הרשמה

ביקורת: Resident Evil 4 - זה רק אני והטפיל שלי

הביקורת שלנו לאחד המשחקים המצופים ביותר של 2023 סוף סוף כאן! האם אחד המשחקים הגדולים בכל הזמנים הוא גם הרימייק הטוב ביותר בכל הזמנים? בואו לקרוא בביקורת שלנו!

  • PC
  • PlayStation 4
  • Playstation 5
  • Xbox One
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 20/03/2023

המשחק הזה הוא כנראה לא רק הרימייק הכי מושקע ש-Capcom הוציאו, אלא גם אחד הרימייקים הכי טובים שיצאו בשנים האחרונות, נקודה.

עותק סיקור סופק לנו על ידי ישפאר ו-Capcom אירופה, תודה רבה!

עדכון (30.3.23): הביקורת עודכנה עם הרשמים מגרסת ה-PC של המשחק!

ב-2019 קיבלנו את הרימייק המודרני הראשון בסדרת Resident Evil למשחק השני והאהוב במיוחד. מיותר לציין שהוא התקבל באהבה מרובה במיוחד שכמעט זיכתה אותו גם בתואר משחק השנה (אך הפסיד את התואר ל-Sekiro). לעומתו, הרימייק של Resident Evil 3 היה פחות ממספק (וטרחתי גם לבחור בו כאכזבת השנה על כך): המפתחת החליטה לחתוך הרבה מהתוכן של המשחק המקורי (זה כולל אזורים שלמים כמו מגדל השעון, בית הקברות והאפשרות לבחירות בזמן אמת פשוט לא קיימות יותר) וזאת על מנת להשקיע יותר באקשן של המשחק, מה שהפך אותו למשחק מאוד לינארי, אך נתן תחושה (לפחות לי) שהרימייק ל-4 רק מחכה להגיע, אבל הוא הגיע קצת על חשבון המשחק השלישי.

את האהבה שלי לסדרה גיליתי ב-2020 עם היציאה של הרימייק ל-Resident Evil 3, כולנו ישבנו בבתים בגלל הקורונה בבידודים ואני פשוט החלטתי שהגיע הזמן לשחק ברימייק של 2 (עוד לפני שסיימתי את המשחק הראשון בכלל אחרי שלא התחברתי לזוויות המצלמה) וכך גיליתי את אחת מסדרות המשחקים האהובות עלי. עכשיו אתוודה על משהו שכנראה יכניס אותי לצרות עם שמואל: Resident Evil 4 לדעתי הזדקן בצורה מאוד גרועה. הגרפיקה היא אומנם עניין של טעם, אבל המכניקות של המשחק והשליטה בו - התיישנו בצורה מאוד לא יפה. אז כאשר השמועות שהרימייק הזה אכן נמצא בפיתוח החלו לרוץ, מיותר לציין שחיכיתי בחוסר סבלנות, האם הרימייק היה שווה את הסבלנות שלי?

"לאן כולם הלכו? בינגו?"

לפני שאני ניגש לספר לכם על העלילה ולהביע את הדעה שלי כלפיה, אציין דבר חשוב: קיימים שינויים במשחק הזה לעומת המקור.ֲ אני חושב שזה מאוד ברור בשלב הזה (ולא רק מהטריילרים) ובמיוחד אחרי הרימייק של Resident Evil 3, שהשינויים הם בלתי נמנעים. בין אם מדובר בשינוי בזמנים (אנחנו כבר לא ב-2005 יותר) או בעובדה שאפילו שינג'י מיקאמי (האבא והאמא של Resident Evil שעבד ב-Capcom עד היציאה של המשחק הרביעי) אמר בעצמו שהתקווה שלו מהרימייק הזה הוא לשיפור של הסיפור. עובדה מעניינת נוספת שמיקאמי סיפר בשנה שעברה בנוגע לתגובות שלו לשמועות על הרימייק, היא שאת הסיפור כולו של המשחק הוא כתב ב-3 שבועות בלבד בגלל לוח זמנים מאוד צפוף. אני מאמין ש-Capcom עשו עבודה מצוינת עם הסיפור והשינויים שלו ברימייק הזה.

