הרשמה

דעה: בואו נשאיר את הרטרו בעבר

בנימין הגואל לא אוהב את משחקי האינדי-רטרו עם גרפיקה ומשחקיות של פעם, ויש לו סיבות טובות לכך

בנימין הגואל קורא לנו להשאיר את סגנון הרטרו היכן שהוא שייך - בשנות ה-80 וה-90

משחקי אינדי יכולים להיות דבר טוב ומרענן עבור תעשיית הגיימינג. מפתחיהם מעיזים לקחת סיכונים ומנסים לחדש, בניגוד לחברות המשחקים הגדולות שמעדיפות פעמים רבות ללכת על בטוח. דוגמאות טובות לכך הן No Man's Sky שעתיד לאפשר לשחקנים לחקור אינסוף עולמות בצורה חדשנית ו- Journey שהציג סגנון גרפי מיוחד ומשחקיות מרעננת. עם זאת, בשנים האחרונות ישנה מגמה הולכת וגוברת של משחקי אינדי - רטרו עם גרפיקה ומשחקיות של פעם. אם אתם שואלים אותי, המשחקים האלה הם בזבוז של משאבי פיתוח שהיו יכולים ללכת לכיוון משחקים חדשניים באמת. לפני שניכנס למקום שבטוח יעצבן לא מעט אנשים, חשוב להדגיש שאין לי בעיה עם משחקים שמתאפיינים בגרפיקה מיושנת אך המשחקיות שלהם אינה שואבת השראה מהעבר (כמו Minecraft למשל). הביקורת שלי מופנית כלפי אותם משחקים שמחקים את העבר באופן ישיר, כאילו יצרו אותם לפני 20 שנה. אז למה משחקים כאלה מפריעים לי?

טכנולוגיה לא מנוצלת

בדרך כלל, כאשר קונים קונסולה חדשה או מחליטים לשדרג את המחשב, המטרה היא השגת היכולת לשחק משחקים מרשימים יותר מבחינה ויזואלית. אם תסתכלו על קונסולת ה- Wii U למשל, אחת הסיבות למכירות הנמוכות של הקונסולה היא הביצועים הבינוניים, עם גרפיקה שאינה טובה בהרבה מזו של הדור הקודם. במשחקי רטרו, הגרפיקה המוצגת היא כזאת שאפיינה משחקים לפני יותר מעשרים שנה. משחקים שכאלה אפשר לשחק גם על הסלולארי או אפילו באמצעות דפדפן האינטרנט. לכן, הקדשת זמן למשחקים מסוג זה על קונסולה מודרנית או מחשב גיימינג, נראית לי כמו ניצול לא מספק של טכנולוגיה יקרה. אני מסכים שגרפיקה אינה הדבר החשוב ביותר במשחק, אך עם זאת היא עדיין דבר שבלתי אפשרי להתעלם ממנו. דוגמה בולטת לכך מהזמן האחרון היא התלונות הרבות שהועלו לפני יציאת Fallout 4, בנוגע לגרפיקת המשחק. הרבה חושבים ש-The Witcher 3 הצליח להתעלות על מתחריו בז'אנר ולהפוך ל"משחק השנה של 2015" בעיקר בזכות הגרפיקה המיוחדת והמושקעת שלו.

בימי המגה דרייב והסופר נינטנדו, גרפיקה מהסוג שמצויה כיום במשחקי רטרו הייתה שיא הטכנולוגיה. עם זאת, מכיוון שהטכנולוגיה התקדמה רבות מאז, אין סיבה שנסכים לקבל בהבנה גרפיקה כזו כיום. אומנם לא הייתי שותף לרגשות המתלוננים בנוגע ל Fallout 4, מכיוון שגורמים כמו משחקיות ועלילה חשובים בהרבה להשקפתי מאיך שמשחק נראה. אך עם זאת, אני עדיין חושב שבימינו יש רף מינימום מסוים שניתן לצפות לו מבחינה ויזואלית, רף שמשחקי הרטרו פשוט לא עוברים בעיניי.


בתמונה: Wii U. איפה הקונסולה היתה עומדת היום אם היתה לה גרפיקה יותר מרשימה?

תוכן מצומצם

משחקי רטרו מספקים הנאה פעמים רבות, אך עם זאת התוכן שמוצג בהם הוא בדרך כלל מצומצם. המשחקיות בדרך כלל מאוד פשוטה ואינה מאפשר דרכי התמודדות מגוונות עם האתגרים שהמשחק מציב בפנינו. בנוסף, העלילה לרוב פחות מפותחת מזו של משחקי AAA וגם היכולת להזדהות ולהתחבר לדמויות מצומצמת יותר, כיוון שאין קטעי מעבר ודיבוב כמו אלו שניתן למצוא במשחקים גדולים. למרות שבהחלט קיימים משחקי רטרו שמספקים זמן הנאה רב (כמו Binding of Issac למשל), ישנם לא מעט משחקי רטרו רבים שדווקא כן מתמצים בקמפיין קצר, כמו למשל Shovel Knight שהוגדר בתור אחד המשחקים הטובים של 2014 כשהוא אורך כ-4 שעות בלבד. תוכלו לענות לי בטענה שמשחקי הרטרו זולים יותר, כך שהמחיר עבור מה שהם מציעים הוא הוגן. למרות זאת, לדעתי עדיף לשלם יותר עבור תוכן עשיר, מאשר לשלם מעט על תוכן מצומצם. ההפרשים בין מה שמשחקי AAA מציעים לבין מה שמשחקי רטרו מציעים, בהחלט מצדיקים את הפרש המחירים בניהם. אין ספק שמשחקי רטרו מציגים משחקיות איכותית לפעמים, אך למרות שאני סבור שמשחקיות איכותית היא הדבר החשוב ביותר למשחק, עדיין היא לא הדבר החשוב היחיד.

