הרשמה

ביקורת: Spiritfarer - ספינת האהבה

שמואל יצא לשיט ברחבי העולם של Spiritfarer וחזר לספר לנו על החוויה שלו!

  • Nintendo Switch
  • PC
  • PlayStation 4
  • Xbox One
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 18/08/2020

מדובר באחד המשחקים המקסימים של השנה, שמצליח לדבר על נושא כל-כך קשה בצורה מופלאה

אני חייב להודות, Spiritfarer דיי עבר לי מתחת לראדר (אפילו לא הזכרתי אותו ברשימת משחקי חודש אוגוסט). בעודי מחכה לחודש ספטמבר ויחד איתו משחק הנוקמים החדש, הצצתי קצת ברשימת המשחקים ב-Xbox Game Pass וראיתי שהוא נמצא שם ומחכה שישחקו בו. המשחק שיצא לפני כשבועיים נראה כמו עוד משחק אינדי מקסים ונחמד, אז חשבתי לעצמי "למה לא לעשות עליו סיקור שלם?" והתוצאה כאן לפניכם. אז איך המשחק החדש של Thunder Lotus Games, היוצרים של Sundered ו-Jotun?

ספינה להשכיר

Spiritfarer מגולל את סיפורה של סטלה, נערה צעירה ואנרגטית שבתחילת המשחק מקבלת לידיה את התפקיד של קארון, היישות מהמיתולוגיה היוונית שתפקידה היה להעביר את רוחות המתים לשאול על פני נהר הסטיקס המסוכן. כמו שסטלה החליפה את קארון, כן גם נהר הסטיקס התחלף באוקיינוס רחב עליו סטלה תשוט יחד עם החתול הנאמן שלה, דפודיל (נרקיס). במהלך המסע, סטלה תפגוש כל מיני רוחות שלהן היא תצטרך לעזור כדי להכין אותן למעבר לעולם הבא, דרך ה-Everdoor. למזלנו הרב, הרוחות השונות שונות אחת מהשנייה בתכלית, כשלכל אחת יש אישיות נפרדת, סיפור משל עצמה, תחביבים, משימות שונות לביצוע ועוד.

בעוד שהמשחק עצמו עלול להיות מוגדר כפלטפורמר דו-ממדי עם אלמנט של חקר העולם הפתוח שלו, Spiritfarer הוא בעצם משחק ניהול משאבים וגם סימולטור חיים באיזשהו אופן. על הספינה האדירה שלכם, בה תתגוררנה הרוחות השונות שתאספו בדרך תוכלו להקים כל מיני מתקנים שיעזרו לכם להיות מארחים טובים יותר. תוכלו להקים מטבח כדי להכין אוכל לאורחים שלכם, שדות שונים כדי לגדל פירות, ירקות ודגנים, מנסרה כדי לנסר עצים שתוכלו להשיג בדרך ועוד. זה חשוב לעצור באיים השונים כדי להשיג ציוד לשדרוג הספינה והמבנים עליה, כי לרוחות השונות יש העדפות משלהן בנוגע לאוכל שהן רוצות לקבל ותנאי המגורים שלהן.

לדוגמא, הדמות הראשונה שתפגשו בדרך, גוון, היא אייל שאוהבת קפה שחור, אז להשיג פולי קפה ולגדל אותם כדי שתוכלו להכין לה קפה במטבח הוא קריטי למצב הרוח שלה על הספינה. מצב הרוח של האורחים השונים גם מביא איתו בונוסים: ככל שהאורח שמח כך הוא גם עוזר יותר בספינה, בין אם על ידי הבאת משאבים מסוימים, עזרה בגידול צמחים ועוד. מצב הרוח של הרוחות גם מתקשר באופן ישיר לסיפור שלהן, שכן ככל שהן תהיינה מרוצות יותר, כך יצא לכם ללמוד עוד על העבר שלהן, מי הן היו לפני שמתו, מה היו הצרות שלהן ואיך הן היו קשורות לסטלה לפני מותן. הבונוסים הללו יחד עם הדמויות האהובות עצמן גורמים לכך שכשאתם באמת עוזבים אותן והן עוברות לשלב הבא זהו אירוע חמוץ-מתוק שכזה.

הסיפורים של הדמויות השונות מרגשות בצורה בלתי רגילה. בין אם מדובר בגוסטב, אספן האמנות ששותק על ידי מחלה; סאמר, הנחשית שהייתה צריכה להתמודד עם סרטן מספר פעמים ותוך כדי מצאה את עצמה מתחברת לצד הרוחני שלה או אסטריד שמתה מזקנה, אחרי ששנים רדפה אחרי בעלה הבוגדני. לעקוב אחרי הסיפור המרתק של כל אחת מהדמויות ולהבין מאיפה הן מגיעות היה פשוט אירוע יוצא מן הכלל. המשימות השונות של הדמויות גם משתלבות עם הסיפורים הללו: עם סאמר אנחנו נלך ונפגוש את "הדרקון" שרודף אותה, ונשחרר אותו מהחומרים שמשתלטים עליו, במה שמייצג את הגידולים הסרטניים והמלחמה של סאמר בהם; ועם אסטריד אנחנו נעקוב אחרי אהוב ליבה שמתרוצץ מאי לאי ומשאיר אחריו שובל של נשים עם לב שבור.

אבל הדבר הכי מדהים לגבי כל הסיפורים האלה הוא שהם מבוססים על דמויות אמיתיות מהחיים של הצוות שפיתח את המשחק. העובדה שהצוות הצליח להכניס את זכרם של האהובים שלהם אל תוך המשחק בצורה כל-כך אמינה וכל-כך מרגשת, באמת עשה לי משהו בתור שחקן. הוא הכניס אותי לעולם של המפתחים לשנייה, לדרמות שהם עברו כילדים וכמתבגרים וייצג את אותם אנשים שהם איבדו לא כמצבה או זיכרון רחוק, אלא אירוע ששזור בחיים שלהם, שזה היה מדהים בעיניי.

