הרשמה

ביקורת: WandaVision - פרק 5

הפרק החמישי הגיע, ואיתו טוויסט שיזעזע את כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים

עברנו כבר חצי דרך, ו-WandaVision כבר מזמן לא רק סדרת סיטקום

אחרי הפרק הרביעי של WandaVision, הפרק החמישי - "On a Very Special Epsiode", מחזיר אותנו לאווירת הסיטקום שכבר הספקנו להתרגל אליה, אך הפעם משהו קצת שונה. אחרי פתיח סיטקומי במיוחד, זה מרגיש כאילו חזרנו לשגרה, אבל ברגע ש-S.W.O.R.D והעולם שמחוץ לאשליה מתחילים להופיע, מהר מאוד נהיה לנו ברור שככה הסדרה תיראה מעכשיו - התייחסות לשני יקומים מקבילים: היקום של וונדה ויקום ה-MCU שעוטף אותו. הפרק עובר להתמקדות במספר רב של דמויות שמזכיר יותר פרק של משחקי הכס מאשר התייחסות מוחלטת לוונדה ו-ויז'ן או לדרסי וג'ימי, לצד יציאה מוחלטת מהמציאות ורגעים של שבירת דמויות שכבר לא מנסים להיות מוסתרים בשום צורה. אזהרה: הביקורת מכילה ספוילרים לפרק, כך שאם עדיין לא צפיתם בו, אתם מוזמנים לשמור את הכתבה ולחזור לכאן אחרי שהתעדכנתם.

הפרק מתחיל בזוג הכוכבים שלנו - וונדה ו-ויז'ן, ביחד עם זוג התאומים החדש שלהם - בילי וטומי. בהתאם לקפיצות הזמן בכל פרק, שכעת הביאו אותנו לשנות ה-80, כך גם בילי וטומי גדלים באופן מהיר מהרגיל, כך שאם אתם כמוני ומקווים לראות אותם משתמשים בכוחות שלהם בעתיד, נראה שקפיצות הזמן האלו יעזרו לנו לראות את זה קורה על המסך הקטן. אבל בואו לא נתקדם יותר מדי, כי משהו מוזר יותר קורה לפני זה. לסצנה מצטרפת אגנס השכנה החטטנית של הזוג, שמתנדבת לעזור לזוג עם התינוקות. ויז'ן מסרב בנימוס להצעה, ולפתע המוזיקה מפסיקה ואגנס פונה לוונדה, ושואלת אותה אם היא רוצה להתחיל את הסצנה מההתחלה. באותו רגע הסדרה לוקחת את התאוריה שוונדה שולטת בכל מה שקורה ב-Westview, וזורקת אותה מהחלון.

וונדה נראית מבולבלת מאוד מהשאלה של אגנס, אך מתנהגת כאילו הכל כרגיל. ויז'ן לעומת זאת, מתעקש להבין מה בדיוק קרה ולמה אגנס התנהגה ככה, אך וונדה מנסה להעביר נושא. הקירות מתחילים להתפרק סביב עולמו של ויז'ן, שבכל רגע שעובר מתחיל להבין יותר ויותר שהמציאות שהוא חי בה היא שקר אחד גדול. וונדה משתמש בכוחותיה באופן גלוי ליד אגנס, שכבר לא מסתירה שהיא יודעת שהכל זו אשליה, ו-ויז'ן מכריח את שותפו לעבודה נורם, לשבור את הדמות שלו ולהגיד באמת איך הוא מרגיש. נורם המבועת ממהר להסביר שהשליטה המוחית שהוא עובר היא תהליך כואב ומייגע, שהוא שומע קולות בראש ומתחנן לויז'ן שיגרום לזה להפסיק. ויז'ן במהרה מחזיר את נורם למצבו הקודם, והולך להתעמת עם וונדה. ויז'ן מככב בפרק הזה בעיקר בצורה האנושית שלו, מה שעוזר לפול בטאני להראות לכולנו איזה שחקן מדהים הוא כשהוא מציג לנו את ההבנה האיטית של ויז'ן למה שמתרחש, מה שמסתכם ברגע טעון מאוד בין השניים אליו אגיע בהמשך.