הערכה מוגזמת מהתקשורת

למרות הנקודות בהן דנתי עד כה, פעמים רבות תקשורת הגיימינג נוטה להעריך ולהתרפק על משחקי הרטרו בצורה מוגזמת. Shovel Knight, משחק רטרו מז'אנר הפלטפורמה, קיבל ממוצע ביקורות של 92 על גרסתו לפלייסטיישן ויטה (הגרסה בעלת הממוצע הגבוה ביותר לפי אתר Metacritic). למרות שמדובר במשחק מהנה, ציון 92 הוא מוגזם לחלוטין לטעמי. לצורך ההשוואה Crash Bandicoot 3 שהיה ממשחקי הפלטפורמה הטובים ביותר בתקופת הפלייסטיישן הראשון, הציג גרפיקה איכותית לאותה תקופה ומשחקיות מגוונת ומהנה, קיבל ממוצע ביקורות של 91. Sonic Adventure 2, אולי משחק הסוניק התלת מימדי הטוב ביותר אי פעם, שאיפשר לשחק עם שש דמויות שונות, קיבל ממוצע ביקורות של 89. אני מודה שדוגמה זו אינה מושלמת מכיוון שבאיסוף ממוצע ביקורות קיימים הבדלי דגימה בין משחקים שונים וייתכן שחלה ירידה בסטנדרטים במשך הזמן. עם זאת, שני המשחקים שציינתי כאן הם קלאסיקות של ממש. צמד משחקי Sonic Adventure היו הפעם הראשונה בה העבירו את סוניק באופן מוצלח לתלת מימד והוספו בו גם הרבה חידושים ושיפורים למשחקיות בהשוואה לכותרים קודמים בסדרה. סדרת משחקי קראש בנדיקוט (בתוכה קראש 3 היה הדובדבן שבקצפת לטעמי) הייתה מעולה בימי הפלייסטיישן הראשון ואם Naughty Dog לא הייתה מאבדת את הזכויות עליה, קראש בהחלט עשוי היה להפוך למתחרה עיקש וראוי עבור מריו. איך יכול להיות שמשחקים כל כך חשובים כולל כאלה שממש הקדימו את זמנם, יכולים להפסיד למשחקים שכל הקטע שלהם זה לשחזר את העבר בלי לעשות שום דבר חדשני בדרך?


בתמונה: Tekken 3. איך זה שאחד ממשחקי המכות החשובים בהיסטוריה לא נכלל ברשימה, ו-Spelunkey כן?

דוגמה נוספת ואפילו בולטת יותר להערכה המוגזמת לה משחקי רטרו זוכים, היא העובדה שאתר IGN האמריקאי הכניס לרשימת מאה המשחקים הטובים בכל הזמנים, במקום ה-72 - משחק רטרו שנקרא Spelunky. לעומת זאת, לאותה רשימה לא נכנסו סדרות משחקים כמו Tekken (אחת מסדרות משחקי המכות הטובות ביותר) ו- Virtua Fighter (הסדרה ששמה את משחקי המכות התלת ממדיים על המפה). ההתרשמות העצומה ממנה הייתה סיבה מרכזית לכך שהפלייסטיישן הראשון פותח להריץ תלת מימד ולא כקונסולה דו ממדית, אפשרות שסוני שקלו לפני כן. אם אתם הייתם עושים את הרשימה, באמת הייתם מדרגים את Spelunky לפני משחקים שכאלה? קשה לי להאמין שרבים מכם ענו בחיוב לשאלה זו.

לדעתי, ישנן מספר סיבות מרכזיות שמעלות את הערכת המבקרים כלפי משחקי הרטרו. ראשית, משחקים אלה פונים לרגש הנוסטלגיה של הרבה מהכתבים והעיתונאים, אלה שגדלו על המשחקים האלה בתור ילדים. שנית, נראה שמכיוון שמשחקי הרטרו זולים יותר, מבקרים אותם בסלחנות רבה יותר. לדעתי לא נכון לנהוג כך, כיוון שביקורת צריכה לשקף את איכות המשחק ולא את כדאיות רכישתו. דמיינו למשל משחק AAA מסוים שקיבל ביקורות לא טובות בגלל מספר בעיות שקיימות בו ובתגובה המפתחים בוחרים להוזיל את מחירו. ניתן להבין שעקב כך, הבעיות בגינן המשחק קיבל ציון נמוך לא נפתרו. כלומר, המשחק לא נהפך איכותי יותר ולכן לא זכאי לביקורת גבוהה יותר - זאת למרות שהוא כן הפך כדאי יותר לרכישה בעקבות הוזלת מחירו. מעבר לכך, ייתכן ונוטים להתחשב בעובדה שלמפתחות עצמאיות משאבים מוגבלים יותר ולכן ניתן להבין את הפשרות שנעשות בפיתוח משחקי רטרו. אני מתנגד לטענה זו, מכיוון שלדעתי השיקולים הפנימיים של החברה לא צריכים לעניין את הצרכן, אלא רק איכות המוצר הסופי שהוא מקבל. חוץ מזה, מספיק להסתכל על משחקים כמו No Man's Sky או Ori and the Blind Forest כדי להבין שאפשר גם אפשר להגיע לגרפיקה מרשימה בתור מפתחי אינדי. הערכה מוגזמת זו בעייתית, כיוון שהיא מעודדת צרכנים לראות במשחקי רטרו כחלופה למשחקים הגדולים ולהתפתחות שהזמן מביא. בו זמנית, ההערכה הזו מעודדת מפתחות להמשיך לייצר משחקים מהסוג הישן, במקום לדרוש מהן סטנדרט גבוה יותר ובכך בעצם לדרוש חדשנות.

