הרשמה

ביקורת: ASUS TUF RTX 3080

ניסינו את ה-3090 המפלצתי ועכשיו הגיע הזמן לבדוק את האח הקטן. בואו לקרוא מה חשבנו על ה-3080!

הכרטיס לא מושלם, אבל עם בנייה מעולה, מערכת קירור מצוינת וביצועים מעולים - הכרטיס הזה יכול לעשות כמעט הכל.

כרטיס המסך סופק לנו על ידי ASUS ישראל, תודה רבה!

ככל שהימים עוברים וכרטיסי המסך מבוססי ארכיטקטורת Ampere מתחילים להציף לאט לאט את השוק כך גם העניין שלי בהם עולה. כמו שסיפרתי כבר כמה פעמים בעבר, אני מחזיק ברשותי כרטיס מסך שעוד פחות מחודש הולך לחגוג את יום ההולדת השלישי שלו והוא כבר מראה את גילו טוב מאוד ומתחיל להתחנן לחילוף. לכן, החודשים הקרובים הולכים להיות גורליים מאוד עבור עתידו של המחשב שלי, כי בסופם הולך להיבחר כרטיס המסך החדש שלי.

בתור חובב של כרטיסי מסך מתוצרת Nvidia הלב שלי ישר נטה לכיוון סדרת כרטיסי ה-RTX 3000 אך אחרי החוויה הטובה שהייתה לי עם מעבד ה-Ryzen שהיה ב-Zephyrus G14 אני בכלל לא שולל את הכרטיסים החדשים ש-AMD צפויה להכריז עליהם בסוף החודש. חוץ מזה, אם להאמין לטיזר שפורסם, הכרטיסים הללו נראים כמו תחרות מרעננת. אז אחרי החוויה הטובה (אך המורכבת) שהייתה לי עם ה-ASUS TUF RTX 3090, קיבלתי לידיי את אחיו הקטן שבאופן אישי עניין אותי הרבה יותר, ה-TUF RTX 3080. אז האם הוא הפייבוריט החדש שלי או סתם הסחת דעת בדרך לכרטיס המושלם? בואו ונגלה.

מסורת משפחתית

אף על פי שה-3080 הוא אח הסנדוויץ' במשפחת ה-RTX 3000 (נכון לכתיבת שורות אלו) זה לא אומר שהוא פראייר כשהוא נותן אחלה פייט גם לאחיו הגדול שעולה פי 2 ממנו ולוקח לו גם כמה מאפיינים על הדרך. לצערי גם ה-TUF 3080 אכל קצת יותר מידי בתקופת החגים כשהוא מגיע עם מערכת קירור גדולה בעלת שלושה מאווררים ובגובה (או עובי) של כמעט 3 חיבורים לכרטיסי הרחבה (מוכרים גם כ-PCIE Brackets).& הכרטיס מצויד ב-10 ג'יגה של זיכרון גרפי GDDR6X במהירות של 19Gbps, כשאלו מאפשרים ללב של הכרטיס וכל 8,704 ליבות ה-CUDA שלו לעבוד בתדר מרשים של 1,815MHz במצב OC - כמעט 400MHz יותר מהר מתדר הבסיס שעומד על 1,440MHz.

כיאה לכרטיס מסך מסדרת TUF, גם הפעם אסוס לא מאכזבים כשהם מצרפים לכרטיס תעודה שמאמתת את כל הבדיקות והמבחנים הארוכים שהרכיבים עברו, כולל מבחני טמפרטורה ומבחני רעידות. מבחינת חיבורים, ל-TUF 3080 יש את אותן 5 יציאות וידאו אשר 2 מהן HDMI 2.1 והשלוש האחרות הן DisplayPort 1.4a, בדיוק כמו שראיתי אצל אחיו הגדול. אך בשונה מה-3090 ששם זה פחות הפריע לי, כאן דווקא התאכזבתי לגלות שאין איזשהו חיבור VirtualLink עבור משקפי VR, במיוחד בהתחשב בעלייה בפופולאריות שלהן בשנה האחרונה.

