הרשמה

ביקורת: Baldur's Gate 3 - הצלפת מוח

גלגלו Insight ובואו לקרוא מה אביחי חשב על אחד המועמדים הגדולים והרציניים ביותר לתואר משחק השנה!

  • PC
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 17/08/2023

המשחק Baldur's Gate 3 מנסה להיות משחק תפקידים אמיתי, ובניגוד להמון מהמתחרים שלו הוא גם מצליח בצורה פנטסטית

שנת 2023 הולכת להיות שנה שתזכר בדפי ההיסטוריה של השקות משחקים. אבל אם יש משחק אחד שיעמוד גבוה יותר מבית הספר של הוגווארטס או עמוק יותר מהחלל של סטארפילד, זה יהיה Baldur's Gate 3. לאחר שלוש שנים של גישה מוקדמת זכיתי לחזור סוף סוף לעולם המיתולוגי של מבוכים ודרקונים וליבשת Faerun שאותה זכיתי להכיר לפני 35 שנה כשהתחלתי לשחק D&D. החברים ב-Larian Studios שפיתחו את המשחק נכנסו לנעליים גדולות, מאוד. Baldur's Gate 1&2 פותחו על ידי Bioware בימיה הטובים ביותר, מי שנחשבה בזמנו לאחת מחברות המשחקים הטובות בעולם. 

המשחק Divinity של Larian היה המשחק שהפך אותם למוכרים בתחום ה-Classic RPG, והפנה את תשומת הלב של Wizards of the Coast, אליהם. בעלי המותג של מבוכים ודרקונים לפתח כותר המשך ל- Baldur's gate לאחר 20 שנה מאז המשחק האחרון. המשחק יצא לגישה מוקדמת באוקטובר 2020 והיה אמור לצאת שנה אחרי. Larian האריכו את הפיתוח בשלוש שנים ובשלישי לאוגוסט 2023 יצא המשחק המלא.

הכל מתחיל במפץ הגדול

כל מי שמכיר משחקי Dungeons and Dragons יודע שכל הרפתקה טובה מתחילה בפונדק. אין ספור בדיחות וממים נוצרו על הרעיון הזה. אולי בגלל זה, החברים ב-Larian Studios החליטו ללכת דווקא הפוך והסיפור שלנו מתחיל בצורה הכי הפוכה שאפשר.  אנשי מפלצת חיזריים בשם מצליפי מוח שטים בחללית קסומה מעל העיר המפורסמת, Baldur's Gate, וחוטפים אנשים כדי להפוך אותם למפלצות. התהליך עצמו בנוי מהשתלת תולעים קטנות שחודרות לגוף דרך העין ומשתלטות על המוח. כן, זה חייזרי לגמרי ואולי הדבר הכי רחוק מעולם הקלאסי של מבוכים ודרקונים. 

באותו רגע מגיחים לוחמי Gith רכובים על דרקונים אדומים ונלחמים בספינה החייזרית. מצליף המוח מנסה לברוח מהם ועובר מימד לגיהנום, שם הוא נתקל בשדים ומפלצות שטניות שמנסות להרוג אותו. בשלב הזה, הגיבור שלנו משתחרר מהספינה הפגועה ומתחיל את ההפרתקאה כאשר יש לו תולעת במוח והוא לכוד בגיהנום על ספינה חייזרית. אולי הכי רחוק שאפשר מפונדק. ההרפתקה שלנו מתרחשת ביקום הנקרא "ממלכות נשכחות" ביבשת Faerun ובאיזור חוף החרב. שם יש שתי ערים גדולות: Baldur's Gate ו-Neverwinter שאת שניהם פגשנו במשחקי שונים בעולמות של מבוכים ודרקונים. העלילה עצמה מתרחשת כמאה שנים לאחר אירועי Baldur's Gate 1 & 2 אך יש התיחסויות למשחקים הקודמים לאורך כל הדרך. לא הייתי אומר שאתם חייבים לשחק את המשחקים הקודמים, אבל בהחלט אפשר לחפש איזה סיכום טוב ביוטיוב.