נחזור לעיקר: הסיפור (למי שלא מכיר כמובן את המקור) עוקב אחר ליאון קנדי (Leon Kennedy), שוטר לשעבר שאחרי האירועים הטראומטיים ב-Raccoon City כחלק מהמשחק השני, הוזמן לקחת חלק בתוכנית ממשלתית שהובילו אותו לקבל משימה חשובה במיוחד, לטוס לספרד, למצוא ולהחזיר את בתו של הנשיא, אשלי גרהם (Ashley Graham), אשר נחטפה בידי כת מסתורית. כאשר ליאון מגיע לכפר נידח עם ליווי שוטרים, המצב מהר מאוד מידרדר בגלל האוכלוסיה המקומית אשר התבררו כחברי הלוס אילומנדוס (Los Illuminados), כת אשר סוגדת לטפיל שעונה לשם פלגס (Plagas) ומחפשת לפגוע בכל איש אשר מגיע מבחוץ ומהר מאוד ליאון לא רק מחפש את אשלי, הוא גם צריך להבין מה קרה לתושבי הכפר. לאורך המשחק ליאון צריך להילחם על חייו וגם באותו הזמן להצליח לשמור על אשלי על מנת להיות מסוגל ולחזור איתה הביתה.

אתחיל מלדבר על הכתיבה:ֲ הסיפור עצמו הוא ברובו אותו הסיפור.ֲ דברים מסויימים שונו (לא אפרט על מנת לא לספיילר כמובן), אבל ברובו, הסיפור נשאר בדיוק כמו שהיה. אבל הנה משהו שהיה אפשר לשים לב אליו עוד בדמו כבר בכתיבה של הדמות של ליאון: אם יש משהו שהצליח להפריע לי בכתיבה של המקור זה עד כמה נראה ששום דבר לא מפריע לליאון.ֲ הוא גיבור על ללא רגשות כמעט שפשוט שולף בדיחות מוגזמות מהמותן (ואולי זה גם חלק מהקסם של המשחק הזה בסופו של דבר), אבל סוף סוף קיבלנו ליאון שהוא לא רק אותו הגיבור, הוא קיבל טון יותר ציני ורציני שתואם את מה שהוא עבר ב-Raccoon City. ניק אפוסטולידוס (Nick Apostolidos) חוזר לגלם את ליאון פעם נוספת ואני באמת מאמין שהוא עושה עבודה נהדרת בתור ליאון.

אבל כמובן שליאון הוא לא הדמות היחידה שקיבלה שינוי אישיות. השינוי האמיתי מבחינת דמויות היא, ללא ספק, אשלי. רובינו זוכרים את אשלי בתור הדמות האגואיסטית שככל הנראה בעיקר יודעת לצעוק "Leon, HELP!". אני חושב שהשינוי הכי חיובי, מכל בחינה שאני מסתכל עליה, היא הגרסה שקיבלנו של אשלי במשחק הזה. כן, היא עדיין הבת של הנשיא, אבל היא הרבה פחות מעצבנת; הנוכחות שלה עדיין מאוד מורגשת, אבל מערכת היחסים שלה עם ליאון מרגישה הרבה יותר אישית; היא אנושית יותר, הכימיה בין ליאון ואשלי לאורך המשחק היא מושלמת וניתן לראות שבאמת אכפת לדמויות אחת מהשנייה, דבר שהיה לי מאוד קשה להרגיש במשחק המקורי ואשלי סוף סוף מקבלת את פיתוח הדמות שבאמת מגיע לה.

