הרשמה

דבר מן העבר: פקמן מתקמבק

מפקמן סבא ועד הפקמנים ההיפראקטיביים של Championship Edition DX.

מאת: איתי ברנר

פקמן הוא אולי הדמות הראשונה בהיסטוריה של משחקי הוידיאו שהפכה לאייקון מוכר בתרבות הפופולארית. הוא חצה יבשות ומדינות ולא נשכח, למרות שלושים השנים שעברו מאז שנוצר והמרחק המגוחך כמעט בין הסטנדרטים הויזואליים של אז והיום.

פקמן הכוכב

בניגוד לחלליות, מטוסים או טנקים של רוב משחקי הארקייד באותה התקופה, פקמן היווה דמות שאפשר להזדהות איתה - היה לו פה והוא הגיע רעב ומונפש בהתאם. גם אם על המסך היה מדובר בסך הכול בעיגול עם חתיכה חסרה, הרי שהדמות אשר צוירה על גבי המכונות עצמן הייתה הרבה יותר מפורטת ובולטת. בכך טמונה כנראה גאוניותם של אנשי השיווק של נאמקו, שהבינו לפני אחרים שגם גיבור של משחק וידאו יכול להיות כוכב!

אם איכשהו הצלחתם לעבור את חייכם עד כה בלי לשחק במשחק המקורי או באחד ממיליארד חיקוייו, המטרה בכל שלב היא לאכול את כל הנקודות על המסך תוך כדי התחמקות מארבע רוחות, כל אחת עם דפוסי מרדף משלה. כאשר פקמן אוכל את אחד מארבע הנקודות הגדולות יותר, המצב מתהפך והרוחות מתחילות לברוח ממנו! כל שלב מציג תנאים קשים יותר לשחקן מכיוון שהמשחק הולך ונעשה מהיר, והשפעת הכדורים הופכי הסטטוס-קוו הולכת ומתקצרת.

למרות שהשחקן הממוצע לרוב לא עובר יותר מ-3-4 שלבים בלי לאבד את כל פסילותיו, אנשים שלומדים היטב את דפוסי התנועה של הרוחות ומפתחים דרכים יעילות לאכול את המבוך יכולים להגיע לשלב ה-256 של המשחק, אותו אי אפשר לעבור בגלל באג בקוד שגורם לחצי מהמסך להתמלא ג'יבריש.

משפחת פק דרך הדורות

תופעת משחקי ההמשך לא ייחודית לדור שלנו, ולפקמן יצאו לא מעט המשכים עוד בשנות ה-80. בין היתר אפשר למנות את מיס (גברת) פקמן ,סופר פקמן ופק-לנד. בעוד מיס פקמן הציע דמות נשית וארבעה מבוכים חדשים, סופר פקמן הוסיף אלמנט של פתיחת דלתות מיוחדות באמצעות מפתחות ופק-לנד היה הניסיון הראשון של הסדרה להיכנס לז'אנר הפלטפורמה שהיה אז חדשני למדי. מיס פקמן, שהיה המשחק הקרוב ביותר למקור מבין השלושה, היה גם המצליח ביותר.

במהלך שנות ה-90, הקונסולות הביתיות החלו להאפיל על אולמות הארקייד ונאמקו הוציאה מספר משחקי פקמן עבורן. הבולטים שבהם היו Pac In Time ו – Pac-Man 2 : The New Adventures. שניהם היו מורכבים יחסית ומעבר לאלמנטים של פלטפורמה בדומה לפאק-לנד, שילבו גם אלמנטים של פתרון פאזלים. למעשה, ל-Pac In Time היו מספר גרסאות שונות, כאשר גרסת ה-PC הייתה סוג של מוד למשחק קצת פחות מוכר בשם Fury of the Furriers (המוד החליף בעיקר את הגראפיקה, אך השאיר את השלבים כפי שהיו). גרסת הסופר נינטנדו הורכבה משלבים גדולים יותר אשר הותאמו לרזולוציה של המכשיר. שני המשחקים לא היו רעים, אך עדיין לא הצליחו להתמודד ראש בראש עם האייקונים הגדולים של אותה התקופה, בהם סוניק ומריו.

ייתכן כי הכישלון היחסי של שני המשחקים האלו, הביא את נאמקו למסקנה כי יש לפצל את הסדרה: מצד אחד היא המשיכה להוציא משחקים מודרניים לחלוטין כגון Pacman World (השלישי בסדרה יצא ב-2005), שהיה משחק פלטפורמה תלת ממדי לחלוטין. מצד שני, היא לא היססה לפתח גם משחקים שהיו בעצם רימייקים של המשחק המקורי (חלקם תחת זיכיון בלבד ובפיתוח חברות אחרות). התוצאות לא היו אחידות, ולפעמים דווקא המשחקים שניסו להיצמד למקור יותר מאחרים, נקטלו על ידי הביקורות. המשחק בעל השם המתוסבך משהו Ms. Pac-Man: Quest for the Golden Maze מ–2001, למשל, יצא למחשב בלבד. גיימספוט כתבו עליו שהוא קל מדי ושהמבוכים בו חסרי השראה לחלוטין בהשוואה למשחק מקביל של פקמן שיצא שנה קודם, Pac-Man: Adventures in Time.