'WandaVision' Episode 5

באותו זמן, וונדה מתמודדת עם הגדילה המפורזת של בילי וטומי, כעת בני ה-5, שאימצו כלב ומנסים להסתיר זאת מאימם. הם מתחננים ממנה להשאיר אותו, והיא מחליטה שיוכלו לקבל כלב רק כאשר יגיעו לגיל 10. אז, הם פשוט עושים את זה, ופרץ גדילה אחד מאוחר יותר - מגיעים לגיל הנדרש. זה אלמנט חדש וקריפי במיוחד שכנראה יוצג גם בפרקים הבאים, שעובד לטובת הסדרה ומקדם אותה עלילתית ותוך כדי מוסיף לה עוד משהו לא הגיוני והזוי כדי שנמשיך לשאול שאלות ולהעלות תאוריות.

ותוך כדי שכל זה קורה, S.W.O.R.D ממשיכים לנסות ולהיכנס לאשליה. מוניקה מתאוששת משהותה ב-Westview ומסרבת להמשיך להיבדק אחרי שהתוצאות שלה חוזרות לא ברורות פעם אחר פעם. יכול להיות שהשפעת הכוחות של וונדה והקרינה הקוסמית שבנתה את האשליה העניקו למוניקה כוחות על? ההתייחסות העדינה לקפטן מארוול רק מאששת את ההשערה הזו, אך אנחנו רק יכולים לקוות נכון לעכשיו. המנהל של S.W.O.R.D מאמין שכוונותיה של וונדה זדוניות ואגרסיביות, ומציג הוכחה לכך שפשטה על מעבדות הארגון וגנבה את גופתו של ויז'ן. דרסי, ג'ימי ומוניקה דווקא חושבים שוונדה בסך הכל בונה לעצמה משפחה, אך עצם העובדה שהיא כלאה אלפי אנשים תמימים לא ממש מוציאה אותה באור חיובי כל כך. מוניקה מצליחה להיכנס פנימה בעזרת מל"ט משוריין בתקווה שתצליח להגיע ללב של וונדה, אך ברגע שהיא מראה אפילו קמצוץ של אגרסיביות, S.W.O.R.D משגרים טיל ישירות אליה.

ואז מגיע אחד מרגעי השיא של WandaVision. וונדה יוצאת מחוץ לאשליה ומתעמתת עם עשרות סוכנים חמושים, וזורקת לרגליהם את הטיל ששוגר לכיוונה לפני שניות אחדות. "זאת האזהרה היחידה שלכם - עזבו את הבית שלי" היא אומרת, עם המבטא הסוקובי הכבד ממנו קיבלנו טעימה בפרק 3. היא פוגשת את מוניקה, ששוב מנסה לפנות אל ליבה ולשכנע אותה לשחרר את האנשים התמימים שכלאה, אך וונדה מפנה לה את הגב, לא לפני שהיא גורמת לכל סוכני S.W.O.R.D לכוון את הנשקים שלהם על מנהיג הארגון, שכולנו יודעים עמוק בלב שהוא נבל. הסצינה הזאת פשוט גרמה לי לשקשק ברגליים, קודם כל בגלל המשחק הפנומנלי של אליזבת' אולסן שכל פעם מחדש מצליחה להפתיע אותי עם יכולות המשחק הנרחבות שלה, אבל גם כי מדובר בסיטואציה שמבססת בדיוק כמה רחוק וונדה מוכנה ללכת כדי להגן על הבית שבנתה, והיא נעשתה בצורה מדהימה.

אז נכון, וונדה הזהירה כי כל מי שיתקרב לביתה ישא בתוצאות. אבל האם היא באמת בשליטה מוחלטת? ההשערה שלי היא כן, אבל לא לגמרי. בהמשך הפרק הכלב של טומי ובילי נהרג, ועד כמה שהיא רוצה לצמצם את הכאב שלהם, היא אומרת להם שהיא לא יכולה להחזיר אותו כי לחיים יש חוקים מסוימים. כשויז'ן חוזר הביתה אחרי מה שקרה עם נורם, מתחיל ויכוח בין השניים בו ויז'ן מסביר לוונדה עד כמה נורם היה מבולבל ומפוחד, ושיש לו משפחה אליה הוא לא מצליח להגיע בגללה. היא מכחישה כל קשר לעניין והעניינים מתחממים כאשר ויז'ן מתחיל לרחף באוויר ולהרים את הקול, ואני חושב שכולנו היינו בטוחים שנראה פה קרב בין השניים. וונדה מנסה להרגיע אותו ו-ויז'ן אומר לה שהוא מפחד, וכמו שאמרתי מקודם, פול בטאני הוא פשוט שחקן מעולה שמוכר את כל הסיטואציה בצורה משכנעת.