אפשר גם אחרת

בסופו של דבר, מה שיקבע אם כמות משחקי הרטרו תעלה או תרד הוא הביקוש אליהם. לדעתי, אם נקנה פחות משחקי רטרו, המפתחות יאלצו להתמקד יותר במשחקי אינדי בעלי גרפיקה ותוכן משופרים, מה שיביא איתו גם חידושים בגזרת המשחקיות. משחקי הרטרו שימשיכו לצאת בעולם הזה יצטרכו לעמוד בסטנדרטים נוקשים יותר וכתוצאה מכך יהיו איכותיים יותר, ובנוסף יצטמצם מספר הכותרים הפחות איכותיים. אולי אם הצעתי תתממש, באמת נזכה לחוות בעתיד משחק רטרו שיהיה ראוי להיכלל ברשימת מאה המשחקים הטובים בכל הזמנים. מקווה שנהניתם מטור הבכורה שלי ב Vgames! מה דעתכם על הנושא? האם אתם מסכימים איתי או דווקא חושבים שגל משחקי הרטרו הוא גורם חיובי עבור תעשיית הגיימינג? אשמח לשמוע את דעתכם בתגובות.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    15:21 03.02.2016 | אני אני (אורח)

    מה שאתה מציע פה זה בעצם לעשות חרם על מפתחי משחקים בודדים שאין להם כסף ליצור משחק ברמה הגרפית של אולפן.
    אתה שוכח לגמרי שגרפיקה = תקציב, ולא לכולם יש אותו.
    אתה מכליל לגמרי, לשני הכיוונים. או שאנחנו חושבים ש"גל משחקי הרטרו" הוא רע לתעשייה וצריך להחרים את כולם, ולפספס פנינים כמו undertale שפותח על ידי בן אדם אחד בלבד, או שאנחנו חושבים שהגל הוא "טוב" לתעשייה.
    למה אנחנו לא יכולים להיות דמויות תלת מימדיות עמוקות יותר מהבחירה הבינארית שאתה מציב לנו פה? למה אתה לא סומך עלינו שנחליט לבד איזה משחק אינדי רטרו דל תקציב טוב לנו ואיזה לא?
    ואתה מדבר על חידושים, איזה חידושים בדיוק מגיעים אלינו מהאולפנים הגדולים? סימס? פיפא? COD? הרטרו הוא אולי חסר חידושים, אבל הוא מחייה זאנרים שנעלמו מהעולם. אני לא מחפש עוד משחק יריות בנאלי, אני מחפש קווסט טוב, מהסוג שאף חברה גדולה לא ייצרה כבר שנים. זה אולי לא חידוש, אבל זה עונה על דרישה.
    אולי לא על הדרישה שלך, וזה לגיטימי, אבל מפה ועד לקרוא להחרים את המשחקים האלה בגלל שאתה לא אוהב מה שהם מוציאים יש שנות אור.
    ועוד הערה קטנה, אם אתה לא אהבת משחק שקיבל 92 בממוצע ביקורות זה לא אומר שזה לא מגיע לו. יש משחקי 90 שאני לא אוהב, ויש משחקי 50-60 שאני מאוד אוהב, לפעמים הטעם שלך שונה מהמיינסטרים. זה בסדר, זה אומר שאתה בן אדם. לטעון שזו קנוניית ניקוד גלובלית מעיד על חשיבות עצמית גבוהה מדי. המקסימום שהייתי נותן לך זה שמשחקי אינדי שמפותחים על ידי אנשים בודדים וחובבנים נשפטים לפי סטנדרטים נמוכים יותר מחברות גבוהות. כן, כשאני קונה משחק מאולפן גדול ב-50$ אני מצפה ממנו למינימום איכות גבוה יותר ממשחק שקניתי ב-5$ ממפתח יחיד. אפשר להתווכח עד מחר אם ההבדל בסטנדרטים שמתבטא בהבדל בציונים הוא מוצדק או לא, אבל לא משנה מה המסקנה, הקריאה שלך לחרם לא במקום.
    סמוך על אנשים שידעו מה טוב להם ועל מה בא להם לבזבז כסף.

  2. 2

    17:00 03.02.2016 | Thunder Cats Thunder Cats

    אני מסכים עם הכתבה. בתור אדם בוגר יש לי זמן יחסית מוגבל לשחק משחקים ואני אעדיף תמיד את הכותרים הרציניים יותר גם אם זה אומר לשחק במשחק מלפני כמה שנים.
    וכן יש לי בספריית המשחקים מלא משחקי אינדי אבל כאלה שכמו שצוין בכתבה שהם יותר מיוחדים כמו MARK OF THE NINJA או FORCED לדוגמא

  3. 3

    17:23 03.02.2016 | אולדסקול (רפאל) אולדסקול (רפאל) (אורח)

    באותה נשימה, בואו נחרים את מי שמנגן מוזיקה קלאסית, או אפילו יוצר מוזיקה בסגנון קלאסי.
    יש היום גיטרה חשמלית, יש סינת', יש דאבסטפ, למה צריך להתרפק על העבר ולשמוע מוזיקה קלאסית?
    זה בזבוז של טכנולוגיה מודרנית. העיתונאים סתם אוהבים את זה כי זה מזכיר להם את הילדות.