גיימינג מאסטר

ממבט על הנתונים הטכניים של הכרטיס אי אפשר לדלות המון מידע בנוגע ליכולות והביצועים שלו "בעולם האמיתי" ולכן, כדי לבדוק איך הכרטיס מתפקד באמת, לקחתי 10 משחקים פופלאריים ותובעניים כשרובם בנויים על מנועי משחק שונים כדי לבדוק את כוחו האמיתי של הכרטיס. בכל משחק לקחתי את כל ההגדרות הגרפיות עד למקסימום האפשרי, ביטלתי את ה-Ray Tracing וה-Motion Blur ובדקתי את הביצועים ברזולוציית 1080p וברזולוציית 4K. את מספרי ה-FPS הממוצעים שקיבלתי לאחר 15 דקות של משחק השוויתי לכרטיס המסך האישי שלי (כאמור, GTX 1070Ti) ולכרטיסים אחרים שעברו תחתיי לאחרונה, ביניהם כמובן ה-TUF RTX 3090.


(לחצו על התמונה להגדלה)


(לחצו על התמונה להגדלה)

לפני שאגש להסבר על הביצועים אספר שבדקתי את ה-3080 על אותו המפרט איתו בדקתי את ה-3090, אך הפעם בדקתי אותו גם על מפרט עם Threadripper 3960X כדי לשלול אפשרות לצוואר בקבוק (כמו בפעם הקודמת), כשההפרש בין המפרטים היה בטווח סטיית תקן של 1-3 פריימים לשנייה. לצורך ההשוואה הצגתי את הנתונים של ה-3080 ו-3090 על מעבד ה-I7-8700K שלי ואת הביצועים האמיתיים ומלאי הפוטנציאל שכרטיס TUF 3090 יכול להפיק כאשר הוא אינו מוגבל על ידי מעבד חלש מדי.

ממבט על הגרפים עולה תמונה מעט מוזרה: על אותו מעבד נחות יחסית, ה-3080 מצליח להשיג ביצועים הרבה יותר טובים מאלו של ה-3090 אשר היה עצור בצוואר בקבוק. למרות זאת, הוא עדיין לא כובש את הפסגה כשהוא מפגר בכ-25% ברמת הביצועים לעומת אלו של ה-TUF 3090. אם נחזור לדבר על הכוכב של הכתבה אז ניראה שה-TUF 3080 הצליח לעבור את רף ה-4K 60FPS בהצלחה כמעט בכל המשחקים כשרק Flight Simulator הכביד עליו והוריד אותו ל-51FPS. בכל הקשור ל-1080p ל-3080 לא היה בכלל אתגר כשגם כאן הוא עבר את רף ה-100FPS כמעט בכל משחק. אציין שכמות הזיכרון הגרפי של הכרטיס הייתה גבולית עבורי מפני שכאשר העלתי את ההגדרות למקסימום ב-4K, היו משחקים שכמעט ועברו את רף 10 הג'יגה מבחינת שימון בזיכרון, אז זה דבר שצריך לשים לב אליו ולקחת בחשבון. גם הפעם לקחתי את הכרטיס מסך לסבב בדיקות עם 8 משחקים אשר תומכים בטכנולוגיית Ray-Tracing כדי לראות איך הוא מתמודד עם העול של חישוב קרני אור בצורה מציאותית.


(לחצו על התמונה להגדלה)

בדומה למה שראינו בביצועי המשחקים שאינם תומכים בטכנולוגיית RTX, גם כאן ה-3080 מוכיח את עצמו בתור כרטיס מסך חזק מאוד כשהוא מספק חווית משחק טובה ובקצב FPS שלא יורד מתחת ל-30 (למעט Fortnite) ב-4K ומגיע אפילו גבוה יותר ברזולוציית 1080p. הוא אמנם נמצא מאחורי ה-3090 אך צריך לזכור את פערי המחירים בין הכרטיסים, כשבהתחשב בעובדה זאת, ידו של ה-3080 נמצאת על העליונה במדד ה-FPS לכסף. שוב אני אומר ואפילו מחזק את טענתי: היכולת של הכרטיסים מסדרת 3000 של Nvidia להתמודד עם RTX מפיחה בי תקווה שניראה בקרוב עוד משחקים חדשים אשר תומכים בטכנולוגיה התאורה המתקדמת.

