הרשמה

דעיכתו של ז'אנר ה-MMORPG הענק ותחילתו של עידן חדש

האם מגיע עידן חדש של MMORPG? או שהשמועות על מותו של WoW היו מוקדמות?

לפני שמגיע New World, האם באמת מתחיל עולם חדש של MMORPG?

מי שעוקב אחרי ז'אנר משחקי תפקידים מרובי משתתפים (MMORPG) מרגיש כבר במשך תקופה בשינוי האדיר המתחולל מתחת לפני שטח שמתחיל לבעבע. לאחר שנים של הגמוניית World of Warcraft, האימפריה מתחילה לדעוך ומשחקים חדשים רבים מתחילים לצוץ כפטריות אחרי הגשם. לכבוד הגעתו של אחד המשחקים המצופים בעולם ה-MMORPG, הלא הוא New World אספר לכם בקצרה (עד כמה שאפשר לקצר) על ההיסטוריה של משחקי MMORPG ולמה אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מיוחדת שעלולה להפוך את התעשיה על פיה. על גסיסתו של Lich King והאם אנחנו בתחילתו של רנסאנס שיקים לו יורש? ההיסטוריה של משחקי MMORPG היא אולי המעניינת ביותר בעולם המשחקים (לפחות לדעתי) כיוון שמדובר כאן בשילוב של המון תוכן עם מכניקות וטכנולוגיה שמתפתחות עם השנים. הסיפור של משחקי MMORPG הוא במידה מסויימת הסיפור של תעשיית המשחקים.

ההיסטוריה המטורפת של העולם

הטוען הראשון לתואר משחק MMO הוא Mazewar. זהו משחק משנת 1974 שבו שני אנשים התחברו למעין מבוך וירטואלי שנראה מגוף ראשון. הנוכחות הוירטואלית במבוך הפכה למשעממת מהר מאוד עד שהמפתחים הוסיפו את האופציה לירות אחד בשני. בזאת הפך Mazewar להיות MMO מסוג FPS הראשון בעולם. המשחק Mazewar תבע כבר בתחילת דרכו שני מוטיבים שישארו לנצח במשחקי MMO, הראשון היה מפה קטנה של המבוך על מסך נפרד, מה שמוכר לנו כיום כ-Heads Up Display או HUD. והשני היה ייצוג של המשתתפים במשחק באמצעות שם שבחרו. Mazewar גם הציג את הרעיון של Client ו-Server. הרעיון שיש שני שחקנים שמחוברים לשרת שמספק להם את כל המידע היה פורץ דרך בזמנו.

בשנת 1975 נולד המשחק Adventure שהיה משחק מבוסס טקסט וכלל הרבה מוטיבים משותפים עם משחק השולחן מבוכים ודרקונים (D&D). בשנות ה-80 הפופולריות של משחקי מחשב עלתה ועימם משחקי Multi User Dungeon (בקיצור MUD) שאפשרו לאנשים לשחק יחדיו ברשת אך עדיין לא היו חלק מרשת של שרתים עם עולם קבוע ומתמשך. Island of Kesmai היה בדיוק אבן הדרך הזאת עבור זא'אנר משחקי MUD. הוא עבד על העיקרון של Client ו-Server כמו Mazewar אך הוא הציע להרבה יותר שחקנים להצטרף ועבד על תיבות טקסט שכל מי שנכח יכל לראות את הנעשה, לצורך נוחות תיבות הטקסט הונחו בפינה התחתונה של המסך, בחירה עיצובית שאנו רואים אותה עד היום. כמו משחקי מבוכים ודרקונים המשחק הזה דרש מהשחקנים לבנות דמות עם תכונות ומקצועות, שחקנים צברו ניסיון ועלו דרגות על ידי לחימה בגלים של מפלצות חלשות ובלחימה נג בוסים, כן גם זה נשאר איתנו עד היום.

