הרשמה

השוד הגדול של Disco Elysium

ההשתלטות המתוחכמת ביותר שראינו על שלל מאז Ocean's Twelve

הסיפור של חברת ZA/UM ואיך מפתחי Disco Elysium איבדו את החברה שלהם

המשחק Disco Elysium נחשב ליצירת מופת שהגיעה ב-2019. משחק תפקידים ייחודי שמשתמש במכניקות של משחקי תפקידים שולחניים בצורה מתוחכמת במיוחד כדי ליצור סיפור מרתק. המשחק זכה בשבעה פרסים בשנת 2019 ונחשב לאחד ממשחקי השנה. יוצר המשחק רוברט קורביץ׳ (Robert Kurvitz) מאסטוניה הקים את חברת ZA/UM בשנת 2005. המטרה של החברה היתה להיות קולקטיב קריאייטיבי שיעזור לחברי הקבוצה והיווה מעין חנות ליוצרים שבה. במקביל, החברים בנו משחק תפקידים שולחני עם חוקים שבנו בעצמם ועם עולם שפיתחו עם השנים. לאחר תקופה הצטרף לחברה אמן מקומי בשם אלכסנדר רוסטוב (Aleksander Rostov) וסופר בשם קור קנדר (Kaur Kender). פרי הביכורים שלהם היה ספר בשם Sacred and Terrible Air שמתרחש ביקום של Elysium. הספר קיבל ביקורות טובות אבל מכר רק 1000 עותקים והיה כשלון מסחרי. הכישלון דווקא עודד אותם לנסות ולפתח את העולם בכיוון אחר, משחק מחשב.

וכך החל הפיתוח של המשחק שהתקדם במשך ארבע שנים, במרתף של בניין באסטוניה, התחלה שלקוחה מסיפורי האגדות של ענקיות הטכנולוגיה. לאף אחד משלושת היוצרים לא היה שום ניסיון בפיתוח משחקים והם גם לא חיו בסביבה שהיתה בה סצנת פיתוח משחקים. קורביץ׳ כתב את העלילה והמשחקיות, רוסטוב היה אחראי על הסגנון הגרפי עם ציורי השמן המזוהים כל כך עם המשחק. הם עשו הכל ללא מימון במשך כמה שנים עד שקנדר הצליח לגייס מימון למשחק מאיש עסקים בשם Linnamae, והסטודיו הפך במהרה לחברה עם כ-30 עובדים. קורביץ׳ לקח את אחראיות על עיצוב המשחק, קנדר היה המפיק ורוסטוב שימש בתור ה-Art Director.

 

בשנת 2021, לאחר ההצלחה הכבירה של המשחק Linnamae רצה לצאת מההשקעה ב-ZA/UM בשל בעיות שהיו לו עם העיתון האסטוני שבבעלותו. המניות שלו נמכרו לשני אנשי עסקים בשם Kompus ו-Haavel. הם בתורם, הדיחו מייד את שלושת המייסדים ופיטרו אותם מתפקידיהם, אבל זה אפילו לא החלק המוזר. Haavel הוא לא אדם זר למפתחי Disco Elyisium, הוא עבד איתם בהפקה של המשחק וחבר ל-Kompus כדי לגנוב את השליטה ב-ZA/UM מתחת לידיהם של גיבורינו.  איך הם עשו זאת?

בת זוגו של Haavel עבדה בחברה נוספת שהיתה חברה בת של ZA/UM. אותה חברת בת החזיקה בכל זכויות היוצרים של Disco Elysium. העובדת מכרה ל-Kompus ספר פיזי עם קונספט ארט של Disco Elyisium במחיר אטרקטיבי של פאונד אחד. לאחר שהספר נמכר והחברה לא יכלה להשתמש בזכויות היוצרים שלו, היא החליטה לרכוש את הספר בחזרה מידי Kompus במחיר של 4.5 מיליון אירו, הסכום שדרש בעל המניות הקודם כדי לצאת מהאחזקה בחברה.

בשלב מסויים היה חשד שגם קנדר נמצא בתמונה שכן היו לו עסקים רבים עם Kompus בתקופה שלאחר ההצלחה של Disco Elysium. אבל לאחר מכן גם קנדר נזרק מהחברה ותבע את Kompus על סך של מיליון דולר. אבל האם התמונה מורכבת יותר? ובכן, Kompus והחברה טענו שהיוצרים המקוריים יצרו בחברה תרבות רעילה והטרדות מיניות. כמובן שלא ניתן לדעת אם זה נכון או לא, אך גורמים אנונימיים העובדים בחברה צוטטו למגזין Gamesindustry שלא הכל שחור או לבן וכי יש דברים בגו. מקורות נוספים אומרים שהוויכוח בכלל נסב סביב העתיד העסקי של החברה והכיוונים העסקיים שהיא צריכה לקחת.

כרגע אין קונים לחברה ולטענתם הם ממשיכים לעבוד על כותר המשך ל-Disco Elyisium, רק בלי השלושה היוצרים המקוריים של המשחק. מה יהיה העתיד של המשחק? ומי בכלל הנבל של הסיפור? ספרו לנו מה דעתכם בתגובות.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י