'WandaVision' Episode 5

לכל אורך הריב בין השניים, וונדה נראית כל כך מתוסכלת. היא מעלה נקודה מעניינת בה היא שואלת את ויז'ן אם הוא חושב שהיא מנהלת את החיים של כל תושבי העיירה בו זמנית, דבר שאולי חשבנו שאפשרי בעזרת הכוחות שלה, אך מסתבר שזה משהו שבאמת גדול עליה. האם היא משקרת? אני לא חושב, ואני מאמין בלב שלם שלמרות שיש לה שליטה על העולם הזה, היא רק חלקית, וכנראה מי ששולט לחלוטין בכל מה שקורה - הוא מפיסטו (Mephisto), השטן של היקום של מארוול, שמשתמש בוונדה למטרה מסוימת שעדיין לא נחשפה, יחד עם עזרתה של אגנס. ואז, צלצול בדלת. וונדה מופתעת, וכך גם הצופים. ויז'ן חושב שהיא עשתה את זה כדי לקטוע את הריב, והיא קמה לפתוח את הדלת.

הפה שלה נפתח, וכך גם של כל מי שצופה, כי מולה עמד אחיה פייטרו מקסימוף, אבל לא בצורת ה-MCU שלו. השחקן איבן פיטרס (Evan Peters), אותו אנחנו מכירים בתור Quicksilver מסרטי ה-X-Men של פוקס עומד על מפתן הדלת, ודרסי שצופה במתרחש צועקת על המסך את מה שכולנו חושבים: "היא ליהקה מחדש את פייטרו?!" אז כן, מסתבר שכן. אבל מה קורה כאן בדיוק? את זה כמובן שאף אחד לא יודע, אבל התאוריות שעומדות הן כך - או שוונדה הצליחה להביא את אחיה המנוח היישר מיקום מקביל, דבר שאמנם קל לחשוב אבל שוב, וונדה אמרה שהיא לא יכולה להחזיר אנשים מתים חזרה לחיים. האם מפיסטו עשה את זה, או שהוא בכלל התחפש לפייטרו כדי להתקרב יותר לוונדה? האם זו ההתחלה של המולטיוורס? שום דבר לא יהיה אותו הדבר החל מעכשיו.

השורה התחתונה

עם כל פרק שעובר אנחנו מקבלים יותר ויותר רגעי "Oh Shit" ב-WandaVision, והם מצליחים לפגוע בנקודה שוב ושוב. ההופעה של איבן פיטרס היא כנראה הדבר שכל מעריצי מארוול ידברו עליו לאורך הרבה מאוד זמן מהסיבה שזה לא רק הופעת אורח נחמדה, אלא פריצת הגבולות שהיו קיימים בין מארוול לדמויות שהיו בבעלותה של פוקס וכניסתן של אינספור אפשרויות לסיפורים חדשים שה-MCU יכול לקבל עכשיו שהזכויות לכל הדמוית חזרו הביתה. הסדרה הזו ממשיכה להפתיע, לרגש ולהפחיד אותי, הכל באותו זמן, וגורמת לי להגיד שוב ושוב אחרי כל פרק - יום שישי, בבקשה תגיע כבר.

גיא דהן - עורך ראשי

גיא דהן - עורך ראשי

משחק על: PC בעיקר, על העצבים בשאר הזמן

בחיים לא תנצחו אותי במשחקי: Point& Click

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Jazz Jackrabbit ו-Star Wars: Racer

כשאני לא משחק אני: ישן

מסר לעולם: זה בסדר גמור לא לאהוב משחק מסוים, אבל זה לא בסדר לשנוא את מי שאוהב אותו

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י