לאט אבל בטוח (אבל לאט)

טוב, דיברתי הרבה על הסיפור, אז עכשיו אני אפרט עוד קצת על המשחקיות. כפי שציינתי קודם, Spiritfarer הוא סימולטור חיים/ניהול משאבים, וככזה אנחנו ניסע ברחבי העולם של המשחק ונשיג משאבים שונים כמו עצים ומינרלים מסוגים שונים כדי לשדרג את הספינה שלנו ולבנות מגורים לאורחים ומתקנים על הספינה של סטלה. במשחק יש גם כל מיני משאבים מיוחדים שאפשר להשיג רק באזורים מסוימים במפה וכוללים מיני משחקים, כמו לתפוס ברקים באמצע סופה. עם המשאבים השונים והכסף שתצברו תוכלו להקים את המתקנים שהזכרתי קודם לכן. בעוד שהקמת המתקנים והצבתם בספינה לוקחת כמה שניות בודדות, כל שאר המשחק הוא מאוד איטי.

גידול של משאבים שונים ייקח לכם זמן ומאמץ כשתצטרכו להשקות את הייבולים שלכם ולקצור אותם, בישול לוקח הרבה זמן - אפילו השיט עצמו ברחבי המפה לוקח זמן ואין באמת דרך לגרום לספינה לשוט מהר מהרגיל. כן, יש אפשרות לסוג של Fast Travel במפה בעזרת שירות "תחנות האוטובוס" במשחק, אבל גם אז השירות לא מאפשר לכם להגיע לכל מקום וכל נקודה בעולם, אז אתם עדיין תשוטו מלא על פני הים הגדול. בנוסף, למשחק יש מעגל של יום ולילה, כשאין אפשרות לנוע באמצע הלילה. המשחקיות האיטית בהחלט יכול להרתיע אנשים מסוימים שלא יהיה לכם את הזמן או הרצון להתעסק עם כל המעגלים הבלתי פוסקים הללו של טיפול בספינה, שידרוגים וכו'. אבל באיזשהו אופן, העובדה שהמשחקיות של Spiritfarer כל-כך איטית משחק לטובת הסיפור.

בזמן שאתם מחכים שהאוכל יהיה מוכן, אתם יכולים ללכת לאחד האורחים ולדבר איתו, לראות מה הוא אוהב לאכול ומה הוא שונא, לראות אם הוא צריך חיבוק, או שיש לו משהו מעניין להביא לכם. אתם יכולים ללכת לעשות משימה בזמן שאתם מחכים שהיבול יגדל או לנצל את הלילה כדי לדוג דגים ולהכין מטילי ברזל שאיתן תוכלו לשדרג את הספינה שלכם. שוב - אני לגמרי אבין מאיפה יגיע התסכול של האנשים שלא ייהנו מהרפטטיביות של המשחק, אבל בבסיסו הוא לא כזה - הבחירה של מה לעשות בזמן שיש לכם היא בידיים שלכם, כשהמשחק רק נותן לכם את האופציה לשבת ולנוח רגע מבלי לעשות שום דבר וליהנות מהנוף הנהדר של המשחק היפהפה הזה.

אם כבר מדברים על יפהפה, קשה לנצח משחקי אינדי בכל מה שקשור בעיצוב אמנותי. המשחק פשוט מקסים, הן בעיצוב הדמויות שלו, העולם עצמו והאיים השונים או האנימציות החלקות. גם הפסקול הרגוע והמרגש של המשחק ראוי לציון, בעיקר השיר "Song of Growth" שפשוט נדבק אליי ומסרב לשחרר. כמו חיבוק מסטלה.

השורה התחתונה

המשחקיות האיטית אולי לא תדבר לכל אחד, אבל כאן גם יושב הקסם של Spiritfarer. אני יודע שאני לא אהיה הראשון לומר את זה, אבל הדרך בה Spiritfarer בוחר להתמודד עם נושא כל-כך כואב כמו מוות היא כל-כך יפה ומחממת את הלב, שאני פשוט חייב להמליץ על המשחק הזה לכל בן אדם שאיבד מישהו יקר לו. המפתחים של המשחק בחרו להעביר לנו מסר עם המשחק הזה, וזה מסר חשוב מאוד: מוות הוא לא רק אירוע טראגי והיעלמות של אדם מסוים מחייכם - מותו של אדם אהוב שזורה בחיים והיא מגיעה עם זיכרונות, רגעים טובים, רגעים קשים, ריבים, התפייסויות וחיים שלמים של בן אדם; בדיוק כמו שיט ארוך מסביב לעולם של Spiritfarer.

אני כמעט פספסתי אותו, אבל אני מאוד שמח שיצא לי לשחק בו וליהנות ממנו כמו שנהניתי. בעיניי לפחות מדובר באחד ממשחקי השנה החולפת ואחד המשחקים היותר מרגשים של השנים האחרונות. לכו לשחק בו, הוא באמת שווה כל רגע שתבלו איתו. ותנו עוד חיבוק לכל הדמויות בשמי.

9
מתוך 10
נבדק על:
PC

הטוב

  • מצליח לספר סיפור מרגש ונהדר
  • דמויות אהובות עם דיאלוגים נהדרים
  • פסקול נפלא שמלווה את המשחק
  • עיצוב אמנותי מקסים ויפהפה
  • מיני משחקים כיפיים ושוברי שגרה

הרע

  • המשחקיות האיטית תרתיע חלק מהשחקנים
  • באגים מציקים פה ושם

והספינה

  • יש מקום לכולם על הסיפון
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י