הרשמה

ביקורת - Life is Strange: Before the Storm Ep.1 - Awake

רן חזר אחורה בזמן ונכנס לנעליה של קלואי פרייס המרדנית. האם חסרונה של מקס קולפילד הורגש?

  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 31/08/2017

האם הפרק הראשון של משחק ה-Prequel הקצר יותר הצליח לסחוף אותנו בסערה או שלא עפנו רחוק מדי?

אני עדיין זוכר כיצד סיימתי את המשחק הראשון של Life is Strange. הייתה זו אנחה גדולה, מלאה בשביעות רצון שיצאה מהפה שלי במילה אחת: "וואו!". המשחק הנהדר מבית Square Enix הציג עלילה מרתקת, מלאה בטוויסטים מפתיעים, שהתפרסה על פני 5 פרקים בני מספר שעות כל אחד, בדומה לרוב משחקי Telltale. השתלשלות האירועים שבו, הדמויות הייחודיות ויכולת החזרת הזמן לאחור הוכיחו שגם משחק שמתמקד בחקר העולם ובדיאלוגים יכול להיות יוצא מן הכלל. אתם בטח יכולים לתאר לעצמכם את רמת ההתרגשות וההתלהבות שחשתי לאחר ששמעתי על הכרזת משחק נוסף בסדרה. אחרי תקופת המתנה לא קצרה, 31 באוגוסט סוף סוף הגיע וחזרתי שוב אל העיר Arcadia Bay שכל כך התגעגעתי אליה.

לפני הכול, חשוב לציין ש-Life is Strange: Before the Storm הוא משחק Prequal (העלילה שלו מתרחשת טרם אירועי המשחק הראשון). באופן די מצער, לא נזכה לשוב ולגלם את דמותה של מקס קולפילד ובנוסף, קיימים רק 3 פרקים במקום 5. עוד דבר קטן: אם לא שיחקתם במשחק הראשון, עשו זאת. כך תכירו את כל הדמויות במשחק וגם תבינו את כל ההתרחשויות והבסיס לעלילה (אם יש לכם PS4, המשחק היה כלול כחלק מהמשחקים החינמיים של חודש יוני). הביקורת מתייחסת לפרק הראשון בלבד (שאר הפרקים טרם הושקו).

חברה לעת צרה

Before the Storm מתרחש 3 שנים לפני אירועי המשחק הראשון ובליבו ניצבת קלואי פרייס, חברתה הטובה של מקס. קלואי היא נערה עקשנית ומרדנית שמאסה בבית הספר ונוטה לבלות את מרבית זמנה מחוץ לבית, בעיקר כדי לשתות, לעשן סמים ולהאזין למוזיקת מטאל ופאנק-רוק. לעומת זאת, בעבר, הייתה קלואי ילדה אחרת לגמרי. היא הצטיינה בלימודי מדעים, הלכה בדרך הישר והתאפיינה באופי לבבי ומלא כבוד לסביבתה. השינוי הגדול בהתנהגותה של קלואי נובע כתוצאה משתי תהפוכות עיקריות בחייה: כשהייתה ילדה, איבדה את אביה בתאונת דרכים מצערת שלאחריה, התחילה אמה לצאת עם דיוויד מדסן, ראש מערך האבטחה בבית הספר ואיש צבא לשעבר. דיוויד הוא אדם קשה שנוטה בעיקר לחלק לקלואי פקודות ולהטיף לה מוסר. המצב נהיה קשה אף יותר כאשר חברתה הקרובה, מקס קולפילד, עזבה את העיר עם משפחתה לסיאטל והותירה אותה לבדה.

בתוך כל השליליות החשוכה הזו, נגלית לקלואי נקודת אור גדולה - התלמידה המצטיינת והפופולרית יותר בבית הספר, רייצ'ל אמבר. שתי הנערות נתקלות אחת בשנייה במקרה ולא בסיטואציה הכי נעימה, אך למרות זאת, מתחיל להירקם ביניהן קשר כנה ואמיתי הודות לשותפות גורל ייחודית. הנקודה המעניינת היא שמיד בתחילת המשחק הראשון, רייצ'ל מוכרזת כנעדרת. על כן, Before the Storm מעניק אקספוזיציה מסקרנת שמסבירה באופן מסקרן מדוע החליטה קלואי להקדיש את כל זמנה לחיפושים אחרי רייצ'ל יחד עם מקס במשחק הראשון.