דבר אחד שהיווה מקור להרבה דרמה עוד לפני שהרימייק יצא הוא ללא ספק ההחלפה של ג'ולין אנדרסון (Jolene Anderson), השחקנית וה-Face model של אדה וונג (Ada Wong), אחת הדמויות הכי מרכזיות וחשובות של Resident Evil 2. בעיניי ובעיני שחקנים רבים, המשחק והצורה שבה הוצגה אדה ב-RE2, היו מושלמים, הם לא דרשו שינוי. אני אמנע מלנסות להבין את הסיבות שלשמן היא הוחלפה, אבל מי שהגיעה לבצע את התפקיד הפעם היא לילי גאו (Lily Gao) ששיחקה את אדה ב-Welcome to Raccoon City. אני חייב לציין שאני לא נהניתי מהצורה שבה היא גילמה את אדה. המודל עצמו של השחקנית בסדר גמור, אבל הצורה שבה היא גילמה את אדה היתה מאוד לא מרשימה, היא נשמעת מאוד משועממת רוב הזמן ולא מעוניינת במה שקורה בכלל, אני לא מצליח להבין למה היא הוזמנה במקום ג'ולין.

השבח ללאס פלגס

עכשיו הגיע הזמן לדבר על הבשר האמיתי של Resident Evil 4 - או מה שהיה צריך עדכון אמיתי בסופו של דבר (מעבר לגרפיקה מרהיבה שלא חסרה במשחק הזה): המשחקיות. אחד הדברים שבאמת הפריעו לי בסופו של דבר במשחק המקורי, הוא שלא משנה כמה אנשים יטענו שהמשחק לא דורש רימייק, זוֲ המשחקיות שהרגישה מאוד גסה ואיטית לעומת משחקי יריות אחרים שכבר היו קיימים בשוק באותו הזמן מספר שנים (דוגמת Half-Life). אני מבין שבאותו זמן היה מדובר בטריטוריה לא מוכרת עבור הסדרה שעד אותו זמן עשתה שימוש בזווית מצלמה קבועה ושליטה עילית עם דגש יותר גדול דווקא על הפאזלים, אבל היה מדובר במינוס מאוד גדול עבורי מאחר ומערכת הקרב באמת התיישנה בצורה איומה. אבל כיאה לרימייק בסדרה, מיותר לציין שאני ממש לא מאוכזב ממה שקיבלנו פה.

דבר ראשון שאציין הוא שכל מה שאנחנו מכירים כבר מהרימייקים האחרונים של 2 ו-3 מבחינת אקשן נמצא פה, אבל גם זה מגיע עם שידרוגים משלו: במשחק השני לא יכולנו להתחמק כל כך מתקיפת אוייב, ברימייק של 3 יכלנו לבצע סוג של התגלגלות על מנת להתחמק ממתקפות, אבל הפעם ליאון גם מסוגל להדוף (לבצע Parry) למתקפות של אויבים שונים בעזרת הסכין שלו, זאת מעבר לרק להילחם עם הסכין - שינוי מרענן שמוסיף עוד עומק למערכת הקרב. עוד שינוי הואֲ גם העובדה שה-QTE (או Quick Time Events) אינם קיימים ברימייק. החשיבות של השינוי הזה היא כמובן ניתנת לויכוח, אבל בעיניי QTEs הם נחלת העבר וכעת כל דבר שקורה פשוט דורש את תשומת הלב של השחקן (מפתיע אני יודע), אבל אני שמח שהם לא שם יותר כי לעיתים במקור הם היו קופצים בלי כל התרעה מראש וגורמים למוות לא הוגן שגרם לחזרה על אירועים באופן תדיר בצורה מעט מציקה.

