הרשמה

ביקורת - Asus ROG Strix GTX 1080

האם ה-GTX 1080 הוא כל מה שאפשר לבקש מכרטיס מסך?

קבלו את מלך כרטיסי המסך החדש

כבר מעל שנתיים שאנחנו שומעים מ-Nvidia על דור כרטיסי המסך הבא שיהיה מבוסס על ארכיטקטורה מתקדמת בשם Pascal. מנכ"ל Nvidia סיפר שבמשך יותר משנתיים עבדו אלפי אנשים על הפרויקט כשעלות המחקר והפיתוח הגיעה לכמה מיליארדי דולרים, סכום שמספיק כדי לשלוח אדם למאדים. לאחר שנתיים של ציפייה, הושקו כרטיסי המסך הראשונים מבוססי Pascal, כשגולת הכותרת הוא ה-GTX 1080 שצפוי לספק ביצועים טובים פי כמה מהדור הקודם תוך הורדת צריכת החשמל ופליטת החום מהכרטיס. אז האם כרטיס ה-GTX 1080 עומד בהבטחות של Nvidia?

אח חדש למשפחת Strix

לאסוס יש היום שתי גרסאות ל-GTX 1080; גרסת ה-GTX 1080 הרגילה (כרטיס רפרנס/Founders) וגרסת ה-ROG Strix שהוכרזה בתחילת תערוכת Computex. אז מה ההבדל בין גרסאת הרפרנס לעומת גרסת ה-Strix? כרטיס רפרנס הוא כרטיס שמתקבל מ-Nvidia והיצרן (אסוס, במקרה הזה) מבצע בו שינויים קטנים כמו אובר-קלוק קל של כמה מגהרצים ומוכר אותו. לעומת זאת כרטיס Strix, הוא כרטיס שתוכנן ויוצר כולו על ידי אסוס. מערכת הקירור שונה ומתקדמת הרבה יותר, כל התכנון של לוח האלקטרוני (PCB) הוא שונה כדי לאפשר העברת מתח גבוהה יותר, אובר-קלוק חזק שמתאפשר על ידי העברת המתח הנוסף, כמות היציאות וסוגן נבחר על ידי החברה והיא גם יכולה לשלב בכרטיס פיצ'רים ייחודיים לה. לפעמים יש גם מקרים בהם החברה בוחרת להוסיף זכרון נוסף לכרטיס אך ברוב הפעמים היא נשארת עם הכמות הזכרון הרגילה. במקרה הזה אסוס בחרה להישאר עם מפרט הכרטיס הרגיל, אך היא בחרה לשנות כל אספקט אחר בכרטיס.

ברוך הבא לעולם מלא צבעים

בפסקה הקודמת ציינתי שהיצרנית יכולה לשלב בכרטיס שלה פיצ'רים שייחודיים לה וכך גם אסוס עשתה. לכרטיס יש שלושה איזורים בעלי יכולת להאיר בכ-16.8 מיליון צבעים. האיזור הראשון הוא גוף הקירור התחתון ליד המאווררים, השני מאפשר החלפת הצבעים ללוגו של ROG שפונה לדלת המארז והשלישי הוא גב הכרטיס עם סמל גדול של Strix. תאורת הכרטיס נשלטת על ידי תוכנת Aura של אסוס אך כדי להפעיל את התוכנה חייב להתקין גם את תוכנת GPU-Tweak 2. לי אישית אין בעיה להתקין את שתי התוכנות, אך הן אינן צריכות להיות קשורות אחת בשניה. Aura מציעה שש אפשרויות תאורה שונות כמו: תאורה קבועה בצבע נבחר, אפקט ''נשימה'', אפקט ''פעימה'' שמדליק ומכבה את התאורת הכרטיס לשניה, ''מעגל צבעים'' שעובר על פני כל הצבעים ועוד שני ''אפקטים מיוחדים''.

באפקטים המיוחדים יש אפשרות שתאורת הכרטיס תציג את טמפרטורתו ועוד אפקט ''מוזיקה''. אפקט המוזיקה מתקשר עם המחשב והכרטיס מאיר על פי הסאונד שהמחשב מפיק, לדוגמא בכל פעם שיש יריה במשחק הכרטיס יאיר וכשלא מופק סאונד תאורת הכרטיס תיהיה כבויה. משום מה האפקטים המיוחדים לא עובדים מיד כשנבחרים בתוכנה וצריך להדליק את המחשב מחדש כדי להפעילם. הייתי רוצה שאסוס יוסיפו את האפשרות לבחור צבע אחר לכל איזור תאורה או לכבות רק איזור אחד ולהוסיף אפקט של ''קשת'' כמו שיש במוצריה האחרים, בתקווה שאופציות אלה יתווספו בעדכון התוכנה הקרוב. מרגישים שמערכת התאורה עדיין בתחילת דרכה,  אך יפה שאסוס בחרה לתת למשתמש לבחור את צבע התאורה של הכרטיס ולא ''לכלוא'' את המשתמש לצבע אחד ספציפי.