שקלו מילים בקפידה

מבחינת מכאניקה, Before the Storm דומה מאוד ל-Life is Strange. תוכלו לסייר בשלבים שמתפרסים על פני ביתה של קלואי, בית הספר ומקומות אחרים ומפוקפקים יותר, לאסוף מידע על הסביבה ועל האירועים שבמשחק ולחפש מקומות ספציפיים כדי לצייר עליהם כתובות גרפיטי. ההתקדמות עצמה נעשית באמצעות ניהול דיאלוגים עם דמויות אחרות. כל מילה שתאמרו תשנה את היחס אליכם ולפעמים את אופי התרחשותם של האירועים בסיפור כך שחשוב מאוד לשקול מילים לפני שבוחרים את התשובה. במקרים בודדים יותר, תצטרכו לקבל החלטות קשות, בעלות השלכות מרחיקות לכת. במצב כזה, המסך יקבל גוונים של אדום-ורוד בוהקים ויתן לכם את כל הזמן שבעולם כדי לקבל את ההחלטה. מומלץ מאוד לקרוא את היומן של קלואי עם פתיחת המשחק ולקרוא את ההתכתבויות בטלפון שלה כדי להכיר יותר את עולמה הפנימי. מעבר לכך המשחק נראה טוב יותר מהמשחק הראשון, אך לא בהרבה, וקצב ריענון הפריימים עלה.

בשונה מהמשחק המקורי מ-2015, ב-Before the Storm, לא קיימת התכונה העל-טבעית של הרצת הזמן לאחור, כך שלא ניתן להתחרט לאחר קבלת החלטות או לשנות את התשובות שלכם בדיאלוגים. העובדה הזו לא פוגעת בחוויה של המשחק, אך החיסרון שלה עדיין מורגש מכיוון שהיא היוותה בסיס גדול מאוד במשחק הראשון. כתוצאה מכך, האלמנט של "אפקט הפרפר" לחלוטין לא קיים במשחק, כך שתצטרכו להתבסס על תחושת הבטן והאינסטינקטים שלכם בלבד.

בשונה ממקס, קלואי לא התברכה ביכולת ה-Rewind, אך יש לה יכולת מיוחדת משלה, הודות ללשון החריפה שלה. היכולת הזאת נקראת Backtalk ואפשר להשתמש בה כדי לגרום לדמויות לבצע פעולה מסוימת או לחילופין, למנוע מהם לבצע אותה. מדובר במעין mini game שמבוסס על רטוריקה, כאשר ההצלחה או הכישלון שלו טמון בהבנה של הרעיון המרכזי שהדמות הנגדית אמרה במשפט שלה ובחירת התשובה המתאימה כנגדה. כמובן שכדי להפוך את המשחק למאתגר יותר, תצטרכו לבחור את התשובה שלכם תוך מספר שניות בלבד. כל ניצחון או הפסד בעימות שכזה, ישנה את השתלשלות האירועים. במקרים מסוימים, אם תבחרו לא לקחת סיכון מיותר, תוכלו לוותר על השימוש ביכולת.

אחת התכונות הנחמדות של המשחק היא שלאחר הפרולוג, תוכלו לבחור אילו בגדים תלבשו, כאשר הסביבה תגיב ללבוש שלכם בהתאם למה שתבחרו. למשל, החלטתי ללבוש חולצה בעלת ציור של שלד עם כנפיים בוערות של פרפר. כשדיברתי עם דמות בשם מייקי, חנון חביב שאוהב משחקי תפקידים, הוא אמר: "וואו, לא הייתי רוצה להילחם ביצור כזה". כמובן שכל תשובה תגרור יחס שונה כלפיכם. במהדורת ה-Deluxe של המשחק, תקבלו 3 סטים נוספים של תלבושות.

סופה של רגשות

במשחק הראשון, המשחק סבב סביב דמותה של מקס קולפילד, נערה ביישנית ושקטה שמוקפת במשפחה אוהבת ותומכת ובלא מעט חברים. קלואי, לעומתה, היא נערה שעברה אירועים קשים בחייה, אין לה קשרים חברתיים ואמה בקושי עומדת בעול הכלכלי של פרנסת המשפחה. עצם העובדה ש-Before the Storm מציב את קלואי במרכז המשחק, קיימת התמקדות בהיבטים הרבה יותר קשים, כואבים ומדכאים שהאדם חווה בנסיבות החיים. ניתן להרגיש זאת בסצינות המאוד אמוציונאליות, בפס הקול המצוין (במיוחד בתפריט הראשי ובתפריט ה-Pause) וכמובן בדיאלוגים.