תסובב לה(מאוורר) ת'טמפרטורה

תוך כדי שבחנתי את ביצועי הגיימינג של ה-TUF RTX 3080 בחנתי גם את היכולת של מערכת הקירור לתמוך בכרטיס. עושה רושם שמערכת הקירור של שני האחים מסדרת ה-TUF היא אותה מערכת קירור מעולה. לא ציינתי את זה בביקורת של ה-3090 אך כחלק מהשיפורים שאסוס יצרה למערכת הקירור על פני הדור הקודם של כרטיסי TUF, היא פיתחה ושיפרה את תחום המאווררים בכמה דרגות. השיפור הראשון היה ליצור טבעת סביב הלהבים אשר על פי אסוס, היא מאריכה את החיים של המאוררים פי 2 ועוזרת בדחיסת האוויר. בנוסף לטבעת, המאווררים תוכננו כך שלא כולם יסתובבו לאותו הכיוון כאשר המאוורר האמצעי מסתובב לכיוון הפוך מהשניים האחרים על מנת להפחית בכמות מערבולות האוויר שנוצרות ולעזור בקירור הרכיבים. אז איך כל אלה מתורגמים למספרים? לאחר שעה שבה הכרטיס היה ב-100% מאמץ הוא היה בטמפרטורה של רק ב-64 מעולת שזאת טמפרטורה נהדרת ובמיוחד כשמסתכלים על העובדה שהכרטיס לא היה רועש בצורה יוצאת דופן.

עם הנתונים האלה נשאלת השאלה: למה אסוס בחרה לשים על ה-3080 את אותה מערכת קירור גדולה וכבדה שמקררת את אחיו הגדול שפולט יותר חום? אסוס בקלות יכלה לשים מערכת קירור מעט יותר קטנה שתביא את הכרטיס לגובה סטנדרטי של 2 כרטיסי הרחבה. הייתי שמח לראות כרטיס מעט יותר דק גם אם זה היה במחיר של עלייה בעוד 10 מעלות ו/או עליה בכמות הרעש שהמאווררים יפיקו כדי לכפר על הגוף הקירור הצנום. אם אתם אוהבים צבעים ותאורה במחשב שלכם, אאלץ לאכזב אתכם כשאספר שהעיצוב של הכרטיס הוא אותו עיצוב תעשייתי בעל מעטפת אפורה ונטולת RGB מלבד פס מואר אחד והסמל הקטן של סדרת כרטיסי TUF.

נבנה עבור גיימרים

אז מה הסיפור עם הביצועים ואיך זה שה-3080 הצליח להשיג ביצועים הרבה יותר טובים מאלו של ה-3090 על אותו מעבד חלש? אם להיות כנה, אני לא בדיוק יודע. לפני בערך 6 שנים קיבלתי לידיי את כרטיס ה-Titan Z שהיה מיוחד מאוד בזמנו עם שתי ליבות גרפיות על אותו כרטיס. כששילבתי את ה-Titan Z עם מעבד חלש התוצאות שלו היו גרועות מאוד, אפילו יותר גרועות מאלו של ה-GTX980, זה קרה בגלל שהמעבד היה חלש מדי בשביל הכרטיס והוא הפעיל רק את אחת הליבות שלו שהייתה חלשה יותר מזו של ה-980. לעומת זאת, אותו מעבד היה דיי והותר עבור ה-980 והוא איפשר לו לשחרר את כל פוטנציאל הכח שלו וכאמור, להיות חזק יותר מה-Titan Z שעלה בזמנו פי כמה וכמה יותר.

אני ממש לא מהנדס אלקטרוניקה או מהנדס תוכנה אבל אני משער שזה מה שקרה כאן: מעבד ה-8700K שלי הספיק ל-3080 בלי בעיה אך הוא היה חלש מדי כדי לעמוד בקצב (או כדי להתאים לתכנון החומרה) של ה-3090 ולאפשר לו לעבוד כפי שתוכנן, ואם נסתכל על הייעוד של הכרטיסים זה דיי ברור. ה-3090 הוא כרטיס בעל כח גרפי עצום עם המון זיכרון שנועד להיות הכרטיס הטוב ביותר לעבודה גרפית כבדה ולכן סביר להניח שלאותו משתמש יהיה גם מעבד חזק שיתמוך בו, בעוד שה-3080 הוא כרטיס עם פחות זיכרון אך הוא מיועד ומתוכנן לביצועי הגיימינג הטובים ביותר עם החומרה הממוצעת בשוק.