    משחק טוב לא חייב להיות חדש ולא חייב להיות אפילו בז'אנר שאתה אוהב. אבל כמו שלא תגיד לאנשים איזה מוזיקה לשמוע, לא תגיד להם גם איזה משחקים צריך לשחק או לפתח.

    זאת נשמעת כמו כתבה של מישהו מאוד צעיר. אם לא פיזית, אז צעיר בגיימינג.

  4. 4

    17:33 03.02.2016 | גיא גיא (אורח)

    אל תעלב, כתבה ראשונה וזה אבל... על מה אתה מדבר? :)
    יש מספיק משחקים next gen שיוצאים למחשב ולקונסולות מה זה מפריע לך שהזקנים (ואנשים שסתם מעדיפים משחקיות על quick time events) משחקים קצת בנישה משלהם?

  5. 5

    18:16 03.02.2016 | שלום איש הקז'ואל שלום איש הקז'ואל (אורח)

    אני מסכים 100% עם הכתב!!!

    PC MASTER RACE SWAG YOLO

    הגיע הזמן שנתקדם ולא נשאר מאחור עם משחקים מטומטמים כמו פיינל פנטזי 7 ומריו, מי משחק בהם בכלל? איכס פויה CALL OF DUTY שולטטטט

  6. 6

    19:09 03.02.2016 | דוד צבחון דוד צבחון (אורח)

    רגע אבדוק בעץ הכסף שלי אם יש לי כסף לשדרג את המחשב ו/או לקנות קונסולה חדשה עם משחקים "איכותיים" כי גרפיקה גרפיקה גרפיקה...ראיתי את זה עם the order ראיתי את זה עם crysis ראיתי את זה עם כל משחק AAA שיצאו בשנים האחרונות...אז כן the witcher 3 היה משחק מעולה כי היו לו כותבים טובים ואנשים שעבדו על המשחק כי רצו להשקיע בו
    מצד שני יש את המשחקים של טיילטייל שהם בלי גרפיקה מטורפת אבל גם הם מצויינים.
    משחקים לא נמדדים על פי גרפיקה בימנו אם אתה לא אוהב אל תואהב אבל לפתוח כתבה על כמה שזה לא מנצל את ה"משאבים" שלנו זה כאילו אתה מנסה להראות את הדעה הלא מעניינת שלך.
    תהנה לך עם המשחקים שלך אל תנסה להגיד לנו במה לשחק כי זאת לא עניינך.תודה!

  7. 7

    19:12 03.02.2016 | דוד צבחון דוד צבחון (אורח)

    רגע אבדוק בעץ הכסף שלי אם יש לי כסף לשדרג את המחשב ו/או לקנות קונסולה חדשה עם משחקים "איכותיים" כי גרפיקה גרפיקה גרפיקה...ראיתי את זה עם the order ראיתי את זה עם crysis ראיתי את זה עם כל משחק AAA שיצאו בשנים האחרונות...אז כן the witcher 3 היה משחק מעולה כי היו לו כותבים טובים ואנשים שעבדו על המשחק כי רצו להשקיע בו
    מצד שני יש את המשחקים של טיילטייל שהם בלי גרפיקה מטורפת אבל גם הם מצויינים.
    משחקים לא נמדדים על פי גרפיקה בימנו אם אתה לא אוהב אל תואהב אבל לפתוח כתבה על כמה שזה לא מנצל את ה"משאבים" שלנו זה כאילו אתה מנסה להראות את הדעה הלא מעניינת שלך.
    תהנה לך עם המשחקים שלך אל תנסה להגיד לנו במה לשחק כי זאת לא עניינך.תודה!
    אההה כן ומשחקים שאין בהם דבוב זה אומר שתלמד לקרוא אז מה ואם אין בהם דיבוב.

  8. 8

    19:26 03.02.2016 | .. .. (אורח)

    כתבות דעה באתר זה מצוין, אבל מחזור נושא חשיבותה של הגרפיקה והטכנולוגיה על גבם של משחקי האינדי קצת פחות. אני לא מרבה לשחק במשחקי אינדי, האמת שאני בקושי נוגע בהם, אבל זה שרובם לא מעניינים אותי אישית ממש לא אומר שהם לא מקדמים את התעשיה הזאת בצעדי ענק. אהבתי את התגובה של רפאל.

  9. 9

    23:12 03.02.2016 | בנימין הגואל בנימין הגואל (אורח)

