הרשמה

RTX 40 - הטוב, הרע וההמלצה

חצי שנה אחרי ההשקה, מה קורה עם כרטיסי המסך החדשים?

האם כרטיסי המסך החדשים של Nvidia שווים את זה באמת?

עותק סיקור סופק לנו לביקורת ע"י Gigabyte ישראל, תודה רבה!

כמו הרבה מאוד אנשים, גם אני חיכיתי חודשים ארוכים להשקה של סדרת כרטיסי המסך החדשה של Nvidia הלא היא RTX 40. ההשקה הגיעה בסוף שנת 2022 בקול תרועה גדולה אבל ככל שהזמן עבר ניראה שכמו גבינה שנשארה בשמש, גם השקת כרטיסי המסך החדשה של Nvidia התחילה להסריח. היו להשקה הרבה יתרונות ודברים חדשים וטובים שהיא הביאה אבל גם היו הרבה בעיות. לכן בשונה מהשקות קודמות חיכיתי עם כתיבה של כל תוכן שהוא על הכרטיסים עד שהמצב יתייצב טיפה. עכשיו אחרי חצי שנה בשוק אני חושב שאפשר לדבר על הכרטיסים כמו שצריך ולהבין האם הדור החדש הוא באמת בשורה כמו שסדרת RTX 30 הייתה?

כוכב הערב

לפני שאדבר על כל הפרטים של סדרת כרטיסי RTX 40, אני רוצה להציג את הכרטיס שקיבלתי לטובת הכתבה הזאת. מדובר על ה-Gigabyte RTX 4080 Gaming OC. מדובר על כרטיסי 4080 מסדרת הגיימינג היותר נגישה תקציבית של Gigabyte לעומת מותג הגיימינג שלהם Aorus. הכרטיס מצוייד בליבה הגרפית החדשה של Nvidia מארכיטקטורת Ada Lovelace יחד עם כ-16GB של זיכרון GDDR6X שמקוררים על ידי גוף קירור גדול ועבה עם שלושה מאווררים עמוסי פיצ׳רים שמשפרים את דחיסת האוויר דרך גוף הקירור הגדול.

בהתאם לצו ש-Nvidia הוציאה לכל שותפות ה-AIB שלה, הכרטיס הזה נוטש את חיבורי המתח המוכרים לנו של 8 פינים כשהוא מגיע עם חיבור המתח החדש ה-12VHPWR. אך עם הכרטיס גם מקבלים מתאם משלושה חיבורי 8 פינים לחיבור החדש. בנוסף, Gigabyte מבינה שגוף הקירור של הכרטיס הוא גדול, כבד מאוד ויכול להפעיל לחץ על החיבור ה-PCIe אז הם כוללים מסגרת Anti-Sag להתקנה במארז שתספק לכרטיס תמיכה ותוריד את העומס מהחיבור. אם כי אני לא השתמשתי במסגרת והלכתי על פיתרון תמיכה קלאסי מלמטה.

הטוב

מתחילים לרוץ

אחרי היכרות קצרה עם הכרטיס הגיע הזמן שלי לספר על הדברים הטובים שהוא עושה. אני תמיד אוהב לאמץ טכנולוגיות מוקדם, כמה שבועות אחרי שקניתי את ה-GTX 980Ti החלפתי את המסך שהיה לי אז למסך חדש שמתפאר ברזולוציית 4K. למרות שאותו מסך כבר מזמן לא איתי, לא שינמכתי את הרזולוציה וכל הזמן התעקשתי לשחק ב-4K גם כשזה היה במחיר של הורדת הגדרות גרפיות או FPS שיותר קרוב ל-30 מ-60. אפשר לדבר הרבה על האם באמת רואים הבדל בין 1080p ו-4K אבל זה פחות הנושא כרגע.

עם עול ה-4K ה-980Ti התקשה, ה-1080Ti עשה עבודה טיפה טובה יותר וה-3080Ti שהשתמשתי בו עד עתה עשה עבודה בסדר לגמרי אך היא לוותה עם התפשרויות על איכות הטקסטורות וה-12 ג׳יגה של זיכרון גרפי התחילו לאותת לשידרוג. עם ה-RTX 4080 יכולתי לקחת את כל המשחקים לקצה העליון של ההגדרות הגרפיות בלי לוותר על קצב פריימים מהיר וחלק. לדוגמא, ב-RDR 2 קיבלתי כ-87FPS, ב-God of War קיבלתי כ-101FPS, ב-Forza Horizon 5 הגעתי לכ-116FPS וב-Battlefield 2042 הגעתי לכ-80FPS גם בזמנים תובעניים עם המון דברים שקורים בו זמנית. האכזבה היחידה שלי הייתה עם Cyberpunk 2077 שלא הצליח לחצות את ה-60FPS ונעמד על סביבות ה-54 פריימים שאמנם ניראו מדהים אבל עדיין אכזבה קטנה.

