הרשמה

ביקורת: סקוט פילגרים הולך על זה - כבר לא האקסים של חברה שלי

מה שהיה אמור להיות עיבוד פשוט הוא בעצם קומדיית המדע בדיוני המצוירת למבוגרים הטובה ביותר מאז העונות הראשונות של ריק ומורטי -אולי אפילו טובה מהן

תאריך השקה: 17/11/2023

אין אמת בפרסום

גישה מוקדמת לסדרה ניתנה לנו ע"י נטפליקס ישראל, תודה רבה!

כש"סקוט פילגרים הולך על זה" הוצג לראשונה, היה ברור לכולם שמדובר בעיבוד לאנימציה של הסיפור האהוב. כשהטריילרים התחילו לזרום התחושה הזאת התחזקה - עם מעט מאוד שינויים כדי להשתמש בפורמט האנימציה לסצנות שבלייב אקשן היו נראות over the top. כשראיתי את הסדרה מתקדמת לנגד עיניי - הייתי בהלם. זה לא רק שכותב הקומיקס המקורי בריאן לי או'מאלי (Bryan Lee O'Malley), במאי הסרט אדגר רייט (Edgar Wright) ונטפליקס הצליחו לעבוד על כולם שמדובר בעיבוד ושינו מעט כדי לרענן את הסיפור גם למעריצים - הם יצרו יצירה שונה כמעט לגמרי, ששומרת על כל מה שהפך את הסיפור המקורי למיוחד תוך כדי הוספת אלמנטים שמזכירים את השנינות של ריק ומורטי בעונות הראשונות. התוצאה לא רק עולה על המקור, היא עומדת ביחד עם עוד כמה סדרות אנימציה יחידות סגולה שישארו רלוונטיות לעד. ספויילרים לשני הפרקים הראשונים של הסדרה בהמשך הביקורת, הקריאה באחריותכם!

סקוטי לא יודע, אבל אתם כן

אני משער שכל מי שנכנס לכאן יודע כבר את הטוויסט שמגיע ישר בסוף הפרק הראשון - ולאחריו שום דבר כבר לא נאמר או נרמז בתוכן הפרסומי לסדרה. סקוט בן ה-23 מנהל חיים נורמאלים של לוזר בן גילו, עם להקה לא מתפקדת וספק זוגיות עם תיכוניסטית בת 17. אחרי שנתקל במסיבה בבחורת חלומותיו, רמונה פלאוורז, הוא מתאהב ויוצא איתה לדייט מהחלומות מבלי לדעת שכדי לצאת איתה יצטרך להביס את שבעת האקסים שלה - מילולית. כשהוא מזמין את רמונה להופעה שלו ולהקתו, הליגה של שבעת האקסים בוחרת לתקוף עם האקס הראשון, הודי בשם מת'יו פאטל שמלווה בארבע מעודדות רוחות גותיות. רק שבמקום להמשיך איך שהסרט, הקומיקסים וכל שאר המדיות שסיפרו את הסיפור עד עכשיו המשיכו - הפרק הראשון של הסדרה נגמר בכך שסקוט מפסיד בקרב, ומשם העיניינים רק מסתבכים אל עבר עלילה חדשה לחלוטין.

העלילה החדשה מתכתבת עם המקור ובעיקר עם הביקורת עליו, אך היא עושה את זה כבונוס למי שמכיר ומתרכזת בליצור קומדיית-אקשן-מדע בידיוני-רומנטית באווירה שמאוד מזכירה את העונות הראשונות של ריק ומורטי רק עם הרבה יותר פוקוס ואנושיות. למרות שהסיפור מאוד מופרך, והסדרה לגמרי מנצלת את האנימציה שלה בשביל סצנות משוגעות, ה-DNA האנושי של הסיפור המקורי מורגש בכל פינה, וההתעסקות בהתפתחות אישית ומערכות יחסים רומנטיות ואפלטוניות של אנשים בגילאי ה-20 היא עדיין הדגש והיא נעשת בצורה כל כך שנונה שמשפרת את המקור ומנגישה את הנושא גם לאנשים שביקרו את המקור מהסיבה הזו. עוד דגש של המקור היה ההומור והאקשן, שאת שניהם היה אפשר בקלות להבין שהסדרה עומדת לעשות טוב בגלל המעורבות של רייט. הגאונות בה רייט כותב one-liners והדרך המיוחדת בה הוא מביים אקשן שוב באים לידי ביטוי כאן, ומשתמשים באנימציה במלואה. הרבה מהבדיחות הויזואליות לא היו עובדות בלייב-אקשן, והאקשן עצמו משתמש באנימציה כדי לקחת קרבות לכיוונים אומנותיים יותר, עם כמה רגעים ויזואלים אדירים ומלאי אנרגיה.

האקסים של חברה שלי

לא יכולתי להיות כל כך בטוח שמדובר בלהיט היסטרי אם העלילה לא הייתה מושלמת, ולכן בחנתי אותה בכל פינה אפשרית. הסדרה הייתה יכולה לגרור מעריצים זועמים אם הייתה משתמשת בריבוט שלה לזלזל במקור, היא יכלה להכשל אם היא הייתה הולכת יותר מדי רחוק מהאופי שמייחד את העולם של סקוט פילגרים והיא יכלה להשכח לחלוטין אם היא לא הייתה מחדשת מספיק ומנגישה את זה בצורה מעניינת. בהכל היא מצליחה באופן פנומנלי. היא לא מזלזלת במקור - אלא מתכתבת איתו בהמון כבוד ועושה לו מחוות מעולות כמו שימוש במשפטים ואירועים אייקונים במקומות חדשים ומפתיעים. היא לא הולכת רחוק מדי ממנו - ומשתמשת באותן דמויות אהובות בצורה טבעית למטרות חדשות שמרעננות את המקור מבלי לבגוד בו. והכי חשוב - היא מחדשת אותו בצורה סופר יצירתית, והולכת למקומות מטורפים בקצב מסחרר שהופך אותה לסדרה שבלתי אפשרי לא לסיים בבינג'. עם המון הומור משובח, טוויסטים מגניבים, תעלומות מעניינות, דמויות אייקוניות ומחוות אדירות בטעם טוב למקור ולתרבות הפופ כל כך קל להתאהב בסדרה הזאת, שאני לא אופתע בכלל אם בסופו של דבר תגרור אחריה קהל מעריצים אפילו יותר גדול מהמקור.