    קודם כל, תודה לכולכם שהקדשתם זמן לקרוא ולהגיב לטור הבכורה שלי באתר. אשיב לתגובות המרכזיות (כדי לא לחזור על עצמי יותר מדיי) של אלו לא הסכימו איתי אחת אחת בתגובות נפרדות ואנסה לחדד את הכוונה מאחורי הטור.
    מגיב 1: נכון שלא לכל מפתח יש תקציב גדול להשקיע במשחק, אבל עם זאת עדיין אפשר להשתמש בו בשביל ליצור חוויה חדשה ומרעננת וגרפיקה שהיא לפחות יותר טובה מזאת המוצגת במשחקי הרטרו (אם המשחק חדשני אני גם מוכן לוותר על נושא הגרפיקה). כמו כן, הבאתי בטור דוגמאות למשחקי אינדי שאני כן חושב שעשו זאת נכון.
    בנוגע לעניין ההכללה פחות הבנתי את כוונתך. אם אתה מדבר על סיום הכתבה שפונה לקוראים ושואל אותם לדעתם, אז בסך הכול הקטע הזה מופיע בשביל לעודד דיון. כמובן שלא ציפיתי לתגובות חד ממדיות. אם אתה מתכוון לגוף הכתבה עצמה, אז ההתייחסות שלי היא רק לחלק מאוד ספציפי מתוך משחקי האינדי שמהווה בעיניי תופעה מסוימת.
    ברור שיכול להיות משחק שיקבל ציון גבוה ואני אישית לא אוהב אותו (דבר שקרה לי לא מעט פעמים). עם זאת, כל עוד מבחינה אובייקטיבית (עד כמה שאפשר) ולאחר שקילת האספקטים השונים של המשחק, מדובר במשחק שזכאי לציון גבוה, אין לי שום בעיה עם זה. דוגמה טובה לכך למשל היא dragon age inquisition, אני אישית פחות התחברתי אליו אבל עדיין אני מבין למה השבחים שהוא קיבל מוצדקים. בנוגע למשחקי רטרו, העניין הוא שהרבה פעמים לא ברור בעיניי איך חלקם יכולים להגיע לציונים גבוהים כל כך תחת בחינה מקצועית טהורה. מסיבה זו, לדעתי ישנן הטיות מחשבתיות מסוימות שגורמות להענקת ציונים אלו (לא טענתי חלילה שמדובר ב"קנונית ניקוד גלובלית"). אומנם זה נכון שהציפייה שלך כצרכן נמוכה יותר כשאתה משקיע פחות כסף אבל עדיין זה לא משהו שאמור להשתקף בביקורת שבוחנת איכות. אם אשתמש בדוגמה מתחום האוכל למשל אז ברור שמבקר אוכל ייתן ציון יותר גבוה למנת גורמה יקרה ואיכותית מאשר למנת פלאפל אפילו שהיא זולה בהרבה ושהציפייה של הלקוח ממנה נמוכה יותר.

  10. 10

    23:17 03.02.2016 | בנימין הגואל בנימין הגואל (אורח)

    למגיב 3 – הדוגמה של המוזיקה הקלאסית אינה דומה למשחקי הרטרו מכיוון שמוזיקה קלאסית היא מוזיקה מושקעת מאוד. הרבה פעמים בשביל לנגן יצירות קלאסיות כהלכה נדרשת תזמורת גדולה עם כלי נגינה מגוונים והרבה פעמים הלחן של אותן יצירות מאוד מורכב. בעיניי, הקבלה יותר דומה למשחקי רטרו מעולם המוזיקה היא שירים שמופקים בצורה דלה יחסית. לצורך הדוגמה שיר שמוקלט באולפן וכל הלחן שלו מורכב רק מגיטרה אקוסטית. בוודאי שיכול להיות שיר כזה שיהיה מוצלח, אבל בשביל להיות כזה הוא צריך להביא ערך מוסף שיתגבר על הדלות שבהפקה שלו. אותו דבר לגבי משחק בתקציב נמוך שלדעתי צריך להביא מספיק ערך מוסף בשביל להתגבר על מה שחסכו בהפקתו. בזמן שמשחקי אינדי מסוימים מצליחים לעשות זאת, לדעתי משחקי רטרו עושים זאת פחות.

  11. 11

    23:21 03.02.2016 | בנימין הגואל בנימין הגואל (אורח)

    למגיב 4 – לא מפריע לי שכל אחד ישחק במה שהוא אוהב. יש משחקים פופולאריים שאני אישית פחות נהנה מהם ועדיין אני שמח שאנשים נהנים מהם כי מגוון דעות הוא דבר חשוב. עם זאת, כן מפריע לי אם פשרה על סטנדרטים הופכת לנורמה וכן מפריע לי כשמשחקי רטרו שמבוססים על מה שנעשה בעבר, מקבלים ציונים גבוהים יותר ומוערכים יותר מקלאסיקות שהיו חדשניות לזמנן ובחלק מהפעמים גם מאוד קידמו את הז'אנר שממנו באו ואת תעשיית הגיימינג בכלל (כמו virtua fighter שציינתי בטור)

  12. 12

    23:25 03.02.2016 | בנימין הגואל בנימין הגואל (אורח)

    למגיב 6 7 – מה שהבעתי בטור רחוק מלהגיד "גרפיקה גרפיקה גרפיקה". אני מסכים שגרפיקה רחוקה מלהיות הדבר החשוב ביותר במשחק אבל אתה לא יכול להגיד שהיא לא חשובה בכלל. כמו כן זה לא שצריך "עץ כסף" בשביל משחקים עם יכולות טכניות מרשימות יותר. אפילו אם משחקים על קונסולה ישנה כמו הפלייסטיישן 2 שיצאה בתחילת העשור הקודם נהנים מיכולות טכניות מרשימות יותר מאלו שבמשחקי רטרו כמו shovel knight למשל. הבאת דוגמאות למשחקי AAA עם גרפיקה טובה שלא הוכיחו את עצמם אבל באותה מידה יש גם הרבה דוגמאות הפוכות למשחקים עם גרפיקה טובה שכן ענו על הציפיות.

  13. 13

    00:11 04.02.2016 | Undertale Undertale (אורח)

    לא מבין למה התבססת על משחק מ2014 כשיש לך דוגמא הרבה יותר עדכנית (בעלת גרפיקה גרועה יותר) עם ציון יותר גבוה: Undertale? כנראה שאתה לא מעורב מספיק בעולם המשחקים...ככה זה כשנותנים עבודה בתחום למי שאין ג'ויסטיק...