עדנה בעידן האונליין

מ-2007 ואילך, נראה כי חל שינוי נוסף בהתייחסות למותג: ההתחזקות של רשתות האקס בוקס לייב וה – Playstation Network העלו מחדש את קרנם של המשחקים הקלאסיים בתצורה המקורית שלהם: כאשר מיליוני שחקנים מתמודדים אלה מול אלה על השגת ניקוד גבוה, האלמנט התחרותי הופך לחשוב מאי פעם. Pacman Championship Edition נוצר על ידי המעצב המקורי של פקמן, Tōru Iwatani, והפך להיסטריה של ממש ביפן (שם הוא אף הקפיץ את מכירות האקס בוקס לתקופה מסוימת), והוא גם זכה לביקורות טובות, עם ממוצע של מעל 80. לפני מספר ימים יצא משחק המשך, Champinship DX, שזוכה להתלהבות רבה אף יותר, עם ממוצע של מעל 90. חלק מהמבקרים כותבים כי זהו משחק הארקייד המושלם, אחרים מוסיפים כי צריך לתפוס אותו כהמשך האמיתי לקלאסיקה.

Pacman Championship/DX נצמד לתבנית המקורית של פקמן עד נקודה מסויימת, אבל שינה אותה כך שתתאים לאתגרי משחק קצרים, כאשר השחקן מקבל פידבק מיידי בנוגע לביצועים שלו מול שחקנים אחרים ורואה באיזה מקום הוא מדורג מולם. הגישה הזו בולטת בעיקר במהדורת ה-DX העדכנית : מספר הרוחות אינו מוגבל והמטרה היא לאסוף את כל הנקודות הנמצאות באחד מחצאי המסך על מנת לגרום לחפצי הבונוס (בד"כ פירות) להופיע. איסוף של חפצי הבונוס גורם להופעת נקודות נוספות בנתיבים מסוימים במבוך וכך הלאה... השחקן יכול להגביר את מהירות המשחק באמצעות אכילת מספר רב של רוחות ויצירת קומבואים ארוכים ככל שאפשר (בניגוד למשחק המקורי , פקמן מסוגל להמשיך לאכול רוחות כל עוד הוא עושה זאת ברצף). במרבית מצבי המשחק המטרה היא לסיים את המסלול בזמן הקצר ביותר, או לצבור כמה שיותר נקודות בזמן קצוב (5 או 10 דקות).

ההצלחה של שני משחקי ה-Championship מוכיחה כנראה שבסיס משחקיות מנצח יכולה לשרוד לנצח, כל עוד מתאימים אותו לרוח הזמן. הסוד אולי טמון בשמירת האיזון שבין הישן לחדש, משימה שיכולה להישמע פשוט על הנייר, אך כפי שניתן להיווכח, לעיתים מדובר במשימה שיכולה לקחת שנים רבות, אפילו שלושים :-).


 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:52 07.12.2010 | 1tamar 1tamar

    אין על רמי!

  2. 2

    18:18 07.12.2010 | אני אני (אורח)

    קניתי את Pacman Championship/DX מהPSN והמשחק הזה פשוט שווה כל שקל!!
    ממליץ עליו בחום.
    המשחק נישאר נאמן למקור וממכר בטרוף!
    בהתחלה חשבתי שכל התוספות יפגעו בפשטות של המשחק, אבל הפשטות עדיין שם במובן הטוב כמובן!
    אחלה כתבה

  3. 3

    18:35 07.12.2010 | GuyAteYourSandvich GuyAteYourSandvich

    6,לא נראה לך שמישהו יקרא את זה,נכון?

  4. 4

    18:38 07.12.2010 | iyiuy iyiuy (אורח)

    6 איך רואים שלקחת את זה מויקיפדיה

  5. 5

    18:52 07.12.2010 | a2858br a2858br

    חח מחקו את תגובה 6

  6. 6

    19:02 07.12.2010 | יעקב יעקב (אורח)

    4,5 זה בסדר, יש בית משוגעים יוקרתי עם נוף לים במיוחד בשבילכם...

  7. 7

    19:07 07.12.2010 | bs108 bs108

    לא אמרו ב E3 שתיהיה לפאקמן גרסא חדשה
    כלומר ישנו את הדמות

  8. 8

    20:09 07.12.2010 | DobiDoberman DobiDoberman

    pacman I'm your lost son

  9. 9

    22:52 07.12.2010 | Jiddu Jiddu

    7 לא...

  10. 10

    00:35 09.12.2010 | ג'ון לנון ג'ון לנון (אורח)

    הייתי צריך להגיד שהטלוויזיה יותר פופולרית מישו ואז אולי היינו יוצאים מזה

  11. 11

    15:31 12.12.2010 | sadeh.yoav sadeh.yoav

    חבל שאין את זה ל-Wii Ware

  12. 12

       | פורסם ע"י