4K מעולם לא היה פשוט יותר

בסופו של דבר כרטיס מסך נמדד בעיקר על פי ביצועיו. Nvidia הבטיחה ביצועים ''שעוד לא נראו על פני כרטיס אחד'' וביצועים ''טובים יותר פי 2 מה-Titan X''. הייתי מעט סקפטי לגבי הצהרות אלו עד שנכנסתי למשחקים. המשחק הראשון שנכנסתי אליו הוא Crysis 3 עם הגדרות מקסימאליות ב-1080p וקיבלתי מספר FPS תלת סיפרתי. לאחר שראיתי שכרטיס ה-GTX 1080 ''אוכל'' משחקים ב-1080p בלי מלח, נתתי לו לעמוד מול המשחקים התובעניים ביותר ברזלוציית 4K עם הגדרות מקסימאליות, והתוצאות לפניכם. אציין שתוצאות אלה התקבלו כאשר הכרטיס היה במצב OC ואלו הם מספרי ה-FPS הממוצעים.

כמו שאפשר לראות בבירור, ה-GTX 1080 מצליח להריץ כל משחק על הגדרות מקסימאליות ברזולוציית 4K ללא בעיה ומעל ה-40FPS. חלק מהמשחקים כן עוברים את מספר הקסם של 60FPS אבל לא כולם. ה-1080 הוא ללא ספק הכרטיס הכי טוב שאפשר לרכוש כרגע והוא מצליח להנגיש הרבה יותר משחק ב-4K לעומת כרטיסים קודמים. אם אתם פשוט לא יוכלים לשחק מתחת ל-60FPS אפשר להוריד במעט את ההגדרות הגרפיות ב-4K או להנמיך את הרזולוציה ל-1440p ולהגיע ל-60FPS בקלות. עוד שני איזורים בהם כוחו של ה-1080 יכול להתבטא זה ב-VR ובמערכים של כמה מסכים. לדוגמא ה-1080 יכול להריץ שלושה ואפילו ארבעה מסכים שמחוברים יחדיו למערך Surround. מבחן ה-Steam VR Performance Test שבודק את יכולת המחשב להפעיל משחקי VR נתן ל-1080 את הציון 11, שהוא הציון הגבוהה ביותר.

שקט או ביצועים? הבחירה בידיים שלכם

כמו שציינתי לעיל, אסוס רוצה שתתקינו את תוכנת GPU-Tweak 2 שמאפשרת לכם לשנות ולהתאים את כרטיס המסך על פי בחירתכם. בתוך התוכנה אפשר לעבור בין שלושה מצבים מוכנים מראש: OC, Gaming ו-Silent שכל אחד מהם מתעדף אספקט אחר של הכרטיס. מצב OC שם בראש ובראשונה את הביצועים, על ידי אובר-קלוק לכרטיס שנותן לו עוד כח כדי להפיק עוד פריימים גם אם זה אומר שהמאווררים ירעישו יותר. כפי שאפשר לנחש מצב ה-Silent דוגל בשקט. מצב ה-Silent לא עושה אובר-קלוק לכרטיס ובזמנים שאין שימוש אינטנסיבי בכרטיס, מצב ה-Silent אף עושה אנדר-קלוק (UnderClock) לכרטיס כדי לצמצם את פליטת החום ככל שאפשר. מצב ה-Gaming הוא נקודת האמצע בין מצב ה-OC למצב ה-Silent. כל אחד מהמצבים אפשרי לכונון והתאמה אישית. בנוסף לשלושת המצבים המוכנים מראש יש למשתמש גם אפשרות ליצור עד כ-16 מצבים מותאמים אישית שמאפשרים לעשות לכרטיס אובר-קלוק על פי רצון המשתמש ולשלוט על המאוורים, עוצמת פעולתם ובאיזה טמפרטורה הם יחלו לפעול. בנוסף לכל אלה אפשר לראות בתוכנה מדדים רבים על הכרטיס ופעולתו כמו: תדר העבודה של הליבה, טמפרטורת הכרטיס ומהירות המאווררים.