משחקים של אור וצל

בדומה להתהליך הקליטה של גיימינג ב-4K בשנים האחרונות, עם הדורות האחרונים של הכרטיסי מסך ראינו את האבולוציה של טכנולוגיה נוספת שהיא Ray Trace. ראינו את Nvidia דוחפת את הטכנולוגיה בכל הכח כבר מההתחלה על ידי נטישה של מותג כרטיסי המסך הותיק שלה GTX לטובת RTX. סדרת הכרטיסים הראשונה שהציגה יכולות Ray Trace הייתה סדרת RTX 20, אבל מלבד הצגת יכולות, זה ממש לא היה שם. אבל כמו תינוק שעשה את הצעד הראשון שלו ונופל, עם סדרת RTX 30 הטכנולוגיה עבדה כבר יותר טוב עם קצב פריימים יותר שחיק (אם כי עדיין נמוך מאוד) ועכשיו עם סדרת RTX 40 הטכנולוגיה כבר עומדת ומתחילה לרוץ בכוחות עצמה.

באופן אישי, אני חושב ש-Ray Trace הוא גימיק חמוד אבל לא שימושי במיוחד לגיימינג אבל עם זאת הייתה לי ציפייה גדולה לקראתו. אני מעולם לא שיחקתי ב-The Witcher 3 (כן, כן, Shame on me), הוא מותקן לי על המחשב מאז יום ההשקה שלו אבל עד עכשיו לא שיחקתי בו בכלל. כל פעם דחיתי את זה או שהיה משחק אחר שעניין אותי באותו הרגע. בשנתיים האחרונות Nvidia דחפה את ההשקה של גירסאת ה-Ray Trace של המשחק בכל הכח ואחרי כמה דחיות קיבלנו אותה סוף סוף. אז עם הגעתו של ה-Gigabyte RTX 4080 החלטתי שאני מתחיל את המשחק אבל אני אעשה את זה עם טכנולוגיית התאורה המתקדמת. בהגדרות מקסמיאליות על 4K המשחק היה ניראה יוצא דופן ובזכות העוצמה של הכרטיס הוא גם רץ בלי בעיות על קצב שנע באיזור ה-45 פריימים. אחרי משחק קצר עם ההגדרות הצלחתי להביא את המשחק גם לאיזור ה-70FPS כשהוא עדיין היה ניראה טוב מאי פעם. עוד משחק שקיבל גם הוא ריענון לאחרונה עם הגעת RTX 40 הוא Cyberpunk 2077 שקיבל עידכון עם יכולות Ray Trace פורצות דרך ויפיפיות שהוסיפו למשחק תחושה הרבה יותר אימרסית.

מאגיה שחורה

על טכנולוגיית DLSS של Nvidia כתבנו כאן באתר כבר עשרות פעמים ובצדק. הטכנולוגיה הזאת היא לא פחות מקסומה כשהיא משתמשת ב-AI כדי לשפר את הביצועים עם פגיעה מינימאלית באיכות הויזואלית. עם כרטיסי RTX 40 קיבלנו שידרוג לטכנולוגיה עם DLSS 3.0 שלוקחת את כל העסק המופלא הזה לעולם אחר לגמרי. DLSS 3.0 טומנת בחובה יכולות של AI Frame Generation. כמו שאפשר להבין מהשם, הטכנולוגיה הזאת בעצם יוצרת פריימים נוספים למשחק בזכות AI ועל ידי כך מתקבלת חווית משחק חלקה הרבה יותר. הטכנולוגיה הזאת עושה חסד במיוחד למשחקים כבדים במיוחד כמו Flight Simulator או למשחקים שהפעלת Ray Trace בהם מורידה את הביצועים מתחת לרף השחיק כמו Cyberpunk 2077 שהגיע אצלי לעיתים לאיזות ה-25 פריימים ללא DLSS.