  14. 14

    02:12 04.02.2016 | ישוע הגואל ישוע הגואל (אורח)

    אולי די כבר להתנפל עליו?
    סה"כ אמר את הדעה שלו, שאני חייב להסכים איתה: סגנון הרטרו לא מתאים למשחקים של היום.
    ואני לא מדבר על המשחקיות, אני מדבר על הפיקסליזציה, ה8 ביט הארכאי הזה, שלא מתאים למשחקים שיוצאים היום ולמרות זאת דוחפים אותו בכוח כדי איכשהו להזכיר את המשחקים של פעם (אבל זה לא מהמשחקים של פעם!!!).
    הוא לא מדבר על משחקים ישנים, אתם סתם קשיי הבנת הנקרא, הוא מדבר על משחקים חדשים בסגנון גרפי ישן בכוונה.
    אז הילדים האמיתיים זה אתם, שלא מבינים אפילו מה שכותבים גם כשזה בעברית.

  15. 15

    04:56 04.02.2016 | רון רון (אורח)

    לא מסכים עם המאמר. יש המון משחקי אינדי-רטרו שהחיו ז'אנרים שנחשבו למתים. לתעשיית האינדי יש חשיבות רבה לא רק בתור מקור לחדשנות אלא גם להראות שאנשים עדיין רוצים לשחק במשחקי point and click adventure games או משחקי rpg אולד סקול כמו baldur's gate.
    גרפיקה היא ממש לא העיקר ומה שמשך אנשים לthe witcher זה הכתיבה והעולם. משחקים כמו minecraft או shovel knight הם בעלי מראה על זמני. בעוד 15 שנה משחקים כמו the witcher יראו לנו מיושנים ומכוערים כמו שCrash Bandicoot 3 או final fantasy vii נראים לנו היום.
    משחקים שאינם בעלי גרפיקה פוטו-ראליסטית מזדקנים נהדר.
    יפה שהשקעתם עם מאמרי דעה. תפרסמו עוד כאלה.

  16. 16

    11:52 04.02.2016 | סתם אחד סתם אחד (אורח)

    לא מסכים נכון שיש משחקים חדשים והכל אבל שמוצאים משחקים "קטנים" זה טוב כי כמה אפשר לשחק cod או the witcher ולרוב אלה משחקי עולם פתוח יפים מאוד כמו אנדרטייל או משחקי אקשן כמו ברופורס שלא לדבר על זה שיש כאלה שלא יכולים להריץ על המחשב שלהם משחקים כבדים או שיש להם לפטופ שלא יכול להריץ הכל או סתם עצלנים כמוני שרוצים לשחק רק עם המקלדת על הספה

  17. 17

    12:38 04.02.2016 | אולדסקול (רפאל) אולדסקול (רפאל) (אורח)

    טוב, הרגת אותי.
    עברנו מלהחרים משחקי רטרו ללהחרים שירים עם גיטרה כי לדעתך זאת לא מוזיקה מורכבת מספיק?
    תגיד, אתה רציני? מי כבודו שתגיד לאנשים מה זאת מוזיקה מורכבת וממה להנות?

    ומה זה השטות הזאת שמשחקי רטרו לא מושקעים? זה שמשחק הוא ישן זה אומר שלא השקיעו בו, או אם עשו לו גרפיקה בסגנון נוסטלגי אז הוא לא מושקע? זה נשמע שאין לך מושג על פיתוח משחקים ובטח שלא על ההיסטוריה של תעשיית הגיימינג. משחקים מושקעים היו תמיד, גם בשנות ה-80 וה-90, וגם היום כשעושים משחק כמו Shovel Knight. גרפיקה בסגנון רטרו זאת המון המון השקעה, בעיצוב, בקו האמנותי ותכנון המשחק עצמו - המכניקות, תנועת הדמויות וכו'. זה משהו שעושים מתוך בחירה ואולי זה לא מדבר אליך, אבל זה סגנון שהרבה אנשים אוהבים ומי אתה שתגיד להם שזה רע?

    אפילו יותר מזה, גיימר אמיתי מכבד את כל המשחקים. גיימר באמת רציני שכבר ראה כמה דברים מתחיל להסתכל אחורה ורוצה ללמוד גם על ההיסטוריה של התעשיה, על המשחקים שהיו פעם ואיך התקדמנו לאיפה שאנחנו היום. ואז גם מתחילים להבין את המשחקים החדשים שיוצאים בסגנון רטרו ולמה הם מעניינים. צריך להיות מאוד נוב בשביל להחרים סגנון שלם שעדיין לא הבשלת מספיק בשביל להנות ממנו.

    אני נורא מצטער, אבל לא נראה לי שיש לך מושג על מה אתה מדבר, ואני חושב שהעמדה שלך לא מתאימה לגיימר ובטח שלא לכתב גיימינג.

  18. 18

    13:42 04.02.2016 | שפי שפי (אורח)

    איך שמשחק נראה זה רק מדד אחד לאיכות שלו. ולא מדד טוב מיוחד.
    Shovel Knight נחשב למאסטר פייס, ולא שיחקתי בו המון כי הוא די קשה, אבל הוא מצוין מורכב ומצחיק. יש לו הרבה מעריצים.
    אותו דבר משחקים כמו Terraria או Rouge Legacy.

    מי שנמנע מהמשחקים האלה בגלל הגרפיקה מפסיד. אני יכול להבין את זה, אני לא אוהב סגנון מנגה כל כך, ומתרחק ממשחקים כאלה. אבל אני לא ארחיק ואומר שהם מיותרים.

    אני לא משחק בכל כך הרבה משחקים מהסגנון הזה, אבל אני בטוח שיש עוד המון דוגמאות מוצלחות. ומי שמפתח אותם אלה בכל מקרה לא מפתחים שיפתחו AAA או אפילו AA אנחנו מדברים על משחקם שהתרציב שלהם בדר"כ מצומצם ביותר, והיקרים בהם עולים 1-3 מליון לפתח (כן הגזמתי) משחק כמו שאתה מדבר עליו עולה בדר"כ מינימום מינימום 20 מליון. אז לא נראה לי שאף אחד מהם יפסיק את מה שהוא עושה וילך לפתח משחק שעונה לטעם שלך.

