הרשמה

ביקורת: Dreams - בוראים עולם

נתנו לגל לשחק במשחק היצירה החדש לקונסולת ה-PS4, בואו לקרוא מה היא חשבה עליו!

  • PlayStation 4
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 14/02/2020

מרגישים יצירתיים? בואו לגלות את אלפי הדברים ש-Dreams מציע לכם לעשות עם זה!

לקח לי המון המון זמן לכתוב את הביקורת הזו. לא ממש ידעתי איפה להתחיל: Dreams הוא לא בדיוק משחק. למעשה, הוא מן הכלאה משחק, רשת חברתית ומנוע לבניית משחקים. אם אתם מכירים את LittleBigPlanet או את Super Mario Maker, כבר יצא לכם להיתקל בקונספט של משחק שכל מטרתו היא לתת לך ליצור משחקים משל עצמכם. אבל Dreams לוקח את כל אלו לשלב הבא.

כוונת המשורר

עם פתיחת המשחק תיתקלו בקריינית שתספר לכם על העולם של דרימס, למה אנחנו כאן ומה אנחנו יכולים לעשות. כן, כמו כל משחק, גם כאן יהיה שלב למידה כלשהו או Tutorial - אבל הוא חשוב יותר מאי פעם, כי אתם פשוט נכנסים לעולם שלם שטרם נברא וצריכים להתחיל להבין איך לברוא אותו. אחרי המעבר על הדברים הבסיסיים, סוף-סוף תשוחררו לטייל קצת בעולם של דרימס. וכאן אני מזהירה - זה יכול להיות מאוד overwhelming בהתחלה. זה גם יהיה בדיוק השלב בו תבינו למה ציינתי בתחילת הביקורת שמדובר בסוג של רשת חברתית: דרימס יציע לכם פיד אינסופי עם מיליוני דברים שאתם יכולים לעשות. גם לי לקח זמן להבין את זה בהתחלה: מה עושים קודם? לאן נכנסים? איפה המשחק? 

דרימס בנוי כולו ממשחקים שאנשים אחרים יצרו. האנשים האלו יכולים להיות מדיה מולקיול עצמם (המפתחים של המשחק עצמו) או אפילו חברים שלכם. החלטתי, ואני ממליצה גם לכם לעשות כך - להתחיל מהמשחק שאותו יצרו מדיה מולקיול, שבעצם כל מטרתו היא לתת לכם הצצה למה אפשר לעשות בעולם של דרימס: Art's Dream.

Art's Dream הוא משחק של שלוש שעות בערך. הסיפור שלו מפתיע: מתחיל ממקומות מאוד אפלים, משלב רומנטיקה וחברות ומוזיקת ג'אז. אנחנו נכנסים לתוך דמותו של ארט, מוזיקאי שאיבד את דרכו: הוא עזב את הלהקה בה היה חבר, אהובתו התרחקה ממנו והוא נמצא כעת במקום לא טוב בחייו. המשחק נותן לנו לעזור לארט לתקן את החיים שלו, או לפחות לעלות על המסלול הנכון ולצאת מהמקום האפל שהוא נמצא בו, ועושה את זה באופן מקורי ומדהים שלא נתקלתי בו קודם. כל שלב במשחק מתאפיין בגיימפליי שונה מקודמו ומהר מאוד מבינים שזו הייתה המטרה - ללמד אותנו שבאמצעות דרימס - השמיים הם לא הגבול. Art's Dream, לכשעצמו, הוא מיני-משחק יוצא דופן. אם זה רק אחד מאינספור הדברים שניתן לעשות בדרימס, מה עוד מצפה לנו?

התשובה היא פשוטה: הכל. הכל מצפה לנו. כשתסיימו את Art's Dream תהיו חופשיים (מבחינתי, מבחינת המשחק אתם תמיד חופשיים) לשוטט לכם בפיד האינסופי של המשחקים שיצרו אנשים אחרים באמצעות דרימס, או למצוא ארט קונספט שעשו, שחזורים של סצנות מסרטים ומשחקים שונים ועוד; חלק מהמשחקים קצרים ומהנים, וניכר שהושקעה בהן עבודה, אבל הם לא יותר ממיני-גיים משעשע. משחקים אחרים, לעומת זאת, מכילים עולמות שלמים, סיפורים ארוכים וגיימפליי מורכב. משוגע לחשוב שהכל מתנקז לעבודה של אדם אחד, יצירתי במיוחד, שקנה את דרימס בדיוק כמוכם ויצא להשתשעשע עם הדמיון שלו. 