כמו כל כרטיס מסדרת RTX 3000 גם ה-3080 ללא יוצא דופן תומך בטכנולוגיות הגיימינג המתקדמות של Nvidia. הטכנולוגיה הראשונה ואולי המעניינת ביותר היא DLSS 2.0 אשר מטרתה היא לרנדר בצורה יעילה כמה שיותר פיקסלים בתמונה כדי לספק לצופה איכות תמונה נהדרת, בשמינית או תשיעית מהביצועים הנדרשים בעזרת טכנולוגיית AI מתקדמת. בנוסף ל-DLSS לכרטיס יש גם תמיכה בטכנולוגיית Nvidia Reflex החדשה אשר מצמצמת את זמני הפקת הפריימים וכך מקטינה משמעותית את זמני התגובה של המסכים התומכים ומשפרת את הביצועים במשחקים תחרותיים (חברנו באסוס, אני יודע שאתם קוראים את הביקורת הזאת ויש לכם במחסן מסך PG259QN שתומך ב-Reflex ורק מחכה שאני אעשה לו ביקורת). אם אתם אוהבים לעשות סטרימים אז בעזרת Nvidia Broadcast תוכלו בקלות להפריד את עצמכם מהרקע ללא שימוש במסך ירוק, המצלמה תוכל לעקוב אחריכם באופן אוטומטי והתוכנה תאפשר גם לסנן את רעשי שנמצאים סביבכם.

השורה התחתונה

השורה התחתונה הפעם היא מאוד פשוטה: אם אתם גיימרים שמחפשים שדרוג בגזרת כרטיס המסך, ה-TUF RTX 3080 ניראה כמו הבחירה הטובה ביותר עבורכם כרגע. מבחינת גיימינג הוא יכול לעשות כמעט הכל: אם זה המערב הפרוע ב-4K על הגדרות מקסימאליות, לזרוק אתכם לפשיטה על איי יפן מלחמת העולם השנייה עם Ray Tracing מופעל או משחק תחרותי ב-1080p עם ניצול מלא של יכולות ה-RTX Reflex ושל מסך בעל קצב רענון גבוה. ה-TUF 3080 גם בנוי עם רכיבים מעולים שמצליחים להשיג ביצועים מדהימים, מערכת הקירור שלו עושה עבודה מעולה מבחינת טמפרטורות ורעש והוא גם מגיע עם OC שמצליח לסחוט עוד כמה FPS אבל כל אלה לא אומרים שהוא מושלם. כמו שציינתי, כמות הזיכרון הגרפי יכולה להוות בעיה מסוימת, במיוחד בעתיד עם יציאתם של משחקים חדשים, ולטעמי הכרטיס מעט גדול ללא סיבה מוצדקת. אך עבור 4,400 שקלים הבחירה שלי פשוטה למדי.

לפחות עד שנקבל את התשובה המלאה של AMD לסדרת כרטיסי RTX 3000.

9.5
מתוך 10

הטוב

  • מערך חיבורים מתקדם
  • ביצועי גיימינג גבוהים מאוד
  • מערכת קירור מעולה
  • מחיר טוב ביחס לתמורה המתקבלת

הרע

  • חוסר בחיבור VirtualLink ל-VR
  • הזיכרון גרפי עלול להיות גבולי במשחקים חדשים
  • גדול ומגושם
  • יחסית מעט RGB (לאוהבי הצבעים)

והשאלה

  • האם ה-TUF 3080 הוא הכרטיס העתידי שלי?
רועי באלוה - עורך תוכן

רועי באלוה - עורך תוכן

משחק על: PC, PS5, Xbox Series S

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: FPS ומשחקי Co-Op

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit 2

כשאני לא משחק אני: כנראה שובר או מרכיב משהו

מסר לעולם: כל מה שעשיתי זה ניסיתי לחסוך טיפה לפנסיה

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    20:32 22.10.2020 | nakiii nakiii

    לפי מה שמסתובב ברשת השידוך הכי טוב לכרטיס הזה זה 5800x

  2. 2

    21:45 22.10.2020 | WarFox89 WarFox89

    ביקורת מדהימה! מאוד נהניתי לקרוא ומאוד מעניין וענייני גם.