    עוד נקודה חשובה, המשחקים האלה מיצגים את זה, שהיום כמעט כל אחד יכול ליצר משחק כלשהו, וזה דבר נהדר. היכולת ליצור משחק זה אחד הדברים הראשונים שמשך אותי לכיוון תכנות (28 שנה אחורה). היום אני יכול לבנות משחק ולשים אותו באפ סטור או באתר וכולם יכולים לשחק אותו. ואני יכול להסתדר עם כמה אלפי שקלים, אם כוללים את עלות המחשב.

  19. 19

    13:48 04.02.2016 | אור מנטש אור מנטש

    חברים, זה מצוין שהתפתח פה דיון אבל שימו לב שמדובר פה על טור דעה. אז אין בעיה שתתנו את הדעה הנגדית שלכם, אבל בואו לא נרד להערות של "לא מגיע לך להיות כתב גיימינג". לכל אחד יש זכות להחזיק בדעה מסויימת, וקחו בחשבון שמדובר כאן בטור די אמיץ, בייחוד כטור הבכורה. אז תמשיכו את הדיון ותקרעו את הטיעונים אחד של השני לגזרים, אבל שמרו על זה תרבותי. תודה :)

  20. 20

    15:02 04.02.2016 | רפאל (אולדסקול) רפאל (אולדסקול) (אורח)

    לא כתבתי "לא מגיע לך להיות כתב גיימינג", כתבתי "אני חושב שהעמדה שלך לא מתאימה לכתב גיימינג" ואני עומד מאחורי זה. אם זאת הדעה של בנימין, אז זו הדעה שלי. אני מצפה מכתב גיימינג שיהיה לו מספיק נסיון בנושא בשביל להבין, אם לא להעריך, את מקומם של משחקי רטרו ואת המאמץ הדרוש להפקת משחק. וכמובן לעשות את ההפרדה בין תוכן המשחק לבין הסגנון הגרפי והטעם האישי שלי.

    מעבר לזה, אני כן מצפה מכתב גיימינג שיכיר קצת היסטוריה ויבין מה עומד מאחורי הסגנון המפוקסל שכל כך מעצבן אותו, וגם לקבל שלא כל משחק מיועד לכל קהל יעד. יש הרבה סוגי משחקים שלא מדברים אליי באופן אישי, זה לא אומר שאני הולך להחרים אותם כי אני לא רואה את ה-appeal, ובטח שאני לא אתווכח עם מליוני השחקנים המרוצים שכן אוהבים אותם. מי שטוב לו במשחק מסוים, מעולה, זה רק עוזר לתעשיית הגיימינג.

    "אם נקנה פחות משחקי רטרו, המפתחות יאלצו להתמקד יותר במשחקי אינדי בעלי גרפיקה ותוכן משופרים" - מעבר לקריאה לחרם על משחקים מסויימים, שזה משהו שלא מובן לי איך כתב גיימינג בוחר לעשות, יש פה חוסר הבנה בסיסי של מה מרכיב משחק ומה זה משחק טוב. איפה מכניקות? האם משחק בסגנון רטרו חייב להיות גרוע? הכתבה הזאת מסתכמת ב"אני לא מבין את זה אז מה הפואנטה", ובנימין עוד מביא בתור דוגמה את Shovel Knight (!!) שהוא מהמשחקים הכי מוצלחים בשנים האחרונות.

    מצטער אור, אתה יודע שאני מאוד אוהב את Vgames ובכלל את האתרים בארץ, אבל הטור הזה פשוט לא לעניין.

  21. 21

    17:04 04.02.2016 | daniel daniel (אורח)

    אני לגמרי לא מסכים איתך זה שהמשחק בסיגנון ישן זה לא אומר שהוא גרוע כי עכשיו משחקים חדשניים לא מתקדמים לשום מקום אולי יש כאלה אבל לא כולם אבל משחקי אינדי לפחות מחזירים משהו טוב שהיה

  22. 22

    17:11 04.02.2016 | בנימין הגואל בנימין הגואל (אורח)

