הרשמה

ביקורת סרט: "ספיידרמן: השיבה הביתה" – מארוול בשיא כוחם

בוא הביתה: "ספיידרמן: השיבה הביתה" הוא סרטו הטוב ביותר של איש העכביש מזה 13 שנים - וזה אומר הכל.

עם נבל מוצלח, גיבור מעורר הזדהות וסיפור התבגרות מפתיע לז'אנר - מארוול יצרו סרט ספיידרמן לעילא ולעילא. אז מה אם האקשן קצת מבולבל לפעמים.

מקובל לראות את סרטי גיבורי העל כיורשים של מערבוני הספגטי, אותם האפוסים הקלאסיים שהציגו דמות שריף אהובה, קאובוי או פרש בודד שנחלץ להצלת עיירה במצוקה. בשנות החמישים של המאה הקודמת, המערבונים היו ז'אנר קולנועי פופולרי למדי - וחלקם, זוכה למעמד של יצירות מופת בלתי נשכחות גם היום. בחלוף הזמן ועם התקדמותו של הקולנוע, החלו סרטי גיבורי העל לקחת אט-אט את מקומם של המערבונים כסרטי הבידור האולטימטיביים, כשסרט הבאטמן הראשון מ-1966, בכיכובו של אדם ווסט המנוח, היווה אבן דרך חשובה.

כיום, סרטי הקומיקס שולטים בתעשיית הקולנוע ביד רמה, כשמארוול - השייכת כידוע לדיסני - היא המונופול הגדול ביותר בתחום. בשנים האחרונות, האמרה הרווחת היא שאולפני ההפקה האהובים פשוט עלו על נוסחה. מן שיטה כזו באמצעותה סרטי גיבורי העל שלהם מהווים לא רק כיף סתמי והביתה, אלא גם יצירה קולנועית מותחת, משלהבת ואפילו, לפעמים, כזו שמפעילה את המוח ונשארת בלב גם אחר-כך. פעם בכמה זמן יש גם נפילות, ומושבעי סרטי הקומיקס העקביים, יוכלו ודאי להעיד שלא כל סרט של מארוול הוא הצלחה מסחררת (רק בשנה החולפת "שומרי הגלקסיה: חלק 2" ו"ד"ר סטריינג'" הוכיחו שגם להם קשה לחדש לפעמים).

ואז הגיע לו "ספיידרמן: השיבה הביתה". סרט ששמו הסימבולי מסמל לא רק את חזרתו של האיש העכביש לידיהם המחבקות של מארוול, אחרי שהזכויות עליו היו במשך שנים אצל סוני, אלא גם את שמו של טקס סיום התיכון השנתי של איזה אחד, לא בטוח ששמעתם עליו, פיטר פארקר. פיטר הצעיר (טום הולנד) הוא תלמיד תיכון בן 15, שביום-יום מרכיב דגמי לגו של "מלחמת הכוכבים" (נחמד ששני הזיכיונות שייכים לדיסני), נוסע לבית הספר באוטובוס כאחד האדם ומתקשה להגיד לילדה הכי יפה בשכבה שהוא מאוהב בה.

אך פיטר הוא לא מתבגר רגיל, במקרה הוא גם ספיידרמן, גיבור העל השכונתי הידידותי והחביב, שעוזר לזקנות להגיע ממקום למקום, עושה סלטות באוויר לבקשת הקהל ובעיקר - לא מרוצה מכך שהוא לא תורם יותר. הזווית הזו - שמחד מציגה את פיטר כגיבור בעל לב רחב, שרוצה לקבל על עצמו אחריות גדולה ומאידך כילדון מתגבר שלא מודע לסכנות - מבדלת במהרה את גלגולו הנוכחי של איש העכביש מעיבודיו הקודמים. במילים אחרות, זה לא עוד סיפור מקור על ספיידרמן, שמספר על הדוד בן (שאגב, לא מוזכר בסרט פעם אחת) או על עכביש מיוחד שמעניק כוחות ומציג את פיטר כחנון ש"נהיה גבר". הסרט לא פונה לכיוון הזה בכלל.

במקום, ללא-ספק בידו המנחה של קווין פייגי (נשיא אולפני מארוול), בחרו צוות הכותבים העשיר והבמאי ג'ון ווטס בראשם, לפסוע בדרך אחרת. להציג את ספיידי באופן שלא נראה עדיין. כי לפני הכל, מדובר בסרט התבגרות. אם "ספיידרמן המופלא" היה פשוט ריבוט במלוא מובן המילה של "ספיידרמן" של סם ריימי מ-2002, הרי ש"השיבה הביתה" הוא, כמו היחס בין מערבוני הספגטי לסרטי גיבורי העל, היורש שלו. מדובר בסרט שנעשה עם אהבה רבה לא לאיש העכביש עצמו בלבד, כי אם גם לסרטים הנוסטלגיים שביים ריימי אודותיו. זה מתבטא לא רק באזכורים מרגשים שהוא עושה להם, אלא אף בדמות הנבל, הוולצ'ר (בגילומו של מייקל קיטון), שבמקור אמור היה להופיע בסרט הספיידרמן הרביעי של ריימי, שלבסוף בוטל.

