הרשמה

ביקורת: Forza Motorsport - לעשות רונדלים

הגיע הזמן למרוצים! בואו לקרוא מה חשבנו על Forza Motorsport של Xbox!

  • PC
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 20/10/2023

מדובר במשחק מירוצים ששם דגש על טכניות וידע במכוניות אבל גם מנסה לשמור על האספקט הארקיידי והקצבי של משחקי מירוצים אחרים

עותק סיקור סופק לנו על ידי בנדא מגנטיק ו-Xbox ישראל, תודה רבה!

אני לא חושב שמישהו מאיתנו כאן ב-Vgames יכול להסתיר את ההערכה שלו לסדרת משחקי Forza. מצד שני, כשאנחנו אומרים Forza אנחנו מתכוונים ל-Forza Horizon, סדרת משחקי העולם הפתוח/מירוצים של Xbox ו-Playground Games שבתכל'ס, הפכה לאחת הסדרות הכי איכותיות של המותג הירוק של החברה האמריקאית. זה כמעט אירוני שסדרת ספין-אוף של המותג של Forza הצליח להשתלט כל-כך חזק על סדרה שהתחילה בכלל ב-2005, כש-Forza Motorsport הראשון יצא ל-Xbox המקורי על ידי Turn 10 Studios. עכשיו אנחנו עושים הקפה מלאה, כשהסדרה חוזרת לשם המקורי שלה אחרי 7 משחקים ועכשיו גם על אחת הקונסולות היותר מצליחות של Xbox. אז האם הוויתור על הספרה 8 עשה טוב למשחק? בואו נראה!

איזה אוטו טירוף

באופן מאוד לא אופייני לי אני הולך לפתוח דווקא בגרפיקה של המשחק כי תקשיבו לי ותקשיבו לי טוב: מה ש-Turn 10 Studios עשו ברמה הגרפית של המשחק הזה הוא לא הגיוני. אם חשבתם ש-Gran Turismo נראה טוב, אז בא Forza Motorsport ופשוט מעלה את הרמה. הגימור על המכוניות נראה פשוט מדהים, כשבאמת רואים שהייתה השקעה מאסיבית באיך שהמכוניות ייראו, מרמת מראה החומרים עצמם כמו גומי עבור הצמיגים והמתכת שמכסה את שלדות המכוניות ועד החלקים הפנימיים של הרכב שמופיעים כשאתם עוברים עם המצלמה שלכם למבט מגוף ראשון.

הגרפיקה הנהדרת גם ממשיכה למסלולים השונים ולאספקטים הגרפיים הנוספים של המשחק. המשחק מכיל מנגנון יום ולילה משתנה יחד עם מנגנון מזג אוויר משתנה. מרוץ כלשהו יכול להתחיל מעונן ולהסתיים בגשם, או להיות סוער ולהיגמר בשמיים מעוננים חלקית עם שמש מבצבצת מבין העננים - כולם נראים נהדר ובנוסף להשפעה על המרוץ עצמו גם מוסיפים לנראות של המשחק. אם כבר הזכרתי את השמש אז חשוב לי לציין את מנגנון התאורה הדינאמי של המשחק ואת מערכת הצללים הנהדרת של המשחק. בין אם אתם משחקים ביום או בלילה, המשחק מואר בצורה פנטסטית וכל מרוץ וכל אזור מלאים בחיים ויופי שמרגיש אמיתי.

גם ברמת האפקטים הגרפיים והקוליים המשחק פשוט מצטיין: הזכרתי קודם לכן את מזג האוויר המשוגע, והוא יציג טיפות של גשם על השמשה ועל השלדה. רעמים יעשו רעש אדיר שיעלה על רעש המנועים הפסיכי של כל אחד מהרכבים במשחק, המסלולים יהיו מלאים באזורי "שטח" קטנים כאלו שיעיפו אבק לכל עבר וישמיעו קול מתאים כשהגלגלים יפגעו בהם לעומת האספלט. גם דברים קטנים יותר כמו הנהגים עצמם קיבלו טאצ'ים נהדרים לביגוד, לקסדה ולאנימציות שלהם והמשחק פשוט מצטיין על ה-Xbox Series X מבחינת הביצועים שלו שמצליחים למרות כל מה שציינתי קודם לשמור על 60 פריימים לשנייה. מה לקח ל-Redfall כל-כך הרבה זמן ולמה Starfield לא ב-60FPS על הקונסולה, זה רק אלוהים יודע, באמת. 