בהקשר הזה, אני מוכרח לציין שהדיאלוגים במשחק פשוט מעולים. התסריט מעולה והדיבוב של הדמויות יוצא מן הכלל. התסריטאים של המשחק עשו עבודה טובה גם כשהדיאלוג הוא בנושא חיובי או מבדר, אך גם כשמדובר בנושאים קשים. אותם הנושאים הקשים והכואבים שאופפים חלק מהדיאלוגים גרמו לי ממש להרהר ולהעריך את מה שיש לי בחיים. אם משחק מצליח להעביר מוסר השכל כלשהו על החיים ולהשפיע על השחקן, ניתן להסיק שצוות הקריאייטיב של המשחק עשה עבודה מצוינת (ובואו לא נשכח שמדובר רק בפרק הראשון).

השורה התחתונה

Life is Strange: Before the Storm נפתח בסערה ולא סתם סערה, אלא סערת רגשות של ממש. העלילה נפתחת היטב ומעניקה בדיוק את הרקע שהשחקן זקוק לו כדי לצאת לדרך ולבנות אותה בעצמו. כמו כן, הפרק מסתיים בדרך שמשאירה טעם חזק של עוד לקראת הפרק הבא. הדיאלוגים והדמויות יוצאים מן הכלל, במיוחד אלה הכוללים את יכולת ה-Backtalk, עד כדי כך שתרגישו כאילו אתם ממש חלק מהשיחה שמתנהלת ביניהם. יחד עם זאת, יש צורך להתרגל לעובדה שלא ניתן יותר להריץ את הזמן לאחור ויש לחשוב הרבה יותר לעומק לפני בחירת התשובה.

8
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4 PRO

הטוב

  • סיפור טוב שנבנה היטב ככל שמתקדמים בו
  • דיאלוגים ודמויות יוצאים מן הכלל
  • יכולת ה-Backtalk מהנה ומאתגרת
  • פס-קול איכותי שנבחר נכונה

הרע

  • חסרון מורגש של יכולת ה-Rewind

והסערה

  • סערת רגשות של ממש. לרגישים מביניכם/ן: הכינו את הממחטות

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    19:39 03.09.2017 |  מעניין מעניין (אורח)

    אם ה-rewind יופיע בהמשך...

  2. 2

    11:10 04.09.2017 | Arcadia Gay sucks deck Arcadia Gay sucks deck (אורח)

    לא יכול לחכות למצוא כבר קצת זמן ולשחק בזה, כל כך נהנתי מהראשון, אחד המשחקים היפים ששיחקתי.

  3. 3

    22:03 05.09.2017 | EL EL (אורח)

    רק רציתי להגיד שאפו על הדם החדש וכמות התוכן שזורמת באתר, במיוחד ביקורות. אולי אפשר לוותר על הקטגוריות האחרות (וידאו, שרתים והקהילות השוממות) ולהפוך אותו ואת העיצוב למגזיני יותר, כמו בימים עברו.

  4. 4

    15:53 06.09.2017 | רן רביד רן רביד

    תודה על הפידבק ועל הביקורת הבונה, EL. :)
    תגובות כאלה רק גורמות לנו לרצות לתת מעצמנו עוד יותר למען הקהילה. אמנם אני יכול לדבר רק בשם עצמי, אבל בטוח שגם שאר הצוות יסכים איתי.

  5. 5

    20:32 07.09.2017 | cr cr (אורח)

    האמת שאני לא אהבתי כלכך את הריווינד, זאת אומרת האופציה לשנות את הבחירות שלך במשחקים כאלה די מטומטמת לדעתי אבל אפשר להגיד שזה מה שמייחד את המשחק משאר המשחקים

  6. 6

    00:38 08.09.2017 | חדש חדש (אורח)

    אומנם המשחק קיבל רק שמונה למרות שהביקורת מאוד תומכת אבל אני יכול לומר לכם שכבר לא מדובר במשחק. Life is Strange: Before the Storm הוא יצירת אומנות אחת מתמשכת ואם יש מישהי\ו שעוד לא שיחק בזה הוא מפספס את הדבר הטוב ביותר שקרה ב2017 לגיימינג ולסגנון הwalking simulator

  7. 7

       | פורסם ע"י