העלילה סובבת סביב הניסיון שלנו להיפטר מהתולעת הזוחלת לנו במוח שתפקידה להפוך אותנו למצליף מוח. במהלך ההרפתקאות הוא יפגוש שותפים למסע, שיעזרו לו, יבגדו בו או ינהלו איתו רומן. הסיפור כמובן מתפתח הרבה מעבר לתולעת כי כבר ראינו שדים, מצליפי מוח ועלילה שסובבת סביב חוף החרב כולו. אז אם אתם חושבים שההתחלה אפית, תחשבו איך זה נגמר. השותפים לדרך יושפעו מההחלטות שיקבל השחקן ובהצלחות והכשלונות שלו לאורך הדרך. כמי שלא אוהב הרבה דיאלוגים במשחקים שתיתי את הדיאלוגים בשקיקה רק מתוך הפחד שאבחר בחירה לא נכונה, כשאני אפילו לא יודע מה זה בחירה לא נכונה. 

המשחק מתחיל עם דמויות Origin, בדיוק כמו בסדרת Divinity. ניתן לקחת דמויות מוכנות שמגיעות עם דיאלוגים משלהם, רקע משלהם ומקצוע מוכן מראש, או ניתן לבנות דמות חדשה לגמרי. הבחירות הללו יפתחו לכם ענפים נוספים בעלילה ויאפשרו לכל דמות להתמודד עם סיטואציות בדרכים שונות. המשחק עצמו מאפשר גמישות בלתי נתפסת בבחירות של השחקן. לכל החלטה יש השפעה וכל דבר מוביל תוצאות שאי אפשר לחזות. אני זוכר שגיליתי שהחלטה שקיבלתי לפני שעתיים השפיעה על אחת השותפות שלי באופן שלא רציתי, לא היתה לי ברירה אלא לחזור אל הצומת ההיא ולשנות את ההחלטה.

כמות האפשרויות היא בלתי נתפסת, אפילו ספרים שתקראו במהלך ההרפתקה יכולים לפתוח לכם דיאלוגים חדשים. כל מפתח, כל דף נייר וכל דמות שתדברו איתה יכולה לשנות משהו במהלך ההרפתקה שלכם. כן, המשחק הזה הוא חתיכת FOMO אחד גדול שבנוסף לכל הצרות גם מכניס רנדומליות של גלגולי קוביה שיכריעו אם הבחירות שלכם מצליחות להשפיע על הצד השני או לא. המשחק כולו מדובב במלואו (למעט הדמות הראשית) וכולל 1,700 שעות של סצנות סינמטיות. כמובן שאין שום סיכוי לראות את כולן בריצה אחת, כי למשחק יש כ-17,000 סופים אפשריים והדרך אליו רצופה באינספור החלטות שתקבלו בדרך. זה מאפשר למשחק נופך אדיר של משחקיות חוזרת כי אפשר לשחק את הסיפור מזווית שונה כל פעם. 

קלאסיקה מודרנית

המשחק הוא ז'אנר של Classic RPG, או CRPG בקיצור. מדובר במודל שהוא לרוב איזומטרי, והקרבות בו הם מבוססי תורות. כלומר אף אחד לא זז בזמן שמישהו אחר מבצע את הפעולות שלו לפי סדר התורות. כיאה לכל משחק Baldur's Gate, המכניקה לקוחה מהמהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים, וכמי ששיחק את כל המהדורות, אני יכול להגיד שהיא הכי טובה עד היום. 

כל דמות מתחלקת למקצוע וגזע המאפשר תכונות מסויימות. ב-Dungeons and Dragons ההשפעה העיקרית על הדמות היא המקצוע, בעוד שהגזע נמצא יותר ברקע ומשפיע על הדיאלוגים וקצת על המכניקה. לכל דמות יש ששה תכונות שלוש פיזיות ושלוש מנטליות שמשפיעות על היכולות שלה. לכל מקצוע יש יכולות וכוחות מסויימים אבל בגדול, מבוכים ודרקונים המציאו את ה"שילוש הקדוש" של טנק, DPS, ותמיכה. זה המצב גם כאן. 