המשחק Habitat הציג מכניקות של PvP יחד עם אפשרות למסחר בין השחקנים כש-Avalon כבר כלל ממשלה שנבחרה על ידי שחקנים וכלכלה שהונעה על ידי שחקנים והציגו Life Skills כמו תפעול חווה, בניה, דיג ואף הציגו יכולות PvP. בשלב הזה עולם המשחקים מרובי המשתתפים התפצל לשניים. הרעיון של Theme Park שבו יש עולם עם סיפור מובנה ועלילה שלוקחת אותך ממקום למקום, בדיוק כמו שפארק שעשועים בנוי לקחת אותך ממתקן למתקן. ובצד השני היה ה-Sandbox בדומה לארגז החול שילדים אהבו לבנות בו את היצירות שלהם, כך עולמות ארגז החול נתנו לשחקן את היכולת ליצור בעצמו את תוכן העולם ואת העלילה שלו, בעוד שיצרנית המשחק סיפקה רק את הכלים.

שנת 1991 הביאה איתה את Neverwinter Nights שהיה המשחק הגרפי הראשון בז'אנר ונחשב, יחד עם The Shadow of Yserbius לאחרונים בדור הראשון של משחקי MUD. האחרון אגב, היה כרוך במנוי חודשי במחיר זעום של $119 לחודש.

שנת 1997 פתחה את הדור החדש של משחקי MMORPG עם Ultima Online שנוצר על ידי Richard Garriott, הוא גם תבע את המושג Massively Multiplayer Online Role Playing Game. המשחק Ultima Online שהיה המשך לסדרת המשחקים עם אותו השם הוא המשחק שהפך את הז'אנר לפופולרי כל כך. הוא הציג מבט איזומטרי מגוף שלישי ומכניקות מורכבות שלא נראו כמותן כמו בעלות על שטחים ואדמות, מסחר ענף בין שחקנים ואפילו מכירה של חפצים בכסף אמיתי מחוץ למשחק. במקביל, קוריאה החלה להתמכר למשחקי MMORPG עם ההצלחות של Nexus: The kingdom of Wings ו-Lineage. בשנת 1999 יצא Everquest שהצליח לעקוף את Ultima Online וזכה ל-27 הרחבות עד לינואר 2021. יחד עם Asheron's call הם היו השלישיה שביססה והגדירה את הדור הראשון של MMORPG.

המילניום החדש הוליד משחקים רבים בז'אנר, משחקים כמו EvE Online שהיה ארגז החול האולטימטיבי ואפשר לשחקנים לקבוע מה קורה בעולם. המשחק Guild Wars שהפך את המודל הכלכלי לרכישה חד פעמית ויצר עולם מבוסס מערכה באמצעות Instances. ואפילו Maple Story הדו מימדי שממשיך להיות פופולרי עד היום. אך אז הגיע World of Warcraft (בקיצור WoW) וטרף את כל הקלפים. הוא עקף את כל המשחקים הנוספים והפך להיות המשחק הפופולרי ביותר בצפון אמריקה. WoW הציע מערכת הרבה יותר ידידותית לשחקנים חדשים מאשר קודמיו. האפשרות לקום לתחיה בקלות ולהירפא מיד אחרי קרבות משכו הרבה שחקנים קז'ואליים. השילוב של קווסטים קלים עם סיפור טוב וטריילרים סינמטיים מעולים משכו הרבה שחקנים שלא מהתחום והפכו את המשחק לנעים ונוח, לפעמים למורת רוחם של שחקנים ותיקים יותר. WoW היה הראשון להעניק XP עבור השלמת קווסטים. עד אז שחקנים היו מקבלים XP מהריגת מפלצות בלבד והקווסטים עצמם היו דרך להרוג מפלצות. WoW הכניס את הרעיון הייחודי והחדש של קבלת ניסיון ממעקב אחרי העלילה. גם התוכן של Raids ודאנג'נים משותפים הוא רעיון של WoW.

ההצלחה של WoW הגיעה עם קוץ, היא היתה כל כך כבירה שהיא פשוט חיסלה את התחרות. זה לא קרה מייד, העשור הראשון של שנות ה-2000 עוד נהנה מההצלחה של WoW ומשחקי MMORPG רבים ניסו לחקות את ההצלחה אך באמת שהעורך יהרוג אותי אם אני אמלא את הכתבה ברשימת ה-MMORPG שמתו בגלל WoW [הוא צודק]. רק אציין בקצרה את Matrix Online, את Warhammer Online ולסיום את Age of Connan. אך כמו שאמרתי זו רק רשימה חלקית של כל כך הרבה משחקים.