שעת יצירה

אחרי ששיחקתי בכמה משחקים פופולאריים שנוצרו בדרימס, החלטתי שהגיע הזמן לנסות וליצור מיני-גיים משלי. נכנסתי מלאת תקווה והתרגשות למצב היצירה, ו.... המכשול הראשון שעמד מולי הוא, במפתיע, טוטוריאל שאין לו סוף. בחיי - בחיים לא נתקלתי בטוטוריאל ארוך יותר. זה היה כמעט מייאש. אי אפשר לעשות רבע צעד בלי הדרכה; אני יודעת שהמטרה של טוטוריאל הוא לתת לי כלים להבין את המערכת כמה שיותר טוב, אבל זה הרגיש כאילו מנסים לפלוט אותי החוצה ולעשות אחורה פנה. התעייפתי מהר מאוד ולקחו כמה ימים עד שהייתי מוכנה נפשית לחזור לזה שוב. 

אז חזרתי. נשמתי עמוק ונתתי למערכת ולקריינית המעצבנת להסביר לי מה אני עושה עם החלל הלבן הריק (והקריפי) שהכניסו אותי אליו. אחרי זמן שהרגיש כמו נצח, סיימתי את הטוטוריאל ויכולתי להתפנות לבנות משחק משל עצמי. ספוילר: לא עשיתי את זה. ולמה? ובכן, התשובה פשוטה וכנראה מאכזבת מאוד, אבל לשמחתכם, יש אנשים שיחלקו עליי: לטעמי, המערכת מסורבלת, לא אינטואיטיבית, ומסבכת כל פעולה פשוטה. וזוהי בעצם השורה התחתונה - לא היה לי כיף לבנות את העולם שלי בדרימס.

בעיניי מדובר בנקודה קריטית: דרימס הוא מנוע לבניית משחקים, שיכול לאפשר לכם לבנות כל מה שעולה על דעתכם, אבל חווית המשתמש שלו לא טובה. נכון, לבנות משחק זו עבודה, זה סיזיפי, וצריך להשקיע בזה המון זמן כדי לקבל תוצאה טובה. אבל זה בדיוק החלק שדרימס היה אמור לתקן. דרימס היה אמור לתת לי להנות מיצירת משחקים ולא רק מלשחק במשחקים, ולפחות מבחינתי - פה הוא נכשל. אני לא שוללת את האופציה שיום אחד ארגיש שאני יכולה לתעל את הכוחות כדי להכנס לזה שוב ולהצליח ליצור משחק או עולם משלי; אבל כרגע, דרימס לא גורם לי לרצות לעשות את זה, אפילו לא קצת.

השורה התחתונה

אז למי דרימס מתאים, בעצם? ובכן, התשובה הפשוטה היא לכולם: אם חשקה נפשכם לטייל בים של תוכן שיצרו אנשים כמוני וכמוכם, להתלהב מסיפורים אותנטיים שלא נגמרים ורק מתפתחים עוד ועוד, לשחק יום אחד ולגלות למחרת במקרה שהיוצר האהוב עליכם הספיק להוציא עוד משחק - אין ספק שתהנו משעות על גבי שעות של משחקים בעולם של דרימס. 

אבל אם אתם מתעניינים בו דווקא בגלל האופציה ליצור מן משחק משלכם או לתת לילדים שלכם כמה שעות של יצירה מסוג קצת אחר - כדאי שתשקלו זאת שוב: דרימס מאפשר לכם ליצור כמעט את כל העולה על רוחכם, באמת - אבל זה לא אומר שזה יהיה קל או אפילו כיף בדרך לשם. אני תמיד בעד לפתח יצירתיות, זו אחת התכונות האנושיות הכי חשובות שקיימות והביאה אותנו עד הלום. אבל צריך לזכור שיצירתיות לא מספיקה. מדובר בהרבה סבלנות, הקשבה, תרגול ותשומת לב. בדיוק כמו בחיים :)

8
מתוך 10
נבדק על:
PlayStation 4

הטוב

  • אינסוף שעות של משחקים שונים
  • יצירתיות, יצירתיות ועוד יצירתיות
  • מספק גישה לכל מי שאי פעם חלם להיות מעצב משחקים

הרע

  • טוטוריאלז באורך הגלות
  • מערכת יצירת המשחקים מסורבלת ולא אינטואיטיבית

והבריאה

  • מבטיחה לעצמי שמתישהו אסיים לבנות את המשחק שלי בדרימס. מבטיחה!
גל כהן-ויינשטיין - כתבת תוכן

גל כהן-ויינשטיין - כתבת תוכן

משחקת על: PS4, 3DS

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Mario Kart

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Assassin's creed II, Pokemon Emerald

כשאני לא משחקת אני: מתלוננת שאין לי זמן לשחק;

מסר לעולם: אם אתה חושב שאתה יכול לעשות את זה טוב יותר, תוכיח

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י