יש את למקצועות הקלאסיים של קוסמים לוחמים, כהנים ונוכלים. בסך הכל יש 12 מקצועות שמתחלקים לתתי מקצועות ועוד שלל בחירות שנעשות בדרך. מטילי לחשים יכולים לבחור בין סוגי לחשים והשפעות משניות שבאות עם הדמות. הדמות הראשית יכולה להיות מלווה בעוד שלוש דמויות נוספות שנבחרות מבין הדמויות שפוגשים בדרך, מדמויות אחרות שאפשר לבנות, או משחקנים אחרים שיכולים להצטרף לקמפיין. העבודה הסינרגטית חשובה מאוד בשל העובדה שלכל אחד יש תפקיד חשוב בקרב.

ככל שהדמות מתקדמת בהרפתקה היא צוברת ניסיון ועולה דרגות. בעוד ש-D&D מגיע עד דרגה 20, Larian Studios החליטו להגביל את הדרגה ל-12 (אחרי לחץ של הקהילה) וזאת מכיוון שבשלב הזה המשחק מתחיל להיות מורכב מאוד וקשה לאיזון. כמו כל משחק מבוכים ודרקונים גם כאן יש את מכניקת ה-D20. כלומר כל גלגול פעולה, התקפה, כשרון, ועוד נעשה באמצעות גלגול קוביית 20 והתוצאה מתקבלת בהתאמת תוספים והפחתות בהתאם. לעיתי ם ניתן לראות את גלגול הקוביה ולעיתי זה נעשה ברקע, אבל זהו ללא ספק אחד המותגים האייקוניים המזוהים עם המשחק.

עכשיו, אני לא חסיד של משחקי אסטרטגיה ותורות, אבל אני חייב לומר שהם עשו זאת בצורה מושלמת. היכולת לבנות את האסטרטגיה, לשתף פעולה ולנצל את היתרונות והחסרונות של כל דמות. כמו במבוכים ודרקונים, גם ב-Baldur's Gate 3 נעשתה עבודה מצוינת של איזון ואין דמות שהיא יותר חזקה מהאחרת. לכן כל דמות צריכה לבצע את תפקידה בצורה טקטית שתשלים את העבודה של האחרת. אם זה נשמע מסובך אז זה ממש לא, המערכת עובדת בדיוק רב ובצורה זורמת להפליא. אם יש לי ביקורת על המשחק זה יבוא בתחום הממשק שלפעמים מרגיש קצת מסורבל, בעיקר במערכת ניהול החפצים.

היתרונות של כל דמות והתפקיד שלה לא באים לידי ביטוי רק בקרב. חלק בלתי נפרד מהמשחק הוא לחקור את המקום, האנשים, והסיפורים שמסתתרים ברחבי המפה. לכל דמות יש יתרונות יחסיים בהיתקלויות חברתיות, יכולות שכנוע, מציאת מקומות מסתור וגילוי סודות מהעבר. יש מי שיודע היסטוריה וטבע, יש מי שיודע לשכנע או לשקר ויש מי שיכול לאיים או לגלות מי משקר. וכדי להוסיף אתגר, אף אחד לא אמר שההצלחה מובטחת. גם השקרן הטוב ביותר יכול להכשל בגלגול שקר, וגם העיוור המקומי יכול לגלות בטעות דלת סתרים מאחורי ספרייה עתיקה. הנדבך של גלגולי הקוביה מוסיף אקראיות גם לדברים הפשוטים ביותר.

איש אחד אמר פעם שכולנו באים למבוכים ודרקונים כדי לחוות את שר הטבעות ובסוף מקבלים מונטי פייתון, אז Baldur's Gate 3 הוא עדיין שר הטבעות, אבל השילוב של הקוביה בהחלט מוציא רגעי מונטי פייתון. למרות המבט האיזומטרי, Baldur's Gate 3 משחק המון עם גובה (כנראה הרבה בזכות ההשפעה של Larian). יש גשרים וקפיצות ואפשר לעוף מעל לעיר או לצלוף מלמעלה עם קשת וחץ. המכניקות של מבוכים ודרקונים הותאמו יפה למשחק מחשב מודרני והחופש לטייל בעולם שהוא תלת מימדי נעשו בצורה מדהימה על אף הזווית האיזומטרית (אני מסתכל עליך Diablo IV).