קיטון עצמו, שמשום מה מרבה לגלם דמויות מכונפות (באטמן, בירדמן), מציג נבל משובח ונדיר בנוף הסרטים מהסוג הזה. סיפורו של הוולצ'ר, איש מעמד הביניים, שמאס לעמוד מהצד ולראות איך העשירים עושים כסף על גבו, זוכה להתפתחויות מפתיעות ומאפשר לקיטון לבנות נבל כריזמטי בעל מניעים ברורים. כזה שניתן להבין אותו היטב ואף להזדהות עמו וכתוצאה מכך - גם ליהנות אף יותר מהעימות בינו לבין הגיבור. לחגיגה מצטרף גם איירון-מן (רוברט דאוני-ג'וניור כמובן), שבאופן מפתיע נמצא בסרט הרבה פחות משהטריילרים רומזים ולמעשה מקבל זמן מסך בדיוק במינון הנכון.

כך, הודות ליחסים המורכבים בין דמויות המפתח - הנבל, הגיבור והמנטור - מתקבל סרט קומיקס מרענן ומהוקצע. כזה שמוכיח שלמארוול יש עוד כמה אסים בשרוול וכי קסמם רחוק מלאבוד. ברור לכל, כי כל העסק לא היה עובד ללא אקשן, הומור וקומדיה איכותיים - ובהחלט חשוב להדגיש כי יש המון מאלו (וגם פסקול מלהיב) - אולם ללא הלב, ללא התסריט החכם, ללא הקצב, האלמנטים שמקומם מחוץ לקופסה, אילולא אלו לספיידרמן החדש לא היה סיכוי להבליט את עצמו מעל לשאר.

למרבה ההפתעה, הוא כאמור עושה זאת ובגדול. לכן, גם אם חלק מסצנות הפעולה לא מצולמות באופן ממש ברור ויכלו לעבור ליטוש נוסף, וגם אם בנקודות מסוימות יש קצת יותר שמאלץ מהראוי, מדובר בסרט קומיקס אדיר. העבודה הנפלאה של השחקנים ואיתה התסריט המקורי והחכם והכיוון החדש בו מוצג איש העכביש, תורמים להיותו של "השיבה הביתה" מהסרטים הטובים ביותר ביקום הקולנועי של מארוול. זאת אמנם כבר הפעם השלישית שזה קורה מתחילת שנות האלפיים, אבל גיבור חדש נולד. ממש כך.

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    11:22 07.07.2017 | ohhhhhhhhhhh yeahhhhhhhhhh  mr krabs ohhhhhhhhhhh yeahhhhhhhhhh mr krabs (אורח)

    nice

  2. 2

    11:51 07.07.2017 | פלפל חריף פלפל חריף (אורח)

    יששששש מת לראות כבר!!

  3. 3

    14:26 07.07.2017 | דודי דודי (אורח)

    מומלץ ללכת ל4dx

  4. 4

    16:46 07.07.2017 | מאור מאור (אורח)

    כרגיל גם הפעם נהנתי מאוד מהביקורת!

  5. 5

    17:02 07.07.2017 | אודי אודי (אורח)

    עוד ביקורת מצוינת! תודה רבה

  6. 6

    17:48 07.07.2017 |  גיל גיל (אורח)

    מאכזב יותר אפילו משני הסרטים הקודמים, נראה לי שכותב הביקורת מקבל כסף על ביקורת חיובית.

  7. 7

    11:54 08.07.2017 | לגיל לגיל (אורח)

    לא כל מי שלא מסכים איתך נוכל. רמאי או מונע ע״י כסף ממישהו אחר.

  8. 8

    12:24 08.07.2017 | YKatan YKatan (אורח)

    אחלה סרט ראיתי אותו אתמול - מי שאוהב את סרטי ספיידרמן יהנה מאוד מהסרט הזה

  9. 9

    13:25 08.07.2017 | מיכאל מיכאל (אורח)

    סרט אדיר! ראיתי אתמול ומסכים עם כל מילה של רותם!

  10. 10

    00:37 09.07.2017 | ונום ונום (אורח)

    ביקורת מעולה לסרט מעולה
    ממש נהניתי לקרוא
    מחכה לת'ור רגנארוק עכשיו

  11. 11

    09:50 09.07.2017 | Dadpol Dadpol (אורח)

    מת על ספיידרמן

  12. 12

    11:31 09.07.2017 | MaorAsOne MaorAsOne

    אני הולך לראות את הסרט הזה כבר בשבוע הבא בסוף שלו
    אני כבר לא יכול לחכות
    זה נראה כל כך EPIC

  13. 13

    06:07 11.07.2017 | נועם ליטוב נועם ליטוב (אורח)

    אז מסתבר שאני היחיד שאהב יותר את הטרילוג~ או נכון ביטלו את הסרט השלישי :| אני הייתי רוצה לראות ספיידרמן המופלא 3 יותר מהסרט הזה הוא גם טוב. אבל באמת שהייתי רוצה לראות המשך כי הם גמרו את הסרטים הקודמים בצורה כלכך לא הוגנת.

  14. 14

    04:41 04.08.2017 | לגיל לגיל (אורח)

    אה לא זה בגלל שאחרי הביקורת על וונדר וומן הרבה אמרו שהאתר הזה לא מבין בסרטים ולכתוב ביקורות כי הם אמרו שהסרט משעמם. אז עכשיו הם הלכו עם דעת הרוב

  15. 15

       | פורסם ע"י