אז בתכלס, מה מקבלים בשטח? במשחקים אשר תומכים ב-DLSS 3.0 (ומשחקים נוספים מקבלים תמיכה בכל יום) אפשר לקבל שיפור ביצועים של פי 3 עד פי 5! אלו ללא ספק מספרים פסיכיים שמשנים את כללי המשחק. למשל עם Cyberpunk 2077 הגעתי מאיזור ה-25FPS לכ-90FPS, שיפור אדיר של פי 3.5! יש משחקים בהם הטכנולוגיה עובדת טוב יותר ויש משחקים שקצת פחות אז המכפלות משתנות. תחום אחד שזה מאוד נוגע אליו הוא תחום ה-Futureproofing של הכרטיס. אם בעבר היו יוצאים משחקים חדשים שהיו מכבידים מאוד על כרטיס ולא היה הרבה מה לעשות בעניין מלבד הורדת רזולוציה או הגדרות, DLSS 3.0 פחות או יותר מבטיחה להאריך את החיים והרלוונטיות של הכרטיסי מסך למשך שנים ארוכות. כך שכרטיס שנקנה מהדור הנוכחי יוכל תיאורטית להמשיך ולהיות רלוונטי גם כשיצאו משחקים כבדים מאוד או שרזולוציית 8K תיהיה נפוצה בזכות הכח של DLSS 3.0.

יתרון נוסף של DLSS 3.0 הוא בתחום היעילות האנרגטית. כששיחקתי ב-The Witcher 3 והכרטיס היה במאמץ מקסימאלי הוא צריך כ-350W בממוצע והגיע לטמפרטורה של 68 מעלות שזה לא רע בכלל בהתחשב בכך שהוא לא היה רועש בכלל וכמעט ולא שמעו אותו. אך כאשר שיחקתי עם DLSS 3.0 מופעל הכרטיס דרש ״רק״ כ-290W והגיע לטמפרטורת עבודה שנעה סביב 58 מעלות. זה הוא ללא ספק שיפור נהדר של כמעט 20% בצריכת החשמל ושל כ-15% בטמפרטורת העבודה והחום שהכרטיס פולט החוצה אל החדר.

הרע

חבלי לידה

אבל אחרי שסיפרתי לכם כמה הכרטיס הזה טוב צריך גם לדבר על הדברים הרעים ולצערה של Nvidia יש המון דברים לא טובים בהשקה הזאת. הבעיות של RTX 40 התחילו עוד לפני שהכרטיסים נחשפו, EVGA שהייתה אחת מיצרניות כרטיסי המסך הגדולות ביותר שגם היה לה חוזה בלעדיות לכרטיסי Nvidia הודיעה שהיא תפסיק לייצר כרטיסי מסך עם ליבות מבית Nvidia ולא תשתתף בהשקת הדור החדש. למה? כי על פי Nvidia ,EVGA לא היו שקופים איתם, הטילו עליהם המון מגבלות ופשוט לא היו שותפים עיסקיים טובים. למשל, אחד הדברים ש-Nvidia לא הסכימה לחשוף הוא את המחיר של הכרטיסים כך שכל היצרניות השקיעו משאבים רבים בפיתוח וייצור של הכרטיסים אך הן לא ידעו את המחיר שלהם עד לאירוע של Nvidia שבו היא חשפה את המחיר לכל העולם. העזיבה של EVGA כבר הטילה צל על ההשקה אבל זה ממש לא נגמר שם.

באירוע ההשקה Nvidia חשפה שלושה כרטיסים, את ה-RTX 4090 ושתי גירסאות שונות לגמרי של 4080 מבחינת כמות ליבות CUDA, תדר עבודה ומהירות זיכרון לצד העובדה שגירסא אחת מגיעה עם כ-12 ג׳יגה של זיכרון גרפי ואחת עם 16 במחירים של 900 ו-1,200 דולר בהתאמה. המשתמשים מסביב לעולם ישר זעמו על עליית המחיר הגסה של כרטיס מקטגוריית 80 בנוסף לעובדה שהייתה הרגשה ש-Nvidia מנסה למכור כרטיס נחות ועדיין למתג אותו תחת קטגוריית 80 וכך לדרוש עליו מחיר גבוה יותר. המשתמשים זעמו ו-Nvidia החליטה לבטל את השקת ה-4080 החלש רק כדי להשיק אותו כמה שבועות אחר כך בשם RTX 4070Ti.

חם, רותח, לוהט!