עד לבואו של WoW משחקי MMORPG נהנו מכאוס יצירתי. כל אחד ניסה לפצח את הנוסחה שתמשוך כמה שיותר משתמשים. האם הז'אנר המנצח יהיה בחלל? או פנטזיה? Action RPG או Tab Targeting? פוקוס על PvP או PvE? כל האפשרויות נזרקו לחלל וכל המפתחים ניסו הרבה אופציות יצירתיות שיצרו בידול אמיתי בין המשחקים. אז נכון שאת הז'אנר הובילו Everquest ו-Ultima Online, אבל התחרות בניהם היתה צמודה וכש-WoW הגיע הוא פשוט טרף את כל הקלפים.

למעשה, WoW הגדיר מהו MMORPG. קווסטים, ריידים, PvP, PvE וכל מה שאנחנו מכירים היום. הוא כמובן לא המציא הכל, אבל הוא הצליח לייצר את הנוסחה המנצחת של MMORPG. מכאן והלאה כולם ניסו לחקות את WoW. תחילת שנות ה-2000 היו עידן הזהב של MMORPG. משחקים צצו כמו פטריות אחרי הגשם, חלקם ניסו להתחרות ב-WoW וחלקם לחקות אותו. אבל לאט לאט התחרות התחילה להתמעט. קצרה היריעה מלכתוב כאן את כמויות המשחקים שמתו תחת ידיו של World of Warcraft אך מדובר בהרבה משחקים שסגרו את השרתים לאחר שהמשחק נכשל. ברגע ש-MMORPG הצליח לקבוע כיצד נראה MMORPG לכל השאר לא נותר אלא לחקות אותו. מי שניסה דברים אחרים היה צפוי לכישלון ומי שניסה לחקות את WoW פשוט לא הצדיק לבחור בו על חשבון WoW. וכך כל תעשיית ה-MMORPG גלשה לתקופה שאני אקרא לה Dark Ages, ואני אסביר למה.

The Dark Ages

כאשר אני ראיתי את עולם ה-MMORPG אני חשבתי לעצמי איך העולם הזה ייראה בעוד עשור, עשרים שנה או שלושים שנה. לאן תיקח אותנו הטכנולוגיה והיצירתיות האנושית, והתשובה היתה, לא רחוק כל כך. אפילו בשנת 2021, כאשר אנחנו נמצאים 24 שנים אחרי Ultima Online ההבדל בין המשחקים של פעם להיום הוא לא כל כך גדול. המחשבה על שרתים המכילים אלפי אנשים שנלחמים בקרב אדיר אחד נגד השני או קרבות אדירים נגד בוסים אפיים, או אפילו חוויות שלא חשבתי עליהם במשחקי MMORPG פשוט לא קיימים היום. למען האמת, קיומם של אנשים נוספים בשרת כמעט אינו משמעותי לי למעט חברי הגילדה שלי ואולי אנשים מזדמנים פה ושם. כל החלק של MMO במשחקי MMORPG לא השתנה הרבה בשנים האחרונות. ואפילו ההיפך, משחקי MMORPG נוטים להיות יותר ויותר משחקי RPG עם פוקוס על סיפור ומכניקת PvE לשחקן יחיד. במשחק Final Fantasy 14 אפילו בנו דמות שנועדה לשחק לבד (Blue Mage), ובכך נשארנו עם משחקי RPG שבהם כל משחק לשחקן יחיד ינצח תמיד. העולם הוא עולם קבוע שלא משתנה וכל הקווסטים נכנסים לאינסטנס שמבדל את השחקן משאר העולם (אינסטנס הוא מעין בועה של תוכן שבה קיים רק השחקן והוא נמצא בנפרד מהשרת עצמו. אין לו שום קשר עם העולם החיצוני וההיפך). אין תוכן שנוצר על ידי השחקנים והכל עדיין מוכתב מלמעלה.