ארסנל הנשקים שעומד לרשות ליאון לאורך המשחק הוא סך הכל מוכר ולא רואה המון שינויים, אבל השליטה בהם היא נוחה בצורה יוצאת דופן. נגמרו הימים שבהם התזוזה היא על ציר, לא צריך לכוון את הנשק על מנת לטעון אותו, הכל אינטואיטיבי ופעם נוספת, מודרני ונוח מאוד כמו שהתרגלנו מהרימייקים האחרונים בסדרה. יחד עם זאת, בשונה מהזומבים של Raccoon City, התושבים של הכפר מהווים איום יותר מאסיבי. יחד עם הלאס פלאגאס שיכול להתפרץ באמצע הקרב, כל אויב שנתקל בו הוא איום ממשי ויכול להרוג את ליאון (מדהים איך זקנה יכולה לפצלח לנו את הראש בלי בעיה - הזכרתי כבר שסצינות המוות מאוד גרפיות?). באותה נשימה, כל עוד השחקן ידע מה הוא עושה, ליאון לא ימות בכזאת קלות, כשהשליטה בנשקים מאוד מספקת וליאון יכול לגרום נזק רציני לכל אויב.

אם כבר במחירים עסקינן, איך אפשר שלא לדבר גם על הסוחר המוכרֲ והאהוב. הסוחר חוזר גם פה באותה הצורה שאנחנו זוכרים אותו: הוא יופיע כל פעם יחד עם נקודת שמירה ויקדם את פנינו בברכות שלו (כאשר האהובה עלי היא ש-gun ו-fun מתחרזים מסיבה ברורה). התאכזבתי רק מעט כאשר לא היה רפרנס אפילו קטן ל-Duke מ-Village, אבל זה כבר ברמת הניטפיקינג. הסוחר מציע למכור נשקים שונים לליאון (כשההרחבות למזוודות הציוד שלכם נמצאות אצלו גם כן), מתכונים שונים וכן גם מציע אפשרות לשפר את הציוד של ליאון. בנוסף הסוחר גם נותן לליאון להחליף אצלו אבני spinel (שמוצאים באופן רנדומלי או עבור הריסה של מדליונים כחולים שנמצאים לאורך המשחק) תמורת עצמים שונים כמו מפות אוצר לאזורים השונים של המשחק. משהו חדש שהרימייק הוסיף הוא משימות צדדיות שהסוחר יפזר במהלך המפה ויאפשרו לנו להשיג עוד כסף, ציוד מיוחד ועוד.

דבר אחרון כמובן שאני חייב לגעת בו בנוגע למכניקות של המשחק קשור באשלי. המשימה של ליאון בסופו של יום היא להוביל את אשלי בבטחה חזרה הבית וכמובן שנעשה זאת בכל האמצעים אשר עומדים לרשותינו. אז הפעם בשונה מהמקור, קיימים פאזלים ומקומות שונים שניתן להגיע אליהם רק בעזרתה של אשלי, החלק שלה במשחק הרבה יותר מרכזי הפעם מבחינת ליאון. לאשלי קיימים שני מצבי מעקב אחר ליאון, המצב הראשון הוא מצב קרוב שבו היא עוקבת אחריו באופן צמוד, דבר שמאפשר בריחה זריזה מאויבים כאשר הם סוגרים על ליאון יחד עם אשלי, המצב השני הוא אחד שבו ליאון יכול לבקש מאשלי להסתתר ולהתרחק מהקרב, מה שמאפשר לליאון לירות על אויבים בבטחה מבלי בטעות לפגוע באשלי. אשלי גם הפעם לא מתה כאשר היא חוטפת כדור בטעות, אלא עוברת למצב של חוסר יכולת לפני שהיא מתה. היא יכולה גם להיחטף באמצע קרב אבל הפעם אויב שמקבל כדור מליאון לא מת ישירות כמו בעבר.