מכניקות של אלכימיה וקראפטינג שנוספו למשחק מעבר למבוכים ודרקונים נותנים למשחק עוד רבדים שונים של עומק במשחקיות. גיליתי גם כוחות חדשים שלא קיימים בכלל ב-D&D, ושלא לדבר על חפצים קסומים שהוכנו במיוחד עבור המשחק. המשחק מאוזן בצורה נהדרת וכמי שמחק ברמת הקושי הגבוהה אני מאוד נהנה על סף תולש שיערות מדיי פעם כדי להצליח לשרוד קרבות. הבינה המלאכותית של היריבים מאוד טובה, והם יודעים להשתמש בריפוי, שיקויים וכלים שיש עליהם. לא תמצאו בטבע דוב שמחזיק בבטן חרב דו ידנית, וכל דמות שיש לה חפץ קסום תדע להשתמש בו בויכולות שלה בצורה אופטימלית.

ממלכות נשכחות שנזכור תמיד

חוף החרב כפי שנבנה בחזונם של Larian Studios הוא עולם מלא חיים ומרשים מאין כמותו. הקסטומיזציה של הדמויות מספיק מגוונת ולא מעמיסה, הלבוש, והירידה לפרטים מעוררת התפעלות. העולם עצמו עשיר ויפהפה וכל דבר נעשה בצורה ידנית מעוררת השתאות. כל פעם שאני רואה איזה שידה שמונחת בבית קטן בכפר נטוש אני נדהם לגלות שהכדים הם לא רקע אלא ניתן לקחת אותם, לפעול איתם ולהגיב אליהם. כל צלחת שמונחת בקבר נשכח ניתן לאסוף, וכל ספר מגיע עם כריכה שונה. יש מאות אלפי פרטים מסוגי סלעים, מבנים צמחים ובעלי חיים. מי שיכול לדבר עם בעלי חיים יגלה שגם איתם יש אינטרקציות סינמטיות והם אף יכולים לספק מידע על העולם. 

המעצבים ב-Larian Studios עשו עבודה מצוינת בהפחת חיים בעולם של Baldur's Gate. הגזעים מדוייקים לפרטי פרטים, המפלצות נראות כמו בתיאורים של המשחק והמפלצות הענקיות מרשימות בקנה מידה מעורר יראה. שדים, דרקונים, גובלינים ואלפים כולם חיים בעולם אחד נושם וחי. הקרבות מעוררים יראה וכל התקפה נראית סינמטית. אני אפילו לא יודע מאיפה להתחיל לדבר על מערכת הקסם שמוצגת במשחק. ברקים, רעמים, שינויי צורה והתקפות אש עומדים על הדיוק המושלם בין מראה מרשים לפשטות מכנית מובנת. אם במשך שנים דמיינתי לי בראש איך ייראו הקסמים שלי במבוכים ודרקונים, Larian Studios הצליחו לדייק בכל דבר. 

הממשק עצמו לרוב נוח ופשוט, למעט כמה פדיחות בתחום של ניהול החפצים ואולי בנוחות הפעלה. כיוון שמדובר במשחק עם מורכבות גבוהה ומכיוון שניגשתי אליו כמי שכבר שיחק בו 90 שעות בגישה המוקדמת זה לא הרכיש לי נורא, אבל זה יכול להיות טיפה מורכב לשחקן חדש. הממשק עם קונטרולר מאפשר לנוע כמו במבט מגוף שלישי, אבל הופך את בחירת הפעולות להרבה יותר מסורבלת. מעין אליה וקוץ בה. 