היו כמה הבלחות כמו Node Wars של Black Desert Online שבהם בונים מבצרים ויוצאים לקרבות של גילדות על השליטה בנקודות קריטיות במפה. או העולם המדהים של EvE Online שבנוי לחלוטין על תוכן משתמשים וכלכלת שחקנים. אבל אלה טיפות בים. רוב התוכן היום הוא לשחקן יחיד ואין משחק שצועק Massively Multiplayer. אני זוכר שהתחלתי לשחק ב-Bless Unleashed כאשר יצא למחשב האישי וחבר שלי שהתחיל יומיים אחריי פשוט לא יכל לשחק איתי. הוא כל הזמן רץ מאינסטנס אחד למישנהו ואני נאלצתי לחכות לו עד שיישר קו איתי, זה כמובן לא קרה ואני המשכתי בשלי והוא בשלו, גם כאן לא היה שום MMO במשחק הזה. משחקים כמו Guild Wars 2 או Elder Scrolls Online מציעים תוכן PvP שמכיל הרבה שחקנים אך הוא חסר משמעות מבחינת משחקיות וניתן להעביר חיים שלמים במשחק מבלי לחוש את ההשפעה שלו, שלא לדבר על להשתתף בו. בקיצור, אין שום משחק היום שנותן לשחקני PvP או PvE יכולת להשפיע או לשנות את העולם, וגם לא לקיים אינטרקציות המוניות שיתנו משמעות לשחקנים.

חשוב לזכור שמשחקי MMORPG יקרים מאוד לפיתוח, לוקחים הרבה מאוד זמן והיכולת שלהם להרוויח נמוכה מאוד ביחס למשחקים אחרים. כיום, משחקי המובייל הרבה יותר רווחיים ביחס לעלותם, וזה רק קצה הקרחון, ז'אנרים של באטל רויאל, MOBA ואפילו FPS מסתמנים כרווחיים הרבה יותר וזולים הרבה יותר. לכן רוב מאמצי הפיתוח נטשו את עולם ה-MMORPG והלכו לכיוונים אחרים. זה השאיר את WoW בתור המלך המלתי מעורער של הז'אנר. אבל עכשיו הכל משתנה.

נקודת מפנה

עולם ה-MMORPG חווה טלטלה גדולה בשנים האחרונות ויכול להיות שבקרוב נראה נקודת מפנה שעלולה לחדש את המירוץ, World of Warcraft פשוט לא מתרומם. שתי ההרחבות האחרונות לא היו ממש מוצלחות. Shadowlands היה למשחק הנמכר ביותר בכל הזמנים לתקופה של שבועיים והיתה תחושה של "הנה Blizzard יוצאת מהביצה והמשחק מתרומם מחדש". אך זה לא קרה, וכמות העניין שהיתה לשחקנים בהרחבה החדשה קטנה במהירות הרבה יותר גבוהה משאר ההרחבות. המקרה הזה הוביל לנהירה למשחק Final Fantasy XIV (או בקיצור FFXIV) שלראשונה עקף את WoW בפופולריות שלו. אבל אם נהיה כנים זה לא התחיל שם, כמות המשתמשים ב-WoW יורדת כבר במשך שנים. לא רק WoW, בליזארד בכלל מאבדת משתמשים בקצב גבוה מאוד בחמש השנים האחרונות. שילוב של התנהלות גרועה, זחיחות והתנהלות תאגידית בעייתית שהובילה לכתב תביעה של מדינת קליפורניה על הטרדות מיניות בתוך החברה. וכשהמלך גוסס, היריבים עולים.