תחממו מנועים... לאימון

טוב נעבור למשחקיות עצמה כי דווקא יש כאן על מה לדבר. אם הייתי צריך לפתוח בשורה התחתונה, זה נראה ש-Forza Motorsport החליט ללכת על אותה הגישה של Gran Turismo: זוהי בראש ובראשונה סימולציית מרוצים בה תוכלו לבחור אחד מעשרות הרכבים שיש למשחק להציע ולהתחיל להתחרות במרוצים לבד מול המחשב או באונליין. כיאה לסימולציה, הדגש כאן הוא על יכולות הנהיגה של השחקן, בדגש על ידע של מתי להשתמש בבלמים, איך פונים נכון בנסיעה מהירה כדי לא לאבד מומנטום ולדעת איך כדאי לנסוע כשהכביש יבש/רטוב/חלק מקרח (כל אלו אלמנטים שהמשחק שם עליהם דגש כבד ביותר). בנוסף, אין כאן שום אלמנט של חקר מפה, משימות מיוחדות, עולם פתוח או כל אחד מהדברים האחרים ש-Horizon מציע. אני אומר את זה בין היתר כי אני ראיתי את הדיבור ברשתות החברתיות ואני מציין שוב: זה לא Forza Horizon פה. יהיו לכם מרוצים מוגדרים במסלולים ברחבי העולם עם דרגות שונות של רכבים כמו רכבי מרוץ, רכבי שטח, רכבים יוקרתיים, מהירים - מה שלא תרצו. מה שכן יש כאן זה הרבה אופציות לקאסטומיזציה.

ככל שהשחקן יתקדם במשחק, הוא יוכל לפתוח עוד רכבים של כל מיני חברות שונות וגם לרכוש כל מיני כוונונים שיעזרו לו לנצח את המרוצים של המשחק. המשחק דואג להסביר לשחקן את העקרונות החשובים בטיונינג של רכב, כולל דברים כמו איזון בין מהירות לשליטה, איכות הצמיגים והשפעה שלהם על המהירות והתאוצה של הרכב, איך כמות הדלק ברכב משפיעה על יכולות הנסיעה שלו ועוד. המרוצים השונים במשחק השחקן יחיד מסודרים לפי רמת קושי עולה עם מכוניות יותר ויותר טובות, כשכל מרוץ מתחיל עם מרוץ אימונים שהוא חובה. למה? לא ברור - אני חייב לומר שאני הייתי שמח אם זאת הייתה אופציה שאפשר היה להדליק או לכבות ולא משהו שחייב לעשות לפי כל מרוץ בטור שאתם עושים עכשיו.

ריאליזם הוא גם כן לא תירוץ לזה: המשחק כן מכיל מנגנון של רמת קושי או ניסיון ליתר דיוק, בו תוכלו לבחור כמה ריאליסטי המשחק הולך להיות. אתם יכולים לגרום לכך שהמשחק יפעל ויתנהג כמו מרוץ אמיתי עם נהגים חכמים יותר (ה-AI של המשחק מצוין), עונשים על נסיעה מחוץ למסלול והתנגשות ברכבים אחרים או לקבל חוויה קצת יותר ארקיידית, שיכולה גם לכלול את אופציית ה-Rewind הפופולרית של סדרת Forza שתאפשר לכם לתקן את הטעויות שעשיתם. המשחק גם לא מעניש את השחקן על בחירה במנגנון הזה (כמו שאני עשיתי נניח), אלא רק מתגמל שחקנים טובים יותר עם יותר כסף שיעזור להם לשדרג את הרכבים שלהם. אלו מצטרפים גם לאופציית שדרוג אוטומטית שתבחר בשבילכם את השדרוגים ועוד מכניקות Quality of Life שכאלה. 

אגב, האימונים האלה שאני כל-כך מתוסכל מהם דווקא מקבלים צד יפה יותר בעולם האונליין של המשחק שעובד לפי מערכת של טורניר: אתם תעשו מרוץ דמה בשביל להשיג זמן טוב. ככל שהזמן שתשיגו יהיה טוב יותר, כך המיקום שלכם בתחילת המרוץ יהיה גבוה יותר וישפיע בצורה ישירה על היכולת שלכם לסיים במקומות הראשונים. במקרים כאלה "המירוץ שלפני המירוץ" הגיוני למדי ועובד כמו שצריך. הייתי שמח אם זה היה קורה במקביל כך שלא הייתי צריך לחכות איזה 7 דקות נוספות עד שהמרוץ היה מתחיל, אבל בכל מקרה, הרעיון פה היה יעיל ועדיף על פני מה שהמפתחים עשו במצב השחקן היחיד.