עם כח רב מגיעה יעילות רבה

כבר כמה שנים שאסוס משלבת בכרטיסיה את טכנולוגיית ''0dB''. טכנולוגיה שמעניקה לכרטיס את היכולות לכבות את המאווררים כאשר הכרטיס אינו נמצא בשימוש אינטנסיבי. המאווררים מתחילם לפעול כאשר הכרטיס מגיע לכ-60 מעלות או כאשר הוא נמצא תחת עומס, אך גם כשהכרטיס עובר את 60 המעלות הוא לא מפעיל את כל שלושת המאווררים ביחד. תחילה פועל המאוורר האמצעי במהירות נמוכה ואם עולה הצורך גם שני המאוורים האחרים יתחילו לפעול, גם אם תחילה במהירות נמוכה ובמידת הצורך מהירותם תעלה. שלושת המאווררים מקררים גוף קירור מאסיבי עשוי אלומיניום שמצליח לעשות עבודה טובה מאוד בקירור הכרטיס. תחת עומס מלא על הכרטיס, הטמפרטורה הגיעה לכ-62 מעלות כשהמאווררים לא יצרו רעש רב בצורה חריגה.

לכרטיס ה-GTX 1080 הרגיל יש חיבור חשמל של 8 פינים ולעומת זאת לכרטיס ה-Strix 1080 יש חיבור חשמל של 6+8 פינים. אסוס תכננה את הכרטיס עם אפשרות לקבלת מתח נוסף למה שצריך ומספר בקרי מתח גובה על מנת לנצל את תוספת החשמל שהכרטיס מקבל כדי לבצע אובר-קלוק. עם מערכת הקירור המתקדמת, תוספת החשמל ויכולות האובר-קלוק המתקדמות של Pascal אפשר להגיע עם הכרטיס לביצועי אובר-קלוק מרשימים מאוד. לכרטיס יש יציאת DVI-D, שני חיבורי HDMI 2 ושני חיבורי DisplayPort 1.4. מפריע לי שאסוס לא כללו עוד חיבור DVI-D כדי לאפשר Surround לבעלי מסכים שאין להם חיבור DisplayPort ושחיבור ה-DVI-D אינו גם חיבור DVI-I שכולל חיבור אנלוגי, לא ניראה לי שזה היה קשה מידי או יקר מידי וזה פשוט ניראה כמו עיגול פינות, חבל.

השורה התחתונה

כרטיס ה-Strix GTX 1080 הוא הכרטיס הכי טוב שיש היום והוא כמעט מושלם. עם ביצועים מעולים, יכולות אובר-קלוק מתקדמות וקירור שקט קשה מאוד לטעות. אבל אם חבלי הלידה של מערכת התאורה וטענת החיבורים שיש לי כלפי אסוס לא משנות לכם כל כך ואתם מחפשים כרטיס לשדרג אליו זה הוא הכרטיס בשבילכם. אם אתם לא בעלי מסך 4K ולא מתכננים לשדרג למסך כזה בזמן הקרוב, יכול להיות שעדיף יהיה לכם לשמור את כספכם ולחכות לדור הכרטיסים הבא או לקנות כרטיס מדור הכרטיסים הקודם במחיר מוזל. מחירו של הכרטיס עומד על כ-3,820 שקלים והוא כבר זמין לרכישה בארץ.

רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC ו-Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    17:59 25.07.2016 | גל יהב גל יהב (אורח)

  2. 2

    18:03 25.07.2016 | אורח אורח (אורח)

    אהלן רועי, בגרף של הFPS ב4k, זה מקסימלי? ממוצע?
    תודה על הכתבה :)

  3. 3

    18:58 25.07.2016 | רועי באלוה - עורך תוכן רועי באלוה - עורך תוכן

    המספרים בגרף מייצגים את כמות ה-FPS הממוצעת במשחקים :)

  4. 4

    19:18 25.07.2016 | WarFox89 WarFox89

    מפלצת. תודה על הביקורת!

  5. 5

    13:30 27.07.2016 | ב ב (אורח)

    אני קניתי את ה-EVGA 1080 FTW, כרטיס מסך מדהים. שקט, חזק, יודע לווסת את עצמו ולהוריד פעילות במידת הצורך (אני מנחש שזה כתוצאה מה-VRAM הענק שלו), לא יודע מה יבוא אחר כך, הרי תמיד יהיה משהו חזק הרבה יותר מעבר לפינה, אבל מה שבטוח זה ש-Nvidia פשוט שיחקו אותה עם הצ'יפ הזה, חד וחלק.

  6. 6

    23:14 28.07.2016 | אורח אורח (אורח)

    תודה על הכתבה רועי!
    תמשיך ככה ותשפוך עלינו עוד הרבה חומר(ה) :)

  7. 7

    12:34 29.07.2016 | frosteflake270 frosteflake270

    נראה חזק משהו מפחיד

  8. 8

       | פורסם ע"י