    רפאל - הדוגמה עם השיר שיש בו רק גיטרה אקוסטית הייתה בשביל להציג הקבלה מדויקת יותר מתחום המוזיקה לנושא הכתבה (בתגובה לדוגמה שאתה הצגת). כמו כן, לא אמרתי שלא משקיעים בכלל במשחקי רטרו אבל אני כן חושב שמשקיעים בהם פחות ביחס למשחקי AAA. לדעתי גם כשיש תקציב מוגבל אפשר להשתמש בו בדרך טובה יותר והבאתי דוגמאות למשחקי אינדי שעושים את זה. ההבדל בין משחק משנות ה-80 לshovel knight, הוא שבשנות ה-80 זה המקסימום שהיה אפשר להגיע אליו. הרבה פעמים אתה משתמש בביטויים כמו "מי אתה שתגיד" וכנראה לא מבין שזאת בדיוק המטרה של טור דעה, להביע דעה ולשקף את מה שאני מאמין בו בנושא מסוים גם אם זו דעת מיעוט וגם אם היא לא תמיד מתאימה לדעתך. אתה גם אומר "גיימר אמיתי מכבד את כל המשחקים" וזאת אמירה שאישית אני מאוד מתנגד לה. אומנם אני מכבד גם הרבה משחקים שאני אישית לא נהנה מהם אבל המשמעות של לכבד את כולם, היא בעצם לא להפעיל שיקול דעת ולחשוב בשביל עצמך מה ראוי ליותר כבוד ומה לפחות. אני יודע הרבה מאוד על ההיסטוריה של תעשיית הגיימינג וקצת מוזר שמטור אחד שבו אתה לא מסכים איתי אתה כבר מחליט מה אני יודע ומה לא. מעבר לזה, אם תסתכל בטור הסתמכתי בו גם על ידע היסטורי. רק כדוגמה: לא נראה למשל שהרבה גיימרים הכירו את הסיפור ששקלו ליצור את הפלייסטיישן הראשון כקונסולה דו ממדית אבל החליטו לבסוף על קונסולה שמריצה תלת ממד הרבה בזכות ההתרשמות מ- virtua fighter. כמו כן, אני יודע מה עומד מאחורי הסגנון המפוקסל אבל זה לא אומר שאני חייב להעריך אותו. אתה אומר "אני לא אתווכח עם מיליוני האנשים שאוהבים אותם" - מה שאתה אומר בעצם זה שאם הרבה אנשים חושבים משהו אז לי אסור לחשוב אחרת?! כל אחד כאינדיבידואל יכול לפתח דעות עבור עצמו וזה שמיליונים חושבים בדרך מסוימת לא מכתיב לי מה לחשוב. כמו כן, לא דנתי בטעם האישי שלי בכלל בטור הזה וישנם הרבה משחקים שאני באופן אישי לא נהנה מהם אבל עדיין מאוד מעריך. בכוונה הבאתי בכתבה כדוגמה משחק מוערך כמו shovel knight גם בשביל להדגיש את הערכת היתר שלטעמי חלק ממשחקי הרטרו זוכים לה מתקשורת הגיימינג וגם מכיוון שהמשחק הזה התאים לנקודות מסוימות שניסיתי להעביר. כתבת בזעזוע ועם סימני קריאה שאני מביא כדוגמה את shovel knight כאילו מדובר בפרה קדושה שאסור לבקר אבל בעיניי בגיימינג אין דבר כזה פרות קדושות וגם משחק שקיבל שבחים אפשר לבקר.

  23. 23

    18:24 04.02.2016 | Undertale Undertale (אורח)

    למה לא השתמשת בדוגמא של Undertale ? אל תתחמק מהשאלה! אתה פשוט לא מבין מספיק בעולם המשחקים אני דורש את התפטרותך לאלתר יחי אולדסקול יחי רפאל השקסי!

  24. 24

    20:18 04.02.2016 | רפאל (אולדסקול) רפאל (אולדסקול) (אורח)

    אם מכל מה שרשמתי אתה לוקח שאני נגד טורי דעה, או שאסור לבקר משחקים מוערכים, פספסת את הפואנטה. הטור מפגין הרבה בורות מבחינת מה הופך משחק לחוויה טובה. בשורה התחתונה, אם אתה לא מבין למי פונים משחקי רטרו, איזה מנגנונים הופכים משחק למוצלח, ועוד קורא להחרים משחקים שלא מעניינים אותך, מבחינתי זה לא רציני עבור כתב גיימינג. מותר להחליף דעות וזה נהדר, אבל זה לא אומר שאני צריך להסכים, או לחשוב שהדעה שלך לגיטימית (והיא לא). משפט כמו "אם נקנה פחות משחקי רטרו, המפתחות יאלצו להתמקד יותר במשחקי אינדי בעלי גרפיקה ותוכן משופרים" אומר לי את כל מה שאני צריך לדעת.

    אמרתי את כל מה שיש לי להגיד, שיהיה בהצלחה בטורים הבאים. :)

  25. 25

    22:57 04.02.2016 | המחרים המחרים (אורח)

    בוא נחרים את הכתב

  26. 26

    23:19 04.02.2016 | Undertale Undertale (אורח)

    יותר מזה..בוא נחרים את האתר!

  27. 27

    07:08 05.02.2016 | עיתונאי עיתונאי (אורח)

    ניסיתי לשלוח את התגובה הזאת אתמול - לא יודע למה היא לא פורסמה.

    בנימין - אנא התעלם מרוב התגובות פה. הן שייכות לחלק מצומצם של הקוראים שלא הבינו את הכתבה. אני באופן אישי אשמח להמשיך לקרוא את כתבותיך.

    לכל השאר: אם מישהו יתלבש כמו בשנות ה-90' ויספר בדיחות ישנות, תגידו שהוא טוב כמו סיינפלד? זה בדיוק מה שחלק ממבקרי המשחקים עושים עם משחקי רטרו.

  28. 28

    12:51 05.02.2016 | NoNoNo NoNoNo (אורח)

    ל-27 זה בדיוק הסיבה שאתה והכותב לא מבינים.
    אתם שופטים משחק לפי המראה שלו (כמו שהבחור שהתלבש כמו בשנות ה90),
    האם לפי המראה של אותו בחור שהתלבש כמו בשנות ה90, אתה יכול לשפוט את התוכן שהוא יעביר? איזה סיבה בדיוק שהוא לא יהיה מצחיק?
    בגלל איך שהוא מתלבש?
    בדיוק אותו דבר משחק.

    וצר לי, אתה זה שלא הבין שאת הכתבה.

  29. 29

    22:06 05.02.2016 | 14/88 14/88 (אורח)

    white power

  30. 30

    22:14 05.02.2016 | אורח אורח (אורח)

    או לחלופין, זה שסיינפלד היה בשנות ה-90, זה אומר שהוא לא טוב?
    (הלוואי שהיתה היום סדרה טובה כמו סיינפלד...)

  31. 31

       | פורסם ע"י