כמו שאמרתי, הדעיכה של WoW לא קרתה בחצי שנה, והמתחרים שלו קיימים כבר כמה שנים. שחקני מזרח אסיה הם חובבי MMORPG מאוד גדולים, והכותרים הקוריאנים, ואפילו הסיניים התחילו לצבור עניין בקרבם של שחקנים אלו. קחו לדוגמה את Tlyon ו-Lost Ark שמגיעים לראשונה למערב. אלה לא משחקים חדשים אך הם עושים לראשונה הגירה רשמית למערב. והם לא הראשונים Vindictus, Black Desert Online, Tera ועוד החלו לעשות הגירה למערב והשנה אפילו ראינו לראשונה MMORPG סיני אמיתי בשם Sword of Legends Online. התופעה של משחקים סיניים במערב היא בכלל תופעה הראויה לכתבה משלה שאולי אעשה בקרוב. אך ההצלחה של Genshin Impact במערב עשתה תיאבון גדול לחברות סיניות, ויחד עם ההגבלות של הממשלה על משחקי אונליין אנו צפויים לראות עוד משחקים סיניים מהגרים למערב (אני מדבר עליכם Moonlight Blade Online ו-Justice Online).

אבל לא רק אסיה החלה לשלוח זרועות אלא גם במערב אנחנו רואים את תחייתם של משחקי MMORPG. משחקים כמו New World שיוצא היום ולכבודו התכנסו כאן, כמו גם משחק MMORPG של Lord of the Rings שהסתבך משפטית ולא ברור מה יעלה בגורלו. ויש עוד בקנה כמו Ashes of Creation שכרגע צפוי להיות הגביע הקדוש של משחקי MMORPG וכמובן אי אפשר שלא להזכיר את Star Citizen שלא ברור אם ייצא לפני שנגיע לחלל בעצמנו.

וזאת רק ההתחלה, היום אנחנו מתחילים לראות משחקי CrossPlay ומשחקי MMORPG למובייל.Bless, Lineage W, Dragon Raja, V4, Mir 4 הם רק חלק מרשימה ארוכה. שחקני המובייל הולכים וגדלים ומהווים כבר 50% מתעשיית המשחקים. פיתוח משחקי MMORPG למובייל ומשחקים המתאימים גם למובייל וגם למחשב הולכים וצוברים תאוצה. אבל לא רק משחקים, גם המודלים הכלכליים של המובייל והמחשב מתחילים להשתנות ולהתאים את עצמם. אם פעם משחקי MMORPG היו על מודל של מנוי או רכישה חד פעמית, היום אנחנו רואים יותר ויותר משחקי Free to Play שבונים על מכירות בתוך המשחק. לפעמים זו רק קסטומיזציה, ולפעמים זה ממש Pay 2 Win. בכל מקרה זהו ממש מודל עסקי חדש שמכניס שחקנים רבים לעולם, ואולי הפעם יידעו מה לעשות עם מסות של שחקנים.

השנים הקרובות צפויות להיות מעניינות עם נפילתו של WoW ועלייתם של המתחרים. זוהי הזדמנות חדשה לבדוק מה מעניין שחקנים, והאם מה שהיה נכון בשנת 2003 רלוונטי גם לימינו. הטכנולוגיה התחלפה וגם הדור התחלף. התיכוניסטים הנלהבים של Asheron’s Call הם גברים מקריחים בגיל העמידה ויש דור חדש שגדל לעולם אחר, שונה, וקצבי הרבה יותר. אני לא רץ להספיד את WoW, אם היה לי שקל על כל פעם שהספידו אותו, אז היה לי 149 ₪ לקנות את New World, אבל גם אם WoW ימשיך, הוא כנראה לא יהיה העץ שמטיל צל כבד על כל מתחריו ונוכל עכשיו לחזור לכאוס היצירתי של שנות ה-90 ולראות מי יפצח את העולם החדש של MMORPG.

ספרו לי בתגובות מה אתם חושבים, מי יהיה ה-WoW הבא אם בכלל יהיה כזה, ואולי לאנשים נמאס ממשחקי MMORPG ואנחנו נשאר עם משחקי MOBA לשנים הקרובות?

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

אביחי חרמון - כתב תוכן

אביחי חרמון - כתב תוכן

משחק על: PC, VR

לא תנצחו אותי על: סימולטורים

המשחק שהגדיר לי את הילדות: וואלה היה מזמן לא זוכר... תן לחשוב על זה.

כשאני לא משחק אני: מציל את העולם מחייזרים ושדים

מסר לעולם: Hello World

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י