הגישה של Baldur's Gate 3 נעה בין רגעים אפיים סינמטיים לרגעים קומיים על סף האבסורדים. Larian Studios הצליחו לדייק בשילוב הזה של שר הטבעות ומונטי פייתון והם מספקים רגעים מרגשים ומרשימים לצד בדיחות והומור עצמי משובח. עיצוב הדמויות נע בין לוחמים ענקיים ובין אורקים א-ניאריים עם אבו עגלה ורוד. ההחלטה לאן לקחת את זה תלוי לגמרי בשחקן. הסאונד מעולה ומוקפד, ואפילו קצת הצטערתי לגלות שאין פסקול רשמי של המשחק כי אני מצאתי שם כמה רגעים סינמטיים שממש רציתי לשמוע את המוזיקה הזו. האפקטים הקוליים והדיאלוגים מצוינים, ויש אפילו הבדל בדיבור של הדמוייות כאשר הן מתגנבות והשיח עובר ללחישות, פשוט מושלם. 

השורה התחתונה

לאחר 60 שעות במשחק (אפילו לא בחצי) ולאחר 90 שעות בגישה המוקדמת אני יכול לומר ש-Baldur's Gate 3 הוא הפעם הראשונה שאני נותן למשחק ציון 10 מלא. למעט כמה באגים וכמה שיפורים שטעונים בגזרת ה-UI מדובר במשחק שמספק את הכל מהכל. אין לי מילה רעה אחת לומר עליו חוץ מזה שהוא הציב סטנדרט לא הגיוני למשחקים הבאים שאשחק. המשחק הזה הוא לא אחד המשחקים הגדולים של השנה, אלא אחד המשחקים הגדולים שנראו פה אי פעם ושההשלכות שלו על התעשיה יושפעו למרחקים. Larian Studios נכנסו לנעליים הגדולות של Bioware והצליחו מעבר לכל מה שחשבתי. אני, בתור אחד שלא אוהב משחקי CRPG ושונא לנהל קרבות בתורות מאמין שכל אחד ימצא במשחק הזה מאות שעות של הנאה.

זהו, השקעתי מספיק זמן מחוץ למשחק כדי לכתוב את הביקורת. רוצו לשחק אותו, כי משחקים כאלה יוצאים פעם בעשרים שנה.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

10
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • משחק מעולה עם אינספור אפשרויות
  • עולם חי שמגיב לבחירות של השחקן
  • דיאלוגים נהדרים שמרגישים אמינים וכיפיים לשמיעה
  • עבודת דיבוב ומשחק מעולים
  • גרפיקה וסאונד עוצרי נשימה

הרע

  • אינספור אפשרויות זו חרב פיפיות שעלולה להביא ל-FOMO

והאהבה הלא צפויה

  • מי ידע שאפשר להתאהב בקריינית של משחק
אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:40 19.08.2023 | התגעגעתי התגעגעתי (אורח)

    הייתי חסיד של 1 ו2 וסיימתי אותם מספר רב של פעמים. כן הייתי מוריד קצתת ציון על באגים שלדווחו לפני 3 שנים ועדיין לא תוקנו.

  2. 2

    11:16 20.08.2023 | זה זה (אורח)

    משחק CRPG טוב מאוד. מצויין אפילו. אבל הוא באמת לא כ-ז-ה משחק מדהים. הוא מהנה והכל, אבל הוא אף פעם לא גרם לשעות לעוף מבלי שהרגשתי. אף פעם לא ישבתי וחשבתי כמה אני רוצה כבר לחזור לשחק בו. משחק מהוקצע, אבל...זהו. לא משהו שהזיז אצלי משהו, ובטח לא חף מבעיות שאין לי כוח להתחיל למנות, כי זו לא הנקודה פה בכלל.

    הצורך הזה להציג אותו בתור המשחק הכי טוב מעולם והטיפוס הזה אחד על השני בתחרות מי זורק עליו יותר סופרלטיבים קצת יצא מפרופורציה. הסיבה היחידה שאני יכול לחשוב עליה היא הרצון הטבעי לתת לאנדרדוג לנצח, להראות למיקרוסופט ולבת׳סדה הזו שלהם, אחרת אני פשוט לא מבין את זה. שוב, זה משחק טוב, אבל הוא פשוט לא יותר טוב ממשחקים אחרים באופן ייחודי שמצדיק את ההתלהבות המוגזמת הזו, לדעתי.

  3. 3

       | פורסם ע"י