והבעיות לא עצרו שם, עם השקת סדרת הכרטיסים החדשה, Nvidia דרשה מכל יצרניות ה-AIB לעבור לחיבור מתח חדש בשם 16 PIN (12VHPWR) PCIe. על פניו החיבור החדש הוא שידרוג עם מספר יתרונות חשובים על פני חיבורי המתח שאנחנו מכירים כמו תקשורת בין הכרטיס מסך לספק כח אך הבעיה הייתה שהחיבור לא היה נפוץ מאוד כך שכמעט כל המשתמשים היו מחוייבים בשימוש במתאם. עוד בעיה עם החיבור התגלתה מיד לאחר ההשקה כאשר כרטיסים התחילו להישרף,  במיוחד באיזור של חיבור המתח. בהתחלה נחשב שהסיבה היא בעקבות צריכת החשמל הגדולה של כרטיסים אך אחרי בדיקה הסתבר שהבעיה היא שחיבור המתח לא חובר במלואו לכרטיס. הבעיה כאן היא שהחיבור החדש לא כולל את אותו מנגנון האבטחה שכמעט כל הכבלים במחשב משתמשים בו ולכן קל מאוד לשחזר את הבעיה הזאת בטעות.

עוד משהו שעורר לא מעט זעם עם השקת כרטיסי המסך החדשים היה צריכת החשמל האדירה שלהם לעומת דורות אחרים והגודל העצום שלהם. ה-Gigabyte RTX 4080 שקיבלתי הוא בגובה של 4 חיבורי PCIe, גודל שהיה שמור עד לאחרונה רק לכרטיסים אקזוטיים עם קירור מוגזם, אבל עם RTX 40 זה סטנדרט הגודל. הכרטיסים הגדולים מגיעים בעקבות צריכת חשמל ופליטת חום גבוהות שדורשות גוף קירור גדול ומאסיבי יותר. וכן, DLSS 3.0 עוזר לא מעט עם הורדת של צריכת החשמל אבל עם כמה שהטכנולוגיה הזאת נהדרת, היא נמצאת כרגע רק במספר מועט של משחקים תומכים. ובמשחקים התומכים היא לפעמים נראת נורא כמו שאפשר לראות כאן בסריטון הנהדר של Hardware Unbox.

ההמלצה

בתור חולה חומרה שתמיד אוהב שיש לו את החומרה הטובה ביותר והוא הכי מעודכן שיש, ה-Gigabyte RTX 4080 Gaming OC הוא יצירת אומנות שנהנתי מכל רגע שהשתמשתי בה. יש לכרטיס הזה יכולות מדהימות ומורגש ממנו שהוא בא לעבוד ולעבוד נהדר. יש לו את הכח להביא את טכנולוגיית Ray Tracing שאנחנו שומעים עליה כל כך הרבה בשנים האחרונות למיינסטרים ומאפשר להנות ממסכי 4K וההגדרות הגרפיות הגבוהות ביותר. נוסיף לזה את הדור החדש של טכנולוגיית DLSS שמשפרת את הביצועים אפילו יותר לעומת הדור הקודם וקיבלנו כרטיס שיתן עבודה במשך שנים ארוכות. גוף הקירור שלו עובד נהדר כשהוא שומר עליו קריר ושקט גם תחת עומס מלא של 4K Ray Tracing והוא בנוי בצורה חזקה ועמידה.

אבל, וזה אבל גדול. אני כמעט ולא יכול להמליץ עליו, לא כי Gigabyte עשתה משהו לא טוב. הבעיה היא בראש הנחש, אצל Nvidia. המחיר של כרטיסי 4080 גבוה מאוד כיום (מחיר הכרטיס נע סביב 6,200 שקלים) ואני חושב שהקפיצה הבין דורית שקיבלנו בין RTX 30 לבין RTX 40 לא בהכרח שווה את המחיר. אפשר לראות את זה על ידי המאמץ הגדול של Nvidia לדחוף את כרטיסים האלה בכל דרך עם כל מיני באנדלים עם משחקים. מצד אחד זה נחמד לקנות כרטיס ולקבל משחק, מצד שני זה מראה את הנואשות והטעות שנעשתה עם הדור הזה. לדעתי, אם יש לכם כרטיס בכיר מסדרת RTX 30 אין טעם לרוץ ולקנות כרגע את RTX 4080 ואפשר לחכות לירידת מחירים שתגיע או פשוט לחכות ל-RTX 50 אם אין לכם חובה בשידרוג עכשיו.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:53 26.05.2023 | שיקסא טחון שיקסא טחון (אורח)

    על החלק עם החיבור שנשרף,
    האם יש חברות שכן שמו את מנגנון האבטחה הזה בכבלים שלהם?
    או שזה בכלל רק בצד של הכרטיס?

    קיניתי ספק של ATX 3.0 ולא ידעתי שום דבר על הבעיה שאמרת עד עכשיו~

  2. 2

       | פורסם ע"י