים מעניינים וכיפיים

הרע

  • הקרבות והטיפוסים נהיים רפטטיביים מאיזשהו שלב
  • לא מספיק חדשני

והנוף

  • ינעל שורלק ואחותו, איזה מחזה מרהיב
טל דותן - כתב תוכן

טל דותן - כתב תוכן

משחק על: PC, PS4, Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי על: Beat Saber - Linkin Park

המשחק שהגדיר לי את הילדות: תיקו יציב בין Counter Strike 1.6 ו-Red Alert 2: Yuri's Revenge

כשאני לא משחק אני: עובד על המיזם שלי Divo.

מסר לעולם: תעשו טוב.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    14:58 05.03.2023 | אבינר אבינר

    אחלה ביקורת מושקעת ומקיפה - ותודה על זה =)
    הפעם אתמקד בנושא אחר - העברית.
    אני רואה שיש טרנד להשתמש בנקודות ולוכסנים כדי לפנות כביכול לשני המינים במקביל, אבל אני חייב לציין שזה נוגד כל כלל בשפתינו היפה, זה מסורבל לעין, מקשה על הקריאה ובגדול - זו לא עברית. כידוע בעברית ייצוג הרבים כולל גם את הנקבה, כך שעדיף להשתמש בזה, וזה גם נעשה ברוב המקרים. מי שבכל זאת מתעקש מסיבותיו לפנות לשני המינים, אפשר לכתוב בהכפלה, וגם זה נעשה כמה פעמים בכתבה. (אפשר למצוא הרחבה באתר של האקדמיה ללשון העברית).
    אז מילים כמו "נזרקתם/ן", "לכם/ן", "שלו/ה", "מותאמים/ות" וכדומה הן קטסטרופה לשפה, ואשמח שזה יתוקן ושהאתר ימשיך להקפיד לכתוב בעברית תקינה שכל כך כיף לקרוא =)
    שוב, ביקורת מעולה - המשיכו כך =)

  2. 2

       | פורסם ע"י