הרימייק שהיינו צריכים והגיע לנו

דבר ראשון שכבר תופס את תשומת הלב שלי איך שאני נכנס לכפר עוד בהתחלה, כאשר אמרנו ש-Village שאב השראה רבה מ-Resident Evil 4 עוד מהטריילרים, עכשיו שחזרתי לכפר הנידח שבספרד (כמובן שבמשחק, לא איבדתי שום דבר בספרד עם טפיל כלשהו), הבנתי עד כמה העיצוב הכולל של המשחק באמת באמת שאב את ההשראות שלו מהמשחק כנראה הכי אהוב בסדרה וברמה מסוימת, זה חזר בחזרה מ-Village לרימייק של 4.

הכפר, האזור ההתחלתי, נאמן בצורה יוצאת דופן למקור כמעט בכל קנה מידה אפשרי, אבל אזורים שונים מציגים שינויים מסוימים, חלקם בצורה מפתיעה ועד לרמה שכנראה אחד החלקים היותר שנואים עלי במשחק המקורי קיבל ריענון שאני נהניתי ממנו מאוד (כבר אמרתי שהמשחק הזה היה זקוק לרימייק הזה?). המשחק גם פתוח יותר: אזורים כמו האגם ואזורים נוספים במשחק נפתחים בצורה נהדרת כשהם מספקים הרבה יותר תוכן מבמשחק המקורי.

עוד בנוגע לעיצובים של המשחק - דבר אחד שבולט מאוד באופן מובן לכל הוא העדכון לעיצוב של הדמויות. העיצוב של ליאון לא קיבל שינוי משמעותי של ממש, אבל דמויות כמו אשלי, לואיס (Luis) ואדה קיבלו עדכון עיצובי מהמם במיוחד והוא משקף את הדמויות הרבה יותר טוב בעיניי. עיצוב הסאונד גם כן עשוי בצורה מצוינת, דבר אחד שבלט לי בצורה יוצאת דופן הם הצ'אנטים השונים שניתן לשמוע בכל מיני מקומות בשפה הספרדית שמהללים את הפלגס, חלקם עדיין תקועים לי בזכרון ברמה כזאת או אחרת אבל כמו שראיתם בכותרת המשנה הקודמת, השבח ללאס פלגס! הסאונדטרק גם כן משרת את המטרה של המשחק נאמנה אך הוא לא יוצא דופן כאשר שני הדברים שזכורים לי הם המוזיקה בקרב הראשון בחווה ומוזיקתֲ שמירה.

דבר נוסף שאגע בו מהבחינה הטכניתֲ הוא אחד הפיצ'רים של ה-PS5 וזה ה-DualSense. חבר מערכת ניבא לפני כשנתיים שכל המשחקים שמבצעים שימוש בפיצ'רים של הקונטרולר יעלמו בזה אחר זה, אבל הנה אנחנו שנתיים וחצי כמעט אחרי השחרור של הקונסולה ועדיין יש שימוש בפיצ'רים של השלט גם בחברות צד שלישי. אציין שקיים שימוש לא קטן בכלל בדברים כמו הרטט של השלט, אבל החלטה לא ברורה הייתה השימוש בטריגרים בחלק מהסיטואציות במשחק: כאשר ליאון משתמש בסכין על מנת לדקור את האויבים שלו, משום מה קיימת התנגדות של הטריגר בצורה לא ברורה. היא לא משנה כמעט שום דבר היות ואפילו הלחיצה הכי קטנה עדיין עובדת, כשזה פיצ'ר שהיה יכול להיות משומש בצורה טובה יותר עם נשקים כמו השוטגן למשל.

Full Steam Ahead

שלום לכולם, שמואל כאן! הבטחתי לכם את הרשמים שלי מגרסת המחשב של המשחק והנה הם כאן. אז קודם כל נתחיל מהעובדה שהאופטימיזציה של המשחק הזה טובה - עד כדי Denuvo. גם מבחינת הפיצ'רים השונים של המשחק וגם מבחינת ההגדרות הגרפיות שהוא נותן לשחקן, אנחנו רואים הרבה מאוד אופציות לשליטה בביצועים של המשחק ולהגיע לאיזון שבין הגרפיקה לביצועים שאתם רוצים. אגב, יש לנו פה גם תיקון היסטורי - גרסת המחשב של RE4 רצה נהדר עם עכבר ומקלדת.