    אם נסתכל על הביצועים של הכרטיס בגזרת ה-1080p אנחנו מקבלים ביצועים של בין 130 עד 170 FPS שזה בדיוק ה-FPS שאני צריך ואוהב לשחק בו ככה שמבחינתי הכרטיס הזה הוא פצצה. אפשר לראות שגם בגזרת ה-4K הוא אוכל בלי מלח כל מה שאפשר לזרוק עליו אבל עדיין 60-70 FPS זה לא מספיק [בשבילי אישית בכל אופן]. מה שכן אפשר לראות זה מגמה מאוד רצינית של הרבה כוח סוס עם כל דור חדש של כרטיסים מה שמקריב ומנגיש אלינו את ה-4K בצעדי ענק.
    עוד דור אחד או שתיים ואני לא רואה סיבה שהכרטיסים האלה לא יריצו משחקים ב-4K על הרבה מעבר ל-100 FPS וזה מה שאני מחכה לו.

    עוד דבר מאוד מעניין ששמתי לב אליו מהגרפים שהעלית זה שההבדל ביצועים בין 3090 ל-3080 שהוא די זניח ונע בין 5-15 FPS הבדל ברוב המקרים ובכל המצבים בין אם זה 1080P או 4K או שניהם ביחד עם RTX. אם ניקח בחשבון את זה שה-3090 עולה פי 2 מ-3080 השאלה היא מי יהיה מוכן להשקיע אקסטרא 4 אלף שקל בשביל תוספת [לדעתי מאוד מיותרת] של 15 FPS? וכל זה בלי לדבר על הדברים השליליים שיכולים להתלוות ל-3090 כמו צוואר בקבוק פוטנציאלי עם מעבד קצת יותר ישן ושאר הדברים שסיפרת עליהם בביקורת על ה-3090.

    מבחנית עלות מול תועלת אין שום ספק שבעולם ש-3080 הוא ה-כרטיס הכי טוב והכי שווה עכשיו לגיימינג קצה עליון. כל מה שמעבר מיותר לדעתי.

  3. 3

    23:25 22.10.2020 | nakiii nakiii

    שועל אנחנו משחקים בדיוק באותה צורה.. אני עכשיו מרכיב מחשב ל3080 ומתלבט עמוקות איזה מסך gsync לקנות.. fhd או 2k. הבנתי שהכרטיס הזה בנוי לרזולוציית 2k ומעלה..

  4. 4

    12:37 23.10.2020 | רועי באלוה - עורך תוכן רועי באלוה - עורך תוכן

    אהלן שועל, תודה רבה אני שמח שנהנת!

    נאקי אם אתה מחפש מסך אני ממליץ לך להמשיך ולעקוב אחרי האתר כי אולי בקרוב יעלו כמה דברים שיכולים לעניין אותך :)

  5. 5

    13:44 23.10.2020 | WarFox89 WarFox89

    נאקי, אני לא חושב שיש כרטיס ספציפי בעולם שבנוי לרזולוציה מסוימת או מסך שבנוי לכרטיס מסוים ולכמות פריימים מסוימת. השאלה האמיתית היא - מה הצרכים שלך, איזה איכות מול ביצועים ופריימים אתה מחפש. מי שחולה על FPS אין לו בעיה לשחק גם עם RTX3090 ברזולוציה של 1080p ומנגד יש גם אנשים שמשחקים ב-4K עם GTX1070 על 20-30 FPS והם מבסוטים מהחיים עם זה. בין אם תקנה מסך של FHD או 2K הכרטיס הזה ייטרוף כל משחק על ההגדרות הכי גבוהות בלי שום בעיה. קח רק בחשבון שב-FHD אתה תקבל יותר FPS אבל איכות התמונה תהיה פחות טובה לעומת 2K שיתן לך תמונה יותר חדה וטובה בגלל רזולוציה יותר גבוה ומגד FPS יותר נמוך מכיוון שהכרטיס צריך להתאמץ יותר ולרנדר יותר פיקסלים.

  6. 6

    11:39 30.10.2020 | Megalodon Megalodon

    על איזה 4400 שקל אתה מדבר? הכרטיס נמכר בקרוב ל-4900 שקל, ונחטף בשניה שהוא מופיע. איכס, איכס, איכס. מזכיר לי את הנחמדים מ-eBay שקונים עם בוטים ומוכרים בפי שניים. בעצם, זה בדיוק פי שניים מהשווי שלו. כנ"ל ה-3070. קשה להיות גיימר במדינה הזאת.

  7. 7

       | פורסם ע"י