מגיע להילוך חמישי

כמה מילים אחרונות לגבי המשחק, בפרט גרסת ה-PC וכל נושא המיקרו-רכישות שלו. אז הודות ל-Xbox ואלמנט ה-Play Anywhere הפנומנלי שלהם, אני יכלתי לעשות עם המשחק הזה את מה שעשיתי עם Sea of Stars, עם Quake ועם עוד המון משחקים אחרים: למקבל את המשחק על ה-AYANEO שלי ולשחק בדרכים. כאן יש לי שתי הערות, אחת טובה ואחת פחות. ההערה הטובה היא שהאופטימיזציה של המשחק לא רעה בכלל. כמובן שאם תרצו לשחק את המשחק על 30 פריימים לשנייה נעול אתם תוכלו, אבל המשחק מצליח לנוע בין 47 ל-60 פריימים לשנייה כמעט בכל רגע נתון של המשחק. זה אומר שהוא בפועל מאוד שחיק בדרכים. הבעיה האמיתית היא שהוא מחייב אונליין כדי לשחק בו. אתם מכירים אותי, אני לא נהנה כשמכריחים אותי להתחבר לאונליין כדי לשחק משחק לבד. לא אהבתי את זה ב-Diablo 4 ואני לא אוהב את זה פה.

יודעים מה אני כן אוהב? את ההעלמות הכמעט מוחלטת של מיקרו-רכישות. אולי פספסתי משהו, ואתם יותר ממוזמנים להוכיח אותי בתגובות, אבל ממה שראיתי ושיחקתי - אין בכלל שום חנות קניות בכסף של מכוניות ומוצרים ועוד דברים אקסקלוסיביים לכסף אמיתי. בנוסף, כמות הכסף שמקבלים מכל מרוץ - בטח ובטח אם אתם מאתגרים את עצמכם - היא מאוד מכובדת ומאפשרת לקנות מגוון רכב של מכוניות שנראים לכם טוב ושתרצו לפתח בעצמכם. אם להיות כן, אני דיי בהלם: אחרי הפיאסקו של Gran Turismo במובן הזה, זה פשוט מהנה לראות משחק ומפתחת שדווקא שמה דגש מחודש על סקיל ותגמול שחקנים טובים וכאלה שרוצים לאתגר את עצמם. אני יודע שפיל ספנסר רצה לקנות את נינטנדו, אבל תמשיכו עם קו המחשבה הזה, ואתם לא תצטרכו.

השורה התחתונה

הסיפור של Forza Motorsport זהה לזה של Gran Turismo: מדובר במשחק מירוצים ששם דגש על טכניות, ידע במכוניות וטיוניניג אבל גם מנסה לשמור על האספקט הארקיידי והקצבי של משחקי מרוצים אחרים. ההבדל היחיד בין סוני לבין מיקרוסופט בהקשר הזה הוא שלמיקרוסופט יש אס בשרוול בדמות Forza Horizon 5 שפשוט ממלא את המשבצת הזו בצורה מופלאה. שלא תטעו, ברמה הטכנית, מדובר במשחק מעולה עם גרפיקה מדהימה, מנוע פיזיקלי נהדר ועיצוב מסלולים נהדר, פשוט יהיה לי קשה להמליץ על המשחק לשחקנים קאז'ואלים יותר ובטח לא כאלה שהגיעו מ-Forza Horizon. אלו שמחפשים סימולציה מדויקת טוב יעשו אם יישארו ב-Project CARS, אבל שחקני Xbox שרוצים את נקודת האמצע - Forza Motorsport יעשה לכם טוב.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10
נבדק על:
Xbox Series X|S

הטוב

  • משחקיות פשוט פנטסטית, עם ריאליזם במידה
  • גרפיקה פשוט נהדרת - אחד המשחקים המרשימים על ה-Xbox
  • איכות סאונד ואפקטים ברמה הגבוהה ביותר
  • התעלמות כמעט גורפת ממיקרו-רכישות - צעד נהדר

הרע

  • לא מלהיב כמו אחיו הקטן מסדרת Horizon
  • כמה בחירות עיצוביות מאטות את קצב המשחק

והיפה

  • כי מכוער פשוט אין פה
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י