את המשחק גם ניסיתי על ה-Steam Deck ושוב הגעתי לביצועים מעודדים מאוד: בעזרת FSR 2.0 על תצורת Balanced, המשחק יכול לרוץ על המכשיר בביצועים של 30 פריימים לשנייה (נעול כמעט לחלוטין) והגדרות של אזור ה-Medium, על גבול ה-High. אני יכול להזיז את החוגה עוד יותר לכיוון ה-40 פריימים לשנייה אבל אז אנחנו מקבלים משהו שיותר דומה לאיך גרסת Switch של המשחק הייתה נראית, כך שאני מעדיף את התצורה הנוכחית. אגב, כרגיל - Denuvo מפריע לביצועים: יותר מדי קפיצות ומיקרו-גמגומים היו לי בזמן הבדיקה. האם מנגנון ה-DRM הזה באמת נחוץ, Capcom?

שורה תחתונה

בעידן שבו אנחנו מוקפים ברימייקים לאט לאט, קשה לי לחשוב על הרבה מהם שבאמת המציאו את המשחק מחדש עד לרמה בה המשחק מרגיש חדש כמעט לחלוטין.ֲ הרימייק הזה הוא כנראה לא רק הרימייק הכי מושקע ש-Capcom הוציאו, אלא גם אחד הרימייקים הכי טובים שיצאו בשנים האחרונות לקלאסיקות שמרביתנו אוהבים. יותר לא צריך להסתכל על המשחק הזה באופן נוסטלגי, הוא מעודכן ומתיחת הפנים שלו היא מרשימה במיוחד לרמה שכל טענה שיש לי היא כמעט בגדר ניטפיקינג. אבל עכשיו כשסיימנו עם הרימייקים של Resident Evil (אני מאוד מקווה ש-5 לא מקבל עכשיו רימייק), הגיע הזמן באמת לחכות לפרק הבא של Resident Evil, או שמע הגיע הזמן לעבוד על רימייקים ל-Devil May Cry? אני סקרן לדעת מה הדבר הבא ש-Capcom מתכננת עבורנו.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9.5
מתוך 10
נבדק על:
Playstation 5

הטוב

  • המשחק האהוב קיבל את מתיחת הפנים שהוא היה זקוק לה
  • אקשן מהנה וצרוף לכל אורך המשחק
  • שינויי עלילה קלים אך נחוצים
  • שינויי משחקיות ותוספות נחוצים ונהדרים
  • אשלי היא סוף סוף דמות שקל להתחבר אליה

הרע

  • שחקנית ומודלית שונה לאדה
  • צעד אחד אחורה במה שנוגע למערכת האחסון של המשחק

וה-Regenerators

  • הם מפחידים יותר, מוזרים יותר והסאונד שהם עושים עדיין מלחיץ אותי!
אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    02:32 21.03.2023 | דהדה דהדה (אורח)

    *אני סוג של התחלתי לעשות חרם על משחקים שמכניסים בהם בכוח פוליטקלי קוררקנס או גישה שיצרו אותם במהירות רק בשביל כסף בשנים האחרונות ובמיוחד אחרי איך שהם הרסו לי את RE3 Remake (גם בשני הם די דילגו על דבר מאוד חשוב ועשו את מעברי A/B/C/D בצורה מאוד עצלנית)
    אבל חייב להודות שהופתעתי לטובה ממה שריאית בנתיים מהמשחק הזה

    מאוד מציק לי שינוי המודלים ביניהם איך שהם עשו לאשלי מראה של מישהי שנושקת ל30 לאומת המשחק המקורי

    אבל Overall שמח שיצא משחק טוב אחרי מה שקרה עם השלישי.

  2. 2

       | פורסם ע"י