השורה התחתונה

"סקוט פילגרים הולך על זה" מנסה להיות כל כך הרבה דברים ובכל אחד מהם מצליחה להיות "זה". היא גאונית בגישה שלה לאיך לעשות Reboot, היא עונה על ביקורת שהייתה לעלילה המקורית, היא מצליחה לספר סיפור מדע בידיוני כיפי בנוסף לשמירה על ה-DNA של המקור וכל זה תוך כדי קצב ושנינות ממכרת שגורמים לסדרה להיות יצירת מופת בפני עצמה.

10
מתוך 10

הטוב

  • שכתוב מדהים וחכם של הסיפור שרק משפר אותו ולא פוגע במה שהפך את המקור למיוחד
  • מתקדם בקצב ממכר עם המון טוויסטים ובדיחות כמו שרק רייט יודע
  • אקשן ברמה גבוהה מאוד
  • משתמש באנימציה בצורה מצויינת לסצנות יצירתיות 
  • הקול של השחקנים המקוריים אייקוני

הרע

  • האנימציה קצת באנלית בהתחלה

והמחזמר:

  • מה צריך לעשות בשביל ספיישל קצר שרואים אותו
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    23:53 18.11.2023 | מישהו שיודע משהו מישהו שיודע משהו (אורח)

    הסדרה היא של פמיניסטיות בלבד ושום גבר לא מוזמן לצפות בה. גם ככה אין ממה להתרגש, סדרה גרועה ביותר. ציפיתי לעלילה המקורית אבל בסופו של דבר מצאו דרך לדחוף פמיניסטיות ודחקו החוצה את הסטרייטיות. וואלה סדרה אחת הגרועות של הדור ואני בטוח שפמיניסטיות פשוט יאהבו אותה כי אין שם סטרייטים.

  2. 2

    03:01 21.11.2023 | Guy Guy (אורח)

    אהלן דור
    אדגר רייט, הבמאי של הסרט המקורי, מעורב בסדרה הזו בתור מפיק בפועל בלבד.
    הוא לא כתב, לא ביים, ואפילו לא דיבב את הדמות של אדגר וורונג שמבוססת עליו באופן פארודי.
    מציע לתקן בביקורת.

  3. 3

    15:33 21.11.2023 | דור קציר - כתב תוכן דור קציר - כתב תוכן

    אהלן גיא
    אתה צודק לגבי הקרדיט על הנייר ולכן גם לא ציינתי אף אחד מהתפקידים האלה בביקורת, כתבתי את השורות עליו כדי להדגיש עד כמה הסדרה מצליחה לשחזר את האווירה גם של חומר המקור המצולם. מעבר לכך, הדרך בה הוא מתייחס לסדרה בראיונות וברשתות החברתיות די מסגירה שהוא בוודאות היה בימי הדיבוב וככל הנראה גם בחדר העריכה, ככה שאין לי ספק שהוא השפיע על המון דברים ולא סתם חתם על משהו ועבד תוך כדי על פרוייקט אחר כמו לכאורה מה שהלך עם אנטמן

  4. 4

    01:57 22.11.2023 | Guy Guy (אורח)

    לגמרי אפשר לומר על הסדרה שרוחה היצירתית של רייט שורה עליה, וזה כנראה באמת גם בזכות מעורבות כזו או אחרת שהייתה לו בעשייה.
    אבל משפטים כמו "הגאונות בה רייט כותב one-liners והדרך המיוחדת בה הוא מביים אקשן שוב באים לידי ביטוי כאן" או "עם המון טוויסטים ובדיחות כמו שרק רייט יודע" עלולים לייצר את הרושם שרייט מקבל פה על הסדרה הזו יותר קרדיט ממה שבאמת מגיע לו, בעיקר כשבביקורת לא מוזכרים בנדויד גרבינסקי (שותפו לכתיבה של או'מאלי) או אבל גונגורה (במאי הפרקים ואחד מהאנימטורים הבכירים בסטודיו סאיינס סארו שהפיקו את הסדרה).
    וזה חבל בעיניי, כי במסגרת העשייה זה באמת כל כך מתבקש לעשות שימוש בשפה הוויזואלית שרייט כבר ביסס בסרט הקולנוע שלו והסדרה יכלה בקלות להפוך לרימייק שהוא בגדר שחזור חיוור, אבל במקום זאת היא מצליחה לעמוד בפני עצמה ולבנות ולהוסיף על היצירה המקורית, וזה דבר ששווה לזקוף גם לזכות אנשי המפתח ביצירה שהם אינם רייט.

  5. 5

    07:39 29.11.2023 | גיימר גיימר (אורח)

    השתדלתי. באמת שהשתדלתי. סדרה גרועה. מקסימום 4/10
    לא ברור לי ממה הכותב התלהב.

  6. 6

       | פורסם ע"י